جمعه 4 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افق جديد مذاکرات اتمی؟ حذف پيش شرط تعليق غنی سازی برا ی آغاز مذاکره از تغييرات جديد در روند مذاکرات آينده است، راديو بين المللی فرانسه

فرنگيس حبيبی - اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه از ايران خواهد خواست که از فرصتی که با تغيير سياست آمريکا در قبال ايران بوجود آمده است، استفاده کند و مسألۀ پروندۀ هسته ای را به گونه ای مسالمت آميز حل نمايد.

اتحادیۀ اروپا در متنی که مورد تأييد بيست و هفت کشور عضو اين اتحاديه است، از جهت گيری تازۀ سياست آمريکا در قبال ايران استقبال کرده است. بدين ترتيب ترسيم دورنمای تازه ای برای مذاکرات ميان گروه پنج بعلاوۀ يک و ايران امکان پذير می نمايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دور جديد مذاکرات در مرحلۀ نخست ميان کارشناسان صورت خواهد گرفت. سعيد جليلی، رئيس تيم مذاکره کنندۀ ايرانی با رابرت کوپر، مشاور خاوير سولانا ملاقات خواهد کرد، ولی تاريخ اين ديدار هنوز روشن نشده است. نکات ناروشن ديگری نيز در ارتباط با اين روند مذاکرات وجود دارد و آن ميزان تمايل ايران به مشارکت در مذاکراتی دقيق و واقعی است.

آنچه نسبت به تابستان سال گذشته در روند مذاکرات اتمی با ايران تغيير کرده است، اعلام مشارکت فعال آمريکا در آن و حذف پيش شرط تعليق غنی سازی برای آغاز مذاکره است.

به گفتۀ ديپلمات ها در فرانسه هر چند دولت اوباما، پروندۀ هسته ای ايران را مورد بررسی دوباره قرار داده است و برخوردی تازه را با آن در پيش گرفته است، ولی مقامات آمريکا با احتياط بسيار عمل می کنند. آنها در اين باره تماس های دو جانبه را با ايران از جمله دربارۀ افغانستان دنبال می کنند ولی از سوی ديگر در برابر دو فوريت قرار دارند. آمريکا اولاً نگران آنست که ايران بزودی به مرحلۀ ساخت بمب برسد و ثانياً واشنگتن بايد به بی صبری دولت جديد اسرائيل پاسخ گويد.

به گفتۀ يک ديپلمات فرانسوی، در صورتيکه مذاکرات با ايران به نتيجه ای نرسد، احتمال عمليات نظامی اسرائيل عليه تأسيسات هسته ای ايران بسيار قوی است، از همين روست که گروه شش اميدوار است که ايران بدون وقت کشی در مذاکرات شرکت کند و عدم افزايش سانتريفوژها را در برابر عدم افزايش مجازات ها به مدت شش هفته بپذيرد. مهلتی که می تواند در صورت پيشرفت مذاکرات تمديد شود.

برای اطمينان بيشتر، غرب در جستجوی کانالی برای مذاکرۀ مستقيم با آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران است، کانالی که تا بحال بدست نيامده است.

منابع ديپلماتيک در فرانسه اين احتمال را نيز ناديده نمی گيرند که مقامات ايران بر شيوۀ پيشين خود پافشاری کنند و يک منشور کلیِ فلسفی - اخلاقی ارائه کنند که تمام موضوعات جهان را در برگيرد، بر پایۀ چنين بستۀ پيشنهادی طبعاً نمی توان مذاکره ای را آغاز کرد.





















Copyright: gooya.com 2016