سه شنبه 8 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن ميردامادی: امکان بازگشت به دوران اصلاحات با ديدگاه‌های موسوی وجود دارد، ايلنا

* هيچ سهمی در دولت نمی‌خواهيم
* عملکرد صداوسيما در خصوص انتخابات سوال برانگيز است
* برخی از اصولگرايان با ميرحسين موسوی اختلاف‌نظر جدی ندارند
* مسوولان سريع‌تر اختلاف پنج ميليون نفر واجد شرايط رای دادن را حل کنند


دبيرکل جبهه مشارکت گفت: آن‌چه که ما انتظار داريم عقلانی کردن امور است و تغيير سازنده‌ای که مدنظر ماست بازگشت به اصول انقلاب و نظام است.
به گزارش خبرنگار ايلنا محسن ميردامادی در جمع خبرنگاران با بيان اينکه امروز مهمترين بحث درکشور موضوع انتخابات است، اظهار داشت: با توجه به تجربه انتخابات رياست جمهوری گذشته بنا داشتيم حتی الامکان با شيوه اجماع کار را پيش ببريم و از کانديدايی که امکان رای آوری بالاتری دارد، حمايت کنيم چرا که معتقديم کشور در۴ سال گذشته با مشکلات متعددی روبرو بوده است.
وی ادامه داد: به اين ترتيب کانديدای ما در وهله اول آقای خاتمی بود که پس از کنارگيری ايشان از عرصه انتخابات مهندس موسوی را به عنوان کانديدای خود مطرح کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميردامادی با اشاره به دعوت از ميرحسين موسوی در انتخابات رياست جمهوری گذشته گفت: ايشان در سال ۸۴ عليرغم همه دعوت‌هايی که شده بود، حاضر به حضور نشدند و امروز از اين که قبول کردند و در صحنه حاضر هستند، بسيار خوشحاليم.
دبير کل جبهه مشارکت ايران اسلامی با بيان اينکه آنچه باعث شد مهندس موسوی را انتخاب کنيم، سابقه و شناختی بود که از ايشان به عنوان مدير دوران سخت در دهه اول انقلاب داشتيم، تصريح کرد: کسانی که دوران مديريت مهندس موسوی را به خاطر دارند، می‌دانند که کارنامه ايشان کارنامه قابل قبولی بوده است و به لحاظ مديريتی شخصيتی کامل شفاف و روشن دارند.
وی با بيان اينکه مهندس موسوی سابقه کار در سطوح بالای حزبی را دارند، تصريح کرد: معتقديم در صورت انتخاب ايشان با توجه به سابقه کار حزبی که دارند ، احزاب می‌توانند رشد کنند و به عنوان مديری شناخته شده که دارای مديريت عقلانی بوده‌اند به هيچ وجه اقداماتی که نشان از ماجراجويی در داخل وخارج کشور داشته باشد را در کارنامه وی نديده‌ايم.
دبير کل جبهه مشارکت با بيان اينکه مهندس موسوی در گذشته وهم اکنون بر قانون تاکيد دارد، تصريح کرد: ايشان هم در گذشته و هم امروز به طور جدی مدافع انتخاباتی آزاد بودند و به عنوان شخصيت دانشگاهی دانشگاه را خوب می‌شناسند و بر محيط آزاد دانشگاه و حقوق اساسی ملت در حوزه مسائل داخلی تاکيد دارد.
دبيرکل جبهه مشارکت با اشاره به ديدگاه مهندس موسوی در بحث قوميت‌ها تصريح کرد: با توجه به اينکه شعار ما ايران برای همه ايرانيان است و توجه ويژه‌ای به بحث قوميت‌ها داريم معتقديم ما در مسائل قومی در چهار سال گذشته عقب‌گرد داشته‌ايم و با شراطی که در اين راستا در دولت اصلاحات شاهد بوديم، فاصله گرفته‌ايم و براساس ديدگاه‌های مهندس موسوی اين امکان وجود دارد که ما به دوران اصلاحات برگرديم.
ميردامادی با تاکيد بر اينکه در ديدارهايی که با مهندس موسوی داشتيم اعلام کرديم که هيچ سهمی در دولت نمی‌خواهيم، تصريح کرد: آن‌چه که ما انتظار داريم عقلانی کردن امور است و تغيير سازنده‌ای که مدنظر ماست بازگشت به اصول انقلاب و نظام است.
عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به شرايط اقتصادی در دولت نهم گفت: دولت فعلی با شعار عدالت اقتصادی و آوردن پول نفت سر سفره مردم آمد و اعلام کرد که طرفدار عدالت اقتصادی است ولی اگر شاخص‌ها را نگاه کنيم می‌بينيد که در سی سال گذشته ۷۱۳ ميليارد دلار درآمد نفتی داشتيم که ۱۲۶ ميليارد آن در زمان مسووليت آقای هاشمی بوده و ۱۷۲ ميليارد در زمان آقای خاتمی و در اين چهار سال اخير ۲۷۰ ميليارد دلار درآمد ارزی داشتيم يعنی ۴۰ درصد از درآمد ارزی ما در سی سال گذشته متعلق به دولت نهم بوده است.
وی با بيان اينکه در طول دولت نهم نرخ توليد کاهش داشته است و در زمينه واردات، با افزايش بی‌رويه واردات مواجه بوديم، تصريح کرد: از ميزان ۳۷ ميليارد دلار واردات به ۶۰ ميليارد دلار در سال ۸۷ رسيده‌ايم. اين در حالی است که واردات سرمايه‌ای ما کم شده و واردات کالاهای مصرفی افزايش يافته است.
دبير کل جبهه مشارکت در مورد نگرانی‌هايی که در خصوص سلامت انتخابات و اجماع اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: از ابتد نيز اعلام کرده‌ايم به دنبال اجماع هستيم و اميدواريم از بين دو کانديدای اصلاح‌طلب که هر دو، مورد احترام ما هستند آن‌کسی که رای کمتری دارد به نفع آن‌که امکان پيروزی بيشتری دارد، کنار برود البته طبيعی است که خود اين دو بزرگوار بايد در اين ارتباط تصميم بگيرد.
وی با تاکيد بر اينکه جريانی به طور جدی به دنبال کم کردن مشارکت مردم در انتخابات است، خاطرنشان کرد: عملکرد صداوسيما در خصوص انتخابات سوال برانگيز است و اين در حالی است که افزايش مشارکت مردم ضريب امنيت ملی را بالا می‌برد.
وی با تاکيد بر اينکه صيانت از آرا به طور طبيعی نگرانی همه شرکت‌کنندگان در انتخابات است، تصريح کرد: متاسفانه برخی از دست‌اندرکاران انتخابات نسبت به اين نگرانی عکس‌العمل نشان می‌دهند و آن‌را رد می‌کنند ما نگران اين هستيم دخالت‌هايی از سوی نهادهايی که نبايد در امر انتخابات دخالت کنند، صورت بگيرد و صداوسيما که بايد بی‌طرف باشد اين موضوع را رعايت نکند.
دبيرکل جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به همکاری اعضای جبهه مشارکت با ستاد ميرحسين موسوی گفت: بسياری از نيروهای ما با ستادهای ميرحسين موسوی در تهران و استان‌ها همکاری می‌کنند.
وی افزود: در تلاش هستيم موج خوبی را ايجاد کنيم و به همين دليل دوستان ما درصدد هستند روزنامه ياس‌نو را منتشر کنند تا کمبود فضای رسانه‌ای برطرف شود.
وی تصريح کرد: مسوول ستاد تهران يعنی آقای حبيبی عضو هيات داوری جبهه مشارکت است و همکاری‌های خوبی در اين زمينه وجود دارد.
ميردامادی در خصوص سازوکارهای لازم برای صيانت از آرا نيز گفت: ما انتظار داريم که شمارش آرا شفاف باشد و بيشتر از اين هم چيزی نمی‌خواهيم و انتظار داريم نتايج شمارش آرا صندوق به صندوق اعلام شود و اگر کانديدايی می‌خواهد نماينده‌ای در شعب اخذ رای داشته باشد حضور آن نماينده تا پايان شمارش آرا جهت بالا رفتن ضريب اطمينان ضرورت دارد.
وی با بيان اينکه در مقطع فعلی ناظران و مجريان يک دست هستند بر لزوم نگاه متفاوت اين دو گروه تاکيد کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه کدام يک از دو کانديدای اصلاح‌طلب قدرت رقابت با احمدی‌نژاد را دارد، گفت: ترجيح می‌دهم در مقطع فعلی در اين خصوص مطلبی نگويم زيرا معتقدم مقايسه کردن اين دو کانديدای اصلاح‌طلب به صلاح نيست.
دبيرکل جبهه مشارکت در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری با بيان اينکه در جامعه افرادی هستند که رای مردم را تزئينی می‌دانند، گفت: امام(ره) رای مردم را مبنا و اصولی دانستند حتی اگر آن رای مخالف نظر ايشان بود. آن‌چه که ما نسبت به آن موضع داريم اين است که در زمان امام ميزان بودن رای مردم مبنا بود ولی الان ميزان کم شدن رای مردم ملاک است يعنی هر کسی را می‌خواهند رد می‌کنند.
وی در خصوص اختلاف بين دستگاه‌های مسوول برای واجدين شرايط رای دادن نيز گفت: اکنون اختلاف موجود در خصوص ميزان واجدين شرايط پنج ميليون نفر است و اين عدد در انتخابات رقم تعيين‌کننده‌ای است که بايد مسوولان به سرعت اين اختلاف را حل کنند.
ميردامادی همچنين با بيان اينکه ميرحسين موسوی را نمی‌خواهيم مصادره کنيم و آن‌چه که هست می‌خواهيم، اظهار داشت: ميرحسين موسوی مورد اقبال و فراتر از جناح‌ها هستند و هر دو جناح اصلی به طور جدی برای کشور احساس خطر می‌کنند و برخی از اصولگراها با ميرحسين موسوی اختلاف‌نظر جدی ندارند و مطمئنا ميرحسين موسوی مديريت بهتری را اعمال خواهد کرد و اصلاح‌طلبی و اصولگرايی در مبنای سياسی خود تفاوتی ندارد.
دبيرکل جبهه مشارکت با بيان اينکه در دولت ميرحسين موسوی استاندار بوده است، بر لزوم قانون‌گرايی در جامعه تاکيد کرد و در خصوص نظارت نهادهای بين‌المللی بر انتخابات ايران، گفت: ما در خصوص نظارت نهادهای بين‌المللی بر انتخابات ايران تاکنون درخواستی نکرديم و فکر می‌کنم اگر قانون اساسی ما درست انجام شود چنين درخواستی ضرورتی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: با ميرحسين موسوی در اکثر قريب به اتفاق مسائل اتفاق‌نظر داريم و ايشان را به انديشه‌های خود نزديک می‌دانيم.
ميردامادی با بيان اينکه در چهار سال گذشته در بسياری از موارد عقب‌گرد داشته‌ايم از اتخاذ سياست‌هايی که به گفته وی فاقد پشتوانه کارشناسی و نيز از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزی و همچنين توزيع فله‌ای پول انتقاد کرد و گفت: بايد اعتماد مردم را جلب کنيم و در آستانه انتخابات مطالبات مردم را به يک موج عمومی تبديل کنيم.
وی در پايان بر لزوم اتخاذ ديپلماسی قدرتمند در عرصه بين‌الملل تاکيد کرد و با بيان اينکه سياست خارجه دولت نهم ناموفق بوده است در خصوص بحث هسته‌ای رفع کدورت‌ها، سوء‌تفاهم‌ها و اعتمادسازی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: دولت جديد آمريکا تفاوت‌های قابل توجهی با دولت قبلی دارد و از برخی فرصت‌های پيش آمده بايد به خوبی استفاده کرد و به نظر می‌رسد با توجه به منافع ملی می‌توانيم راه‌حلی برای رابطه ايران و آمريکا پيدا کنيم و معتقدم اگر ميرحسين موسوی رئيس‌جمهور شود می‌تواند اين کار را به خوبی انجام دهد و ديپلماسی قدرتمندی در عرصه سياست خارجی اتخاذ کند.





















Copyright: gooya.com 2016