پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اخذ اعترافات تحت شکنجه، قاضی حداد دانشجويان را به همکاری با سازمان مجاهدين خلق متهم کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

۸ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸- معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران؛ قاضی حداد، در روز ۷ ارديبهشت ماه در مصاحبه ای با ايسنا اعلام کرد که ۸ دانشجوی بازداشت شده اميرکبير به همکاری با مجاهدين خلق، که ايران و بسياری از دولت های غربی آنها را تروريست قلمداد می کنند، متهم شده اند.همه اين هشت دانشجو از دانشجويان دانشگاه اميرکبير هستند: مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمانپور و کورش دانشيار در ۲۴ بهمن ماه بازداشت شدند، و احمد قصابان، نريمان مصطفوی، مهدی مشايخی، و عباس حکيم زاده در ۶ اسفند ماه بازداشت شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی حداد تاکيد کرد که اين اتهامات بر اساس اعتراف اخذ شده اند و گفت "اعتراف اين افراد باعث شد اطلاعات ديگری نيز به دست آوريم" که حکايت از اين دارد که اين افراد قصد داشتند با توجه به انتخابات آتی در سطح دانشگاه دست به اقداماتی بزنند." قاضی حداد اضافه کرد که "با دستگيری اين چند نفر تقريبا جريان های تند دانشجويی برچيده شده است."
دانشجويان بازداشتی از زمان بازداشت در وضعيت بدون ارتباط با دنيای خارج زندانی بودند و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران بر اين باور است که اتهامات جديد مطرح شده عليه اين دانشجويان بر اساس اعترافات جعلی اخذ شده تحت شکنجه در ده روز گذشته است. کمپين قبلا در باره احتمال خطر شکنجه دانشجويان برای گرفتن اعتراف جعلی ابراز نگرانی کرده بود.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد سخنان اخير قاضی حداد گفت: "شکل و محتوای اين اظهارات گواهی است بر اين که در ايران هيچ تمايزی بين سازمان های امنيتی و دادگاه ها وجود ندارد." وی چنين ادامه داد که" قاضی حداد اساسا هيچ ارزشی برای الزامات استقلال تشکيلات قضايی قائل نيست و در حقيقت برای رسانه ها از اين راز پرده بر می دارد که دانشجويان هيچ شانسی برای برخورداری از يک دادرسی عادلانه ندارند و به جای آن، با اتهاماتی ساختگی آنها را بد نام می کند؛ اتهاماتی با منشاء سياسی به آنها نسبت داده شده که باعث تباهی وضعيت تحصيلی و حرفه ای آنها شده و می تواند باعث مرگ آنها بشود."
قاضی حداد ادعا کرد که دانشجويان می توانند به هر تعدادی که می خواهند به وکيل دسترسی داشته باشند و ملاقات خانواده با دانشجويان "هيچ مشکلی ندارد". قاضی حداد تاکيد کرد:"ما هيچ مشکلی با فعاليت های دانشجويی نداريم."
طبق اطلاعات کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، دانشجويان بدون اينکه اتهامی متوجه آنها باشد، دستگير شدند. آنها بدون اينکه به وکلا و خانواده های خود دسترسی داشته باشند، در سلول های انفرادی زندانی بودند.
اظهارات علنی قاضی حداد توسط رهبران فعالان دانشجويی که کمپين بين المللی حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده است، بشدت تکذيب شد. ميلاد اسدی؛ از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت گفت "همه صحبت های قاضی حداد در مصاحبه ايشان کاملا تکذيب می شود. انجمن های اسلامی دانشگاه ها و دفتر تحکيم وحدت مطلقا هيچ ارتباط مستقيم يا غير مستقيمی با مجاهدين ندارند. تمام مشغله ما مسائل مربوط به حقوق جمعی ما دانشجويان است؛ حق ما در تحصيل، حق ما در آزادی بيان، آزادی تجمع و تشکل که همه دانشجويان در سراسر دنيا از آن بهره مند هستند. اين يک اتهام جديد برای حذف فعالان دانشجويی است. آنها نمی توانند دانشجويان را به جاسوسی متهم کنند چون دانشجويان هيچ ارتباطی با مراکز قدرت ندارند. بنابراين آنها اخيرا اين اتهام جديد را اختراع کردند. ما همواره همه اقدامات تروريستی را توسط هر گروهی از جمله مجاهدين محکوم کرده ايم."
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به قوه قضائيه در اين مورد اعتراض دارد و از قوه قضائيه می خواهد که در باره دستگيری، بازداشت و بازجويی اين هشت دانشجو برای تضمين حقوق بشر آنها تحقيق و تفحص کرده و هويت مستقل تشکيلات قضايی را اثبات کنند.





















Copyright: gooya.com 2016