جمعه 11 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه مجموعه فعالان مدنی و سياسی کرمانشاه در محکوميت حمله تروريستی روانسر

هموطنان و هم استانی های عزيز ؛
همانگونه که اطلاع داريد ، دستان خونريز ترور در استان کرمانشاه جان بی گناه انسان ها را نشانه رفته است . همه می دانيم دستگاه ترور و خشونت تروريست ها ، تلاش های مدنی و مسالمت آميز برای تحقق دموکراسی و نهادينه سازی احترام به حقوق بشر را بر نمی تابد و درصدد اجاره کردن زبان و نياز ديگران و مصادره آن بنام خود می باشد . از همين رو بر مسند قضاوتی تکيه زده که نه در آن جايگاه است و نه کسی پذيرای استقبال از آن می باشد . حمله تروريستی روانسر و شهادت جمعی از پرسنل نظامی کشورمان با هيچ معياری و نگاهی که مبتنی بر احترام به حقوق انسانی باشد همخوانی ندارد .
تاريخ نشان داده ، کرمانشاه از يکسو ، هميشه در خط مقدم دفاع از کيان و استقلال و تماميت ارضی کشور قرار داشته و هرگز در اين راه کوتاهی نکرده و از سوی ديگر همداستان و هم راستا با خواست ملی دموکراسی خواهی جامعه گام برداشته و از آن جدا نبوده است . از همين رو ۸ سال در يک جنگ نابرابر که يکپارچگی کشور را تهديد نمود استقامت کرد و هزاران استخوان به زير خاک رفت تا ايران بماند و در ميدانی ديگر پابپای خواست های دموکراسی خواهی ملت ايران در صحنه های گوناگون آينده نگری حضور داشته و اجازه نداده ديگرانی با سلاح کشتار و مرگ برايش و بنامش تصميم گيری کنند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از همين رو ما مجموعه فعالان مدنی و سياسی استان کرمانشاه ، حمله تروريستی اخير در روانسر و هر گونه خشونت و درازدستی غير انسانی را که جان و مال انسان ها را به سمت نيستی و نابودی سوق دهد محکوم می کنيم ؛ زيرا باور داريم :
 با هيچ معيار انسانی همخوانی ندارد . خشونت در دموکراسی خواهی جايی نداشته و انتهای تلاش هم بحساب نخواهد آمد . دموکراسی فرهنگ دارد و فرهنگ از دريچه خشونت نهادينه نخواهد شد . ما در کشور ، گرفتاری های فراوان داريم ؛ اما ، گذار به فضای ديگر و بهتر از مسير گرفتن جان انسان ها نخواهد گذشت . هنگامی که خود نيازمند نقد و يادگيری هستيم ، خشونت و ترور يعنی برتری جويی قدرت طلبانه برای اثبات خودی که فضای نقد را بر خود می بندد .
 در يک جامعه مبتنی بر احترام انسان ها ، کسی زبان ديگری را مصادره نمی کند و برجايگاه همه تکيه نمی زند . خشونت يعنی مصادره و هر چه خواهی برای خود . از همين رو تمام تلاش های مدنی در ايران و جهان برای آن بوده که استبداد رأی و قيم گرايی برچيده شود و مدارا و همزيستی جاری شود . راهکار رسيدن به چنين جامعه انسانی ، نهادهای مدنی است نه اسلحه و ترور .
 ترور يعنی نفی حق حيات ديگران بشکل نامشروع . ناديده انگاشتن اين حق اساسی بشر ، يعنی زيرپا نهادن تمام حقوق انسانی . ترور يعنی خواستن جامعه ای که بخشی در آن غايب باشند و اين نمی تواند با اهداف مدنی ما همداستان باشد که خواستار وجود و حضور تمام منابع مادی و انسانی يک جامعه در کنار هم می باشيم .
 در حالی که تلاش کنشگر مدنی و سياسی جامعه ايرانی و کرمانشاه بر اين است روزی برخی اصطلاحات را از ادبيات سياسی جامعه پاک کنيم و انسان را بر اساس انسان بودن احترام گذاريم نه تعلقات وابسته گاه تبعيض گرايانه ، اين برجسته سازی کاذب که روی ديگر يک خواست استبدادخواهانه و ضد ملی است نمی تواند مورد توافق يک جامعه رو به پيشرفت باشد .


پاينده ايران
مجموعه فعالان مدنی و سياسی استان کرمانشاه





















Copyright: gooya.com 2016