دوشنبه 14 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رد پيشنهاد ايران از سوی آمريکا در مذاکرات محرمانه واشنگتن، آفتاب

آمريکا: اعضای القاعده را نمی‌خواهيم


آفتاب: يک پايگاه خبری آمريکايی در گزارشی مدعی شده است که ايران با گسيل داشتن يک هیأت مذاکره کننده به آمريکا، به دولت اوباما پيشنهاد داده است که تعدادی از سرکردگان گروه تروريستی القاعده را که در ايران بازداشت شده‌اند، به آمريکا تحويل دهد؛ اما آمريکا اين پيشنهاد را رد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل آفتاب، اين پايگاه خبری، در گزارش خود از فردی به نام «احمد سماواتی» به عنوان سرپرست هیأت ۵ نفره ايرانی نام برده و نوشته است که اين هیأت در ماه فوريه (بهمن‌ماه)، وارد واشنگتن شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين پايگاه خبری مدعی شده است که زمانی که «احمد سماواتی»، وارد واشنگتن شد، تصور می‌‌کرد پيشنهادی برای دولت اوباما دارد، که رد نخواهد شد!

در ادامه اين گزارش می‌خوانيم که «پيشنهاد دولت ايران آن بود که قصد داشت تعدادی از عاملان سازمان تروريستی القاعده را به آمريکا تحويل دهد. برخی از اين افراد، کسانی بودند که در ليست تروريست‌های مهم تحت تعقيب پليس فدرال آمريکا قرار داشتند. اما در کمال شگفتی هيئت مذاکره کننده ايرانی، مقامات وزارت امور خارجه آمريکا اين درخواست را رد کردند».

«نيوزمکس» به نقل از يک منبع ايرانی آشنا با مذاکرات مدعی شده است که «آمريکايی‌ها به ايرانی‌ها گفتند که هيچ کدام از اعضای القاعده را نمی‌خواهند. آ‌ن‌ها گفتند که اعضای القاعده را در آمريکا نمی‌خواهند».

اين در حالی است که در گزارش سال گذشته آمريکا در مورد تروريسم، وزارت امور خارجه آمريکا، ايران را به دليل عدم تمايل در دستگيری و يا کنترل اعضای القاعده که در ايران فعاليت می‌‌کنند، به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. در اين گزارش آمده بود: «ايران به طور مکرر در برابر تقاضاهای بی‌شمار آمريکا مبنی بر انتقال مظنونان تروريستی به کشورهای اصلی‌ و يا ثالث مقاومت کرده است. ايران همچنين در کنترل فعاليت‌های بعضی اعضای القاعده که پس از سقوط طالبان در افغانستان به تهران گريخته‌اند، ناموفق بوده است».

اين پايگاه خبری، مدعی است که برای کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين موضوع، با ايرانيانی که اطلاعاتی شخصی در مورد اين مذاکرات مخفيانه داشته‌اند، ارتباط برقرار کرده و يک منبع نزديک به مذاکرات گفته است که زمانی که «سماواتی» به واشنگتن آمد، وزارت امور خارجه آمريکا همچنان مشغول «بازنگری خط مشی» در مواجهه با ايران بود. پس در درجه اول، پيشنهاد او نابهنگام بود. اما علاوه بر آن، دولت اوباما، ممکن است برای پاسخ دادن به چنين پيشنهادی آن‌قدر‌ها آماده نبوده باشد.

يک منبع ديگر نيز که با گفت و گوهای ايران و آمريکا در اين زمينه آشنا بود گفت: «هيلاری کلينتون با چنين مذاکراتی به شدت مخالف است».

اين منابع خبری همچنين مدعی شده‌اند که برخی از عاملان القاعده با خانواده‌هايی ايرانی در تهران وصلت کرده‌اند و اين موضوع به يک چالش امنيتی برای دولت ايران تبديل شده است! منابع اضافه کرده‌اند: «ايرانی‌ها می‌خواهند از شر اعضای القاعده در ايران خلاص شوند. اين موضوع بسيار روشن و واضح است».

يک مقام اطلاعاتی آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا مايل است اين ترويست‌ها به واشنگتن تحويل داده شوند يا خير، گفت: «جامعه اطلاعاتی آمريکا دوست ندارد آن‌ها را در خيابان‌ها ببيند. به هر حال، آن‌ها تروريست هستند»!

رييس‌ سابق سازمان جاسوسی آمريکا نيز گفته است: «اگر گوانتانامو را ببنديد، در چه مکانی می‌خواهيد آن‌ها را نگهداری کنيد»؟





















Copyright: gooya.com 2016