پنجشنبه 17 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض فرهنگيان به وضع موجود، کروبی: از برخوردهای صورت گرفته با معلمان متاسفم، سحام نيوز

سحام نيوز : به مناسبت هفته معلم فرهنگيان حامی کروبی گردهمايی را برگزار کردند . عصر دوشنبه فرهنگيان و معلمانی که از دوره چهارساله دولت نهم خاطره ای جز زندان و محروميت از تدريس ندارند در تالار تلاش باشگاه وزارت کار به هم انديشی با يکديگر نشسته بودند تا نه تنها ديدگاههايشان را برای تغيير وضع موجود آموزش و پرورش به کانديدای مورد حمايتشان منتقل کنند بلکه آمده بودند تا از جزئيات برنامه های او برای اصلاح سازمان آموزش و پروش آگاه شوند . دکتر محمد علی نجفی رييس اسبق آموزش و پروش ميزبان اصلی اين مراسم بود . در اين نشست علاوه بر نمايندگان کانون صنفی معلمان ، سازمان معلمان و بازنشستگان و جمعی از معلمان کديور ، خانم کروبی ، راه چمنی و نجفی نيز عرض حضور داشتند .
اولين سخنران اين گردهمايی ميان دشتی مسئول ستاد فرهنگيان تهران بود . وی چنين سخنان خود را آغاز کرد : " در راستا توسعه و تعالی کشور تلاش های ۱۰۰ ساله اصلاح طلبانه مردم راه بدون برگشتی را رقم زده است و در اين مسير همه به يک اندازه سهم نداشته اند و فرياد همه به يک اندازه بلند نبوده است .اگر معلمان را در اين جهت پيشتاز بدانيم سخنی به گزاف نگفته ايم ! " وی با تاکيد بر نقش معلمان در حرکت های اصلاح طلبانه گفت : " بدون ترديد برای تحول در مرحله های مختلف بايد اين قسمت را به رسميت شناخت .ولی با تأسف بايد اذعان کنيم آن چه امروز بر سر آموزش و پرورش و معلمان آمده است چندان نويد بخش آينده اميد بخشی نيست و اين يک زنگ خطر جدی برای همگان است . " ميان دشتی انتخابات را فرصتی برای تغيير شرايط موجود دانست و گفت : " انتخابات به عنوان يک فرصت برای احقاق حقوق می تواند باشد و بنابراين بايد با حضور در انتخابات به روشنگری در آينده کشور اميدوار باشيم . " وی تاکيد کرد : " دستان معلمان اگرچه رنجور است اما نشان دهنده سراسر مقاومت آنان است ، امروز معلمان در نقطه اوج اعتماد ، چراغ راه اصلاحات خواهند بود و اين تنها راه رهايی برای آن چيزی است که نمی دانيم و البته آن چه نمی دانيم و می خواهيم ! " وی اظهار داشت : " اينک که شيخ اصلاحات فداکارانه اصلاحات را با شعار" تغيير " در اهتزاز نگاه داشته اند دل های واحد همگان را می طلبد . "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس کميته فرهنگيان ستاد انتخابات کروبی: در اين سه سال معلم سيلی خورد و به زندان رفت

دکتر مصلحی رييس کميته فرهنگيان ستاد انتخابات کروبی با اشاره به شرايط موجود معلمان در کشور گفت : " اگر می خواهيم در جامعه ارزش هايی مانند مدارا ، قانون گرايی ، خرد گرايی ، همزيستی و چيزهايی که فقدانش را درجامعه احساس می کنيم فقط و فقط معلم می تواند اين نقش را به انجام برساند . " وی افزود : " اگر مديران ارشد و عالی جامعه ، مديرانی هستند که به توسعه پايدار می انديشند بايد آموزش و دانش را به عنوان يگانه راه توسعه و پيشرفت بپذيرند اما اگر افرادی از سنخ کسب و کار هستند که به منافع زودهنگام می انديشند اين رخت در يک يا دوسال جواب نمی دهد . اگر فردای ايران را می خواهيم با سرمايه گذاری در آموزش و پرورش ميسر است . " وی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با معلمان در اين چهار سال اخير گفت : " آموزش و پرورش در اين ۳ سال ديد آن چه را که نمی خواست . معلم در خيابان سيلی خورد ، معلم بارها و بارها به مراکز امنيتی برده شد و معلمان زيادی به دادگاه کشيده شدند .آنها با مسائلی مانند تبعيد ، اخراج ، انفصال رو به رو شدند که در طول تاريخ تا کنون چنين برخوردهايی با قشر معلمان رخ نداده است ." وی تاکيد کرد : " فرهنگيان از تأثير گذارترين اقشار جامعه هستند؛ علی رغم همه تنگناهای معيشتی اما طبقه باعزت جامعه هستند . تنها گروه مورد اعتماد جامعه فرهنگيان هستند ؛ همين فرهنگيانی که فشارهای سخت معيشتی و امنيتی را تحمل می کنند .ان شاءالله با انتخاب صحيح که فصل انتخابات فرصت طرح مطالبات است بتوانيم با رياست آقای کروبی جايگاه واقعی معلمان را به آنان برگردانيم . "

دبيرکانون صنفی معلمان : متاسفانه آموزش و پرورش سياسی شده است

باغانی دبيرکانون صنفی معلمان با اشاره به نقش محمد علی نجفی در سازمان آموزش و پروش گفت : " اميدواريم آقای دکتر نجفی که آدم باهوشی هستند و الفبای تعليم و تربيت ايران را می دانند اين حس را به ما منتقل کنند و ما بتوانيم جرأت کنيم خواسته های معلمان را در زمينه معيشت و منزلت بيان کنيم . " وی با اشاره به تجمع روز يکشنبه معلمان در مقابل سازمان آموزش و پرورش گفت : " ديروز ما جلوی وزارتخانه بوديم .می خواستيم با وزير صحبت کنيم . در وزارتخانه را ساعت ۱ بسته بودند !ما را راه که ندادند تازه همه را زدند !آقای بداغی را امروز آزاد کردند .چند تا از معلمان فيزيک آن جا بودند . با اين وضع امنيت روانی و روحی اگر حرف نزنيم پس چه کار کنيم ...من فکر می کنم آقای کروبی جسارت اين کار را داشته باشند به خاطر اين که جزئی از حاکميت هستند . " وی با اعتراض نسبت به ضعف مديريتی سازمان آموزش و پرورش در دوره دولت اصوالگرای نهم گفت : " چرا نيروهای امنيتی و نظامی وارد آموزش و پرورش شده اند ؟ چند لايه از اين نيروهای امنيتی وجود دارد ؟ بايد تحول اساسی در آموزش و پرورش صورت گيرد . " باغانی به عدم پرداخت معوقه های آموزش و پرورش در دولت نهم گفت : " انتخابات را آموزش و پرورش برگزار می کند و وزير کشور اعلام می کند اين پول ها را می دهم .۴ سال است که نداده اند !ما فرهنگيان متأسفانه ابزار می شويم .به مدير مدرسه می گويم چرا ابزار شده ای ؟ ولی پاسخی دريافت نمی کنيم "

وی با صدايی بلند و اعتراض گونه تاکيد کرد : " فرهنگيان را ابزار کرده اند و آموزش و پرروش ما سياسی شده است همه مديران سياسی شده اند وتخصص گرايی فراموش شده است . " وی تاکيد کرد : از رسانه ملی روز معلم را تبريک نگفتند و گويی که ما فراموش شده ايم . هنوز قانون مديريت خدمات کشوری را اجراء نکرده اند ! " وی با تاکيد بر اينکه در رسانه ها تبليغات خوبی صورت می گيرد خاطرنشان ساخت :" می خواهند کانون ها را منحل کنند و می گويند ما بر اساس استصواب عمل می کنيم !وقتی گفتيم که انحلال نياز به دادگاه دارد گفتند دادگاه نمی خواهد !و اين درحالی است که ما با هيچ اپوزيسيونی رابطه نداريم و حتی هيچ کدام از آن ها را هم نمی شناسيم . " وی گفت : " چگونه می خواهند زبان يک ميليون معلم را ببندند . برای من يک روزنامه نمی فرستند آن موقع به معلم می گويند مرتجع ! " وی با ابراز اميدواری به پيروزی مهدی کروبی در عرصه انتخابات پيش رو گفت : " ان شاء الله وقتی آقای کروبی پيروز شوند کسی که وزير می شود بايد فرهنگ ايران و دين را بشناسد . "

وی در حالی درخواست کرد با معلمان اين گونه برخورد نشود گفت : " با معلمان اين گونه برخورد نکنيد حتی هيتلر در کتاب نبرد من می گويد اگر در جنگ شکست خوردم می خواهم با معلمانم کشورم را بسازم و اگر بر جهان پيروز شدم می خواهم با معلمانم دنيا را بسازم . "

خرداد فصل امتحان مسئولان است

سخنران بعدی آقای مهندس صفری از آموزش و پرورش استان مرکزی بود .وی با اشاره به رويدادهای خرداد ماه گفت : " خرداد ماه رويدادهای گوناگونی روی داده است چرا که خرداد را معلمان فصل امتحان ، چيدن گل و فصل تصحيح اوراق و عملکرد خويش می دانند و بنابرانی ما خرداد را فصل تصحيح اوراق و عملکرد مسئولان می دانيم که تصحيح کنندگان آن ملت ايران هستند .

وی تاکيد کرد : " ما فرهنگيان بايد آن را درست تصحيح کنيم . ما در آموزش و پرورش تفکرها مسئوليم .ما در انتخابات و خرداد ۸۸ نقطه عطفی را قرار خواهيم داد . از اين به بعد کانديداها بدانند که اغماضی در کار نيست و بدانند که چه زود می گذرد . " وی با اشاره به آمار فقر از سوی استان مرکزی گفت : " طبق اعلام بانک مرکزی ، رقم خط فقر ۷۸۰ هزار تومان اعلام شده است چند درصد معلمان و جامعه بالای خط فقر هستند ؟ نمره دهيد . بايد طبق پيش بينی ها رقم خط فقر تک رقمی می شد اما نمايندگان مجلس تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی را پيش بينی می کنند ! نمره دهيد . " وی خاطرنشان کرد : " قانون مديريت خدمات کشوری به قول همين رئيس جمهور آبروی نظام است و پس از گذشت ۴ سال هنوز اجرايی نشده است . آقای رئيس جمهور گفتيد که ۲۷ سال است فرهنگيان فراموش شده اند . شما گفته بوديد که به منتقدان جايزه خواهيد داد .به فرهنگيان منتقد چه جايزه ای داديد ؟ !آيا جايزه معلمان جزء حبس و تعليق و اخراج و انفصال و.... چيز ديگری بود ؟ شما جايزه را به آقای شريعتمداری ( مدير مسئول کيهان ) داديد ! " وی تصريح کرد : " بايد بيدار بمانيم تا اين حادثه ها را کنترل کنيم .اندکی صبر ، سحر نزديک است. "

جمليه کديور: معلمان از اين شعارهای ابزاری و تحقير آن ها بيزارند

جمله کديور نماينده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور امور بانوان کروبی ضمن تبريک روز معلم گفت : " معلمان و اهالی فرهنگ از دادن شعار خسته شده اند و به دنبال عمل هستند و از اين شعارهای ابزاری و تحقير آن ها بيزارند. روز معلم با ياد شهيد مطهری گره خورده است . نفی خرافات و تأثير آزادی در حوزه دين در آثار ايشان را می ستاييم .طبعا از يک مدير ضعيف ، يک وزير ضعيف و رئيس جمهور ضعيف نمی توان انتظار تحول ، رشد و پيشرفت را در حوزه علم و معلمی داشت . عدم امنيت شغلی می تواند مهم ترين مشکل معلمان باشد .وفتی که من معلم نتوانم سر کلاس حرف بزنم و مجبور باشم که کلماتم را وزن کنم چطور می توانم انتظار تحول داشته باشم؟"

تحمل يک دوره ديگر رياست جمهوری احمدی نژاد را نداريم

بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان ديگر سخنران اين نشست بود . وی سخنانش را با درورد بر اولين شهيد جنبش معلمان آقای دکتر خانعلی آغاز کرد . وی افزود : " شايد من نتوانم به عنوان سخنگوی کانون از کانديدای خاصی حمايت می کنم اما من به عنوان يک فرهنگی به دليل حمايت هايی که کروبی از فرهنگيان داشته از کروبی حمايت می کنم حداقل توقعی که از جامعه فرهنگيان داريم اين است که نسبت به انتخابات بی تفاوت نباشند ! " وی با اعتراض نسبت به عملکرد دولت نهم گفت : " جامعه ما ديگر تحمل يک دوره از انتخابات رياست جمهوری آقای احمدی نژاد را ندارد . به جرأت می گويم به عنوان کسی که يک ساعت از نزديک با ايشان ( احمدی نژاد ) صحبت کرده ام کسی را مثل ايشان نديده ام که به صراحت خلاف واقع بگويد . "

همه معلمان از وضع فعلی ناراضی اند

پورسليمان از سازمان معلمان ايران ديگر سخنرانی بود با اشاره به اينکه همه معلمان از وضعيت فعلی ناراضی هستند گفت : " وقتی در مدرسه با همکاران صحبت می کنم همه تقريبا از وضعيت موجود ناراضی هستند .همه معلمان معترضند از اين که قانون مديريت خدمات کشوری بيش از يک سال است که از اجرای آن گذشته است و الان می گويند که برای اجرای آن نرم افزار نداريم .همه می دانند که آقای علی احمدی برای فرار از پاسخگويی معلمان و فعالان آن ها را به خارج وصل می کند . " وی تکيد کرد : " اگر اصلاحاتی می خواهد در آموزش و پرورش صورت گيرد اول بايد از خود آموزش و پرورش و معلمان شروع شود .اگر اين اصلاحات و آن اراده جمعی دردرون آموزش و پرورش برای تغيير و اصلاحات صورت گرفت می توان نگاه بيرون را هم تغيير داد." وی افزود : " ما در اين جا نمی خواهيم نااميدی را تئوريزه کنيم اما بايد واقعيت ها را ناديده نگيريم . اميدوارم که ؛ پيروز ميدان اصلاحات و اراده ملی باشند . " وی تصريح کرد : " وقتی که آقای احمدی نژاد ( در سمت شهردار ) بين معلمان در آن زمان بن های ۷ هزار تومانی و ۱۴ هزار تومانی پخش می کرد حرف ما با همکاران فرهنگی اين بود که اين ها تبليغات است. يکی از آن ها می گفت الان که شهردار است اين قدر می دهد اگر رئيس جمهور بشود چه ها که نخواهد کرد . رضايی از بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش ديگر سخنرانی بود که از وضعيت موجود گلايه هايی داشت . وی گفت : " آيا نبايد از پيشکسوتان خود نام ببريم ؟ سال ۵۷ بوديم و در سال ۵۹ بر عليه دشمن مبارزه کرديم ... امروز هم هستيم . "

نجفی: برنامه هايی برای اصلاح وضع موجود داريم

محمد علی نجفی ميزبان اصلی اين مراسم با اشاره به اهميت جايگاه معلم گفت : " اين دل مردگی ها و اين بی برنامه گی ها از بی علاقگی و يا بی صلاحيتی معلمان در ابراز صلاحيت هايشان نيست ؛ امروز فرصت انجام رسالت برای معلمان وجود ندارد و مجموعه فرهنگيان درگير مسائل حاد مادی هستند .متأسفانه جای همه اين عوامل در کشور ما خالی است نه آن عزم وجود دارد و نه آن بينش و نه آن مسئولانی پيگير . " وی افزود : " دوستانی که در اين جا صحبت کردند از دلتنگی هايشان صحبت کردند . از هتک حرمت فرهنگيان و برخوردهای امنيتی با معلمان ؛ ملتی که معلمش تحقير شود روی سعادت نخواهد ديد. افسوس که در جامعه ما معلم اين گونه است . " وی تاکيد کرد : " امروز مسئولان به علت عدم بينش درست به مقدمات آموزش و پرورش پای بند نيستند و در هيچ موردی گام مثبتی برای آموزش و پرورش برنداشته اند . آيا بايد تسليم شد و راه انفعال را پيمود ؟ آيا بايد از مسئوليتی که بر دوشمان است فرار کنيم ؟ مسلما پاسخ منفی است . " وی خاطرنشان ساخت : " بايد در عرصه بمانيم . بايد در ميدان حضور داشته باشيم . بايد در مقابل آن ها ايستادگی کنيم .اولين گام برای برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش تغيير دولت است و انتخاب رئيس جمهوری که بتواند تمام قد برای حل اين مشکلات بايستد و از حقوق فرهنگيان دفاع کند . " وی با اشاره به انتخابات پيش رو گفت :" ان شاءالله در انتخابات ۲۲ خرداد آقای کروبی سکان اداره جامعه را بر عهده گيرند .بايد تحول و اصلاح در آموزش و پرورش به يک امر نهادينه شده تبديل شود و با تغيير دولت ها خدشه ای در آن وارد نشود .آموزش و پرورش حلقه واسط ميان حاکميت و مردم و يکی از راه های کاهش اختلاف است . بايد سازوکارهای نظام آموزش و پرروش بر اساس اين تفکر پايه ريزی شود .آموزش و پرورش بايد به عنوان ميدان اصلی مشارکت مردم در امور خودشان مورد قبول قرار گيرد و بايد که آموزش و پرورش به نهادی مشارکت طلب تبديل شود به نحوی که مشارکت فعالان صنف در آموزش و پرورش تحقق پيدا کند .يکی از اصولی که در تغيير آموزش و پرورش بايد مورد توجه قرار گيرد " دموکراتيزه کردن مناسبات آموزش و پرروش " است و تبديل کردن به يکی از مدرن ترين دستگاه های اجرايی کشور.

وی تغيير و تحول در سازمان آموزش و پرورش را در گرو چندين نکته برشمرد و گفت : " تغيير بينش حاکم نسبت به کارکرد آموزش و پرورش و العنوان ابزار سياسی می واهند و بايد يک تفکر نو در آن حاکم شود .از سوی ديگر بايد روش ها و فرآيندهای ياددهی و يادگيری بايد نوسازی شود .آموزش و پرورش متکی بر حافظه يا " انباری " نه تنها ايجاد خلاقيت نمی کند بلکه ذهن خلاق دانش آموزان را خسته می کند .سومين مسئله اينکه در مساله نوسازی آموزش و پرورش ادوات و ابزار تعليم وتربيت است . چهارم اين که اساس و تشکيلات آموزش و پرورش بايد بر اساس يک دستگاه نو مورد تجديدنظر قرار گيرد . بدون اين نوسازی نمی توان در آموزش و پرورش تحول ايجاد کرد .برای رسيدن به اهداف يک راه طولانی در پيش داريم . " وی سپس به برنامه های کميته فرهنگيان ستاد انتخابات کروبی اشاره کرد و گفت : " برنامه های کميته فرهنگيان آقای کروبی با کمک دوستان پی ريزی شده است .يک برنامه جامع نمی توانيم برای تمام مسائل آموزش و پرورش داشته باشيم .که اولويت های آن به شرح زير است :

۱- ارتقاء منزلت معلمان : هم شان معنوی و اجتماعی و هم رضايت مندی شغلی .چه شده است که دولت می خواهد با اين عجله قانون مديريت خدمات کشوری را اجراء کند . اگر اين قانون حتی اجراء شود با روح اصلی قانون که " رفع تبعيض " است تناقض و تعارض دارد .مهم اجرای درست قانون مديريت خدمات کشوری است و حل مشکلات بازنشستگان .

۲- توسعه مشارکت در آموزش و پرورش : مربوط به همه سطوح آموزش و پرورش است و مشارکت در انتخاب مديران و نيز مساله دخالت انجمن های صنفی .

۳- اصلاح و نوسازی نظام تعليم و تربيت به عنوان يک اصل مطرح است و تحولات ديگر بدون آن به سرانجام نخواهد رسيد .

۴- رفع تبعيض : چه از نظر قومی و منطقه ای مواجه هستيم و اين بخش از مسائل بايد مورد توجه قرار گيرد .

کروبی : متاسفم از برخوردهايی که با معلمان صورت گرفته است

مهدی کروبی پس از شنيدن سخنان ميهمانانش نسبت به برخوردهای صورت گرفته با معلمان ابراز تاسف کرد . وی گفت : " متأسفم اين جمعيتی را که می بينيم و انديشه خود را معرفی می کنيم در حالی است که انتخابات در پيش است . حق دارد هر کسی اين تلقی را داشته باشد که اين حرف ها برای رأی زده می شود . حرف های من اعتقادی است .ما اين کارها و پيگيری ها را اين ۳ يا ۴ سال پيگيری نکرديم ۲۰سال است که پيگيری می کنيم. " وی تاکيد کرد : " اول اين که وظيفه ماست درخدمت همه باشيم دوم نقش آموزش و پرورش و حساسيتی است که ما داريم .انقلاب ما يک انقلاب فرهنگی بوده است .نقشی که معلمان درانقلاب داشته اند نقشی که آموزش و پرورش همه وزارتخانه ها را تغذيه می کرد .خيل عظيمی از نيروهای کشور از همين معلمان بوده اند .چند هزار نفر از معلمان در صحنه های دفاع مقدس به شهادت رسيده اند . در همه سنگرها صبورانه و مخلصانه ايستاده اند . به جرأت می گويم تحرکاتی که معلمان برای حقوق و نارسايی ها داشته اند بسيار آرام ، معقول و منطقی بوده است .روزهايی که در آن تجمعات معلمان پيش من می آمدند واقعا درون مرا مانند خوره می خورد . آن موقع به حراست و حفاظت اطلاعات تاکيد کرده بودم اگر خشونتی شد به هيچ وجه برخورد نشود .بسيار متأسفم از اين که آن حوادث تلخ به وجود آمد و پوزش می طلبم از اين گونه حوادثی که در نظام جمهوری اسلامی پيش آمده است .بايد يک فضای صميمی و دوستانه برای حل مشکلات به وجود آيد .در دولت آينده با کسی که اين گونه برخورد کند ما با او برخورد خواهيم کرد . " وی افزود : " معلمان می گويند قانون را اجراء کنيد اين ديگر دعوا و درگيری نمی خواهد . وزير يک نفر است و يک نقش دارد .خيلی از نيروها بايد در کنار يکديگر باشند تا کار انجام گيرد .ما خودمان را مديون آموزش و پرورش می دانيم. خودمان را نسبت به آموزش و پرورش مسئول می دانيم اما معلم جايگاه خاصی دارد. " وی تصريح کرد : " من اهل شعار هم نيستم، به ياری خدا همان چيزهايی که آقای دکتر نجفی گفتند انجام خواهيم داد. " وی سپس تاکيد کرد: "ارتقاء و منزلت و معنويت معلم و رفاه و امکانات معلم اين قشر فرهيخته و زحمت کش را مهم می دانم و گام های موثری برخواهيم داشت. من حرفی نمی زنم که نتوانم بدان عمل کنم بلکه از روی تدبير حرف می زنم ." وی با تاکيد بر اينکه يک دولت مقتدر و قدرتمند تشکيل می دهد گفت : " جايی که بيش از يک ميليون معلم و ۱۵ ميليون دانش آموز که در تمام خانه ها حضور دارند. اين وزارتخانه را از درون خودشان و با مشورت خودشان اداره می کنيم. من مسئولانی را انتخاب می کنم که بتوانم با سرافرازی از آن ها دفاع کنم و توجيه هم نکنم با يک برنامه ريزی قوی انتخاب خواهم کرد." وی افزود: "ما را هم جزء معلمان حساب کنيد. واقعا اگر می خواهيد اين وضع تغيير کند و مديريت اجرايی کشور تغيير کند بدانيد کار سخت است و دشوار و بايد کار کنيد .





















Copyright: gooya.com 2016