شنبه 19 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی، پس از ثبت نام در انتخابات:‌ وقتی من بسيجی بودم سردار جعفری يک کودک بود، ايسنا

- تخلفی شود عکس‌العمل نشان می‌دهيم و پيامد آن عهده‌ برادران است

دبيرکل حزب اعتماد ملی صبح روز شنبه و در پنجمين و آخرين روز ثبت‌نام از داوطلبان با حضور در ستاد انتخابات کشور رسما برای کانديداتوری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ثبت نام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی پس از ثبت نام در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران با تاکيد بر اين‌که "ما برای تغيير آمده‌ايم" خاطرنشان کرد: «ضمن احترام به دولت و مسوولين اجرايی کشور که در حال فعاليت هستند، بايد بگويم که ما اين‌ها را ناتوان در اداره کشور می‌دانيم».

وی گفت: «احساس می‌کنيم برنامه‌ريزی موجود جوابگو نيست و به خاطر همين در راستای تغييرات مورد نظرمان در کابينه، سفارتخانه‌ها، فرهنگ، سياست خارجی، برخورد با دانشگاه و دانشجويان، مسائل اقتصادی و بخش‌های مختلف تغيير ايجاد خواهيم کرد».

وی در عين حال اظهار کرد با بيان اين‌که " البته دولت زحمت می‌کشيد و ما از زحماتش تشکر می‌کنيم اما اين را کافی نمی‌دانيم" ابراز عقيده کرد: «معتقديم تبعات بسيار سنگينی از اين مجموعه و شيوه کار نصيب کشور شده است. همچنين ما در سياست خارجی نيز با همسايگان خود مشکل داريم».

دبيرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: «ما با حفظ اصول و آرمان‌های امام(ره) و ارزش‌ها آمديم که تغيير و اسلام را نيز تقويت کنيم. به دنبال اسلام متحجر نيستيم و سخنان ما همان جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد است که حضرت امام آن را مطرح کرده و به اعتقاد ما ميزان رای مردم است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوالی درباره حمايت حزب کارگزاران از ميرحسين موسوی علی‌رغم حمايت برخی چهره‌های آن از کروبی و اين‌که آيا اين حمايت منفعت‌طلبانه و بر اساس دادن قول به آن‌هاست، تاکيد کرد: «من نه در حال و نه در گذشته به هيچ کس وعده‌ای نداده‌ام و آن‌ها هم از من سهم و مسووليتی نخواستند ولی چنانچه مردم مرا بپذيريند و موفق شوم هم انسانی، هم اخلاقی و هم قانونی است که به نيروهايی که در کنارم هستند و مرا پذيرفته‌اند و با من همکاری می‌کنند، نقش اول را داد و البته نيروهايی که به من کمک می‌کنند همگی نيروهای ورزيده و کاردانی هستند. اما اين‌که حزب کارگزاران دو بخش است مربوط به خود کارگزاران است و البته بين‌شان تفاهم وجود دارد. اين دوسته‌دستگی در مجمع روحانيون و همبستگی هم وجود دارد».

خبرنگاری پرسيد: «شما چه ويژگی‌ها و خصوصياتی را داريد که آن را در ميرحسين موسوی نديديد، به خاطر همين تصميم بر کناره‌گيری نداشتيد، علی‌رغم اينکه بر شما فشارهايی در اين باره بوده است»؟

کروبی گفت: «حرف من در اين موضوع همان حرف‌هايی است که قبلا گفته‌ام و ديگر آن را تکرار نمی‌کنم. در شرايطی که کشور دارد، من در خود می‌بينم که اگر از سوی مردم پذيرفته شدم مدير و خدمتگزار خوبی برای آن‌ها باشم. من جامعه‌ام را می‌شناسم، قدرت را به خوبی می‌شناسم و به راه همکاری و گفت‌وگو واقف هستم. همچنين چتری دارم که نيروهای عظيمی که ممکن است با ديگران کار نکنند؛ با من کار کنند».

وی افزود: «البته چه بسا ظرفيتی که من برای خودم قائل هستم، شخصيت‌های ديگر هم برای خودشان قائل باشند. اما به هر ترتيب حضور خود را ضروری می‌دانم و معتقدم می‌توانم بسياری از مشکلات را به ياری خدا و حمايت مردم حل کنم؛ چراکه من بر اساس وظيفه دينی و نه تک‌وری و قدرت‌طلبی وارد عرصه شدم».

خبرنگار ديگری پرسيد: «شما که قبلا وعده ۵۰ هزار تومان را به مردم می‌داديد در حال حاضر که قيمت نفت کاهش پيدا کرده، می‌خواهيد چه کار کنيد»؟

کروبی پاسخ داد:‌ «توزيع اين سهام مفصل است و بسياری همچون دکتر نيلی و کرباسچی، الويری و جمع ديگری به تدريج در حال تبيين اين موضوع هستند و کارها و فعاليت‌های فراوانی در اين جهت انجام دادند. اين بحث از کارهای بسيار خوبی است که اصلا مربوط به انتخابات هم نبود و کم و زياد آن البته مربوط به قيمت نفت هم می‌شود. اما مساله‌ تضمين شده است و مسلم است که انجام خواهد شد».

خبرنگاری پرسيد: «آيا آقای هاشمی رفسنجانی از شما حمايت کرده و آيا سفرهايی برای حمايت شما داشته و در راستای ورودتان به عرصه با ايشان ديداری داشتيد»؟

کروبی گفت: «من با آقای رفسنجانی ارتباط دوستانه‌ای دارم ما با هم ديدار هم داشتيم. اما اخيرا مدتی است که در خدمت‌شان نبودم و ديداری نداشتيم. من در مورد سفرهای ايشان هم اطلاعی ندارم».

خبرنگاری پرسيد: «نظرتان در مورد نظرسنجی‌ها که شما آن را نظرسازی می‌دانيد چيست»؟

دبيرکل حزب اعتماد ملی با بيان اين‌که " ممکن است به خاطر اين مساله به من بگويند که بدبين هستم" ادامه داد: «اشکالی ندارد و من در هر صورت به نظرسنجی‌ها توجه‌ای ندارم؛ چراکه نظرسنجی‌ها مربوط به برخی دسته‌بندی‌های سياسی است و يا ممکن است بر اساس نظر خاصی انجام بگيرد. همچنين مردم خيلی صريح با ما حرف نمی‌زنند، به خاطر همين به نظرسنجی‌ها زياد اعتقاد ندارم الان هم می‌گويم که نظرسنجی جدی و واقعی روز ۲۲ خرداد است».

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی بر اين‌که انحلال سازمان مديريت طرح شهيد رجايی بوده، به عنوان فردی که در اول انقلاب نيز حضور داشته، گفت:‌ «ما گروه اولی هستيم که وارد مجلس جمهوری اسلامی شديم و در کش و قوس‌های نظام و جبهه و جنگ نيز بوده‌ايم و اصلا چنين چيزی به چشمان من نخورده است. همواره بحثی که مطرح بود، بحث تغيير مدير آن بود، ولی به هر ترتيب من در اين مورد خبری ندارم».

کروبی همچنين با اشاره به سخنان فرمانده‌ سپاه گفت:‌ «فرمانده محترم نيروی سپاه، برادر بسيار معزز و محترم جناب آقای جعفری نکته‌ای گفته که برای من بسيار تعجب‌آور بود؛ او بسيج را در دو بخش تعريف کرده و فرموده‌اند يک بخش بسيج نيروی نظامی و يا وابسته به نظامی است که نبايد در انتخابات دخالت کند. اما يک بخش ديگر بسيج بيشتر به امور امداد و يا فرهنگ توجه می‌کند که دخالت آن در انتخابات اشکال ندارد. اين عبارت تازه‌ای است که گويا قرار است ما هر روز حرف‌های بديع و تازه بشنويم».

وی خاطرنشان کرد: «ما يک بسيج عمومی داريم که امام فرمود" افتخار من بسيجی بودن است" مقام معظم رهبری ، آقای هاشمی و ... همه می‌گويند بسيجی هستيم. اما آن بسيجی که زير نظر آقای جعفری است چه گروهی هستند که مديريتش با ايشان است، اين گونه حرف‌ها وقتی مديريتش با نيروی مسلح است يعنی علامت و نشانه دادن».

وی گفت: «به برادر محترم با کمال وادب و احترام عرض می‌کنيم؛ بسيج به معنای عام که ۶۰ درصد آن مردم آزاد هستند و ۴۰ درصد برای کل نيروهای مسلح است مثل سپاه، ارتش، سرباز و نيروی انتظامی که موظف بوده به جبهه بروند، چندين هزار نفر اقشار مختلف مردم در جبهه به جنگ رفتند و شهيد شدند آن‌ها هم بسيجی بودند اما امروز جنگ نيست و بسيج زير نظر نيروی مسلح و سپاه است که افتخار ملت و برآمده از آن است. اين‌ها در اختيار نيروی مسلح‌اند و معنا ندارد وارد عرصه‌ انتخاباتی شوند».

دبيرکل حزب اعتماد ملی يادآور شد: «من از ۴۸ سال پيش بسيجی بوده‌ام، قطعا آن زمان آقای جعفری يک کودک بود، اما بايد گفت آن بسيجی که زير نظر آقای جعفری است نيروهای مسلح هستند».

وی تاکيد کرد: «ما برای داغ کردن تنور انتخابات نيامده‌ايم، آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسيج و نيروهای مسلح و يا نيروهای خودسر. انتخاباتی آزاد که هرکس می‌آيد برای پيروزی می‌آيد. اين خط و نشان‌ها را نکشيد، مردم را حساس‌تر می‌کنيد».

وی تاکيد کرد: «اگر کوچکترين تخلفی شود محکم می‌ايستم و از صحنه بيرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهيم پيامد آن به عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع واحوال را مناسب نمی‌بينند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهايی می‌خوانند. می‌گويند بسيج دو قسم است. کم‌کم لابد می‌شود چهار قسم و بعد شش قسم».

وی با اشاره به زمان تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:‌ «در آن زمان گفتم که مجمع قوه‌ چهارم است که آن حکيم بصير پير دورانديش گفت که مجمع در عرض قوای سه‌گانه نيست. قوای کشور سه‌گانه است».

کروبی با مخاطب قرار دادن سردار جعفری تاکيد کرد: «بسيج يک نوع است و آن هم زير نظر شماست. هيج‌کس هم آبروی زيادی ندارد که آبروی زيادی‌اش را بدهد. تقسيم بسيج نکنيد که بسيجی‌ها پای صندوق‌ها يا در جلسات مردم را تهديد کنند».

خبرنگار در واکنش به اظهارات کروبی درباره اظهارات سردار جعفری گفت:‌ «من به عنوان يک شهروند به شما می‌گويم که نبايد اظهارت جعفری را بهانه قرار دهيم برای اين‌که ستاد مقدس سپاه يا بسيج را خدشه‌دار کنيم اين در حالی است که خدمات اين دو برای شما پوشيده نيست».

در اين هنگام تعدادی از خبرنگاران به تشويق اين خبرنگار پرداختند.

کروبی گفت: «يادتان باشد، شما که دست زديد فقط هفت تا هشت نفر بوديد».

در اين موقع نيز جمعی برای کروبی دست زدند.

کروبی گفت: «البته اينکه هر کس نظرات خود را هر طور که خواست بگويد اشکالی ندارد. من خوشحالم که شما تذکر داديد ولی برادر عزيز وقتی فرمانده نيروی نظامی می‌آيد و در صحبت‌هايش بسيج را به دو قسمت می‌کند، اين کار خوبی نيست. من خود بسيجی‌ام و امام و رهبری نيز بسيجی بودند اما وقتی بسيج را دو دسته می‌کنند و حوادثی مثل جريان مجلس هفتم به وجود می‌آيد ديگر چه بايد گفت».

وی ادامه داد:‌ «چرا کالبدشکافی می‌کنيد که من بخواهم برخی چيزها را بگويم. من از حضرتعالی بيشتر مدافع هستم و حداقل سنم از شما بيشتر است. من خود دو پسر دارم که در جبهه بودند و در عمليات‌ها شرکت ‌کردند و يکی از آن‌ها يکی از پاهايش قطع شد. البته برای ما مادر شهيدی اهميت دارد که سه فرزندش را می‌دهد و هيچ ادعايی هم ندارد. اما شما می‌بينيد که مردم سر کوچه چه می‌گويند؟ مردم می‌گويند که اين‌ها هر چه بخواهند از صندوق در می‌آورند ولی ما می‌گوييم اين طور نيست و صحبت‌های اينچنينی اين شائبه‌ها را به وجود می‌آورد».

خبرنگار در ادامه پرسيد: «آيا از حاميان ميرحسين در کابينه‌تان استفاده می‌کنيد»؟

کروبی گفت: «من می‌خواهم کابينه‌ جامعی تشکيل دهم و در آن از همه نيروهای خوب استفاده می‌کنم چه آن‌هايی که با من کار می‌کنند و چه آن‌هايی که با من کار نمی‌کنند من حتی از نيروهای محافظه‌کار و راست هم استفاده می‌کنم و نه فقط از جريان موسوی بلکه از نيروهايی که کاردان باشند نيز استفاده خواهم کرد. ما کابينه‌ای تشکيل می‌دهيم که مردم احساس کنند در آن سهيم هستند».

وی تاکيد کرد: «به ياری خدا کابينه‌ای تشکيل می‌دهم که اگر بی‌نظير نباشد کم‌نظير نخواهد بود».

کروبی در بخش اول سخنانش نيز با تاکيد بر اهميت انتخابات در اين دوره اظهار کرد: «بسيار مهم است که اين انتخابات را با انتخابات‌های قبلی متفاوت بدانيم».

وی خاطرنشان کرد: «مهم‌ترين آزمايش و امتحان برای دست‌اندرکاران اجرا و نظارت در اين انتخابات به وجود آمده است؛ از آن‌جا که روسای جمهور قبلی دو دوره رييس‌جمهور بوده‌اند و در دور دوم رقابت‌های جدی با آن‌ها صورت نگرفته است، اما اين انتخابات اين چنين نيست و رقابت به شدت جدی است».

وی يادآور شد: «دولت فعلی و يا رييس‌جمهور قانونا حق دارد يک دوره ديگر نيز باشد؛ بنابراين چون متولی کار است و امکانات کشور را در اختيار دارد به خصوص وزارت کشور، امتحان بزرگی پيش رو دارد؛ لذا دولت بايد کمال دقت را در اين زمينه داشته باشد».

دبيرکل حزب اعتماد ملی با بيان اين‌که " وزارت کشور بايد بی‌طرفی را رعايت کند" گفت: «در اين انتخابات رقابت جدی در پيش داريم؛ همه‌ کانديداها می‌گويند برای تغيير آمده‌اند تا اوضاع اين‌گونه نماند».

وی در ادامه با تاکيد بر نقش شورای نگهبان و ناظرين شورای نگهبان و ضرورت بی‌طرفی آن‌ها در انتخابات خاطرنشان کرد: «با توجه به اين‌که بارها برخی اعضای شورای نگهبان به خصوص اعضای موثر آن‌ها حمايت خود را از دولت مطرح کرده‌اند و گرايش‌های خود را نشان داده‌اند ـ که البته از اين جهت نقدی بر آن‌ها نيست ـ بايد در نظر داشت که نقش آن‌ها در اين انتخابات بسيار حساس است. شورای نگهبان آزمايش‌های سياسی بسيار مهمی دراين مرحله دارد که چگونه رفتار می‌کند. بايد توجه کند که کمال بی‌طرفی را رعايت کند و به تمام معنا دقت کند که منطبق بر خواست نظام جمهوری اسلامی و صاحبان انقلاب، تنظيم‌کنندگان قانون اساسی و بنيانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبری باشد».

وی ادامه داد: «فلسفه وجودی اين نهاد مبارک و مقدس برای اين است که در موارد حساس اوضاع را حفظ کند؛ چراکه امتحانی تاکنون پيش‌روی شورای نگهبان نبوده است. اين بار رقيب جدی ما دولت است و ما هم رقيب جدی او هستيم».

کديور، عبدی، کرباسچی، ابطحی و گرامی‌مقدم از جمله همراهان کروبی هستند.





















Copyright: gooya.com 2016