شنبه 19 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا خاتمی: ميرحسين موسوی در صورت پيروزی امکان کار احزاب و نهادهای مدنی را فراهم می کند، ايسنا

- فرصت مغتنم ۲۲ خرداد را از دست ندهيم


محمدرضا خاتمی گفت: اين کشور فرصت‌ها و ظرفيت‌های دارد که اگر بخواهيم از آن‌ها استفاده کنيم می‌توانيم باز سرنوشت خود را تغيير دهيم و يکی از اين فرصت‌ها ۲۲ خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی در جمع مردم بروجرد افزود: بايد بدانيم مملکت ما در کجا قرار داشت و امروز کجاست؛ مسائلی که می‌تواند برای ما درعين حال که ملموس است، تکرارش عبرت‌آموز باشد و از فرصت طلايی‌ای که امروز در اختيار ما گذاشته شده است، به نحو احسن استفاده کنيم.

محمدرضا خاتمی افزود: اگر ديديم مسيری که در اين چهارسال که آمده‌ايم درست است، بسيار خب، آن را ادامه می‌دهيم، اما اگر ديديم اين مسير درست نيست و نه فقط درست نيست، بلکه ما را به راهی ديگر می‌کشاند، آن وقت همت مردانه و والا لازم است تا بر همه ابر و باد مه و خورشيدی که به کار آمده‌اند تا نگذارند وضعيت موجود تغيير کند، غلبه کنيم و بتوانيم سرنوشت خود را يک‌بار ديگر رقم بزنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار کرد: امروز در شرايطی به سر می‌بريم که نمی‌خواهم از امور سياسی، توسعه سياسی، اجتماعی و فرهنگی بگويم، برای اين که اصلا در قاموس برخی اين امور معنا ندارد. برخی اصلا از اسم دموکراسی و توسعه سياسی حالشان به هم می خورد و به اين امور معتقد نيستند، طبعا وقتی اين طور باشد؛ ادعای اين که ما در اين امور چقدر پيش رفته و پس رفته‌ايم، معنا ندارد.

عضو ارشد جبهه مشارکت ادامه داد: در چند جمله خلاصه به مواردی اشاره می‌کنم که برخی مدعی اصلاحشان بودند.

برخی وقتی می‌خواستند روی کار بيايند برای ملت دل می‌سوزاندند که اصلاح‌طلبان آن‌قدر خودشان را درگير دعواهای سياسی و رقابت‌های جناحی کرده‌اند که از نان و معيشت و زندگی مردم غافل شده‌اند.

خاتمی گفت: ما می‌خواهيم ببينيم در اين چهار سال مسير ما در کدام سمت بوده و به کجا کشيده شده است. يکی از مسائلی که کم و بيش شايد با آن آشنايی داشته باشيد مسئله کشاورزی کشور است. در اواخر دولت هشتم ما توانستيم با يک برنامه‌ريزی درست و حساب‌شده جشن خودکفايی گندم را در داخل کشور بگيريم، اما در حال حاضر به آمارهای دولت مراجعه کنيد و ببينيد چقدر گندم وارد می‌شود.

محمدرضا خاتمی افزود: اگر يک نفر می‌خواهد واقعاً با يک دشمن خارجی بجنگد بايد نيازهای خود را به آن دشمن خارجی به حداقل برساند.

عضو ارشد جبهه مشارکت هم‌چنين با اشاره به آن‌چه واردات بی‌رويه مرکبات خواند، ادامه داد: اگر به باغ‌هايی که در شمال و مناطق مختلف کشور است برويد می‌بينيد همه آن‌ها در برابر واردات از پا درآمده‌اند.

وی هم‌چنين با انتقاد از وضعيت توليد و صنعت افزود: آيا امروز وضعيت صنعتی ما قابل مقايسه با چهارسال پيش است؟

خاتمی هم‌چنين با اشاره به آنچه تزريق بی‌رويه پول به جامعه خواند افزود: در اين صورت روز به روز افرادی که به زير خط فقر می‌روند بيشتر و بيشتر می‌شوند.

خاتمی ادامه داد: به وضعيت ديگر امور هم که نگاه کنيد آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، وضعيت جوانان، زنان حتی آن چيزهايی که آن ها مدعی بودند که می‌آيند و در قدم اول اصلاح می‌کنند؛ يعنی بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، آيا امروز اين‌ها کمتر است يا در چهار سال پيش؟

عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی گفت: اگر ما در جمهوری اسلامی متهم بوديم به اين که در اداره کشور ناتوان هستيم و کم‌تجربه‌ايم و نمی‌دانيم چگونه بايد با دنيا رابطه داشته باشيم، حداقل صداقت دولتمردان ما و صفا و پاکی آن‌ها در همه جا زبان‌زد بود.

وی افزود: درآمد افسانه‌ای که ما در اين سال‌ها داشتيم با نفت بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار، آيا امروز نتيجه‌اش اين شده است که در کارها جود دارد و حاضر هم نيستند بگويند چه شده است. وقتی سوال می‌کنی می‌گويند مگر نمی‌بينيد اين پول‌ها روی زمين آمده؛ يعنی به کارخانه، موسسات و بنگاه‌های عظيم اقتصادی و توليدی تبديل شده است.

خاتمی ابراز عقيده کرد: اما آن چه ما می‌بينيم تعطيلی پشت سر هم بنگاه‌های اقتصادی است که در دولت‌های قبلی پايه‌ريزی شده بود. امروز می‌گويند صادرات غيرنفتی سه برابر دولت اصلاحات شده است، اما اين صادرات چيست؟ اين صادرات محصولات پتروشيمی است که حتی يک سنگ کارخانه‌ها و موسسات آن‌ها در اين دولت روی هم گذاشته نشد.

وی افزود: آن چه بود سرمايه‌گذاری در دولت‌های قبلی با نفت ۲۰ و ۲۸ دلار و کمتر از آن بود؛ حالا شما با ۱۵۰ ميليارد دلار چه قدر بنگاه‌های اقتصادی توليد کرده‌ايد که وقتی کنار رفتيد دولت آينده و ملت ما در زمان‌های آينده بتواند از منافع آن بهره‌مند شود.

نايب‌رييس مجلس ششم ادامه داد: شما عزت ملی را می‌بينيد. اين چه عزت ملی است که برخی کشورهای خليج فارس درخواست می‌کنند در بازی‌های اسلامی کلمه فارس خليج فارس نباشد؟

وی هم‌چنين با انتقاد از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزی افزود: تزريق پول به جامعه ممکن است در کوتاه مدت درد ناعلاجی را يک مختصر تسکين دهد اما اين روش اداره کشور نيست.

خاتمی ادامه داد: کشور چهار سال قبل در چشم‌انداز بيست ساله که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد آماده جهش بزرگ بود؛ جهش بزرگی که در عرض ۲۰سال بتواند قدرت اول اقتصادی، فرهنگی، سياسی منطقه خود شود.

عضو ارشد جبهه مشارکت هم‌چنين اظهار عقيده کرد: برخی ياران صميمی دولت که آن زمان به هر دليل با اصلاح‌طلبان خوب نبودند امروز برگشته‌اند.

وی در بخش ديگر سخنانش افزود: امروز روزی است که بايد تلاش کنيم، اگر گمان می‌کنيم مسير بايد اصلاح شود، امروز اين فرصت طلايی پيش روی ما قرار گرفته است.

عضو جبهه مشارکت اظهارکرد: سرمايه‌های عظيم کشور مردم هستند. ما يک سرمايه تمدنی و تاريخی داريم که سبب شده هيچ وقت استبداد و ديکتاتوری نتواند بماند. اين سرمايه بزرگ ماست به برکت انقلاب علی‌رغم همه مشکلات باب حضور مردم در عرصه بسته نيست.

وی افزود: ما در درون اين کشور، نظام، حکومت، شهرها و مناطق مختلف کسانی را داريم که به آرمان‌های انقلاب و اصلاحات وفادار هستند و حاضرند در اين راه هزينه دهند. ما بايد از فرصت استفاده کنيم.

وی اظهارکرد: چيزی که برخی نمی‌توانند در محاسبه‌شان بياورند حضور ملت است.

خاتمی ادامه داد: اين کشور فرصت‌ها و ظرفيت‌های دارد که اگر بخواهيم از آن‌ها استفاده کنيم می‌توانيم باز سرنوشت خود را تغيير دهيم و يکی از اين فرصت‌ها ۲۲ خرداد ماه است.

وی گفت: خوشبختانه در اين دوره کسی را در ميدان داريم که سال‌ها آرزو داشتيم وارد ميدان شود؛ سيد حسين موسوی کسی است که در عرصه مديريت کارآمدی خودش را نشان داده است.

وی افزود: اگر نقطه ضعف اصلی برخی اين است که با ۲۰۰ ميليارد دلار کشور را اين طور اداره کرده‌اند، افتخار مهندس موسوی اين است که زمان جنگ با ۶ ميليارد دلار هم جنگ و هم کشور را اداره کرد.

خاتمی گفت: موسوی انسانی پاک، صادق، منطقی، روشنفکر، مبدع و خلاق است که ظرفيت‌ها را می‌داند.

محمدرضا خاتمی در جمع خبرنگاران هم در سخنانی گفت: ويژگی کشور ما اين است که متاسفانه احزاب آن‌چنان که بايد جا نيفتاده‌اند و در بين نخبگان، حزب آن‌چنان که بايد و شايد پايگاه ندارد.

وی با بيان اين که در شرايط فعلی احزاب آن‌چنان نيستند که تمام نخبگان و شايستگان را پوشش دهند ، افزود: در اين صورت طبيعی است هر دولتی که بر سر کار می‌آيد افرادی را خارج از روابط حزبی انتخاب کند.

وی ادامه داد: ميرحسين موسوی معتقد به کار حزبی است و اين تعهد را دارد که اگر در انتخابات پيروز شود امکان کار احزاب و نهادهای مدنی مختلف را فراهم کند و موانع را از پيش رو بردارد.

نايب‌رييس مجلس ششم شورای اسلامی اظهار کرد: کارها و روش‌هايی که موسوی انجام می‌دهد توجه به مردم، محرومان، ارتباط مستقيم با مردم و... بوده و اميد می‌رود در دولت ايشان شاهد پاگرفتن تمام احزاب و گروه‌ها باشيم.

خاتمی هم‌چنين با بيان اين که به فرصت‌سوزی در دوره اصلاحات معتقد نيستم، اظهار کرد: امروز که چهار سال از دوره اصلاحات می‌گذرد آن روش‌هايی که در کشور ما جواب داده و موجب رشد اقتصادی، سياسی، اجتماعی، فرهنگی و... شده روشی بوده که اصلاحات در پيش گرفته، اگر ما نتوانستيم به تمامی آرمان‌ها و اهدافی که می‌خواستيم برسيم به خاطر بی تجربگی و موانع ساختاری در بافت قدرت و اجتماع ما بوده است.

وی تصريح کرد: طبعا اگر کسی بخواهد متناسب با ظرفيت‌های جامعه پيش برود نمی‌تواند يک شبه به اهدافش برسد و مجبور است ملاحظه کند.

عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی تاکيد کرد: مخالفان جبهه اصلاحات برای اين که اذهان افراد را منحرف کنند کلمه فرصت‌سوزی را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند.

خاتمی درباره آنچه جبهه‌گيری تند برخی اصول‌گرايان نسبت به اصلاح‌طلبان خواند نيز گفت: در جريان انتخابات رقيبان شروع به نقد همديگر می‌کنند و اين امر طبيعی و مبارکی است و نبايد از آن گريز داشت؛ رشد سياسی ما هم در اين است.

وی تصريح کرد: اما جايی که از اصول اخلاقی منحرف می‌شوند برای اين که به هدفشان برسند و به تعبيری با روش ماکياوليستی هدف وسيله را توجيه می‌کند، آن‌ها ديگر اصول‌گرا نيستند، بلکه قدرت‌طلبانی هستند که به دروغ اسم اصول‌گرا را بر خود گذاشته‌اند و ما امروز شاهد هستيم اين جريان در يک اقليت محض قرار گرفته است.

اين عضو جبهه مشارکت هم‌چنين با تاکيد بر حضور گسترده مردم گفت: اگر مشارکت مردم از نرم‌های دو سه انتخابات گذشته فراتر رود، ان‌شاءالله هيچ چيز نمی‌تواند در برابر اراده مردم بايستد.

نايب‌رييس مجلس ششم هم‌چنين اظهار کرد: کانديدای اول جريان اصلاحات آقای خاتمی بودند، ولی ايشان ترجيح دادند از اين عرصه کنار بروند و در شرايط فعلی همه اصلاح‌طلبان به اتفاق به اين نتيجه رسيده‌اند که هيچ کس مناسب‌تر از آقای موسوی برای کانديداتوری اصلاحات در اين انتخابات نيست، البته از دوم خرداد ۷۶ به اين طرف آقای موسوی توسط اصلاح‌طلبان مد نظر بوده است، اما الان که مسووليت را قبول کرده فرصت غنيمتی است برای اين که ما حول محور ايشان به کار بزرگی دست بزنيم.

خاتمی در پاسخ به اين سوال که رقيب اصلی موسوی در اين انتخابات کيست؟ نيز تصريح کرد: اگر همه چيز مطلوب باشد، رقيبی ندارد.

وی هم‌چنين با تاکيد بر ايجاد شور انتخاباتی در مردم گفت: اين وظيفه رسانه‌ها، احزاب، شخصيت‌های سياسی اثرگذار و ملی است که اين اطمينان را به مردم بدهند که انتخابات درست برگزار می‌شود و منتخب آن‌ها از اختيارات قانونی برخوردار است، اگر اين اتفاق رخ دهد ما شاهد يک انتخابات پرشور خواهيم بود.

اين عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی ادامه داد: کسانی که در عرصه سياسی هستند نااميد نيستند، بلکه تلاش می‌کنند تا از اين فرصت خوب در نظام جمهوری اسلامی به نام انتخابات بهره کافی بگيرند و به آرمان‌های خود برسند.

محدرضا خاتمی يادآور شد: الان ميزان مشارکت در انتخابات بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته به طور متوسط ۵۰ درصد است، اميدواريم اين ميزان بيشتر شود و در استانداردی قرار بگيرد که در شان جمهوری اسلامی باشد ولی ۵۰ درصد کافی و راضی‌کننده نيست.

وی هم‌چنين با اشاره به حمايت دانشجويان از ميرحسين موسوی گفت: اگر به دانشگاه‌ها يا ستادهای آقای موسوی نگاه کنيد محور اصلی کارها و زحمات بر دوش دانشجويان است، البته يک سری موانع بر سر راه فعاليت دانشجويان در عرصه انتخابات آتی وجود دارد که بايد با آن کنار آمد، ولی در اراده اين دانشجويان تاثيرگذار نخواهد بود.

نايب رييس مجلس ششم درباره مهم‌ترين اولويت کاری دولت احتمالی ميرحسين موسوی نيز گفت: مهمترين اولويت دولت موسوی، توقف روندی است که در کشور وجود دارد.





















Copyright: gooya.com 2016