یکشنبه 20 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالکريم سروش از مهدی کروبی حمايت کرد، سحام نيوز

عبدالکريم سروش ضمن اعلام حمايت از مهدی کروبی و اينکه به او رای خواهد داد همزمان از تحريم انتخابات انتقاد کرد.

دکتر عبدالکريم سروش طی گفتگويی با سايت خبری روزآنلاين در مورد گروه‌های سياسی مدافع تحريم انتخابات گفته است:‌ «من به آنها قصه چاه کنی را گفتم که چاهی کنده بود و نمی‌دانست خاک آن را کجا بريزد. دخو به او گفت يک چاه ديگر بکن، اين خاک‌ها را در آن بريز. بقيه داستان معلوم است. اين آدم تا آخر عمرش چاه می‌کند. خاک اولی را می‌ريخت در دومی، دومی را در سومی... گفتم ما يک انقلاب کرديم، يک عالم خاک از چاه جامعه آورديم بيرون. حالا مانده‌ايم که اين خاک‌ها را کجا بريزيم. شما می‌گوييد يک چاه ديگر بکنيد؛ ولی باز همان سئوال مطرح می‌شود. خاک چاه دوم را کجا بريزيم؟ ما نمی‌توانيم عمری را به چاه کنی سپری بکنيم».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش ديگری از اين گفتگو اظهار داشته است: «من از ته دل آرزومندم که آقای احمدی‌نژاد بر سر کار نيايد. يک سال و نيم پيش من در دانشگاه جرج واشنگتن، در سميناری در پاسخ به سئوالی گفتم که آقای احمدی‌نژاد ديگر نمی‌تواند و نبايد رئيس جمهور بشود. خيلی‌های ديگر هم به اين نتيجه رسيده‌اند و اميدوارم که در عمل هم چنين چيزی تحقق پيدا کند. کم نبود آن آبرويی که ايشان از ايران برد، کم نبود آن همه دروغی که به مردم گفت. کم نبود آن همه خرافه‌پروری و سفاهت گستری که کرد؛ کم نبود آن همه پولی که از چاه‌های نفت بر داشت و در چاه‌های جمکران

سروش در پاسخ به اين سوال که "از ميان کانديداها نظرتان بر کيست؟" گفته است: «من ۴ سال پيش حرفی به شما زدم و حالا هم کم و بيش بر همان نظرم. يعنی آقای کروبی.

سروش گفته است: « به صراحت برای شما بگويم اينکه کسی دو باره بيايد و در کسوت سياسی ادعای رسالت روشنفکری داشته باشد نمی‌پسندم. بايد کسی بيايد که مرد عمل باشد».

سروش ادامه داده است: «من توقعم از رياست جمهوری اين است که فضا اندکی باز بشود که اهل انديشه و اصلاح بتوانند در جامعه مدنی، کاری بکنند. مطبوعات قدری آزاد تر باشند؛ مردم کمی آزادتر باشند و سايه ترس، از روی سر مردم کنار برود. قوه قضاييه قدری پاکيزه‌تر بشود.قلب طپنده دموکراسی و عدالت ـ حالا نام دموکراسی را هم نبريم، بگوييم عدالت ـ در قوه قضاييه است؛ اگر چنين شجاعتی و چنين اراده‌ای وجود نداشته باشد بقيه دستگاه‌ها نمی‌توانند کاری بکنند».





















Copyright: gooya.com 2016