سه شنبه 22 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تريبون آزاد دانشجوئی "برای آزادی" برگزار شد، ۳۵ دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک ممنوع الورود شدند، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: تريبون آزاد دانشجوئی برای ازادی ديروز در صحن اصلی دانشگاه پلی تکنيک، در حالی برگزار شد که ۳۵ نفر از دانشجويان اين دانشگاه از صبح روز دوشنبه به دانشگاه ممنوع الورود شدند. اين دانشجويان در حالی که صبح ديروز برای حضور در کلاس های خود قصد ورود به دانشگاه داشتند، توسط ماموران انتظامات و حراست دانشگاه، مطلع شدند که به دانشگاه ممنوع الورود شده اند.

در تريبون آزاد دانشجوئی برای آزادی، که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير برگزار شد صدها دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک و نيز برخی اعضای دفتر تحکيم وحدت و اعضای شورای تهران اين اتحاديه حضور داشتند. تداوم بازداشت چهار دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنيک، عملکرد چهارساله دولت نهم، سرکوب فعالين مدنی و بسته شدن فضای دانشگاه در آستانه انتخابات، محورهای اعتراضات در تريبون ازاد روز دوشنبه بود. گفتنی است روز يکشنبه انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنيک با صدور بيانيه ای نسبت به ادامه بازداشت دانشجويان دانشگاه اميرکبير و ايجاد اتهامات واهی عليه دانشجويان پلی تکنيک اعتراض کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين برنامه در ساعت ۱۲ ظهر با تجمع دانشجويان در مقابل سلف مرکزی دانشگاه آغاز شد و دانشجويان با سر دادن شعارهائی و حمل پلاکاردها و تصاوير دانشجويان دربند، خواهان ازادی آنان شدند. سخنرانان اين مراسم عزت تربتی عضو شورای تهران دفتر تحکيم وحدت، ميلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و سلمان سيما عضوشورای عمومی تحکيم و از دانشجويان دانشگاه ازاد و سينا صداقت نژاد، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير بود.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، عزت تربتی از دانشجويان دموکراسی خواه و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم در سخنان خود به بازداشت طولانی مدت دانشجويان دربند اشاره کرده و آنرا نوعی تکرار پروژه ننگين حعل نشريات دانشجوئی در دو سال قبل در اين دانشگاه دانست. ميلاد اسدی ديگر عضو دفتر تحکيم وحدت نيز در سخنان خود ضمن اعتراض تداوم بازداشت عباس حکيم زاده دبير سياسی دفتر تحکيم و نيز مهدی مشايخی و مسعود دهقان و مجيد توکلی، اظهار داشت که احمدی نژاد در روزهای آخر دوره چهارساله خود باز هم از دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک انتقام گرفت. انتقامی که به سبب انتقادهای صريح و اعتراضات آشکار دانشجويان اين دانشگاه در ۲۰ آذر ۸۵ بدليل حضور وی در دانشگاه اميرکبير و نيز اعتراضات دانشجويان اين دانشگاه در روز ۵ اسفند ماه ۸۷ به تدفين شهدای گمنام صورت گرفت.

در اين برنامه سينا صداقت نژاد، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنيک بيانيه اين انجمن را در جمع دانشجويان قرائت کرد.

سلمان سيما، از دانشجويان دانشگاه آزاد، سخنران بعدی مراسم بود که به نمايندگی از دانشجويان دانشگاه آزاد سخنرانی کرد. وی گفت: متاسفم از اينکه يک سال ديگر بايد در پلی تکنيک جمع شويم و صحبت کنيم. ياد دانشجويانی که در بند هستند را گرامی بداريم. وی ضمن انتقاد از سرکوبهای صورت گرفته با دانشجويان ضرورت توجه به وضعيت دانشجويان در بند را ياد آور شد. سلمان سيما فعال دانشجويی ادامه داد که، توجه به فضای انتخابات نبايد ما را از ستمی که بر دانشجويان می ورد و ضعيت خفقان در دانشگاه ها غافل کند و دانشجويان در اين گرماگرم انتخابات بايد پی گير مطالبات و خواسته های آزادی خواهانه خود باشند. وی فشار دانشجويان بر کانديداها را برای توجه هر چه بيشتر آنها به خواسته های واقعی دانشجويان و مردم موثر دانست.

اين فعال دانشجويی ضمن انتقاد شديد از عملکرد دولت نهم به ويژه در زمينه دانشگاه ها؛ در پايان ياد علی کلايی فعال دانشجويی دانشگاه آزاد که ديروز در دادگاه و پيش از محاکمه بازداشت شد را گرامی داشت و به بازداشت فعالين دانشجويی و مدنی معترض شد. سلمان سيما اينگونه سخنان خود را پايان داد: سال گذشته در همين جا ياد احمد و مجيد و احسان را گرامی داشتيم و امسال هم باز بايد يادی از مجيد کنيم.

بی گناهی کم گناهی نيست در ديوان کفر
يوسف از دامان پاک خود به زندان می رود

اين تريبون ازاد بار ديگر با خواندن سرود يار دبستانی من و شعارهای دانشجويان حاضر مبنی بر آزادی دانشجويان دربند، پايان يافت.
اما اين برنامه در دانشگاه پلی تکنيک در حالی برگزار شد که نيروهای امنيتی و انتظامی اطراف دانشگاه را محاصره کرده بودند. به گفته دانشجويان شرکت کننده در اين برنامه، مقابل درب های اصلی دانشگاه ون های متعلق به نيروی انتظامی قرار داده شده بود و حضور آنان در تمامی درب های دانشگاه بسيار چشمگير بود.

هم چنين در پايان اين تجمع يکی از اعضای شورای تهران دفتر تحکيم وحدت که قصد خروج از درب وليعصر دانشگاه را داشت، توسط نيروهای حراست دانشگاه و برخی عوامل ناشناس ديگر محاصره شد و از خروج وی ممانعت شد. اين افراد اين دانشجو را پشت دانشکده نساجی منتقل کرده و طی چند ساعت از وی بازجوئی بعمل آوردند. سرانجام وی به همراه يکی از ماموران حراست موفق به خروج از درب حافظ دانشگاه شد.





















Copyright: gooya.com 2016