یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت در خصوص اظهارات اخير قاضی حداد در مورد ارتباط دانشجويان اميرکبير با مجاهدين خلق

هم اکنون بيش از سه ماه از بازداشت دانشجويان اميرکبير می گذرد و تاکنون هيچ خبری مبنی بر اينکه وزارت اطلاات رسماً مسئوليت بازداشت و بازجويی از آنان را برعهده بگيرد وجود نداشته است. بعلاوه شنيده ها حاکی از آن است که اين دانشجويان برای اخذ اعترافات ساختگی احتمالاً تحت نظارت سپاه پاسداران بوده و در شرايط وخيمی نگهداری شده و به شدت تحت فشار هستند. و در حالی طی روزهای اخير خبر صدور قرار وثيقه بسيار سنگين ۲۰۰ ميليون تومانی برای هر يک از آنان به گوش می رسد، که هيچ نامی از سه تن از آنان، عباس حکيم زاده، مهدی مشايخی و مسعود دهقان در ميان نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکم ارديبهشت ماه مسعود دهقان، از اعضاء سابق انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، بعد از تفتيش منزل به دست مأمورين بازداشت و روانه زندان اوين شد. همزمان در تهران، پدر و مادر يکی ديگر از اعضاء سابق اين انجمن که سالهاست فارغ التحصيل شده، نيز بازداشت شده و در نقطه نامعلومی به سر می برند. سوال اينجاست که والدين اين فرد، به چه جرمی هم اکنون به دست نهادهای مجهول بازداشت هستند؟ و قرار است از يک پدر و مادر مسن چه نوع اعتراف و اقراری به گناه ناکرده اخذ شود که طی دو الی سه ماه گذشته که از آغاز موج جديد هجمه به انجمن دانشگاه اميرکبير می گذرد، اخذ نشده است؟! آيا اينها به معنای پرونده سازی و اعترافات دروغين گرفتن نيست؟ دور از انتظار نيست همانطور که شاهد مصاحبه ای از مقامات قضايی بوديم، اين روزها شاهد پخش ننگين اعترافات تلويزيونی از دانشجويان بازداشتی باشيم، در حاليکه خود را متهم به ارتباط با دشمن می کنند و اسرائيل را عامل اغتشاش در دانشگاه معرفی می کنند!! و يا اينکه خود را فريب خورده می خوانند و آمريکا و نظام استکبار را عامل فتنه در دانشگاه و تمام مشکلات مملکت معرفی می کنند!! چرا که اين روزها حتی شخصيتهای برجسته نظام چون مهدی کروبی و ميرحسين موسوی هم به سبب تهديد جايگاه احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری از اين قبيل تهمتها برکنار نيستند و کيهان و کيهان نشينان رسما آنها را به عامل اسرائيل بودن متهم می سازند!! و صدالبته که ديگر چنين سناريوهای نخ نمايی رنگی برای ملت ندارد.۰

اين اخبار نگران کننده بعد از سه ماه که از بازداشت اين دانشجويان می گذرد در حالی به گوش می رسد که مصاحبه معاون امنيت دادستان تهران، فردی مشهور به قاضی حداد، در خبرگزاری های دولتی انعکاس يافته حاکی از کشف اخير وی مبنی بر ارتباط دانشجويان اميرکبير با منافقين !!. بايد به اين فرد خاطر نشان کرد که مفهومی به نام "تفهيم اتهام" در قوانين جاری کشور موجود است که می بايست توسط قاضی و طی ۲۴ ساعت اول بازداشت افراد با تمام لوازم قانونی مطرح و از متهم توضيح اوليه خواسته شود و در پرونده قضايی وی نيز ثبت و ضبط گردد. بازجويان محترم حق مطرح کردن هيچ گونه سوالی را خارج از چارچوب اتهام تفهيم شده ندارند و اين مسئله خروج از موضوع بوده و خود قانون شکنی و خلاف مقررات است و می بايست توسط قاضی و سرپرست پرونده مورد بازخواست قرار گيرد. از اظهارات آقای حداد برمی آيد که ايشان نه تنها چنين وظيفه ای را انجام نداده اند بلکه از فشار بر دانشجويان برای اخذ هر گونه اعتراف مجعولی راضی و خرسندند!!

متأسفانه اين اولين بار نيست که نهادهای امنيتی برای برخورد با منتقدين خود اقدام به انتساب اتهامات ناروا و ساختگی می کنند. يک روز خبرنگار تلويزيون فارسی زبان بی بی سی جاسوس است، روزی ديگر اساتيد دانشگاه و پژوهشگران علوم انسانی، يک روز فعالين زن و منتخبين جايزه نوبل آمريکايی و برانداز هستند روزی ديگر... اين ماجرا هم اکنون به مقاماتی همچون مهدی کروبی که صهيونيست و بی سواد خوانده شده نيز کشيده شده است!! لذا دور از ذهن نيست که اين بار نوبت به دانشجويان آزاديخواه رسيده باشد و با طرح "ارتباط آنان با مجاهدين خلق" اقدام به لجن پراکنی نسبت به دفتر تحکيم وحدت و اعضاء آن که پيشتاز مقاومت در دانشگاه خصوصاً در طول ۴ سال گذشته بوده اند نمايند. آنانی که از هيچ اقدامی جهت حذف دفتر تحکيم وحدت و انجمن های زيرمجموعه آن از فضای دانشگاه دريغ نکردند، امروز آخرين برگ پرونده سازی های خود را اينچنين بر ميز تحولات دانشگاه کوبيدند. آقايان آنچنان از دانشجويان آزاديخواه عصبانی اند که برای انتقام کشی خود از زنده کردن جنازه گروهک مضمحلی چون مجاهدين خلق نيز پروا ندارند.
روشن است که شبهه افکنی های مضحکی اينچنين ريشه در کينه توزی آقايان به دليل سيطره دانشجويان منتقد در دانشگاه و در فضای انتخاباتی موجود دارد. چرا که اين روزها کانديداهای رياست جمهوری در هر دانشگاهی که حاضر می شوند خيل دانشجويان با در دست داشتن عکس دانشجويان دربند حاضر شده و يکصدا خواستار آزادی آنها می شوند.
پيش از اين نيز بارها صراحتاً اعلام کرده بوديم که هرگونه انتساب فعالين دانشجويی به گروهک منفور و فراموش شده مجاهدين خلق پيش از اينکه هدف شنيع برنامه ريزان اين پروژه ساختگی را برآورده سازد آب به آسياب آن گروهک تروريستی خواهد ريخت و آنها را در اذهان زنده می کند حال آنکه نسل جوان دانشگاهی و حتی توده مردم در قبال چنين شايعات موهنی "اعلام موجوديت دوباره" و "تحرک" آن سازمان را نتيجه خواهد گرفت و آيا آن مقام عالی رتبه قضايی که هر از چند گاهی از بازجويی های مخدوش و کارشناسی های بعضاً مضحک به اين اکتشافات محيرالعقول می رسد که "اين دانشجويان با منافقين در ارتباط بوده اند" به نتايج فاجعه بار سخنان غير مسئولانه خود لختی انديشيده است؟!
اين دانشجويان گرچه منتقد سرسخت سياست های موجود خصوصاً در حوزه دانشگاه هستند، اما يقيناً از رسم خشونت و آدم کشی که موتور محرکه تمامی مجموعه های تروريستی است به دورند، که اين جنگ افروزی ها مرام کسانی است که خود را حق مطلق می پندارند و در جايگاه ارشاد عوام بر برج عاج خود می نشينند و نتيجتاً کمترين انتقادی را برنمی تابند و چنين برمی آشوبند.

دفتر تحکيم وحدت اين بازداشت های خودسرانه را لکه ننگ ديگری بر کارنامه دولت نهم و تئوری پردازان آن می داند چراکه اين بار نه تنها قربانيان ماجراجويی های بی پايان امنيتی دانشجويان هستند، بلکه بازداشت و حبس والدين آنها نيز بخشی از سناريوسازی های جديد است. لذا دفتر تحکيم وحدت اين اقدام را مصداق بارز "گروگانگيری" دانسته و به شدت محکوم می کند.





















Copyright: gooya.com 2016