چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه‌ انتخاباتی کروبی در دانشگاه کرمانشاه فرصتی برای طرح مطالبات کُردها (همراه با عکس)، کوردانه

عصر روز دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ماه مهدی کروبی کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در جريان سفر تبليغاتی خود به کرمانشاه در جمع دانش‌جويان دانشگاه رازی اين شهر حضور يافت و ضمن ايراد سخنانی در پيوند با انتخابات رياست جمهوری و بيان شمه‌ای از ديدگاه‌ها و برنامه‌های خود جهت اصلاح امور کشور و احقاق حقوق شهروندان به پرسش‌های دانش‌جويان پاسخ گفت.
دانشجويان عضو و هوادار اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد و نيز دانش‌جويان مستقل هويت خواه کُرد با حضوری پررنگ و چشم‌گير، پيش از آغاز و در طول مدت مراسم با سر دادن شعارها و بالا بردن پلاکاردهايی که روی آن‌ها نوشته شده بود: دانشجوی زندانی را آزاد کنيد ـ زندانی سياسی آزاد بايد گردد ـ احکام اعدام را متوقف کنيد ـ دانشگاه پادگان نيست ـ احقاق حقوق ملت کُرد در چهارچوب دموکراسی و حقوق بشر ـ کرماشان بزرگ‌ترين قربانی نسل کشی زبانی و فرهنگی ـ آسميلاسيون فرهنگی و زبانی در کرماشان را متوقف کنيد ـ زووانی کوردی ناسنامه‌ی ئيمه‌س ـ برخودان ژيانه ـ بژی ئازدی، بژی يه‌کسانی‌ ـ پيوستن به کنوانسيون منع تبعيض عليه زنان ـ اجرای اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی، کردستان سنگر آزادی خواهی ـ کردستان قربانی نقض حقوق بشر و... خواستار پايان دادن به تمامی اشکال تبعيض عليه ملت کُرد و رفع محروميت‌ها و محدوديت‌ها از ايشان شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين دانشجويان با در دست داشتن تصاويری از زندانيان سياسی و فعالان کُرد محکوم به اعدام از جمله فرزاد کمانگر، ياسر گلی، محمدصديق کبودوند، برادران علايی، زينب بايزيدی، روناک صفازاده، حبيب اله لطيفی و احسان فتاحيان شعارهايی مبنی بر آزادی زندانيان سياسی و لغو احکام اعدام فعالان کُرد سر دادند.

حضور گسترده، تعدد پلاکاردها و تکرار شعارها از سوی دانشجويان هويت خواه کُرد باعث شد تا مهدی کروبی در آغاز سخنان خود با اشاره به حضورش در ايلام و کرمانشاه طی سفر اخير، بر واقعيت متکثر بودن جامعه‌ی ايران به لحاظ قومی و مذهبی تأکيد نمايد و اجرای اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی را در صورت پيروزی در انتخابات تعهد کند.

در فرصتی نيز که در اختيار چهار نفر از دانشجويان به عنوان نمايندگان طيف‌ها و جريان‌های فکری حاضر در مراسم گذاشته شد نماينده اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کُرد مرکز کرمانشاه به عنوان يکی از سخنرانان ضمن ارائه‌ی کليتی از وضعيت مناطق کردنشين در ايران به لحاظ محروميت اقتصادی، نقض حقوق بشر، آمار بالای زندانيان سياسی، صدور بی‌رويه احکام اعدام برای فعالان کُرد، عدم مشارکت کُردها در ساختار قدرت، عدم به کارگيری نيروهای بومی متخصص در رأس مديريت استان‌ها و شهرهای کردنشين و اشاره به سياست‌ نسل کشی فرهنگی و زبانی در کرماشان به عنوان بزرگ‌ترين شهر کردستان به طرح پرسش‌هايی در ميزان تعهد و توانايی کروبی در رفع مشکلات و موانع رشد اقتصادی و فرهنگی، رفع تبعيضات اجتماعی و سياسی و وضعيت حقوق بشر در کردستان پرداخت و در پايان خطاب به وی گفت: ما ضمن تصميم به مشارکت در اين دوره از انتخابات رياست جمهوری و با اطلاع از مواضع شما در رابطه با حقوق شهروندی و حقوق اقوام که در قالب سخنرانی‌ها و بيانيه‌های‌تان اعلام داشته‌ايد انتخاب خود را کرده‌ايم و آن شمائيد، به اين شرط که شما نيز خواسته‌های ما را در نظر گرفته و در جهت برآوردن آن‌ها تلاش نمائيد.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری نيز در پاسخ گفت: ايران برای همه‌ی ايرانيان است و حقوق شهروندی بايد برای همه به صورت يکسان رعايت شود. وی افزود: در صورت پيروزی در انتخابات تا آن‌جا که مقدور باشد از همه‌ی ايرانيان در پست‌های مديريتی و اجرايی کشور استفاده خواهم کرد و با استفاده از آن اختياراتی که قانون به رئيس جمهور داده اصول معطل مانده قانون اساسی همچون اصل ۱۵ و ۱۹ را به اجرا در خواهم آورد.

مهدی کروبی در مورد زندانيان سياسی با اشاره به اقداماتی که تا کنون در اين رابطه انجام داده است گفت: با وجود تفکيک قوا و استقلال قوه قضائيه از قوه مجريه، در هر مقامی که بوده‌ام از توان و نفوذ خود در جهت رفع مشکل آزادی زندانيان سياسی استفاده کرده‌ام و در اين ميان نيز بارها از زندانيان کُرد حمايت نموده‌ام که شايد شما هم در اين رابطه شنيده باشيد.
دانشجوی ديگری نيز که به نمايندگی از دانشجويان آزادی خواه تحکيم وحدت طيف علامه در کرمانشاه سخن گفت با تأکيد بر اين‌که اميدی به انجام اصلاح از بالا در اين ساختار وجود ندارد شرکت در انتخابات را نيز جهت پيشبرد اصلاحات و بهبود اوضاع چندان موثر ندانست اما شعارها و عملکرد کروبی را تا اندازه‌ای اميدوار کننده خواند. وی با اشاره به فشارهای وارده بر دانشجويان از جمله ستاره دار کردن و به زندان افکندن فعالان دانشجويی خواستار رفع تمامی تبعيض‌های جنسيتی، قومی، مذهبی و... شد و در پايان از کروبی خواست تا اگر او نيز خواستار آزادی زندانيان سياسی است بازوبندی را که بر روی آن نوشته شده بود "زندانی سياسی آزاد بايد گردد" را از وی قبول کند و بر بازوی خود ببندد که قبول بازوبند از طرف کروبی با تشويق دانشجويان همراه بود.

دو دانشجوی ديگر که در آغاز و پايان مراسم موفق به سخنرانی شدند از دانشجويان بسيجی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند که عمدتاً به نقد کروبی و شعارهای او پرداختند.


برگرفته از سايت: [کوردانه]





















Copyright: gooya.com 2016