یکشنبه 20 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی در دانشگاه ايلام: من بارها گفته ام خدا را، دين خدا را، بسيج را و حتی اصلاحات را هم ابزار نکنيد، سحام نيوز

مهدی کروبی در جمع دانشجويان ايلامی گفت: اگر کسی بخواهد بسيج را ابزار انتخابات کند، سکوت نخواهيم کرد. من مدافع بسيج هستم، آن بسيجی که در جنگ شرکت کرده بود. آن عشايری که بسيج شدند و ميمک از دست نيروهای دشمن آزاد کردند. ما مدافع اين نوع بسيج هستيم و هر بسيجی که در اين راه باشد، مخلص آن خواهيم بود.


مهدی کروبی کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در دومين مرحله از سفر به استان ايلام، وارد دانشگاه ايلام شد و در جمع پرشور دانشجويان اين دانشگاه پاسخگوی سوالات آنها بود. کروبی در ابتدای سخنان خود، با بيان اينکه آنکه حرف و اول آخر را در تعيين سرنوشت کشور می زند، مردم هستند، گفت: هر اراده ای در برابر اراده مردم ناچيز است و نابود می شود و اين تنها مردم هستند که می توانند سرنوشت خود را تغيير دهند.
شيخ اصلاحات در ادامه همگان را به شرکت در انتخابات تشويق کرد و گفت: آنهايی که از وضعيت کشور راضی هستند و می خواهند اکنون دنيا را مديريت بکنند و چه آنها که فکر می کنند بايد در مديريت کشور تغييری حاصل شود، همه بايد در انتخابات حضوری پرشور داشته باشند. وی در ادامه اظهار داشت: اتفاق جالبی که در اين دوره از انتخابات رخ داده است، اتحادی است گسترده بين نيروهای اصولگرا و اصلاح طلب، چپ و راست برای ايجاد يک تغيير در کشور.
کروبی با بيان اينکه با ذکر گفتن و ورد خواندن مشکل کشور حل نمی شود، اظهار داشت: مردم بايد حضوری محکم و گسترده در انتخابات داشته باشند. امروزه عده ای در پی حضور کمرنگ مردم در صحنه انتخابات هستند. ولی اگر مردم حضوری گسترده در انتخابات داشته باشند، آنها تا ماه ها به کما خواهند رفت. رئيس مجلس اصلاحات در ادامه با اشاره به وضعيت دانشگاه ها در طول دوران دولت نهم، گفت: وضعيت دانشگاه در اين روزها وحشتناک است و هر روز عده ای دانشجو يا ستاره می گيرند يا تعليق می خورند و يا دستگير می شوند. اگر با حمايت و رای شما مردم، رئيس جمهور شوم، حتما در پی تغيير وضعيت موجود بر خواهم آمد و در دولت من دانشجوی ستاره دار معنا نخواهد داشت.
کروبی تاکيد کرد: دانشجويان ستاره های پرفروغ آسمان کشور هستند. وی در ادامه افزود: چه آنگاهی که در مجلس بودم و چه در دورانی که خارج از قدرت بودم، هرگاه تعرضی به مردم می شد يا شاهد ناراستی و کاستی بودم، برای رفع مشکل آنها تلاش کردم و از قوه قضاييه استمداد می کردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی کروبی با بيان اينکه وضعيت کشور و رقابت در انتخابات بسيار مشکل است: من آدمی نيستم که کوتاه بيايم و قضيه را رها کنم. کروبی در ادامه سخنانش به اظهارات اخير فرمانده سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: اگر کسی بخواهد بسيج را ابزار انتخابات کند، سکوت نخواهيم کرد. من مدافع بسيج هستم، آن بسيجی که در جنگ شرکت کرده بود. آن عشايری که بسيج شدند و ميمک از دست نيروهای دشمن آزاد کردند. ما مدافع اين نوع بسيج هستيم و هر بسيجی که در اين راه باشد، مخلص آن خواهيم بود. البته نه اينکه کفش آنها را واکس بزنيم.
کروبی در ادامه خطاب به سپاه، بسيج و سردار جعفری گفت: به خدا انتخابات بايد آزاد باشد. آنگونه که امام و رهبری می خواهند. اگر پيروز شويم، که خوشحاليم و اگر نه، هرکس با رای مردم به روی کار آيد، از او حمايت خواهيم کرد. در اين لحظه دانشجويان با سر دادن شعار «کروبی سلحشور، ديده دشمنت کور» از مواضع و شعارها و برنامه های کروبی حمايت کردند. پس از آن کروبی پاسخگوی سوالات دانشجويان شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی سحام نيوز، پ س از پ ايان سخنان مهدی کروبی، نوبت به پ رسش دانشجويان رسيد. مجری مراسم به عنوان اولين پ رسشگر، به انتقاد از عملکرد دولت های پ يشين پ رداخت و گفت: آن توجهی که می بايد به مناطق محروم و جنگ زده صورت نگرفته است. کروبی در پ اسخ گفت: ضمن اينکه همه دولت ها تلاش هايی را انجام دادند، اما من هم اعتقاد دارم اقداماتی فوق العاده صورت گيرد تا رنگ محروميت از اين مناطق زدوده شود. متاسفانه هنوز در برخی از شهرهای کشور مشکل آب و برق وجود دارد.

کروبی همچنين با اشاره به عملکرد دولت نهم گفت: گرچه دولت کارهايی را هم انجام داده است، اما اين دولت در جمهوری اسلامی و از زمان دولت بازرگان تاکنون بی نظمی و وضعيت خاصی دارد. زيرا برنامه ريزی را به کناری گذاشته و وضعيت اينچنينی را به وجود آورده است.

وی همچنين افزود: از آقای نعمت زاده که سال ها به عنوان وزير در چند دولت حضور داشته و اکنون نيز مشاور بود، سوال کردند که چقدر برنامه های احمدی نژاد به برنامه های شهيد رجايی نزديک بوده است که وی در پ اسخ گفته بود: برنامه های احمدی نژاد ۱۸۰ درجه با برنامه های شهيد رجايی فرق دارد و به همين دليل از کار برکنار شد.

نماينده جامعه اسلامی دانشجويان به عنوان دومين سئوال کننده به طرح سئوالاتی از کروبی همچون خبر کيهان مبنی بر اينکه مشارکتی ها برای کروبی آشی پ خته اند و اينکه کرباسچی با اين قصد وارد ستاد کروبی شده و او را کنترل و کناره گيری از انتخابات تشويق کند.

همچنين علت حمايت افرادی که امام زدايی را در سرلوحه کارهايشان داشته اند، در اطراف شما چيست که کروبی در پ اسخ گفت: من انسان شفاف و صريحی هستم. من همان مهدی کروبی خط امام هستم و همچنان اصلاح طلب خواهم ماند و به اين خط عشق می ورزم. در سخت ترين شرايط حضور داشته ام و به اصطلاح طلب بودن خود افتخار می کنم.

وی افزود: ما اگر بخواهيم به هر بهانه ای افراد را از خود طرد کنيم، يکی را بگوييم صهيونيست دشمن است، يک روز بگوييم پ ايگاه و بلندگوی دشمن است که درست نيست. دشمن سازی که هنر نيست ما بايد سعی کنيم همه کسانی را که در کشور زندگی می کنند، زير يک سقف گرد آوريم و اصل برای آن کشور و نظام است. ما برای جذب کردن آمديم نه برای دفع کردن.

وی همچنين درخصوص کرباسچی گفت: آقای کرباسچی مدير توانمندی است و شما در مورد ايشان کم لطفی می کنيد. کروبی در پ اسخ به موضوعی که مشارکتی ها به نقل از کيهان که آشی برای کروبی پ خته اند، گفت: من با آش ديگران کاری ندارم. من با آش های خودم کار دارم که وقتی شريعتمداری نوشته هايش رنگ و بوی توهين پ يدا کرد، به او پ اسخ دادم و از همه کسانی که در طی اين سال ها مورد طعن و تهمت و افترای کيهان بوده اند دفاع کردم. حتی آيت الله صانعی نيز در اين خصوص از من تشکر و قدردانی کرده اند.

يکی ديگر از دانشجويان با حالت استهزا به سن کروبی اشاره کرد که کروبی در پ اسخ گفت: مگر رئيس جمهور بايد برود بيل بزند که جوان باشد. امام ۶۳ ساله بود که نهضت خود را در سال ۴۲ شروع کرد و اين حرف دشمنان بود که می گفتند سن امام زياد است و نمی تواند کشور را اداره کند. وی افزود: اين حرف ها بهانه است. يک روز از سکه ای که در عروسی دختر نداشته ام پ خش شده است، می گويند. يک روز می گويند رای ندارد، و يک روز ديگر می گويند سن کروبی بالاست. نماينده بسيج دانشجويی به انتقاد از سخنان کروبی پ رداخت و گفت: بسيجی شعور دارد و در انتخابات له يا عليه کسی وارد صحنه انتخابات نخواهد شد و شما نبايد به هر شيوه ای سم پ اشی بکنيد و فضای کشور را آلوده کنيد و س پ س از کروبی در خصوص حمايت از دانشجويان در بند و ستاره دار، پ رداخت.

وی همچنين مدعی شد که کروبی در جلسه ای خصوصی گفته است که مهندس موسوی قبل از انقلاب هيچ سابقه ای نداشته است. رئيس مجلس ششم در برابر اين انتقادات و پ رسش گفت: به جز آنکه حضور ايشان در صحنه انتخابات را گرامی داشته و خيرمقدم گفتم، تاکنون هيچ سخن ديگری نشده است. وی در خصوص عملکرد خود نيز گفت: عملکرد من همواره روشن بوده است و هميشه از حقوق مردم دفاع کرده ام و دفاع کرده ام. من اگر می گويم دانشجويی خطايی هم کرد، بايد بتواند به تحصيل خود ادامه دهد. من نه تنها از دانشجويان، بلکه از حقوق يک مسيحی هم ميهن نيز دفاع می کنم. وی به ذکر خاطره ای در اين خصوص پ رداخت و گفت: يک روز با شورای نگهبان تماس گرفتم و گفتم امروز می خواهم از کسی دفاع بکنم که اولا شراب می خورد و دوما نماز نمی خواند، سوما مسيحی است و می خواهد نماينده مجلس بشود. چرا وی را ردصلاحيت کرديد. مهدی کروبی تاکيد کرد: از آنها پ رسيدم وقتی که نمی توانيد صلاحيت يک فرد را احراز کنيد، چرا رد صلاحيت می کنيد. کروبی در ادامه اظهار داشت: در برابر انتقاد يکی از دانشجويان نسبت به سياست خارجی بيان شده توسط کروبی در دولت احتمالی اش، گفت: بارها گفته ام که با همه دنيا به جز اسرائيل که رژيم غاصبی است به گفت وگو خواهيم نشست و براساس حکمت و عزت و مصلحت کشور و منافع ملی با دنيا ارتباط برقرار خواهيم کرد.

وی افزود: ما اگر انتقادی می کنيم، نسبت به برخی از سخنان نسنجيده است. اصلا يک نفر بيايد طرح مسئله هولوکاست را بررسی کند، ببيند اين موضوع به نفع فلسطينی ها تمام شد يا اسرائيل. در اين هنگام عده ای از دانشجويان اصولگرا، با هياهو و جنجال، نسبت به سخنان کروبی در مورد دخالت بسيج در انتخابات، اعتراض کردند که کروبی در پ اسخ به آنها گفت: اگر بخشی از بسيج در انتخابات نقشی ندارد، چرا اينقدر ناراحت می شود. من تنها گفتم بسيج را ابزار نکنيد، يعنی شما از خدا بزرگتر هستيد. ما می گويم خدا را هم ابزار نکنيد. من بارها گفته ام خدا را، دين خدا را، بسيج را و حتی اصلاحات را هم ابزار نکنيد. کروبی همچنين در واکنش به اغتشاش اين گروه سازمان يافته، تاکيد کرد: ما نيامده ايم که تنور انتخابات را گرم کنيم و خيلی جدی وارد انتخابات شده ايم. خط و مرزمان نيز مشخص است. در اين هنگام و در ميان اخلال گروهی سازمان يافته، يکی از دانشجويان با وجود مخافلت مجری مراسم و بدون رعايت نوبت خود را به پ شت تريبون رساند و طی سخنانی و با بيان الفاظی نامناسبت و اتهام گونه، گفت: چرا مقام رهبری بيشترين حمايت را از دولت کرده است، رابطه شما با جاسبی چيست. وی همچنين الفاظ رکيکی را نسبت به اصلاح طلبان به کار برد و پ س از آن با برگزار کنندگان مراسم درگير شد. در حالی که اين درگيری در پ ايين سن ادامه داشت، کروبی نيز طی سخنانی گفت: اين يک سئوال نبود بلکه يک بيانيه بود. بنده همواره از يک چيز دفاع کردم و آن نظام جمهوری اسلامی است. آيا اين صحيح است که برای کارهای تبليغاتی خود از رهبری هزينه کنيم. در حالی که يکی از دانشجويان از فرصت به هم ريختگی جلسه استفاده کرد، طی سخنانی گفت: چرا در دولت مدعی محورورزی بيشترين آمار اعدام ها صورت گرفته . چرا ميزان دستگيری و بازداشت ها زياد شده است. در حالی سخنرانی مهدی کروبی در جمع دانشجويان دانشگاه ايلام پايان يافته که اغتشاش و درگيری در سالن ميان گروه های دانشجويی ادامه داشت.





















Copyright: gooya.com 2016