یکشنبه 27 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موارد قانونی تبليغات انتخاباتی کانديداها در رسانه‌ها اعلام شد، مهر

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موارد مهم و قانونی تبليغات انتخاباتی کانديداها در رسانه‌ها را به کليه مديران مسئول نشريات و خبرگزاريها يادآوری و اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، يادآوری اين موارد قانونی که رعايت آنها ضروری است در آستانه آغاز زمان تبليغات کانديداها به منظور ارتقاء کيفيت فعاليت آزاد مطبوعات در جريان سالم انتخابات و پيشگيری از وقوع تعارضاتی است که احتمال دارد موجب خدشه بر فعاليت رسانه‏ای يا حقوق اشخاص و نامزدهای انتخابات شود.

براين اساس مواردی که برگرفته از فصل تبليغات قانون انتخابات رياست جمهوری است به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماده ۶۸ – انجام هر گونه فعاليت تبليغاتی از تاريخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له يا عليه نامزدهای رياست جمهوری از ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعاليت کارمندان در ساعات اداری و همچنين استفاده از وسايل و ساير امکانات وزارتخانه‏ها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‏کنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‏شود.

تبصره ۱ – مؤسسات و نهادهايی که دارايی آنان از اموال عمومی است همانند بنياد مستضعفان، مشمول ماده فوق هستند.
تبصره ۲ – ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له و عليه هيچيک از نامزدهای انتخاباتی اعلاميه، اطلاعيه و پلاکارد بدهند.

ماده ۷۴ – مطبوعات و نشريات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رأی، آگهی يا مطالبی عليه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و يا مطلبی بنويسند که دال بر انصراف گروه يا اشخاصی از نامزدهای معين باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف ۱۸ ساعت پس از انتشار به وسيله وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعيت طبق قانون مطبوعات می‏باشد.

در صورتی که آن نشريه قبل از ساعات ممنوعيت تبليغاتی منتشر نشود مسؤول آن بايد با هزينه خود پاسخ نامزد را به روزنامه يا مجله‏ای که در غيرمدت ممنوعيت چاپ می‏شود ارسال دارد و آن نشريه مکلف به درج آن در اولين چاپ نشريه خواهد بود. انتشار اينگونه مطالب در غير مطبوعات نيز در مدت سه روز قبل از روز اخذ رأی ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعيت تبليغات، نظر خود را منتشر نمايد.

ماده ۷۵ – در صورت درخواست کتبی و رسمی اشخاص حقيقی و حقوقی، چاپخانه آگهی تبليغاتی انتخاباتی را چاپ خواهد کرد.

ماده ۷۶ – ذيل آگهی های تبليغاتی چاپی بايد نام و نشانی دقيق چاپخانه و تاريخ چاپ درج شده باشد.

ماده ۷۷ – مسؤولان چاپخانه‏ها موظف‏اند چهار نسخه از هر يک از اوراق تبليغات انتخاباتی را بلافاصله پس از چاپ، همراه با يک نسخه از درخواست رسمی تقاضا کنندگان جهت ضبط در پرونده سريعاً به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال کنند.

تبصره ۱ـ قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب ۶/۵/۷۰ مجلس شورای اسلامی مصوب ۲۷/۱۲/۷۰: اعلام نظر شخصيتها در تأييد کانديداها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسؤوليت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط به امضای آنان تسليم هیأت اجرايی انتخابات شده باشد.

همچنين ساير موارد حقوقی و حرفه‏ای (برگرفته از قانون مطبوعات) از قرار زير است:

۱ – از انتشار اخبار، گزارشها و مطالب محرمانه يا اسناد و مدارک اداری غيرقابل انتشار پرهيز شود. ۲ – انتشار اخبار و مطالبی که به ايجاد اختلاف مابين اقشار جامعه منجر شود به ويژه از طريق طرح مسايل قومی و نژادی ممنوع است. ۳ – هرگونه افترا و توهين به مقامات، نهادها، ارگانها و اشخاص حقيقی و حقوقی اگر چه از طريق انتشار عکس و کاريکاتور باشد ممنوع است. ۴ – پخش شايعات و مطالب خلاف واقع و يا تحريف مطالب ديگران ممنوع است. ۵ – استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاوير و محتوا ممنوع است. ۶ – مطبوعات بايد در انتشار اخبار و مطالب از منابع معتبر استفاده کنند و مسؤوليت پاسخگويی استفاده از منابع غيررسمی و يا غيرمعتبر (چاپی يا اينترنتی) بر عهده مديران مسؤول است. ۷ – توصيه می‏شود مطبوعات پيش از زمان رسمی و قانونی مجاز برای تبليغات، جهت نقل اخبار و مطالب پيرامون داوطلبان کانديداتوری رياست جمهوری از تعابيری نظير "کانديدای احتمالی" و "فعال سياسی" استفاده کنند يا عنوان مسؤوليت و يا ديگر عناوين قابل استناد شخص مورد نظر را ذکر کنند.





















Copyright: gooya.com 2016