دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: آيت الله بهشتی به نهضت‌آزادی‌ها پيشنهاد حزب واحد داد، آفتاب

- توقيف ياس‌نو را محکوم می‌کنم
- به نظر من، منعی برای حضور زنان در بالاترين رتبه‌های نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد
زهرا رهنورد: شعار ابدی من، همواره آزادی بيان ، قلم و انديشه برای همه است

ما از ضديت با پيشرفت و توسعه خسته شده‌ايم. تورم ۲۵ درصد امروز يعنی کوچک شدن سفره ی ضعيف ترها و ما بايد به اين مسايل توجه کنيم.
آفتاب: مهندس موسوی در يزد گفت:‌ «ما از ضديت با پيشرفت و توسعه خسته شده‌ايم».

به گزارش گروه سياسی آفتاب، ميرحسين موسوی در جمع پرشور دانشجويان در دانشگاه آزاد اسلامی يزد تصريح کرد: «گفتن مبارزه با فساد راحت است ولی اجرای آن مشکل است و دولت فعلی در اين رابطه مشکل دارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميرحسين در پاسخ به سوالی تکراری که اخيرا در نشست‌های دانشجويی وی در استان‌های مختلف از سوی يک طيف مطرح می‌شود، درباره نهضت آزادی و اتهام فساد که سوال کننده به آنها نسبت می‌دهد، اظهار کرد: «هر کجا می‌رويم اين سوال را از من می‌پرسند و من هم توضيح می‌دهم. هر چه بيشتر از من بپرسيد من بيشتر توضيح می‌دهم و اين به ضرر کسانی است که سوال می‌کنند. نهضت آزادی يک حزب از احزاب معروف به قبل از انقلاب اسلامی ماست. در تاريخ ۱۵ شهريور، شهيد بهشتی ما را به همراه چهار نفر از اعضای نهضت آزادی در خانه‌ی خود دعوت کردند و پس از طرح مباحثی به آنها گفت از شما دعوت می‌کنم که بياييد و يک حزب واحد با هم تشکيل دهيد. انتخاب دولت موقت و حضور مرحوم بازرگان به درخواست شهيد بهشتی بود. پس از اختلافات پيش آمده اين صف‌ها از هم جدا شدند ولی هيچ گاه از دهان من نخواهيد شنيد که من نهضت آزادی و اعضای آن را به عنوان شهروندان اين نظام قبول ندارم. اين سوال را از من بپرسيد باز هم همين جواب را خواهم داد. من با آنها اختلاف دارم ولی آنها شهروندان جمهوری اسلامی هستند، من هيچ گاه به دنبال مصلحت طلبی برای جمع آوری چند رای نبودم و الان هم نخواهم بود و عقيده ی خود را بيان می‌کنم. نه تنها نهضت آزادی بلکه هر کس در اين کشور که در قالب ايران بزرگ فعاليت کند شهروندان اين نظام محسوب می‌شوند و نظام در قبال آنها مسووليت‌هايی دارد. اگر اين‌ها چنين تخلفاتی داشتند چطور است دولتی که ۴ سال است شعار مبارزه با فساد را می‌دهد يک نفر از اين‌ها را هم به دادگاه نفرستاده است»؟

ميرحسين در ادامه به شعار مبارزه با فساد اشاره می‌کند و می‌گويد: «بزرگترين کار قوه ی قضاييه اين است که وقتی جرمی اتفاق می‌افتد با مجرم برخورد کند و اين يعنی بقيه ی مردم مبرا هستند. هر روز لکه‌ای به ديگران چسباندن و هر روز شعار مبارزه با فساد دادن و افراد را ترساندن بدون اين که بتوانيم فاسد را نشان بدهيم، اين تجاوز به حقوق مردم است».

وی همچنين گفت: «جزو لوايحی که به دنبال آن خواهم بود اين است که محدوديتی برای قدرت تهمت زنی دولت به اقشار مختلف مردم ايجاد کنم».

وی درباره‌ی شعار حمايت از مستضعفان توضيح داد: «من با شعار حمايت از حقوق مستضعفان به صحنه آمده‌ام و حقوق مستضعفان را در گروی اقتصاد نيرومند ملی در کنار عدالت می‌دانم و بر اين مساله پايبند هستم و از آن بر نخواهم گشت. راه حل اين مساله حمايت از بخش خصوصی، توليد ملی و نظاير اينهاست که من به آن پايبند خواهم بود. سرچشمه ی بيشترين فضيلت‌های يک نظام و جامعه از قشر مستضعف بر می‌خيزد».

ميرحسين گفت: «من انسان مسلمانی هستم که وارد عرصه شده و از همه ی نيروها و گروه‌های سياسی و حمايت آنها استقبال می‌کنم. ديگر از قانون گريزی خسته شده ايم. ما از ضديت با پيشرفت و توسعه خسته شده‌ايم. تورم ۲۵ درصد امروز يعنی کوچک شدن سفره ی ضعيف ترها و ما بايد به اين مسايل توجه کنيم».

وی درباره ی تضمين عمل به وعده‌ها داده شده و جايگاه زنان در دولت آتی گفت: «از اول زندگی اين اعتقاد را داشتم که کسی يا نبايد قول بدهد يا بايد به آن عمل کند. اگر حافظه ی جمعی مردم را در نظر نگيريم باز بايد متوجه باشيم که خدايی هست و اين بدترين معامله با خداست که بخواهيم به بندگانش دروغ بگوييم. بنابراين من وعده‌هايی می‌دهم که بتوانم به آنها عمل کنم. به نظر من، منعی برای حضور زنان در بالاترين رتبه‌های نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد و من تلاش خواهم کرد از زنان در کابينه خود استفاده کنم. دولت بعدی همه ی تلاش خود را برای رفع تبعيض‌های جنسيتی به کار خواهد گرفت».

ميرحسين موسوی درباره آزادی فعاليت تشکل‌های دانشجويی، آزادی بيان گفت: «نگاه امنيتی به جوانان و به ويژه دانشجويان به ضرر ملت ما، تماميت، وحدت و آينده ی ماست. ما بايد نگاه امنيتی را کنار بگذاريم و به ويژه در رابطه با قشر دانشجو از اين مساله پرهيز کنيم. من مخالف ستاره دار شدن دانشجويان هستم و يقينا در دولت خود اينچنين خواهيم بود. ما دانشجوی ستاره دار نخواهيم داشت و من مخالف اين هستم که به هر بهانه‌ای خط کشی کنيم و افرادی را به مخالف نظام و ديگری تبديل کنيم».

وی با بيان اين که قطعا با آزادی بيان موافق هستم و اين را جزو آرمان‌های انقلاب می‌دانم، گفت: «آنچه از قانون اساسی بر می‌آيد نيز آزادی بيان و آزادی پس از بيان است. اول انقلاب وضع در کشور به نحوی بود که مناظره آزاد بين شهيد بهشتی و رهبر حزب توده يا آقای پيمان و يا رهبر چريک‌های فدايی خلق انجام می‌شد. جامعه ما بر می‌تابيد که اين نوع نظريات مطرح شود و همه از آن استفاده کنند ولی گذشت زمان اتفاقات مختلف ،‌جنگ تحميلی و حرکت‌های تروريستی از قبيل انفجار در حزب جمهوری اسلامی منجر به بسته شدن تدريجی اين فضا شد. من هميشه موافق بازگشت به آزادی‌هايی هستم که در قانون اساسی آمده است. در نتيجه نه تنها با بستن نشريات دانشجويی بلکه با بستن نشريات سراسری نيز مخالفم و نمونه اخير آن يعنی بستن نشريه ياس نو را نيز محکوم می‌کنم و آن را جزو توقيف فله‌ای مطبوعات می‌دانم و اين مساله را نيز محکوم می‌کنم».

او با اشاره به اين که انتخابات‌ها, نقاط حساسی در جامعه هستند افزود: «حساسيت مردم نسبت به مسايل سياسی در اين ايام بيشتر می‌شود و فرصت پيدا می‌کنند که فارغ از زندگی روز مره تصميم بگيرند و اين در حفظ استقلال کشور و نيز حفظ کرامت انسانی تعيين کننده است. البته رسانه ملی آن طور که شايسته است به وظايف خود عمل نمی کند و اگر درست است که بايد از يک انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه برخوردار شويم طبيعی است که همه کانديداها بايد از رسانه برخوردار شوند ولی دست ما از حداقل رسانه کوتاه است. بنابراين بايد فضا را بشکافيم و پيام را به همه مردم برسانيم».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن تسليت رحلت آيت الله العظمی بهجت ، ياد و خاطره شهيد آيت الله صدوقی و عالم بزرگوار آيت الله خاتمی را گرامی داشت و با اشاره به شهر يزد عنوان کرد: «اين شهر شهر تاريخی، شهر مردم متدين ، خلاق و شهر سيد محمد خاتمی است. جا دارد در اينجا اعلام کنم که من مفتخرم که در ستاد ارتباطات مردمی خود در اينجا از حضور فردی شريف و از خانواده شهدا يعنی آقای پاک نژاد بهره مند هستم و از حضور ايشان تشکر می‌کنم».

در اين جلسه همچنين دکتر رهنورد همسر مهندس موسوی اظهار کرد: «امروز برای من روز پرشکوهی است؛ چرا که در جمع دانشجويان عزيز ،‌استادان بی نظير و مردم بافرهنگ يزد قديمی، باستانی و در عين حال مدرن هستم».

او با تسليت به مناسبت رحلت آيت الله العظمی بهجت و گراميداشت ياد شهيد آيت الله صدوقی و عالم گرانقدر روح الله خاتمی عنوان کرد: «ای کاش امروز آقای سيد محمدخاتمی هم در کنار ما بودند».

زهرا رهنورد با يادآوری مطالبات حوزه زنان، سعادت زنان را يک مقوله جنسيتی ندانست و توضيح داد: «سعادت زنان يک مقوله ملی است. اين که در ايام انتخابات مطالباتی مطرح شود و وعده‌هايی نيز در برابر آنها داده شود موجب حل مسايل مربوط به زنان نمی شود. حل مشکلات زنان يک پروژه بزرگ است که به عزم ملی نياز دارد. موانع رفع تبعيض عليه زنان و حمايت از آنها بايد شناسايی شود و تيم‌های متنوع از جمله در بين خود زنان بايد برای حل وجوه مختلف اين مشکلات تشکيل شود».

رييس سابق دانشگاه الزهرا همچنين با اشاره به مفهوم "ديگری سازی"، از وجود اين معضل در کشور انتقاد و اظهار کرد : «فکر می‌کنم در سی امين سال انقلاب اسلامی اين کشور آنقدر قدرتمند است که برای هميشه لفظ "ديگری" را کنار بگذارد. ديگری سازی مغاير اصول دموکراتيکی است که در قلب اسلام نيز وجود دارد».

همسر مهندس موسوی تصريح کرد: «اول انقلاب برخی تبعيض‌های جنسيتی وجود داشت که من در جهت رفع آن تلاش کردم و در سال ۶۷ مقرر شد که تبعيض جنسيتی در دانشگاه‌ها برداشته شود».

"دختران ما ۷۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها را تشکيل می‌دهند؛ افتخار می‌کنيم". رهنورد با گفتن اين جمله بر نقش مهم زنان در جمهوری اسلامی تاکيد کرد و افزود: «اين مساله نشان دهنده آن است که نظام جمهوری اسلامی بايد به اين زنان و دختران ببالد و شرايط زندگی خوب آنها را فراهم کند. در کنار اينها بايد آسيب شناسی شود که چرا پسران ما به درستی وارد دانشگاه نمی شوند؟ تبعيض جنسيتی يک اهانت به دانشگاه است و به اين معناست که ای خانم‌های تحصيل کرده! شما حق نداريد به اندازه خودتان دانشگاه داشته باشيد و ای آقايان ما! به جای اين که ببينيد معضل شما چيست به شما ارفاق می‌کنيم که وارد دانشگاه شويد».

دکتر رهنورد متذکر شد که شعار ابدی من، همواره آزادی بيان ، قلم و انديشه برای همه است. من همچنين به استقلال کامل دانشگاه‌ها، آزادی زندانی سياسی و رفع تبعيض و حمايت از زنان در تمام زمينه‌ها معتقدم.





















Copyright: gooya.com 2016