دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقسيم شبانه ۲۵۰ ميليون تومان در ميان دانشجويان توسط دولت، اعتماد ملی

روزی که کروبی در انتخابات ۸۴ وعده ارائه ۵۰ هزار تومان به هر ايرانی را مطرح کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد اين شعار از سوی احمدی‌نژاد در انتخابات چهارسال بعد عملی و پروژه ۵۰ هزار تومانی از سوی رئيس‌جمهور اجرايی شود: دختران کوی فاطميه شب يکشنبه، يک به يک به دفتر کوی فراخوانده شدند و با پاکتی سفيدرنگ در دستانش به اتاق‌های خود بازگشتند. درب اين پاکت‌ها بسته بود و ضخامت دو ميلی‌متری آنها خبر از هديه ديگری داشت. هديه‌ای که به گفته معاون دانشجويی دانشگاه تهران از سوی رئيس‌جمهور به دانشجويان اهدا شده است اما چرا اکنون؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولين خبر را دانشجوی ساکن خوابگاه به اعتماد ملی داد. او ماجرای توزيع اين هدايا را اينچنين نقل کرد: حدود ۲۰ روز پيش مسوولان خوابگاه از دانشجويان خواستند تا کدهای ملی خود را اعلام کنند و دانشجويان هم اين کار را انجام دادند. مسوولان خوابگاه اعلام کردند که قرار است هدايايی از جانب نهاد رياست‌جمهوری به دانشجويان داده شود.اين دانشجو همچنين مدعی شد که اين هدايا از سوی بسيج دانشجويی در ميان دانشجويان پخش شده است. هديه اهدا شده به دانشجويان شامل يک سيبا کارت بانک ملی به مبلغ ۵۰ هزار تومان در پاکت سفيدی بود که روی آن «هديه‌نهاد رياست جمهوری»درج شده است. البته دانشجويان از اين هديه نابهنگام خشنود نشده بودند و آن را توهين به خود تلقی کردند. برخی از آنها هم تصميم به استرداد آن گرفتند.

يکی از اين دانشجويان گفت: در کشوری که بخشی از مردمش به نان شب محتاج هستند، پخش پول ميان دانشجويان تحصيلکرده چه معنايی جز تحقير دارد؟ دقيقا يک ماه پيش بود که رئيس دانشگاه تهران در خصوص اين هدايا توضيحاتی را ارائه کرده بود. فرهاد رهبر در آن زمان از اعتبار اختصاص‌يافته به دانشجويان کوی اظهار بی‌اطلاعی کرد اما اختصاص اين اعتبار را مصوبه دولت عنوان کرد که تنها به دانشجويان دختر دانشگاه تهران تعلق می‌گيرد. خلاف اظهارات فرهاد رهبر، اين هديه تنها شامل دانشجويان دختر کوی نشد؛ اواخر فروردين‌ماه بود که دانشجويان پسر دانشگاه مادر تهران هم هدايای خود را دريافت کردند. اين‌بار هدايا در قالب بن کتاب در ميان دانشجويان توزيع شد.

معاون دانشجويی دانشگاه تهران هم پخش پول ميان دانشجويان کوی فاطميه را تاييد کرد و گفت: اين پول‌ها کمکی از جانب رئيس‌جمهور به دانشجويان بوده است و وعده آن در بازديد احمدی‌نژاد از کوی به دانشجويان داده شده بود. وی در پاسخ به اين سوال که چرا در آستانه انتخابات اقدام به پخش پول در ميان دانشجويان می‌کنيد که شائبه انتخاباتی بودن آن مطرح شود توضيح داد: قرار بود بانک ملی اقدام به تهيه کارت‌های پول برای دانشجويان کند که زمان برد و اين کارت‌ها در ۲۶ ارديبهشت‌ماه ميان دانشجويان توزيع شد.

معاون دانشجويی دانشگاه تهران در مورد تعداد پاکت‌های توزيع شده گفت: ۵ هزار پاکت ميان دانشجويان دختر خوابگاهی توزيع شد. مهدی قمصری در مورد توزيع بن کتاب از سوی رياست‌جمهوری در ميان دانشجويان پسر نيز توضيح داد:در ميان دانشجويان پسر بن الکترونيکی خريد کتاب توزيع شده است تا آنها بتوانند در زمان نمايشگاه کتاب از آن استفاده کنند. اين بن‌ها را وزارت ارشاد توزيع کرد. البته قرار بود در سال گذشته توزيع شود که تعدادی از دانشجويان برای دريافت آن مراجعه نکردند و به امسال رسيد. هنوز هم دانشجويانی هستند که بن‌ها را تحويل نگرفته‌اند.

گفتنی است احمدی‌نژاد در دهم اسفندماه سال گذشته به خوابگاه کوی فاطميه رفت تا به گفته سايت‌های خبری از دانشجويان دلجويی کند اما اين دلجويی تبديل به کارت‌های ۵۰ هزار تومانی شد.

مطهره شفيعی
روزنامه اعتمادملی





















Copyright: gooya.com 2016