دوشنبه 28 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: گم شدن چند ميليارد متر مکعب گاز از عجايب روزگار ما است، آفتاب

- ۳۰۱.۵۲۴ ميليارد دلار؛ درآمد چهارساله ايران از نفت و ميعانات گازی
- سياست خارجی دولت بسياری از سرمايه‌گذاری‌ها را در پارس جنوبی تعطيل کرد
- در مجموع ٣٥٨.٩٤٤ ميليارد دلار درآمد ارزی کشور در چهار سال گذشته بوده است که به طور متوسط حدود سالانه ۹۰ ميليارد دلار می‌شود


آفتاب: «رييس مرکز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: «صادرات نفت خام در کشور ما در ۱۰۰ سال اخير تاثيرات مهم اقتصادی و سياسی داشته است. از زمانی که برنامه در کشور تدوين شد چه پيش و چه پس از انقلاب همواره بار اصلی در برنامه‌ريزی و هزينه بر دوش صادرات نفت و گاز بوده و درآمد ارزی کشور بخش مهمی در برنامه‌ها به‌شمار می‌رفته است و متاسفانه در اين زمينه صرفاً صادرات نفت خام تکيه‌گاه اصلی کشور بوده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش گروه سياسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی در نشست تخصصی «الگوی بهينه صادرات ذخاير هيدروکربوری کشور در چارچوب منافع ملی»، اظهار کرد: «اقتصاد کشور ما چه قبل و چه بعد از انقلاب به نحوی به درآمدهای نفتی وابسته شده که يکی از آثار آن بيماری هلندی، و در نتيجه تورم و ساير مشکلاتی است که در جامعه به وجود آمده است. چرا که نفت بسياری از اوقات به جای اينکه برای ما توسعه خلق کند متاسفانه برايمان پول خلق کرده و اين همواره در جامعه مشکل‌زا بوده است».

وی ادامه داد: «هر گاه معضلی اقتصادی برای جامعه به وجود آمده ما فوراً به سراغ ذخيره ارزی رفته‌ايم يا به گونه‌ای به نفت متکی شده‌ايم و معضلات اقتصادی خود را از اين طريق حل و فصل کرده‌ايم. در حالی که همواره اين تاکيد وجود داشته که حداقل در هزينه‌های جاری وابستگی به نفت نداشته باشيم و يا حداقل کاهش دهيم. در سياست‌های کلی مصوب مجمع هم که از سوی رهبری معظم ابلاغ شده نيز آمده که تا پايان برنامه پنجم وابستگی هزينه های جاری به نفت بايد قطع شود».

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه تصريح کرد: «ما همواره در رقابتی با کشورهای صادرکننده نفت قرار داشته‌ايم و تلاش کرده‌ايم تا جزو اولين کشورهای صادر کننده باشيم. از سويی نفت بازيگر اصلی در ژئوپلتيک منطقه بوده و ذخاير نفت و گاز متغير اصلی در معادلات سياسی اين منطقه به شمار رفته‌اند که اين مسئله در تصميمات کلان سياسی و اقتصادی کل منطقه بسيار تاثيرگذار بوده است».

روحانی يادآور شد: «گاهی اوقات صادرات نفت و گاز در سياست خارجی تاثيرگذار بوده و توانسته آن را متحول کند. گاهی هم سياست خارجی در نفت و گاز تاثير گذاشته است همانطور که شاهد بوديم تحريم‌های اخير در اکتشاف و استخراج اثرگذار بوده است. در سال‌های اخير بسياری از سرمايه‌گذاری‌هايی که قرار بود در پارس جنوبی انجام شود تعطيل شد و اين بر مبنای تاثير سياست خارجی روی نفت و گاز ماست».

روحانی اضافه کرد: «اخيرا نفت در انتخابات هم حضور پيدا کرده است. البته پيش از اين هم نفت سياسی بوده اما کمتر انتخاباتی بوده است. در حاليکه از چهار سال پيش دعوا بر سر اين بود که چه کسی می‌تواند اين نفت را بر سر سفره‌های مردم بياورد. اگر بنا است دهه آينده يعنی دهه چهارم دهه پيشرفت و عدالت باشد مسلما بحث نفت و گاز از مسائل مهم هم در پيشرفت و هم در عدالت است چرا که بسياری از بی‌عدالتی‌ها از همين نفت به دليل مديريت نادرست آن اتفاق افتاده که باعث افزايش تورم و در نتيجه ايجاد فشار بر دهک‌های پايين جامعه شده است».

رييس مرکز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به تاثيرگذاری صادرات و نحوه فروش نفت و گاز در توسعه و عدالت کشور، خاطر نشان کرد: «مهم اين است که چطور ذخاير را صيانت و از آن نگهداری کنيم؟ چه مقدار حق برداشت از اين ذخاير را داريم و چقدر از آن را بايد برای آينده بگذاريم؟ مگر ما حق تخريب منابع را داريم؟! و بايد برای صيانت منابع در استخراج برنامه ريزی دقيق داشته باشيم. به نظر می‌رسد در بحث صيانت بهترين کار تزريق گاز است که گاز تزريقی دو مرتبه بازيافت می‌شود. بايد تاکيد فراوانی وجود داشته باشد که اين اقدام به عنوان اولويت اول در نظر گرفته شود. ما بايد منابع گازی را درست مديريت کنيم و به درستی روی آنها سرمايه‌گذاری کنيم».

نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی، در ادامه سخنان خود با تاکيد بر نياز به اطلاعات و شفافيت برای برنامه‌ريزی جامع در اين باره، اظهار کرد: «اطلاعات دقيقی بايد در اختيار کارشناسان و حتی همه مردم قرار گيرد. مردم ما خبر ندارند که چه ميزان نفت فروش رفته و چقدر بی‌اجازه يا با اجازه هزينه شده است؟ اين مساله‌ای بی‌سابقه در کشوراست که وزارتخانه‌ای بدون مجوز مجلس از محل صادرات نفت خام خودسر هزينه‌هايی انجام دهد. حتی مساله گم شدن چند ميليارد متر مکعب گاز بنا به گزارش تفريغ بودجه سال ٨٦ هم از ديگر عجايب روزگار ما است».

روحانی در ادامه با اشاره به ضرورت انضباط مالی و قانونی و تدبير برای برنامه‌ريزی جامع اظهار کرد: «ممکن است برنامه‌ای تدوين و اجرا شود اما عوارض خطرناکی داشته باشد. در اين ميان تدبير لازمه تصميم‌گيری صحيح است و برنامه‌ريزی بايد با نگاه به عوارض و تبعات جانبی و آثار آينده آن است».

رييس مرکز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اينکه بهينه مصرف کردن درآمد نفت و گاز از صادرات بهينه آنها مهمتر است، گفت: «طی چهار سال گذشته ٢٨٠.٠٦ ميليارد درآمد نفتی، ٢١.٤٦٤ ميعانات گازی و ٥٧.٤٢٠ ميليارد درآمد غير نفتی داشته‌ايم که در مجموع ٣٥٨.٩٤٤ ميليارد دلار درآمد ارزی در چهار سال گذشته بوده است که به طور متوسط حدود سالانه ۹۰ ميليارد دلار می‌شود.».

وی اضافه کرد: «در ورای اين آمارها بايد به فکر بهينه بودن صادرات، استفاده از آن و بهينه بودن درآمدها باشيم که چطور از آنها استفاده و بهره‌برداری کنيم. اميدوارم نتيجه اين بحث‌ها منجر به تدوين برنامه‌ای جامع شود تا بتوانيم سياست‌های کلی را از آن استخراج کنيم».





















Copyright: gooya.com 2016