دوشنبه 14 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: دولت نهم فکر می کند حکومت کردن يعنی تبليغات، آمارسازی و گزافه‌گويی، انتخاب

- ژنو، خلاف منافع مردم ايران و فلسطين بود

خبرگزاری انتخاب: رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعتقاد به اين که فضای سياسی کشور هم‌اکنون به دو قطب جديد يعنی «مدافعان وضع موجود» و «خواستاران وضع بهتر» تقسيم شده و هر کس بايد ببيند که در کجای اين قطب‌بندی ايستاده است، گفت: رقابت اصلی در انتخابات رياست‌جمهوری دهم بر خلاف گذشته بين يک کانديدای اصلاح‌طلب و اصولگرا يا راست و چپ نيست.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، وی افزود: رقابت اصلی بين دو قطبی است که يکی از آن‌ها از وضعيت موجود دفاع می‌کند و شرايط کشور طی چهار سال گذشته را ايده‌آل می‌بيند و ديگری منتقد وضعيت موجود و معتقد است ادامه شرايط فعلی خيلی قابل تحمل نيست، شرايط بايد تغيير کند و خواستار شرايط بهتر برای کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی شامگاه يک‌شنبه طی سخنانی در جمع اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با تاکيد بر آنچه حساسيت ويژه و منحصر به فرد انتخابات رياست‌جمهوری دهم خواند اظهار عقيده کرد: اهميت و حساسيت‌ اين انتخابات به حدی است که می‌توان آن را «ليلة‌القدر» نظام و کشور و مردم دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی هم‌چنين با يادآوری آنچه شرايط خاص کشور و انتقادات گسترده نخبگان و کارشناسان خواند، گفت: کسی نمی‌گويد طی چهار سال گذشته در زمينه مسائل اقتصادی هيچ کاری انجام نشده است. در مقابل، هيچ کس هم نبايد انکار کند که شاخص‌های کلان اقتصادی کشور نگران‌کننده و مؤيد آن است که در وضعيت خوبی به سر نمی‌بريم. يک مرور کوتاه بر شاخص‌هايی مانند رشد توليد ناخالص ملی، رشد سرمايه‌گذاری، بهره‌وری، تورم، بيکاری، درآمد سرانه، رفاه عمومی، سهولت انجام کسب و کار، آزادی اقتصادی، فضای کسب و کار و ميزان صادرات واردات نشان می‌دهد که وضع کشور خوب نيست و نگرانی‌های جدی‌ای برای آينده وجود دارد.

وی با ابراز اين اعتقاد که که تبليغات گسترده، تکراری و گاهی خسته‌کننده درباره بهره‌برداری از فلان جاده روستايی يا فلان سالن ورزشی و پروژه عمرانی را نمی‌توان به معنای معجزه دستگاه اجرايی دانست و برای بررسی منصفانه عملکرد يک دولت بايد به شاخص‌های کلان اقتصادی مراجعه کرد، افزود: شاخص‌های مربوطه عدالت از جمله ضريب جينی نشان می‌دهد که فاصله دهک‌های بالا و پايين طی چهار سال اخير بيشتر شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز عقيده کرد: ای کاش می‌شد بگوييم که حداقل در حوزه‌های سياسی، اجتماعی و فرهنگی وضع خوبی پيدا کرده‌ايم؛ اين در حالی است که بررسی شاخص‌هايی نظير اعتماد عمومی، رضايت‌مندی عمومی، مشارکت عمومی، انتقادپذيری دولت، شفافيت عملکرد دولت، پاسخگو بودن، ثبات سياسی، ثبات مديريت، امنيت شغلی، نشاط سياسی در ميان جوانان، آمار اعتياد، طلاق، جرايم مختلف و ده‌ها شاخص ديگر نشان می‌دهد که شرايط سياسی، اجتماعی و فرهنگی کشور نيز وضعيت بهتری از شرايط اقتصادی ندارد.

روحانی با بيان اين که آمار مربوط به شاخص‌های فوق نه توسط منتقدان دولت که از سوی دستگاه‌های دولتی‌ای چون بانک مرکزی و مرکز آمار ايران ارائه شده‌اند، گفت: بايد گفت در شرايطی که کشور در چهار سال گذشته از درآمد افسانه‌ای ۳۰۵ ميليارد دلاری نفت، گاز و ميعانات گازی برخوردار بود، سه قوه بيشترين هماهنگی را با يکديگر داشته و به قول معروف از يک جناح بودند، تحولات و شرايط منطقه به نفع ما رقم خورده و خلاصه همه چيز برای يک جهش تاريخی در کشور فراهم بود؛ نتوانستيم از اين شرايط عالی استفاده کنيم.

روحانی ادامه داد: متاسفانه اين روزها رسانه ملی ما نيز به يک رسانه دولتی تبديل شده است. اما بايد توجه داشت که حقايق مخصوصاً در دنيای امروز که عصر ارتباطات و گردش اطلاعات است از مردم پنهان نمی‌ماند و با جعبه جادوی تلويزيون نمی‌توان ملتی چون ملت ايران را سحر و جادو کرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از اظهاراتش با اشاره به آرايش سياسی کشور در آستانه انتخابات رياست‌ جمهوری دهم گفت: در اين انتخابات جناح‌بندی‌های رايج و مصطلح کشور وجود ندارد و شاهد شکل‌گيری يک دوقطبی جديد و سرنوشت‌ساز هستيم. رقابت اصلی در اين انتخابات بين يک نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا يا يک کانديدای راست و چپ نيست؛ بلکه رقابت اصلی بين دو قطبی است که يکی از آن‌ها از وضعيت موجود دفاع می‌کند و شرايط کشور طی چهار سال گذشته را ايده‌آل می‌بيند و ديگری منتقد وضعيت موجود است و معتقد است که شرايط بايد تغيير کند و ايران و ملت بزرگ اين سرزمين به جايگاه بلندی که حق آن‌هاست برسند. در حقيقت دو اردوگاه متفاوت ايجاد شده که اردوگاه اول معتقد است وضعيت سياسی، اقتصادی و بين‌المللی کشور در تمام زمينه‌ها ايده‌آل است و اردوگاه دوم تاکيد می‌کند که وضع موجود قابل دفاع نيست و با مديريت بهتر می‌توان شرايط مطلوب‌تری را برای کشور به وجود آورد.

روحانی تاکيد کرد: در انتخابات رياست ‌جمهوری دهم، آن‌هايی که شرايط موجود کشور را قبول دارند و ادامه روند چهار سال گذشته را می‌پسندند در يک قطب قرار می‌گيرند و آن‌هايی که منتقد شرايط چهار سال گذشته هستند و معتقدند با تغيير و تحول می‌توان وضعيت بهتری را ايجاد کرد در قطب مقابل جای دارند. اگر در انتخابات‌های گذشته شاهد يک دسته‌بندی و قطب‌بندی سياسی و جناحی صرف بوديم، فضای سياسی کشور هم‌اکنون به دو قطب جديد يعنی «مدافعان وضع موجود» و «خواستاران وضع بهتر» تقسيم شده و هر کس بايد ببيند که در کدام يک از اين دو قطب‌ قرار دارد.

وی افزود: سرنوشت نهايی اين رقابت روز ۲۲ خرداد در پای صندوق‌های رای رقم می‌خورد و اقشار تحصيل کرده، نخبه و مرجع بايد بدانند که مسئوليت ملی، تاريخی و دينی بزرگی را بر دوش دارند. سکوت، بی‌تفاوتی يا حاشيه‌نشينی نخبگان در شرايط فعلی تحت هيچ شرايط و با هيچ استدلالی قابل توجيه نيست. من به سهم خود به تمام نخبگان، دانشگاهيان، دانشجويان، روزنامه‌نگاران و فرهيختگان، علما و روحانيون، فعالان سياسی و اجتماعی و اقتصادی و تمام دوستداران نظام و کشور فراخوان می‌دهم که در اين برهه تاريخی مسئوليت دينی و ملی خود را به درستی انجام دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز عقيده کرد: من معتقدم که ادامه شرايط موجود را نمی‌توان پسنديد. مساله اين است که با تصويب سند چشم‌انداز، برنامه چهارم و سياست‌های کلی اصل ۴۴ همه‌چيز برای توسعه و پيشرفت کشور آماده شده بود و دولت می‌توانست با استفاده از فرصت‌های استثنايی چهار سال اخير کشور را در آن مسير به جلو ببرد، اما نهايتاً به دليل مشکلات مديريتی ناکام مانديم.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سوال که «مگر می‌توان بدون ثبات در مديريت و قانون‌گرايی پيشرفت کرد»، در بيان اعتقادش گفت: کمتر زمانی را می‌توان در ۳۰ سال گذشته مانند اين چهار سال پيدا کرد که دستگاه اجرايی اين گونه نسبت به قوه مقننه و مصوبات مجلس بی‌تفاوت باشد. هنگامی که يک مدير اجرايی به خود اجازه می‌دهد در مقابل مجلس شورای اسلامی که در راس امور است قد علم کند و مصوبات و خواسته‌های خانه ملت را به آسانی ناديده بگيرد و هنگامی که برخوردهای سليقه‌ای و خودمحوری باب ‌شود، بايد احساس خطر کرد.

حسن روحانی در بخش ديگری از اظهاراتش در پاسخ به ادامه درخواست‌های قبلی حزب اعتدال و توسعه برای کانديداتوری در انتخابات رياست‌جمهوری، گفت: «شرايط سياسی کشور به گونه‌ای است که نمی‌توان سکوت کرد و بی‌تفاوت ماند و به همين دليل من از سال گذشته تصميم گرفتم حضور پررنگتری در عرصه سياسی داشته باشم که در آينده نيز به وظيفه خود در اين زمينه عمل خواهم کرد. به خوبی می‌دانم که نقد و دلسوزی کردن مخصوصاً در شرايط فعلی بسيار پرهزينه است اما اين هزينه را به جان خريدم و باز هم آماده انواع تخريب‌ها و تهاجمات ناجوانمردانه هستم».

وی با طرح اين پرسش که «مگر می‌شود نسبت به سرنوشت نظام و انقلاب و کشور بی‌تفاوت باشيم»، افزود: «من به عنوان يک سرباز کوچک از روز آغاز نهضت اسلامی و از سال ۱۳۴۱ در کنار ساير دوستان و انقلابيون فعاليت کرده‌ام تا اين که معجزه تاريخی رخ داد و انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ثمر رسيد. از آن زمان نيز تا کنون يک لحظه از پای ننشسته‌ام و در کنار ساير همرزمان، تحت راهبری امام خمينی (ره) و بعد هم راهبری مقام معظم رهبری به سهم خود برای اعتلای نظام کوشيده‌ام. انقلاب اسلامی چيزی نبود که به سادگی به دست بيايد و آن همه رنج، تبعيد، زجر و آوارگی نيز چيزی نيست که به آسانی فراموش شود. برای حفظ و رشد انقلاب اسلامی، فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های بسياری صورت گرفته که يک نمونه آن دفاع مقدس است. بنابراين نمی‌توانيم نسبت به سرنوشت کشور، انقلاب و مردم بی‌تفاوت باشيم و ساکت بنشينيم و تماشا کنيم. وظيفه دينی و ملی ماست که در صحنه حاضر باشيم و اگر نقدی به مسائل داريم، دلسوزانه و سازنده مطرح کنيم».

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: از سال گذشته از آن جا که به انتخابات رياست‌جمهوری نزديک می‌شديم و زمينه لازم برای اصلاح شرايط و تغيير وضع فعلی وجود داشت، به صورت پررنگ در عرصه سياسی کشور حاضر شدم و انتقادات دلسوزانه و مشفقانه خود را مطرح کردم. اين انتقادات البته هزينه سنگينی هم داشت که تخريب‌های سازمان‌يافته رسانه‌ای، شايعه سازی و حتی اين اواخر پخش جزوات و شبنامه‌های تخريبی عليه اينجانب در چند شهرستان بخشی از آن بود. با اين حال از آن جا که آگاهی مردم و نخبگان را بسيار مهم می‌دانستم و احساس مسئوليت می‌کردم اين هزينه‌ها را با جان و دل پذيرا شدم و همچنان هم به حضور پررنگ خود در صحنه ادامه خواهم داد. ياران امام (ره) در کوران حوادث نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی آبديده شده‌اند و کسانی که پشت صحنه تخريب‌های سازمان‌يافته قرار دارند بايد بدانند که امثال من را با فحش و تخريب در سايت‌ها يا پخش شبنامه نمی‌توان وادار به سکوت و بی‌تفاوتی کرد. برای اعتلای کشور بايد فداکاری کرد و من نيز به سهم خود از بذل جان و آبروی خويش در مسير خدمت به مردم مضايقه نخواهم کرد.

روحانی در عين حال تصريح کرد: البته بحث کانديداتوری در انتخابات موضوع ديگری است. سال گذشته در پاسخ به دوستان هر دو جناح که ابراز لطف کرده و خواستار کانديداتوری من می‌شدند تاکيد می‌کردم که اگر ضرورت باشد آمادگی ورود به اين عرصه را خواهم داشت و ادای وظيفه خواهم کرد. با اين حال در شرايط کنونی و با آرايش سياسی فعلی احساس می‌کنم اين اميد وجود دارد که يک رقابت جدی در جامعه ايجاد شود و سليقه‌های مختلف بتوانند به پای صندوق آرا بروند. اگر اين رقابت جدی ميان «مدافعان وضع موجود» و «مخالفان وضع موجود» شکل بگيرد، بديهی است که کانديداتوری افراد ديگری که ضرورت ندارد منجر به تشتت آرا خواهد شد که طبيعتاً به نفع هدف نهايی ما نخواهد بود. هدف نهايی ما اصلاح وضعيت فعلی و بهبود شرايط کشور است و با آرايش سياسی فعلی همانطور که در يک ماه گذشته چندين نوبت گفته‌ام برای کانديداتوری احساس ضرورتی نمی‌کنم. گرچه برخی نخبگان و احزاب و تشکل‌های دانشجويی نظر ديگری داشتند و دارند اما من به آن جمع بندی نرسيدم.

عضو مجلس خبرگان رهبری هم‌چنين ضمن ابراز تشکر از شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: امروز در کشور به غير از گفتمان «اصولگرايی» و «اصلاح‌طلبی» دو گفتمان ديگر هم وجود دارد که گفتمان «افراط گری» و گفتمان «اعتدال» است. حزب اعتدال و توسعه منادی گفتمان اعتدال و ميانه‌روی است و در نقطه مقابل افراطيون قرار دارد.

روحانی در خاتمه ابراز اميدواری کرد که حزب اعتدال و توسعه در اين مقطع حساس تاريخی به وظيفه خود عمل و در بين نامزدهای موجود از کسی حمايت کند که بتواند به مشکلات کشور پايان داده و شرايط بهتری را برای کشور ايجاد کند.





















Copyright: gooya.com 2016