سه شنبه 29 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زهرا رهنورد: به کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان می پيونديم، کلمه

رهنورد گفت: استقلال دانشگاه اعم از انتخاب رييس دانشگاه،انتخاب استادان توسط گروه های آموزشی،حق پژوهش بدون دخالت دولت،حذف فضای امنيتی دانشگاه و دانشجويان ستاره دار و احترام به آزادی فکر،قلم و بيان دانشجو بايد حفظ شود.

زهرا رهنورد در جمع پرشور دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتی با بيان اين مطلب گفت: دانشگاه به طفلی آسيب پذير تبديل شده که کمتر می تواند به خود ببالد. گشت های امنيتی و کميته های انضباطی بايد از دانشگاه ها رخت بربندد.
وی با اشاره به اينکه در سال ۵۷ نيز در همين دانشگاه به ايراد سخنرانی پرداخته است گفت: ازادی بيان و انديشه بايد حفظ شود و مخالفان نيز بايد اين فرصت را پيدا کنند که حرف خودشان را بزنند.نخبه ترين و زنده ترين لايه های نيروهای انسانی و سرمايه اجتماعی جوانان و دانشجويان هستند که مسلما اولويت اول رييس جمهور آينده خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهنورد ادامه داد: چرا بايد جوانان روی آسايش و راحتی را نبينند؟ مگر هويت ايرانی قابل افتخار نيست؟ پس چرا‌ آنها فکر می کنند که رفاه و آسايش وعدالت در آن سوی آبها خلاصه می شود؟
وی با اشاره به قاره ششم که قاره فکر،آزادی انديشه و فعاليت های ازادی خواهانه است گفت: ما از دولت دهم به صورت جدی می خواهيم تا اين قاره را مورد توجه قرار دهد و آن را جدی بگيرد.

رهنورد با تاکيد بر اينکه « زندانی سياسی آزاد بايد گردد برای هميشه » گفت: البته تعداد اندکی از دانشجويان زندانی سياسی به شمار می روند اما همان تعداد اندک نيز به علاوه بقيه زندانيان سياسی بايد آزاد شوند.اگر دولت به وطن پرستی مردم و شرافت ملی جوانان و زنان اعتماد داشته باشد هيچگاه اقشار جامعه به خاطر عقايد خود به زندان راه نمی يابند.
به اعتقاد رهنورد تحت فشار قراردادن دانشگاه ها و جوانان دانشجو واکنش نيز بيشتری خواهد شد و اين در حالی است که مسئولان بهترين ها را می خواهند.

ابهامات قانونی بايد از قانون اساس برطرف شود

رهنورد همچنين با اشاره به اشغال ۷۰ درصدی دانشگاه ها توسط زنان گفت: يکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی اين بود که زنان را از پستوی خانه ها بيرون آورد.
رهنورد مساله زنان را مساله ملی ايران دانست و افزود: هيچگاه نبايد نگاه به مساله زنان را نگاه حيثيتی دانست. بلکه اين مساله در سطح ملی است و به قول حضرت امام (ره) از دامن زن است که مرد به معراج می رود.اين معيار انسانی است مکه ملاک است نه جنسيت.
او ادامه داد: زنان از تبيعض جنسيتی رنج می برند. رفع تبعيض جنسيتی و حمايت از زنان با رفع ابهاماتی که در قانون اساسی وجود دارد امکان پذير می شود. واژه رجل و رجال بايد به معنای عام زن و مرد در قانون اساسی معنا داشته باشد.

وی همچنين پيوستن ايران به کنوانسيون بين المللی رفع تبعيض عليه زنان را از مهمترين اهداف دولت ميرحسين موسوی در صورت انتخاب شدن عنوان کرد و گفت: حضور يک يا چند زن در کابينه دولت امر ساده ای است. که مطالبه ما زنان به آن خلاصه نمی شود. بلکه هرکه شايسته باشد،چه مرد و چه زن بايد پست های کليدی ممکلت را به دست گيرد.
وی با تاکيد بر اينکه نگاه او به زنان نگاه فمينيستی نيست خاطر نشان کرد: من طرفدار سعادت بشری هستم. زن و مرد دو بال پرواز يک پرنده هستند. هيچ پرنده ای با بال شکسته نمی تواند پرواز کند.

رهنورد افزود: اگر زنان سعادتمند باشند و به کرامت انسانی آنها احترام گذاشته شود کشوری آزاد،پيروز،آبادان و ملتی خوشبخت خواهيم داشت.
رهنورد همچنين درباره سياست خارجی ايران در دولت ميرحسين موسوی گفت: قطعا سياست خارجی ما سياست ماجراجويانه نخواهد بود. تعامل با تمام جهان در صورت رعايت امنيت و منافع ملی ايران مورد هدف ما است.

در حاشيه

جلسه سخنرانی و ديدار زهرا رهنورد قرار بود در تالار ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شود که فضای بزرگ تری داشت اما به دليل مخالفت رييس دانشگاه،اين سخنرانی به تالار مولوی دانشکده ادبيات و زبان ها منتقل شد که از فضای کوچک تری برخوردار بود. با وجود اين استقبال از زهرا رهنورد چنان بود که تمام سالن پرشده بود ،بخشی از دانشجويان روی سن نشسته و بخش زيادی از آنها نيز ايستاده بودند. همچنين کسانی که به داخل سالن راه نيافتند در خارج از سالن از طريق تلويزيون مدار بسته سخنان رهنورد را دنبال کردند.
از شعارهای دانشجويان می توان به « آزادی انديشه بی موسوی نمی شه»،« دانشجو می ميرد،ذلت نمی پذيرد» ،« سلام بر رهنورد،درود بر موسوی » و «درود بر خاتمی،سلام بر موسوی» اشاره کرد.
رهنورد زمانی که دانشجويان از واژه مرگ استفاده کردند از آنها خواست تا هرگز مرگ کسی را نخواهند . پس از آن دانشجويان يکسره شعار دادند: « خاتمی گفته به من، زنده باد دشمن من».





















Copyright: gooya.com 2016