جمعه 1 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مشترک امريکا و روسيه درباره توانايي نظامي ايران، اعتماد

يک هيات از کارشناسان روسي و امريکايي گزارشي را در مورد توانايي نظامي ايران انتشار داده و در آن همکاري روسيه و امريکا را در اين زمينه توصيه کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بي بي سي موسسه تحقيقاتي شرق- غرب گزارشي حاوي نتيجه تحقيقات شش کارشناس روسي و شش کارشناس امريکايي را منتشر کرده که در آن آمده است ايران ظرف يک تا سه سال آينده قادر به ساخت «يک وسيله انفجاري ساده اتمي» خواهد بود و پنج سال پس از آن، توانايي توليد يک کلاهک هسته يي قابل حمل با موشک هاي بالستيک را خواهد داشت. در اين گزارش که با عنوان «ارزيابي مشترک ايالات متحده و روسيه از تهديد بين المللي در زمينه توانايي بالقوه هسته يي و موشکي ايران» منتشر شده، آمده است در عين حال ايران ظرف دست کم 10 تا 15 سال آينده به توانمندي فني لازم براي توليد موشک هاي پيشرفته با برد متوسط و موشک هاي دوربرد ميان قاره يي دست نخواهد يافت.

با اين همه اين گروه از کارشناسان مي افزايند هرگاه ايران بتواند از کمک هاي قابل توجه خارجي برخوردار شود، احتمال سرعت گرفتن برنامه هاي هسته يي و موشکي اين کشور و کوتاه شدن زمان دستيابي به تسليحات هسته يي و موشکي مورد نظر وجود دارد. کارشناسان روسي و امريکايي در گزارش مشترک خود گفته اند با توجه به توانايي هاي فني ايران احتمال دارد اين کشور بتواند طي شش تا هشت سال آينده يک موشک حامل کلاهک اتمي با برد دو هزار کيلومتر را توليد کند که برد آن دو برابر برد موشک هايي است که تاکنون ساخته است.

در مورد پيشرفت بيشتر ايران در فناوري موشکي، نويسندگان گزارش موسسه شرق- غرب اظهار داشته اند در اين مورد که اين کشور در چه زماني قادر به ساخت يک موشک پيشرفته قاره پيما خواهد بود عملاً نمي توان هيچ گونه پيش بيني به عمل آورد در حالي که نيات و سياست دولت ايران در اين زمينه نيز براي دست اندرکاران اين پژوهش شناخته شده نبوده است.

در اين گزارش آمده است اگر ايران در آينده قابل پيش بيني از کمک هاي فني قابل توجه خارجي برخوردار نشود، براي دستيابي به فناوري لازم براي توليد اين گونه موشک ها دست کم به 10 تا 15 سال وقت نياز خواهد داشت؛ هر چند شواهدي نيز در دست نيست که نشان دهد دولت ايران تصميم به ساخت موشک هاي قاره پيما گرفته است.

اين کارشناسان با اظهار اينکه دست کم طي چند سال آينده خطري از سوي موشک هاي قاره پيماي ايران متوجه ساير کشورهاي اروپايي نيست، مي افزايند حتي اگر چنين خطري وجود داشته باشد، استقرار سيستم دفاع موشکي مورد نظر امريکا در اروپا «نمي تواند دفاع قابل اعتمادي» در برابر آن تلقي شود. اشاره اين گزارش به برنامه استقرار سيستم دفاع ضدموشکي امريکاست که بر اساس آن، دولت جرج بوش رئيس جمهوري سابق ايالات متحده در نظر داشت يک شبکه رادار ردياب در جمهوري چک و 10 موشک ضدموشک در کشور لهستان مستقر کند و دليل آن را دفاع از اروپاييان در برابر حملات موشکي کشورهايي مانند ايران قلمداد کرده بود.





















Copyright: gooya.com 2016