پنجشنبه 29 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قرارداد محرمانه‌ موشکی ميان ايران و روسيه، دويچه وله

* به گزارش خبرگزاری‌ها، توافقنامه‌ی محرمانه‌ای ميان ايران و روسيه منعقد شده که بر پايه‌ی آن، روسيه موشک‌های پدافند هوايی به ايران صادر خواهد کرد. اين جنگ‌افزار‌ها می‌توانند توازن نظامی را در منطقه برهم زنند.

آيا ارتش ايران به زودی به موشک‌های مدرن روسی مجهز خواهد شد؟ سه آژانس خبری روسيه، روز چهارشنبه (۱۸ مارس) از قول مقام‌های بلندپايه‌ی دولتی گزارش داده‌اند که اين کشور می‌خواهد به ايران موشک‌های مدرن پدافند هوايی صادر کند. طبق اين گزارش‌ها، مسکو و تهران در اين زمينه يک توافقنامه‌ی محرمانه امضا کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطر تغيير توازن نظامی در منطقه

در گزارش‌ها آمده است که اين قرارداد دو سال پيش به امضا رسيده است، ولی ايران تا کنون موشکی دريافت نکرده است. مقام‌های رسمی در مسکو تا کنون همواره اين گزارش‌ها را تکذيب کرده و گفته‌اند که به ايران موشک‌های مدرن صادر نکرده‌اند. اينکه آيا قراردادی در اين زمينه وجود دارد يا نه، هنوز روشن نيست.

کارشناسان نظامی معتقدند، اگر ايران موشک‌های "اس اس ۳۰۰" روسی دريافت کند، اين امر تاثير زيادی بر توازن نظامی در منطقه خواهد گذاشت. به گفته‌ی مقام‌های آمريکايی، اگر ايران به چنين موشک‌های مدرنی مجهز ‌شود، به گونه‌ای موثر می‌تواند از تاسيسات مناقشه‌برانگيز اتمی خود دفاع کند. نيروگاه اتمی بوشهر در ايران، توسط روسيه ساخته شده است.

کارت برنده در مذاکره با آمريکا

در گزارش‌های خبرگزاری‌های روسيه گفته نشده، چرا اين موشک‌ها تاکنون به ايران تحويل داده نشده‌اند. تنها از قول يک مقام دولتی نقل شده است که: «عمل‌کردن به قرارداد، عمدتا به وضعيت کنونی بين‌المللی و تصميم رهبران کشور وابسته است».

اظهارنظر فوق می‌تواند به اين معنا باشد که مسکو قصد دارد، از قرارداد محرمانه‌ی موشکی به عنوان کارت برنده در مذاکرات ماه آينده با باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا استفاده کند.

سيستم موشکی "اس اس ۳۰۰" در حال حاضر يکی از موثرترين سيستم‌های پدافند هوايی در بازار جنگ‌افزار جهان است. اين موشک‌ها می‌توانند شش هدف را تا فاصله‌ی ۱۲۰ کيلومتری بطور همزمان نابود کنند.





















Copyright: gooya.com 2016