چهارشنبه 6 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت هاشمی رفسنجانی از آغاز و پايان جنگ: پايان جنگ به مصلحت کشور بود، ايلنا

در جلسه‌ای که با حضور نظاميان با امام داشتيم ايشان استدلال‌های مهمی در خصوص عدم ورود به خاک عراق ارايه کردند و فرمودند در اين صورت ما را متهم به تجاوز می‌کنند.


ايلنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخير خود به عراق در خصوص رابطه بين دو کشور گفت:اگر خوب پيش برويم و صحنه را با تدبير اداره کنيم ملت عراق و ايران به خاطر قدمت ، موقعيت و مکتب شان تبديل به يک قدرت عظيم و آسيب ناپذير و الگوی منطقه می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شب گذشته در همايش تجليل فاتحان خرمشهر که در حسينيه جماران برگزار ‌شد سخن می‌گفت با اشاره به فتح خرمشهر گفت:: بعد از گذشت سالها باز هم زمانی که تعبير امام را به ياد می آورم مبنی بر اينکه خرمشهر را خدا آزاد کرد خيلی به تنم می نشيند چرا که واقعا کلمه حقی بود البته ناگفته نبود که اين تعبير از جهادی که شما فرماندهان در آن عمليات داشتيد کم نمی‌کند و اگر هم بگوييد خدا اين کار را کرد قطعا به دست شما بود.
وی با اشاره به اينکه حزب بعث عراق بر خرمشهر و جزيره آبادان به عنوان يک هدف حداقلی حساب کرده بود، ادامه داد: بعد از فتح خرمشهر ماهيت جنگ عوض شد زيرا تا آن لحظه صداميان به فکر دستاورد بزرگی همچون خوزستان ولی پس از آن عمليات در لاک دفاعی خود فرو رفتند.
رئيس مجلس خبرگان همچنين به تاکيد امام در عدم ورود نيروهای مسلح ايران به خاک عراق بعد از اين عمليات اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور نظاميان با امام داشتيم ايشان استدلال‌های مهمی در خصوص عدم ورود به خاک عراق ارايه کردند و فرمودند در اين صورت ما را متهم به تجاوز می‌کنند در حالی که تاکنون ما فقط به دفاع از کشور خود پرداخته بوديم همچنين ممکن است ملت عراق که با جنگ موافق نبودند در صورت تجاوز ايران به خاک آنها پشتيبان صدام بشوند و کشورهای عربی نيز اين مساله را جدی گرفته و حمايت های بالاتری از اين رژيم خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد: ما در آن جلسه ساکت بوديم ولی از فرماندهان نظامی حاضر در اين جلسه اين اقدام را بی تناسب با سياست‌های نظامی و جنگ عنوان کردند وگفتند اگر صدام بداند که ما پشت مرز خواهيم ايستاد خيلی راحت تجهيز قوا می‌کند و مجددا حمله می‌کند و همچنين در مقابل رزمندگان ما نيز به اين موضوع شک می‌کنند که ايران در جنگ جدی نيست .
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: بالاخره با استدلال‌های فوق امام پذيرفتند ولی شرط عدم ورود به مناطق مسکونی را مطرح کردند که شرط سختی بود.
وی تصريح کرد:در ادامه نظاميان ما مناطقی همچون زيد و فاو را که جمعيتی در آنجا نبود انتخاب کردند البته ارزش فاو از اين جهت بود که ما را در نقطه قرار ميداد که موجب قطع رابطه با دريا می شد.
وی با بيان اينکه سياست امام در اين خصوص سياستی بود که آثار آن را در سفر اخير عراق مشاهده کرديم اضافه کرد: بخشی زيادی از مردم عراق با ايران بودند و با ايران ماند و آنها فهميدند که ايران قصد کشورگشايی و تجاوز به آنان را ندارد و برخلاف تبليغاتی که در خصوص آن سفر مبنی بر ورود عاملان هشت سال جنگ به عراق که از سوی بخشی از وابستگان بعث صورت گرفته بود مردم عراق مثل قهرمان محبوب از صميم دل از ما استقبال کردند.
هاشمی با تاکيد بر اينکه ما نيز متقابلا احساس محبت عميقی داشتيم چرا که آنان تحليلی درستی از جنگ داشتند به پايان جنگ اشاره کرد و گفت:: آن گونه که جنگ تمام شد همان بود که به مصلحت ما بود چرا که من نمی‌دانم اگر ما جنگ را ادامه داده بديم و بصره را می‌گرفتيم و آن گونه جنگ را تمام می‌کرديم بعد آن چه می‌شد.
وی ياد آور شد: اشتباه صدام نيز اين بود که بعد از اتمام جنگ با ايران به کويت رفت تا دستاورد جديدی داشته باشد ولی همانجا گام اول خود به طرف جهنم را برداشت.
رئيس مجمع تشخيص مجمع نظام در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل ، ما با قدرت خواسته‌هايم را در قطعنامه گنجانديم و قطعنامه را تا حدودی به نفع خودمان پذيرفتيم و به جنگ پايان داديم سپس عراق در باتلاقی افتاد که به عنوان متجاوز شناخته شد که بدهی های جنگ نيز بدون هيچ دستاورد و هزينه های بسياری برعهده اوماند.
وی همچنين به جمله‌ای از شهيد صياد شيراز مبنی بر اينکه امدادهای غيبی آنقدر زياد بود که می شد از آن ها فيلم گرفت،اظهار داشت: من نيز امدادهای غيبی را بعد از شکست و سقوط رژيم بحث همين‌گونه می بينم که صدام رفت و منافقينی که بدتر از صدام با ما رفتار می‌کردند به اين هلاکت افتادند و مهمترين از آن آمريکا و انگليس و غرب که مسوول واقعی جنگ بودند در عراق به فلاکت افتاده و اکنون در بدترين وضعيت قرار دارند .
هاشمی رفسنجانی در پايان تاکيد: در سفر اخيرمان به عراق شاهد بوديم که برخی از اقليت های ضعيف در آنجا همچون مسيحيان به ما روی آورده و حمايت ما را در جهت حقوقشان در آنجا خواستار می‌شدند و اگر خوب پيش برويم و صحنه را با تدبير اداره کنيم ملت عراق و ايران به خاطر قدمت ، موقعيت و مکتب شان تبديل به يک قدرت عظيم و آسيب ناپذير و الگوی منطقه می‌شوند.





















Copyright: gooya.com 2016