پنجشنبه 17 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: برخی حسودان خشمگين مزاحم جاسبی می‌شوند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: متاسفانه جاسبی مورد خشم حسودانی است که دائما مزاحم وی می‌شوند و وقت اين مدير با ارزش را می‌گيرند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس تشخيص مصلحت نظام ظهر امروز پنج‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از مجتمع دانشگاهی آزاد در منطقه پرند گفت: اميدوارم در مجموعه دانشگاه آزاد و هيات امنا بتوانيم به خواسته‌های دانشجويان به گونه‌ای عمل کنيم که شرمنده اين تاريخ مشعشع نباشيم، البته همه انتظار دارند که هيات علمی و اساتيد و معلمان دانشگاه آزاد در سطح مطلوب باشند و اين خواسته بسيار عالی‌است و اين که ما هنوز نتوانستيم اين سطح از نياز را برآورده کنيم به واسطه سرعت رشد دانشگاه و کمبود نيروهايی مورد نياز است. ما هر حريصانه به دنبال جذب نيروهای کيفی هستيم تا توقع به حق دانشجويان و خانواده‌های آنها برآورده شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی يکی از اولويت‌های اساسی و بسيار مهم آينده دانشگاه آزاد را توجه به تحصيلات تکميلی عنوان کرد و ادامه داد: در زمان تاسيس اين دانشگاه عمده نگاه‌ها به دنبال افزايش ميزان پذيرش بود اما امروز به واسطه تغيير شرايط پديد آمده در هيات موسس دانشگاه آزاد بررسی کرديم و متوجه شديم که ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر متقاضی تحصيلی تکميلی هستند و اين از ضروريات نظام آموزشی است و آنچه امروز از ظرفيت کشور موجود است، پاسخگوی کمتر از ده درصد ميزان تقاضا است که مابقی اين افراد يا بايد به خارج بروند و يا آنها را بايد به عدم تحصيل متقاعد کرد که در هر دو صورت اگر به خارج بروند هزينه‌های سنگين ارزی خواهد داشت و اگر بخواهيم آنها را متقاعد کنيم که به ادامه تحصيل روی نياورند بايد در برابر فردای تاريخ جوابگو باشيم. لذا جزء سياستهای موکد ما است که خواهيد ديد که سال به سال پله‌های تقويت و توسعه‌های مقاطع تکميلی را بر خواهيم داشت.
هاشمی رفسنجانی بيان کرد: به زودی با پيوستن مترو و رشد بيشتر منطقه پرند و با توجه به نزديکی فرودگاه امام‌خمينی (ره) اگر پيشنهاد بين‌المللی کردن اين واحد دانشگاهی در کنار جذب اساتيد و دانشجويان خارجی جدی بگيريم، اين دانشگاه می‌تواند يکی از دانشگاه‌های بنام و تاريخی کشور شود.
رفسنجانی با بيان اينکه در افق چشم‌انداز حرکت بر مبنای دانايی محوری مورد تاکيد قرار دارد، گفت: با توجه به اينکه مشکل اساسی کشور ضعف بهره‌وری است اگر خودمان را با کشورهای همچون ژاپن و کره‌جنوبی مقايسه کنيم حقيقتاً برايمان جای شرمندگی است، ما مسلمانيم و پيرو دينی هستيم که اولين آيه آن قلم است و آدم به واسطه عالم‌تر بودن بود که فرشتگان در برابر او سجده‌ کرده‌اند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ظرفيت‌های کشور را بخش‌های دولت را در سطح بسيار عالی عنوان کرد و گفت: ما از تمامی امکاناتمان حتی از زمان را اسراف می‌کنيم و در بخش نيروی انسانی و در ميزان بهره‌وری عقب مانده‌ايم.
رئيس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: براساس برنامه پنج ساله چهارم می‌بايست ۵/۲ از هشت درصد رشد اقتصادی از بهره‌وری انسانی می‌بود که متاسفانه در اين مدت پايين هم آمده‌ايم، چطور است که کشوری با منابع طبيعی با مستعد‌ترين منابع انسانی و جغرافيايی نتواند از سرمايه‌های عظيمی که در اختيار دارد به اندازه مطلوب بهره‌برداری کند؟
هاشمی رفسنجانی نياز کشور را توجه به جمعيت دانشجويی و توسعه تحصيلات تکميلی و در گام بعدی مديران شايسته ارزيابی کرد و گفت: وقتی نگاه می‌کنيم که برخی علاوه بر اينکه رايگان درس می‌خوانند، شهريه هم می‌گيرند اما خيلی ‌از شماها که می‌دانم از طبقه متمکن هم نيستيد برای تحصيل شهريه پرداخت می‌کنيد، چاره‌ای وجود ندارد و اين راهی است که ما بايد از طريق آن دانشگاه آزاد را توسعه دهيم و بايد امکانات دانشگاه آزاد از اين طريق توسعه يابد و مجموعه چهارصد واحد دانشگاه آزاد با ۱۵ ميليون متر مربع فضا محصول شهريه دانشجويان است و سهم ساير منابع پنج درصد هم نيست و تداوم توسعه دانشگاه آزاد باز هم بر مبنای همين شهريه‌هاست و مالکيت واقعی اين مجموعه متعلق به همه مردم و خانواده‌هايی است که هزينه‌ها را پرداخت کرده‌اند و هيچکس وجود ندارد که سهمی از اين دانشگاه داشته باشد و برخی از اين اعضای هيات امنا حتی حقوق هم نمی‌گيرند.
وی عنوان کرد: در هيات مؤسس بحث‌های وجود دارد که اين سرمايه عظيم را به گونه‌ای تثبيت کنيم که در خدمت آموزش و تحقيق کشور باشد و کسی نتواند با دستبرد به اين سرمايه عظيم، آن را منحرف کرده و يا آن را از بين ببرد. ما از طرف ديگر انتظار داريم که دولت و مجلس اين تفاوت را قائل شوند که دانشجويان دانشگاه آزاد هزينه تحصيلاشان را خودشان پرداخت می‌کنند و بايد بتوانند وام بگيرند و پس از اشتغال اقساط آن را بپردازند که بار سنگينی بر دانشجويان ايجاد نکند.
عضو هيات امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در اين نظريه اگر چه با ما همکاری نکنند در آينده محقق خواهد شد و شرايطی حاکم خواهد شد که اين مهم، اتفاق بيفتد.
هاشمی رفسنجانی در پايان با تقدير از شخصيت جاسبی رئيس دانشگاه آزاد افزود: جاسبی حقيقتاً دلسوزانه و مثل فرزندش برای دانشگاه تلاش می‌کند و متاسفانه مورد خشم حسودانی است که دائما مزاحم وی می‌شوند و وقت اين مدير با ارزش را می‌گيرند.
در پايان برنامه امروز از برخی دانشجويان، اساتيد و کارمندان منطقه دوازده دانشگاه آزاد تقدير صورت گرفت.
در اين مراسم علاوه بر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام قمی معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرماندار رباط‌کريم و مسئولان دانشگاه آزاد نيز حضور داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016