چهارشنبه 6 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايش حاميان کروبی، سخنان کرباسچی، ابطحی، فاطمه کروبی و عبدی، ايسنا

همايش حاميان مهدی کروبی صبح امروز (چهارشنبه) در دانشگاه آزاد پيامبر اعظم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) رييس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در اين همايش گفت: مردم‌سالاری و دموکراسی فقط اين نيست که کسی را انتخاب کنيم بلکه بخش بزرگی از مردم‌سالاری و دموکراسی اين است که مردم بتوانند يک روز به کسی «نه» بگويند.

غلامحسين کرباسچی اظهار کرد: امروز روزی است که همه ما می‌خواهيم در ۲۲ خرداد به عملکردهای غلط اقتصادی و سياسی، نه بگوييم. ما با تمام توان و انرژی در انتخابات شرکت می‌کنيم و به اين روش‌های حکومت‌داری «نه» خواهيم گفت.

وی افزود: برای اين‌که در اين انتخابات بهترين گزينه‌ای را انتخاب کنيم که سابقه‌ی طولانی انقلابی داشته باشد، به مهدی کروبی رای می‌دهيم و از روحيه‌ی اين مرد بزرگ و توانايی‌های ذاتی او برای پيشبرد اصلاحات و اصلاح امور کشور استفاده می‌کنيم. ما می‌خواهيم تغيير در اقتصاد، فرهنگ، سياست خارجی، تغيير در برخورد با دانشگاه، دانشجو و استاد و تغيير در برخورد با فرهنگی، کارگر و دانش‌آموز را شاهد باشيم، پس به برنامه‌ی تغيير کروبی رای می‌دهيم اما توجه داشته باشيد که اولين گام و بزرگ‌ترين هدف ما تغيير در شرايط موجود کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب کارگزاران سازندگی يادآور شد: پس با تلاش مجدانه، همه را برای شرکت در انتخابات تشويق می‌کنيم. بايد بدانيم اگر امروز نارسايی‌هايی می‌بينيم مقصر آن تنها کسانی نيستند که به اين دولت رای دادند و آن را انتخاب کردند بلکه بخش بزرگی از اين مساله بر عهده‌ی کسانی است که در انتخابات گذشته شرکت نکردند و رای ندادند.

کرباسچی با تاکيد بر اين‌که اگر فرصت انتخابات را ناديده بگيريم و از اين توان استفاده نکنيم بايد چهار سال ديگر تأسف بخوريم، گفت: من به همه اين پيام را می‌دهم که شرکت نکردن، سستی و هرگونه خلل در اراده‌ی ما برای شرکت نکردن در انتخابات، عاملی خواهد شد که چهار سال آينده را با همين شرايط سپری کنيم. پس با اراده‌ای قوی و همين روحيه‌ی نشاط و جوانی که در همه‌ی شما وجود دارد ۲۲ خرداد به پای صندوق می‌آييم.

وی در پايان خاطرنشان کرد: همه بايد تلاش کنيم موج شرکت در انتخابات و موج نه گفتن به شرايط موجود در سراسر کشور فراگير شود و اين تلاش ۱۵ روزه، ما را برای تغيير شرايط موفق خواهد کرد.

به گزارش ايسنا در ابتدای اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی ابطحی نيز گفت: اين انتخابات، انتخابات بسيار مهمی است و مهم‌ترين اتفاقی که همه می‌خواهند در اين دوره بيافتد تغيير در مديريت کشور است. اين تغيير در دل‌های مردم شکل گرفته اما برخی هم‌چنان علاقه‌مندند که قدرت را از دست ندهند. اراده‌ی بزرگی که برای تغيير در مردم شکل گرفته می‌تواند بر همه‌ی مسائل غالب شود و جامعه‌ی آينده را آن‌طور که می‌خواهيم تصوير کند.

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: آن‌چه جامعه را به اصلاح‌طلبی فرا می‌خواند ريشه در تاريخ اين ملت دارد. ملتی که می‌خواهند آزادی و حاکم شدن اراده‌ی خود را تحقق بخشند و اين اراده حتما قابل اجراست.

مشاور مهدی کروبی يادآور شد: من بين کانديداها به دلايل مختلف و ضمن احترام به همه، کروبی را برگزيده‌ام. کروبی فردی شجاع است که می‌تواند حرف کسانی را که حقشان را مطالبه می‌کنند گوش دهد و به عنوان فردی که درون سيستم بوده و سيستم را می‌شناسد اين مطالبات را به خوبی برآورده کند. اين‌که آقای کروبی همواره در خانه‌ی خود را به روی کسانی که خواستار احقاق حقوقشان بوده‌اند باز گذاشته، ارزشی بزرگ و محترم برای من است.

ابطحی گفت: ما نيازمند کسی هستيم که خواست شما را بفهمد و از اين‌که بخواهد آن خواست را عملی کند شرم نداشته باشد. آقای کروبی علاوه بر شجاعت، اين امکان را دارد که از نيروهای تکنوکرات استفاده کند. . ما به دوران مشاوره و همفکری نيازمنديم.

اين فعال سياسی با بيان اين‌که مهم‌ترين چالش آينده، چالش سياست خارجی است، از برخی سياست‌های دولت نهم در اين زمينه انتقاد و تصريح کرد: ما به رييس‌جمهوری احتياج داريم که برای ايران و به نام ايران در دنيا حرف بزند و من يقين دارم اين سياست خارجی متفاوت در دستان آقای کروبی است و با آمدن ايشان قابل احراز است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانيون مبارز در پايان گفت: اميدوارم در اولين روزهايی که آقای کروبی به رياست جمهوری می‌رسد، اولين کار ايشان اقدام در جهت حل مشکل برخی زندانيان باشد و اين مساله قابل اثبات است؛ چرا که صدای کسانی که آزادی را می‌خواهند بدون خش در اجتماعات مربوط به آقای کروبی شنيده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين همايش فاطمه کروبی دبير کل جمعيت اسلامی بانوان و همسر مهدی کروبی نيز طی سخنانی گفت: زنان نيمی از جمعيت ما را تشکيل می‌دهند. در سی سال پس از انقلاب توانمندی‌های زيادی را در عرصه‌های مختلف کسب کرده و نقش خود را به خوبی انجام داده‌اند. تا جايی که حضرت امام فرمودند زنان بايد در مقدرات اساسی کشور دخالت داشته باشند. اما متاسفانه عده‌ای مِی‌خواهند از حضور زنان جلوگيری کنند.

وی افزود: امام برای زنان نقش ويژه‌ای قائل بودند و امروز زنان در همه عرصه‌ها بايد حضور پررنگی داشته باشند.

وی ادامه داد: زنان در همه عرصه‌های فعاليت‌ اجتماعی سياسی و فرهنگی بايد حضور داشته باشند در عين حال که معمار خانه و خانواده هستند اما امروز مديريت زنان بسيار کمرنگ شده و می‌توان گفت‌ که اصلا در عرصه‌های مديريتی حضور ندارند. چرا؟ مگر الگوی کشور اسلامی ما زينب نيست. پس چرا چنين طرز تفکری وجود دارد که البته از گذشته‌ها به ارث رسيده.

فاطمه کروبی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای به نام دين اين محدوديت‌ها را برای زنان ايجاد می‌کنند. در حالی که خانم‌های عزيز ما امروز ميدان‌دار تحصيلات دانشگاهی هستند. در حالی که در سال ۶۱ و زمانی که من رييس بيمارستان مصطفی خمينی بودم تلاش می‌کرديم که خانم‌ دکترهای متخصصی داشته باشيم که بتوانيم در شيفت‌های مختلف کاری از آنها استفاده کنيم اما عده‌ بسيار کم بود يعنی می‌توان گفت تحصيل کردگان قبل از انقلاب ۱۲ درصد زن بودند و امروز بيش از ۶۰ درصد هستند و همه خوب می‌دانند که در زمينه دانش خانم‌ها به موفقيت‌های بالايی دست يافتند.

وی با طرح اين پرسش که چرا اينگونه با زنان قيم مآبانه رفتار می‌شود؟ ادامه داد: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که در هيچ زمانی مانند امروز زنان هنرمند و توانمند وجود نداشتند. لذا بايد ذهنيت‌های نادرست و غلط در مورد زنان تغيير کند و نبايد شاهد اين همه قيم مآبی باشيم.

دبير کل جمعيت اسلامی بانوان ادامه داد: چرا دولت محترم لايحه‌ درباره چند همسری صادر می‌کند با آنکه بايد اين همه ثروت و امکانات شرايط را به گونه‌ای فراهم آورند که جوانان ما بتوانند ازدواج کنند و از بيکاری و بی‌حرمتی نجات پيدا کنند لايحه ازدواج مجدد را صادر می‌کنند؟

وی در پايان گفت: اميدوارم اين سقف کاذب برداشته شود و شاگردان حضرت امام و فقهای بزرگ به روشنگری در اين زمينه بپردازند و با رفتارهای متحجرانه به نام شايسته سالاری عمل نشود و به گونه‌ای نباشد که در هيات دولت جايگاهی در اختيار زنان قرار نگيرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين همايش عباس عبدی از ديگر سخنرانان بود.

وی با بيان اينکه فارغ از اينکه چه کسی برنده انتخابات خواهد بود تغيير، هدف اصلی است اظهار داشت: در ۲۲ خرداد سعی کردند اين چهار سال را تمديد کنند و حتی تا چهل سال بعد ادامه دهند و نيز کسانی که با هدف تغيير و احيای حقوق شهروندی و انسانيت و مديريت پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند همه و همه پاسخ خود را خواهند گرفت.

عبدی با بيان اين عقيده که يکی از مهمترين برنامه‌هايی که بايد به آن توجه کنيم تغيير است. شعار دولت کنونی آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم بود اما ديديم که سفره را هم بردند، گفت: ما می‌خواهيم دولت به معنای واقعی خدمتگزار و نماينده مردم باشد. نفت می‌تواند برای تامين اجتماعی زنان بيکار و بی‌سرپرست و بيمه تحصيلی دانشجويان هزينه شود.

وی افزود: مهمترين شعار آقای کروبی احيای حقوق شهروندی است. ما نمی‌خواهيم در جامعه‌ای زندگی کنيم که مناطق مرکزی آن بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و مناطق حاشيه‌ای آن حاشيه‌ای‌تر شوند. برای کرد و ترک و لرو اقليت‌های مذهبی فرقی ندارد. همه بايد از حقوق شهروندی برخوردار شوند.

عبدی در پايان گفت: ما می‌خواهيم رييس جمهوری داشته باشيم که با مرام باشد و فارغ از هر نتيجه‌ای يک گام موثر برای پيشبرد جريان دموکراسی خواه در کشور بر دارد.





















Copyright: gooya.com 2016