پنجشنبه 7 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی در مهاباد: نگاه امنيتی نسبت به قوميت‌ها را بايد کنار بگذاريم، قلم

قلم - مهندس ميرحسين موسوی که صبح امروز به مهاباد سفر کرده است در جمع مردم اين شهر با بيان اين‌ که ما بدون کردستان، ايران نداريم، افزود: مهاباد شهر فرهنگ، سياست، انديشمندان بزرگ و يک شهر استثنايی و متعلق به يک تمدن بسيار بزرگ و قديمی است.

به گزارش خبرنگار قلم‌نيوز، نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در اين ديدار با بيان جمله‌ای به زبان کردی که "ايرانی‌ترين ايرانی‌ها، کردها هستند"، افزود: درباره‌ اصالت کردها شبهه‌ای در بين ملت ما وجود ندارد و ما ملتی بزرگ با تاريخ طولانی، قوميت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های طولانی هستيم.

موسوی با بيان اين که هيچ نوع سانسور و تابويی برای استفاده از نيروهای قومی ندارم و تمام تلاش خود را در اين زمينه به کار می‌گيرم، اظهار کرد: توجه به کرامت انسانی، حلال بسياری از مشکلات سياسی و فرهنگی ماست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اين‌که نگاه امنيتی نسبت به قوميت‌ها را بايد کنار بگذاريم، افزود: چگونه می‌خواهيم زندگی کنيم؟ با قرار گرفتن اقوام و فرهنگ‌ها در مقابل هم يا قرار گرفتن اين‌ها در کنار يکديگر؟ ما بايد به تنوع کشور به ديد فرصت نگاه کنيم. من خبر دارم که حتی در رابطه با مسائل اقتصادی هم ديد امنيتی وجود دارد و اين مساله بايد تغيير کند.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه تاکيد کرد: سرنوشت ايران و کردستان فقر نيست و اگر مشکلی هم هست از ضعف مديريت است.

موسوی با بيان اين‌که دولت يا نبايد قول بدهد يا اگر قول می‌دهد بايد به آن عمل کند، تاکيد کرد: اين ويژگی يک حکومت قانون‌مدار است که در آن هر دولتی برنامه‌های دولت‌های قبل را پی‌گيری کند و به طور سليقه‌يی يا به اين دليل که با دولت پيشين اختلاف داريم عمل نکند.

او با بيان اين‌که امروز در سطح کشور هيچ پروژه‌ وسيعی که فارغ از عمر دولت‌ها انجام شود نداريم، افزود: آذربايجان در قديم دروازه ورود فرهنگ‌ها و کالاهای مختلف به داخل کشور بود. اگر از اين ظرفيت به خوبی استفاده کنيم نه تنها مشکلات اين منطقه بلکه مشکلات کل کشور را می‌توانيم بهبود بخشيم.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: متاسفانه به برنامه‌ريزی، نيروی انسانی و نيروهای متخصص پشت کرده‌ايم و در عوض دولت به استان‌های مختلف مراجعه می‌کند و در يک نشست و برخاست مثلا ۲۰۰ پروژه را تصويب می‌کند. آيا کشت و صنعت و پتروشيمی در اين منطقه و سياست خارجی که بتواند اين منافع را کسب کند مهم‌تر است يا اين‌که کارهايی برای رضايت آنی مردم انجام دهيم و يا کاری کنيم که مردم برای ما هورا بکشند؟

موسوی با بيان اين‌که بايد به دنبال طرح‌هايی باشيم که فارغ از عمر دولت‌ها نتيجه بدهند، يادآور شد: برای مثال طرح عسلويه برای متحول کردن جنوب در زمان آقای خاتمی شروع شد و ۶۰ هزار نفر کارگر داشت ولی امروز همين مجموعه کم‌تر از ۱۰ هزار نفر کارگر دارد. تاسيس دو يا چند ورزشگاه يا امثال اين‌ها مشکلات منطقه‌ ما را حل نمی‌کند، بلکه بايد به حل مشکلات کلان بپردازيم. يکی از طرح‌های من برای حل اين مشکلات، ايجاد نهادهايی نظير مناطق آزاد برای توسعه غرب، شرق و جنوب کشور است.

نخست وزير دوران دفاع مقدس در بخش ديگری از سخنانش به گلايه‌های مطرح شده از تعطيلی نشريات و پايين آمدن ميزان نشر کتاب اشاره کرد و گفت: توسعه‌ کتاب و نشر در کردستان را يک فرصت می‌دانم. کم شدن و تعطيلی نشريات را نه تنها به ضرر کردستان بلکه به ضرر کل کشور می‌دانم و معتقدم که ما نبايد از نشريات ترس داشته باشيم. آيا بايد آغوش ما برای استعدادها باز باشد يا اين‌که آن‌ها را در جهت محدوديت پيش ببريم؟

وی در ادامه گسترش فعاليت اختيارات شوراها در زمينه‌های مختلف را موجب استفاده‌ بهتر از نيروهای بومی و حل مشکلات در اين زمينه دانست و افزود: اين‌که تصور بشود می‌توانيم تعهداتی بدهيم و بعد آن‌ها را فراموش کنيم يا عمل نکنيم اشتباه است و من تعهدی نمی‌دهم که نتوانم بر روی آن بايستم. من همه‌ تلاش خودم را برای اجرای قانون اساسی می‌کنم و بر روی اين مساله خواهم ايستاد.

موسوی حذف نگاه امنيتی نسبت به اين منطقه و ايجاد معاونتی تحت عنوان حقوق شهروندی در رياست جمهوری را از جمله برنامه‌های خود برای دولت آينده عنوان کرد.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در بخش ديگری از سخنانش اظهار کرد: جوسازی‌های مختلفی در اين ايام صورت گرفته است و برخی شايعه کرده‌اند که در صورتی که من رييس‌جمهور شوم تمام تعهدات دولت فعلی را بر هم می‌زنم؛ در حالی که هر دولتی که روی کار بيايد موظف است تمام تعهدات دولت قبلی را پی‌گيری کند. بنابراين تعهدات را دنبال خواهم کرد و اگر نياز به بهبود يا انجام پروژه‌های اساسی‌تر باشد قطعا اين مساله را پی‌گيری می‌کنم.





















Copyright: gooya.com 2016