جمعه 8 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موافق ادامه مذاکره با ۱+۵ هستم، گزارش کامل نشست مطبوعاتی ميرحسين موسوی با خبرنگاران خارجی، قلم

- حضور نيروهای بيگانه در منطقه تحريک کننده افراطی گری است
- وابستگی به نفت را کم می کنيم
- تامين مطالبات ما از آمريکا می‌تواند يک گام مثبت تلقی شود
- احتمال روشن‌شدن تکليف انتخابات در مرحله اول

به گزارش خبرنگار قلم‌نيوز، نخست‌وزير دوران دفاع مقدس پيش از ظهر جمعه در يک نشست خبری با نمايندگان رسانه‌های خارجی، در پاسخ به سوال خبرنگار العربيه درباره رقيب اصلی خود گفت: نظرسنجی‌ها شيب‌ تندی به سمت بالا دارد و به نظر می‌آيد اگر اين شيب حفظ شود، احتمال اينکه تکليف انتخابات در مرحله اول روشن شود وجود دارد. رقيب اصلی من روشن است و طبيعتا نفر بعدی در نظرسنجی‌ها رقيب اصلی من خواهد بود.

در اين نشست خبرنگار روزنامه الموندو اسپانيا به برخی اظهارات اخير رييس‌جمهور و حاميان وی درباره‌ی ميرحسين موسوی و استفاده از عباراتی نظير فاسد و دزد اشاره کرد و نظر موسوی را در اين رابطه جويا شد که وی پاسخ داد: ما از اول سعی کرديم فضای انتخاباتی را اخلاقی نگه داريم و احتمال می‌دهيم با توجه به نتايج نظرسنجی‌ها، بداخلاقی‌هايی از سوی برخی افراد صورت گيرد. از ابتدا به ستادهای خود اعلام کرده‌ايم که در اين نوع موارد خونسردی خود را حفظ کنند و تنها به توضيح مواضع و برنامه‌ها بپردازند.

در ادامه خبرنگار وال‌استريت ژورنال درباره برنامه‌های اقتصادی مهندس موسوی و نظر وی درباره نقش دولت در اقتصاد، پرسشی را مطرح کرد که موسوی در پاسخ گفت: ما سياست بازار را دنبال می‌کنيم ولی با مديريتی که در مورد جهت اين بازار اعمال خواهيم کرد.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اقتصاد جنگ مربوط به دوره جنگ بوده و تمام شده است. امروز احتياج به استفاده فراوان از سرمايه‌گذاری بخش خصوصی داريم و بايد وضعيتی را در کشور ايجاد کنيم که امکان حضور قدرتمندانه بخش خصوصی فراهم شود.

خبرنگار خبرگزاری آسوشيتدپرس (AP) اين سوال را مطرح کرد که ميزان ريزش آرای آقای احمدی‌نژاد به سمت کدام کانديدا است؟ که مهندس موسوی پاسخ داد: با توجه به مواضع من درباره‌ی اصلاح‌طلبی و رجوع دائم به اصول، فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از اين ريزش آرا به سمت من خواهد بود.

در ادامه اين نشست خبرنگار شبکه‌ی خبری پرس‌.تی.وی درباره اظهارات ميرحسين موسوی راجع به گسترش روابط منطقه‌ای و نيز نوع رابطه با اروپا و غرب و به ويژه رابطه ايران و آمريکا سوال کرد.

موسوی پاسخ داد: اگر بخواهيم رابطه‌ی نيرومند با کشورهای بزرگ برگزار کنيم ابتدا بايد با همسايگان خود و کشورهای منطقه ارتباط خوبی داشته باشيم تا اينکه تبديل به کشوری قوی برای تعامل مناسب با کشورهای بزرگ شويم؛ البته در اين تعامل به مزيت‌های نسبی خود تکيه خواهيم کرد.

وی با تاکيد بر اينکه ما کشوری بزرگ هستيم که می‌توانيم بازيگر نيرومندی در منطقه باشيم، ‌درباره مزيت‌های نسبی ايران در رابطه با کشورهای ديگر گفت: ما سابقه‌ی تاريخی، ‌بازار نيرومند و منابع وسيع نفت و گاز داريم و همچنين در تنگه هرمز حضور فعال داريم و کشورهای زيادی با ما همسايه هستند که اينها از جمله مزيت‌های نسبی ماست. يک کشور نمی‌تواند بدون داشتن دوستان زياد در سياست‌خارجی موفق باشد. از سوی ديگر اروپا به نوعی با خاورميانه همسايه است و مسايل اين منطقه بر روی امنيت اروپا نيز تاثير می‌گذارد؛ ضمن اينکه ما با يک بازار يک ميليارد نفری و با گردش مالی بسيار گسترده در اروپا روبه‌رو هستيم و همه اينها ايجاب می‌کند که بتوانيم با اروپا رابطه خوبی داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با تاکيد بر لزوم وجود تعادل در سياست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای ديگر، به تعامل با شرق اشاره کرد و افزود: ما به شرق هم نگاه داريم و در آنجا با يک بازار وسيع روبه‌رو هستيم و جای پای ما در شرق ديده می‌شود؛ به طوری که در خليج بنگال هم می‌توانيد زبان يا آثار فارسی را ببينيد، بنابراين بايد اين ظرفيت‌ها را احيا کنيم. ما بسيار فعال با دنيا برخورد خواهيم کرد و گسترش روابط منطقه‌ای را پشتوانه تعامل با قدرت‌های بزرگ قرار خواهيم داد.

موسوی درباره‌ی رابطه‌ی ايران و آمريکا نيز اظهار کرد: رابطه‌ با آمريکا از حالت تابو خارج شده است ولی بايد زمينه‌های مساعدتری را در اين زمينه شاهد باشيم. اگراين مساله به صورت مساعدی پيش برود طبيعی است که اين روابط به سمت بهتر شدن پيش خواهد رفت.

در ادامه اين نشست، خبرنگار خبرگزاری آلمان اين پرسش را مطرح کرد که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده است مذاکرات هسته‌يی با گروه ۱+۵ را ادامه نخواهد داد، نظر شما در رابطه با اين مذاکرات چيست؟

ميرحسين موسوی در پاسخ به اين سوال گفت: ما مذاکرات را در چارچوب آژانس انرژی اتمی با همه‌ی کشورهايی که تمايل به مذاکره داشته باشند می‌توانيم انجام دهيم. ما به تمام تعهدات آژانس متعهد هستيم و انتظار داريم قواعد درباره‌ی ما نيز رعايت شود. من در رابطه با اين مساله تابويی نمی‌بينم.

خبرنگار خبرگزاری اسپانيا در اين نشست با بيان اين اظهارات که دادگاه رسيدگی، از دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده که يک ميليارد دلار از سود نفتی ناپديد شده است، نظر ميرحسين موسوی را در اين رابطه جويا شد که وی پاسخ داد: اين گزارش مبتنی بر نهادی است که در مجلس به نام ديوان محاسبات عمومی شناخته می‌شود و به طور قانونی هر سال يک بار گزارشی می‌دهد و اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد يا موارد مبهمی وجود داشته باشد، در مجلس اعلام می‌شود و اگر جواب مستدلی داده نشود به قوه قضاييه ارجاع داده می‌شود. تا جايی که من اطلاع دارم اين مساله از طرف ديوان محاسبات عمومی به قوه قضاييه ارجاع شده است.

در ادامه اين نشست خبرنگار خبرگزاری فرانسه، پرسشی را درباره‌ی سياست خارجی دولت آينده‌ی مهندس موسوی و نحوه‌ی تعامل با جهان به ويژه آمريکا مطرح کرد که موسوی در پاسخ اظهار کرد: سياست‌هايی که در سال‌های گذشته داشته‌ايم هزينه‌های زيادی بر کشور ما تحميل کرده است. ما به سمت تعامل بيشتر با جهان و کم کردن تنش پيش خواهيم رفت. اگر صدقی از سوی آمريکا در لحنی که رييس‌جمهور جديد آن کشور ابراز کرده وجود داشته باشد، می‌تواند زمينه‌هايی برای پيشرفت کار فراهم کند.

وی ادامه داد: رابطه ما با آمريکا يک مساله‌ی پيچيده است و قابل حل در يک شب و يک روز نيست بلکه راه‌حلی مداوم همراه با حوصله و راهبردهای درست می‌طلبد.

موسوی با تاکيد بر اينکه دگرگون کردن لحن آمريکا می‌تواند بسيار موثر باشد يادآور شد: قبل از روی کار آمدن اوباما فضا به گونه‌ای بود که هر روز آشکارا درباره‌ی حمله به ايران صحبت می‌شد و اين مساله قبح خود را از دست داده بود و تنها ترس از ملت ايران موجب شده که اين حمله صورت نگيرد؛ اما در زمان اوباما اين لحن عوض شده است ولی با توجه به سابقه‌ای که داريم، منتظريم ببنيم باز هم علائمی به دنبال آن هست يا خير. من روند را روند خوبی می‌بينم که اگر ادامه پيدا کند به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد.

خبرنگار خبرگزاری شينهوآ از چين به سياست‌های اصلاحی چين طی سی سال گذشته و پيشرفت اين کشور با پيگيری اين سياست‌ها اشاره و اين سوال را مطرح کرد که آيا ممکن است اين اتفاق در ايران نيز رخ دهد؟

ميرحسين موسوی در پاسخ به اين سوال گفت: چين از سال ۱۹۷۹ سياست‌های جديد خود را آغاز کرده و موفق هم بوده است؛ من بعد از اتمام دوران نخست‌وزيری‌ دو بار به چين سفر کردم و هر بار شاهد پيشرفت‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه چينی‌ها بوده‌ام.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: ما کشوری بزرگ با امکانات وسيع و نيروی انسانی عظيم هستيم و متوسط سطح تحصيلی نيروهايی که در دستگاه‌های اجرايی ما جذب شده‌اند بالاتر رفته است و اين يک سرمايه محسوب می‌شود. مشکل ما کمبود کارآمدی است که بايد اين مساله را اصلاح کنيم. ما بايد بتوانيم بر شکاف‌های خود با دنيای در حال پيشرفت غلبه کنيم و من نسبت به اين مساله بسيار اميدوار هستم به شرط آنکه سياست‌های اصلاحی در اين رابطه صورت بگيرد چرا که با ادامه‌ی سياست‌های فعلی شکاف‌ها بيشتر خواهد شد و موفقيت را به دست نخواهيم آورد.

تامين مطالبات ما از آمريکا می‌تواند يک گام مثبت تلقی شود
موافق ادامه مذاکره با ۱+۵ هستم

ميرحسين موسوی با بيان اينکه حضور زهرا رهنورد در کنار وی به باز شدن فضا کمک کرده، گفت که حضور رهنورد موجب شده که رابطه بهتری با زنان، جوانان، هنرمندان و فضای روشنفکری برقرار کند.

به گزارش خبرنگار قلم‌نيوز، در ادامه نشست خبری مهندس ميرحسين موسوی با نمايندگان رسانه‌های خارجی خبرنگار روزنامه نيويورک‌تايمز اين پرسش را مطرح کرد که آيا نسبت به احتمال تقلب درانتخابات نگرانی داريد؟

مهندس موسوی پاسخ داد: هميشه نگرانی در مورد انتخابات وجود دارد و به همين دليل مساله نظارت مطرح شده است. ستاد من در اين رابطه کار می‌کند و سعی کرده‌ايم با ستادهای ديگری مانند ستاد آقای کروبی هماهنگی‌هايی داشته باشيم و نيروهای قوی و قابل اعتمادی در اين رابطه در حال کار هستند و سعی می‌کنند با تکيه بر نيروهای مردمی نظارت را به گونه‌ای پيش ببرند که احتمال تقلب پايين بيايد، دولت امانتداری کند و نظارت‌ها دقيق صورت بگيرد تا احتمال تقلب کمتر شود.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار رويترز مبنی بر اينکه آيا شما حاضر به ادامه مذاکرات هسته‌يی با گروه ۱+۵ هستيد يا نه؟ تاکيد کرد: بله؛ من موافق اين مساله هستم.

در ادامه اين نشست خبرنگار واشنگتن‌پست، درباره حضور دکتر زهرا رهنورد در کنار مهندس موسوی در برنامه‌های مختلف انتخاباتی، پرسشی را مطرح کرد که ميرحسين موسوی در پاسخ گفت: خانم رهنورد يک خانم فعال سياسی و هنری از قبل از انقلاب و يک فرد شناخته شده در کشور ماست. ما در طول فعاليت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری با هم آشنا شديم و ازدواج کرديم و طبيعی است در شرايط حساس کنونی در کنار يکديگر باشيم.

وی ادامه داد: ايشان ‌هميشه سعی کردند استقلال شخصيت و مواضع مستقل خود را حفظ کنند و از قديم هم همين‌طور عمل می‌کرديم. آنچه امروز شاهديم نشان دهنده‌ی نزديکی ديدگاه‌های ايشان و من در رابطه با مساله‌ی انتخابات است.

موسوی اضافه کرد: معمولا در ايران رايج نيست که فردی از همسر خود در سطح علنی تشکر کند اما من واقعا از وجود ايشان تشکر می‌کنم که خيلی به باز شدن فضا کمک کردند و نتايج بسيار خوبی گرفتيم. ايشان توانسته‌اند با حضور خود موجب شوند که رابطه بهتری با زنان، جوانان، هنرمندان و فضای روشنفکری برقرار کنيم.

وی در ادامه اين نشست در پاسخ به اين پرسش خبرنگار الجزيره که اگر شرايط فراهم شود حاضر به مصاحبه‌ی مستقيم با باراک اوباما هستيد اظهار کرد: اگر شرايط و امکانات مهيا شود و علايم بيشتری را شاهد باشيم که نشان‌دهنده پيشرفت کار باشد، من هيچ تابويی در مورد مذاکرات و مناظره ندارم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه الان مهم است، فرصت تعيين کردن برای اين مساله نيست بلکه ما منتظريم علايمی مثبت‌تر را مشاهده کنيم تا اميدی برای حل مشکلات ايجاد کند. مشکلات ما با آمريکا گسترده است و اگر اين طور فکر شود که کارها يک دفعه حل خواهد شد، اين غيرواقع‌بينانه است. رويکرد واقع‌بينانه اين است که به سمت حل تدريجی مشکلات خود با آمريکا پيش برويم.

در ادامه اين نشست خبرنگار بی‌بی‌سی خطاب به مهندس موسوی اين پرسش را مطرح کرد که شما انتظار ديدن چه نشانه‌هايی از سوی آمريکا را داريد و خود شما چه تغييراتی را به ويژه در مساله هسته‌يی پی خواهيد گرفت؟ که موسوی پاسخ داد: در رابطه با انرژی هسته‌يی يايد گفت يکی از راه‌هايی که می‌تواند کمک کند تا مشکل ما حل شود، اين است که بخش فنی انرژی هسته‌يی را از بحث داشتن اين تکنولوژی جدا کنيم. در رابطه با داشتن اين تکنولوژی، ايران هيچ امتيازی نمی‌دهد و ما اين تکنولوژی را از دست نخواهيم داد ولی آنچه می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگيرد، اين است که ما به چه نحوی کارها را تنظيم کنيم برای اينکه اعتمادی به وجود بيايد مبنی بر اينکه داشتن اين تکنولوژی از سوی ايران به سمت اهداف تسليحاتی منحرف نخواهد شد. اين مساله هم می‌تواند منافع ملی ما را تامين و هم فشارها را رفع کند.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه‌ اظهار کرد: اثرات تفاهم در اين زمينه تنها به اينجا ختم نمی‌شود بلکه تمام مسايل منطقه‌يی را می‌تواند تحت تاثير قرار دهد. ما بايد تدبير روشنی داشته باشيم و آمريکا نيز بايد خط قرمزهای ما را درست تخمين بزند و اگر بر اين اساس حرکت شود، نسبت به آينده خوشبين‌تر از قبل هستم.

وی با اشاره به اينکه بحث امروز دادن يا گرفتن امتيازات نيست و ما مطالباتی از آمريکا داريم افزود: اقدام در مورد تامين اين مطالبات می‌تواند يک گام مثبت تلقی شود. به‌طور مثال درباره‌ی خريد هواپيما يا قطعات مربوط به آن که يک مساله انسانی هم محسوب می‌شود با مشکلات فراوان مواجهيم و آمريکا جلوی اين مساله را گرفته است و با وضع ناراحت‌کننده‌ای مواجهه‌ايم البته ما هميشه راه‌حل‌هايی را پيدا کرده و می‌کنيم و هيچ گاه با بن بست مواجه نمی‌شويم.

موسوی اضافه کرد: به عنوان نمونه‌ای ديگر می‌توانيم به محدوديت‌هايی که هر سال در آمريکا درباره‌ی ادامه‌ی فشارهای اقتصادی نسبت به ايران تثبيت می‌شود، اشاره کنيم؛ ما عادت کرده‌ايم خود را با اين فشارها منطبق کنيم ولی به هر حال ضررهايی را متوجه ما می‌کند. اصلاح اين موارد می‌تواند علامت مثبتی تلقی شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين نشست در برابر پرسش خبرنگار تلويزيون ملی ژاپن درباره ادامه رابطه با کشوری نظير کره شمالی پاسخ داد: ما سياست‌خارجی خود را مشروط به هيچ مساله‌ای نمی‌کنيم و بحث منافع ملی ما در بين است. ما در دوران جنگ رابطه دوستانه‌ای با کره‌ی شمالی داشتيم و الان هم رابطه‌ی عادی با آن کشور داريم و در رابطه با مسايل تسليحاتی هيچ ارتباطی بين ما نيست.

وی افزود: از اول انقلاب ما با اين کشور ارتباط داشته‌ايم و هنوز هم اين ارتباط را حفظ کرده‌ايم و اميدواريم مثل بسياری از کشورها در آينده هم اين ارتباط را داشته باشيم.

در ادامه اين جلسه، خبرنگار روزنامه گاردين درباره اظهارات اخير دکتر سروش، عضويت مهندس موسوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نگرانی درباره فضای باز مطبوعاتی در آينده با توجه به عضويت وی در اين شورا، پرسش‌هايی را مطرح کرد.

موسوی پاسخ داد: زمانی که آقای دکتر خاتمی، رييس‌جمهور بودند، رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای دکتر خاتمی بود. زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رييس‌جمهور بودند، رييس اين شورا آقای هاشمی رفسنجانی بود و حالا که آقای احمدی‌نژاد، رييس‌جهمور است، خود وی رييس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بودن يا نبودن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی به اين دارد که اين شورا چگونه هدايت شود و چه برنامه‌هايی داشته باشد.

وی ادامه داد: من بعد از دوره دوم دولت آقای خاتمی، با وجود آنکه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، در آن شرکت نکردم که البته اين به مخالفت يا مسايلی نظير اينها مربوط نمی‌شود. بحث در اين رابطه که کار اين شورا به روزنامه‌ها و مطبوعات نيز مربوط می‌شود و حالا روزنامه‌ها را بسته‌اند، به اين مربوط می‌شود که ببينيم درباره‌ی چه مقطعی از شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث می‌کنيم. مساله‌ی ديگر بحث ستاد انقلاب فرهنگی است که با شورای انقلاب فرهنگی مغلطه شده است.

موسوی بيان کرد: بعد از اينکه انقلاب فرهنگی توسط دانشجويان انجام شد، ستاد انقلاب فرهنگی تشکيل شد و آن زمان من مسوول نبودم. در آن زمان رييس آن ستاد شهيد بزرگوار آقای دکتر باهنر بود که در انفجار ساختمان نخست‌وزيری توسط منافقين به شهادت رسيد. افراد تشکيل‌دهنده‌ی اين ستاد آقای سروش، جلال‌الدين فارسی، شمس آل‌احمر‌، آقای شريعتمداری و برخی ديگر از افراد بودند.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با يادآوری اينکه وقتی نخست‌وزير شدم، براساس مصوبه‌ای که وجود داشت همزمان رييس ستاد انقلاب فرهنگی نيز شدم افزود: آن موقع يکی از دوستانی که با ما کار می‌کرد، آقای سروش بود. بعد که اين ستاد به شورای انقلاب فرهنگی تبديل شد و رياست آن به رييس‌جمهور وقت محول شد، ديگر مسوول آن ستاد نبودم و تا آن جايی که يادم هست ديگر آقای سروش جزو آن نبود. نمی‌دانم اين مساله چطور امروز دستاويز برخی بحث‌های عجيب و غريب بعضی از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

موسوی همچنين با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده از شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های موجود، به نوعی به اداره شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد. در شرايط فعلی مشکلی که به وجود آمده به دليل فکری است که حاکم بر جامعه و اين شوراست. به‌طور مثال ما مشکلات فراوانی در زمينه انتشار کتاب داريم و مثلا يک کتاب ۱۹ بار مجوز چاپ می‌گيرد اما به يک‌باره ديگر مجوز چاپ آن را تمديد نمی‌کنند. بعضی از اينها ممکن است به مجموعه تصميمات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگردد ولی بيشتر از آن به نحوه‌ی برخورد دولت با اين نوع مسايل بر می‌گردد.

حضور نيروهای بيگانه در منطقه تحريک کننده افراطی گری است
وابستگی به نفت را کم می کنيم

به گزارش قلم نيوز، در ادامه‌ی اين جلسه، خبرنگار روزنامه‌ی ايتاليايی سوله گفت: آقای مصباحی مقدم عضو کميسيون اقتصادی مجلس گفته است که بدهی ايران به بانک جهانی ۴۰۰ تريليون تومان نيست بلکه ۲۳۰ تريليون تومان است، نظر شما چيست؟ موسوی در پاسخ گفت: متاسفانه در اين زمينه اعداد روشنی در دسترسم نيست و اظهارنظر نمی‌کنم.

خبرنگار روزنامه‌ی ايتاليايی مساجر درباره‌ی نحوه‌ی رابطه‌ی ايران با ايتاليا و نقش ويژه‌ی اين کشور در حل بحران سياسی ايران و غرب پرسشی را مطرح کرد که نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به اين پرسش يادآور شد: در مسافرت به ايتاليا نتايج بسيار خوبی گرفتيم و قراردادهايی داشتيم. طرح فولاد مبارکه را ايتاليايی‌ها در ايران دنبال می‌کردند. البته زمان پيش از انقلاب قراردادی با کارخانه‌ای در ايتاليا داشتيم و قرار بود هلی‌کوپترهايی به ما تحويل دهند که به دليل اينکه اينها مجوز آمريکا را داشتند و آمريکا در آن مساله سهيم بود ،امکان تحويل اين مطالبات برای ايتاليا به وجود نيامد. ما همواره با ايتاليا روابط بسيار خوبی داشته‌ايم و ايتاليا از نظر فرهنگی هم در ايران فعال بوده و بسيار کمک کرده است. افراد بسيار برجسته‌ای در ايتاليا وجود داشته و دارند که در تلطيف روابط دو کشور می‌تواند بسيار موثر باشد و در آينده هم يکی از کشورهايی که رابطه‌ی بسيار خوبی با آن خواهيم داشت ايتاليا خواهد بود.

در ادامه‌ی اين نشست خبری خبرنگار روزنامه‌ی سوييسی تارگس به انتقادات مهندس موسوی از سياست‌های اقتصادی دولت نهم اشاره کرد و درباره‌ی تغييرات مدنظر وی در اين زمينه پرسشی را مطرح کرد که موسوی پاسخ به اين سوال، نداشتن سياست‌های موزون و عدم کارآمدی دولت را از جمله ی مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و به عنوان مثال گفت: ما در تبريز کارخانه‌ای بزرگی به نام تراکتورسازی داريم که امروز تمام انبارها و دشت متصل به اين کارخانه مملو از ۵ هزار تراکتور است، اين در حالی است که دست زارعين به اين تراکتور نمی‌رسد و از سوی ديگر کارخانه به دليل پر شدن ظرفيت و مشکلات نقدينگی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. اين نشان‌دهنده‌ی نوعی عدم تدبير در کارها است.

وی با بيان اينکه می‌شود کارآمدی را به نظام اجرايی کشور برگرداند اظهار کرد: غير از درست کردن مسيرهايی که به تصميمات عقلانی در کشور می‌انجامد، سياست‌های اقتصادی روشنی که با يکديگر تناقض نداشته باشند می‌تواند به ما کمک زيادی بکند. علائمی که ما به اقتصاد خود می‌دهيم بسيار مغشوش است، گاهی دولتی، گاهی نئو ليبرال و گاهی نيز اقتصاد هدايت‌شده، نظير لايحه‌ی تحول اقتصادی است. از سوی ديگر در رابطه با اجرای همان سياست‌های اعلام شده نيز عدم تدبير و کارآمدی را شاهد هستيم. در مثالی ديگر می‌توان به کارخانه‌ی ماشين‌سازی تبريز اشاره کنيم که متاسفانه به دليل مشکلات موجود در حال خوابيدن است چرا که کشورهای ديگر با روش‌های گوناگون بازار ما را اشغال کردند و در داخل حمايت از محصولات داخلی و صنايع ملی ديده نمی‌شود.

ميرحسين موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگار نيوزويک درباره‌ی برنامه‌های خود برای مهار تورم و در عين حال تحقق توقع مردم گفت: اين مساله به انضباط در اقتصاد ملی بر می‌گردد. وقتی ريخت‌وپاش زيادی داشته باشيم و نقدينگی را بيش از دو برابر بالا ببريم و سياست‌های روشن پولی نداشته باشيم طبيعی است که آثار و عواقب امروز را شاهد باشيم، تنها راه اين است که توليد را در کشور تکان دهيم، ‌انضباط مالی و ثبات را در مديريت‌ها ايجاد کنيم و در مسيرهايی که به ما کمک می‌کند تصميمات عقلانی داشته باشيم و سياست های نامناسب را ترميم کنيم چرا که به اقتصاد به شدت لطمه خورده است.

وی با تاکيد بر اينکه از شاخه‌ای به شاخه‌ای ديگر پريدن در سياست‌ها بسيار مضر است تصريح کرد: تغييرات وسيع در مديريت‌ها از جمله تغييرات گسترده در روسای بانک مرکزی، چهار تغيير در روسای بانک ملی و روی کار آمدن سه وزير اقتصاد در کشور در طول زمانی کوتاه منجر به وضعيت فعلی شده است. پايين آمدن درآمد نفتی نيز مشکلات زيادی را برای ما به وجود آورده است چرا که هزينه‌های جاری ما به درآمدهای نفتی بستگی فراوان دارد و اين مساله در سال‌های اخير تشديد شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر لزوم کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی اظهار کرد: يکی از مشکلات آتی دولت کنترل اين مساله خواهد بود که به نوعی درآمدهای نفتی را به سمت سرمايه‌گذاری‌ها سوق دهد و وابستگی بودجه‌ی کشور را به درآمدهای نفتی کم کند. کار دشواری در اين زمينه در پيش روست که اگر انجام شود اميدوار هستم مشکلات کشور حل شود.

در ادامه‌ی اين نشست خبرنگار شبکه‌ی سحر درباره‌ی مساله‌ی حمايت از فلسطين و نيز وجود نيروهای بيگانه در کشورهای افغانستان و عراق پرسش‌هايی را مطرح کرد که ميرحسين موسوی در پاسخ به اين پرسش‌ها، درباره‌ی مساله‌ی فلسطين گفت:‌ آنچه در نظام ما در ۲۰ سال اخير تاکيد شده اين است که از مبارزات مردم فلسطين حمايت می‌کنيم، در عين حال اعتقاد داريم که اگر در سطح بين‌المللی مطابق هنجارهای مورد قبول در سطح بين‌الملل يک همه پرسی در آن منطقه صورت بگيرد و مردم خود فلسطين اعم از مسيحی، مسلمان يا کليمی سرنوشت خود را تعيين کنند مشکلات آن منطقه به تدريج حل خواهد شد، ولی اين مساله با مخالفت‌هايی مواجه شده است، گمان می‌کنم به دليل آنکه چند بار اين مساله در سطح بين‌المللی اتفاق افتاده است چندان هم دور از ذهن نباشد و می‌توانيم در اين زمينه استدلالی قوی‌ای داشته باشيم.

وی با اشاره به حضور نيروهای بيگانه در منطقه نيز اظهار کرد: هرچه حضور نيروهای بيگانه در منطقه کمتر باشد و امنيت منطقه به دست مردم آن سپرده شود، اين رويکرد بيشتر به ايجاد صلح پايدار کمک خواهد کرد. حضور اين نيروها تحريک‌کننده‌ی افراطی‌گری در منطقه است و هر چقدر ادامه داشته باشد با افراطی‌گری‌های شديدتری مواجه خواهيم شد و نمی‌توانين چشم خود را بر روی افراط‌گرايی‌ها در منطقه ببنديم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه به انفجار روز گذشته در مسجد اميرالمومنين(ع) در شهر زاهدان اشاره کرد و گفت: روز گذشته انفجاری در يک مسجد در زاهدان صورت گرفت که قطعا از طريق نيروهای افراط‌گری که يا متاثر از نيروهای بيگانه هستند و يا ممکن است حمايت‌شده از سوی آنها باشند صورت گرفته است. بدين ترتيب در تمام حرکت‌های بين‌المللی بايد به سمتی برويم که هرچه زودتر نيروهای بيگانه منطقه را ترک کنند و با تاکيد بر نيروهای محلی از طريق مذاکره، گفت‌وگو و ديپلماسی فعال مسائل اين منطقه رو به حل شدن برود و الا راه‌حل مشکلات، حضور نيروی ناتو و آمريکا در منطقه نيست.

در ادامه‌ی اين نشست نماينده‌ی يکی از شبکه‌های تلويزيونی چين درباره‌ی شباهت‌ها و تفاوت‌های برنامه‌های مهندس موسوی با مهدی کروبی سوال کرد که مهندس موسوی پاسخ داد: ما با آقای کروبی از قديم دوست بوده و هستيم. ايشان سياست‌های خود را توضيح می‌دهند و احتمال اينکه ما برنامه‌های خود را در يک مناظره به بحث بگذاريم وجود دارد. آنچه در مورد خودم می‌توانم بگويم اين است که من فردی هستم که ضمن پايبندی به ارزش‌ها و آرمان ها بسيار عمل‌گرا هستم و سعی می‌کنم از نيروهای متخصص و مراکزی که تصميمات را عقلانی می‌کند استفاده کنم و هميشه از اين مساله سود برده‌ام. بزرگترين خطر برای کشوری نظير ما اين است که افراد رانده شوند و برخی افراد تصميماتی که بايد جمعی گرفته شود را فردی اتخاذ کنند.

موسوی در ادامه‌ی اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ی لس‌آنجلس تايمز مبنی بر نظر وی راجع به پيوستن يا نپيوستن به سازمان تجارت جهانی (wto) اظهار کرد: در کشور ما اين تصميم گرفته شده است که به سازمان تجارت جهانی ملحق شويم ولی اين مساله مستلزم يک اجماع جهانی است، چرا که تمام کشورهايی که عضو آن سازمان هستند بايد اين مساله را تاييد کنند. دليل عدم ورود فعلی ما به اين سازمان به دليل مخالفت آمريکا و برخی از کشورها با اين مساله است و من به زودی زود دورنمايی در اين زمينه نمی‌بينم که در اين باره اتفاقی بيفتد.

وی اضافه کرد: من ضمن اينکه معتقدم بايد به اين سازمان بپيونديم اعتقاد دارم در اين فاصله که هنوز به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده‌ايم بايد از بيرون بودن از اين سازمان با قدرت استفاده کنيم. وقتی می‌گويم دولت ناکارآمد است به همين دليل است که از اين مساله استفاده نکرده است. من مخالف پيوستن به اين سازمان نيستم ولی در عين حال طرحی برای استفاده از فرصت‌هايی بيرون بودن از اين سازمان ارائه خواهم داد. اگر به اين سازمان ورود پيدا کنيم برای ما فوايد بسياری خواهد داشت ولی تا زمانی که به آن نپيوستيم دليلی ندارد که امتيازات مربوط به آن را رعايت کنيم و البته اين مساله بايد از طريق قانونی صورت بگيرد.

خبرنگار لس‌آنجلس تايمز در بخشی ديگری از پرسش خود به مساله‌ی افزايش حقوق و پرداخت حقوق‌های معوقه‌ی کارمندان طی روزهای اخير از سوی دولت اشاره کرد که مهندس موسوی در اين رابطه گفت: افزايش حقوق‌ها و پرداخت حقوق‌های معوقه جزو وظايف دولت است ولی ايراد ما به اين مساله اين است که نبايد چنين کاری شب انتخابات انجام شود. به عنوان نمونه‌ای ديگر هزينه‌هايی را برای پروژه‌هايی که دولت در مسافرت‌های خود تعهد می‌کند اختصاص می‌دهند. حرف من اين است که اگر اين طرح‌ها مصوبه‌ی مجلس است بايد حداکثر تا ارديبهشت ابلاغ شود و نمی‌شود مثلا در ماه بهمن مسائلی را دوباره تصويب و شروع کنيم. برای ما مبهم است که منابع اين مساله از کجا تامين می شود و آيا مجلس با اين مساله موافق است يا خير. تصور من اين است که تعهدات دولت به دليل اينچنين مصوباتی بسيار بالا رفته است و مشکلاتی را برای دولت آينده ايجاد می‌کند. هر دولتی که در آينده بر سر کار می‌آيد بايد به تعهدات دولت احترام بگذارد و آنها را دنبال کند و اگر لازم است دست به تغيير آنها بزند.

خبرنگار روزنامه‌ی کيودو در اين جلسه از مهندس موسوی سوال کرد که چقدر از پيروزی خودتان در انتخابات اطمينان داريد و درصد مقبوليت خود را چقدر می‌دانيد؟ که موسوی پاسخ داد: من مثل همه‌ی مسلمانان و مومنين انسان هميشه اميدواری هستم و اميدوارم که انشاءالله پيروز شوم. درباره‌ی ميزان مقبوليت هم بايد بگويم که يکی از مشکلات ما نبود آمارهای دقيق و درست در کشور است البته دستگاه‌های مختلف نظرسنجی‌هايی صورت داده‌اند و اين نظرسنجی‌ها شيب خوبی را به سمت من نشان می‌دهد.

در ادامه‌ی اين نشست خبرنگار روزنامه‌ی فاينشنال تايمز درباره‌ی برنامه‌های مهندس موسوی و وجود اين شائبه که وی برنامه‌های مشخصی ندارد پرسشی را مطرح کرد که موسوی پاسخ داد: در هفته‌های اخير برنامه‌های خود را به مقدار زيادی در بخش‌های مختلف مطرح کرده‌ايم. دليل اهميت نقد وضع موجود نيز اين است که متوجه شويم در چه فضايی به سر می‌بريم و ناکارآمدی سياست‌های موجود را بتوانيم مطرح کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه هر نقدی که صورت می گيرد راه‌حلی را نيز به دنبال دارد، در اين رابطه توضيح داد: به طور مثال يکی از نقدهايی که از دولت فعلی داريم، عدم حمايت دولت از توليد داخلی است و معنای اين نقد اين است که من از توليد داخلی حمايت می کنم. در جای ديگری نيز گفته‌ايم که ما چاره‌ای جز اينکه برای بخش خصوصی ايجاد امنيت کنيم و آن را درگير سرمايه‌گذاری کنيم نخواهيم داشت. حال پرسش می شود که چگونه اين کار صورت می‌گيرد که باز گفته شده است که با ثبات در سياست‌ها و مديريت‌ها اين کار امکان‌پذير است. مجموعه‌ی اينها می‌تواند سياست‌های دولت آينده را روشن کند. جزييات برنامه‌ها در سه سطح اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملياتی در قالب جزواتی و يا در سايت‌های قلم و کلمه منتشر شده و در ادامه نيز خواهد شد.

در پايان اين جلسه خبرنگار خبرگزاری کويت اين پرسش را از مهندس موسوی مطرح کرد که آيا با وجود آقای کروبی از پراکندگی آرای اصلاح ‌طلبان نگران نيستيد؟ که مهندس موسوی در پاسخ گفت: آقای کروبی دوست عزيز ماست و ما همواره به ايشان احترام می‌گذاريم. شيب آرا به سمت نيروهای مترقی است، به نظر من روند اين مساله به سمتی است که نمی‌توان آن را خطر ناميد و شايد بتوان از اصطلاح مشکل‌زا بودن استفاده کرد.





















Copyright: gooya.com 2016