شنبه 9 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: دانشگاه پادگان نيست! گزارش حضور مهدی کروبی در دانشگاه اميرکبير به رغم تدابير شديد امنيتی، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: عليرغم مخالفت رهايی، رئيس انتصابی و بی کفايت دانشگاه پلی تکنيک، کروبی کانديدای رياست جمهوری دروه دهم و مشاورانش، صبح امروز در دانشگاه اميرکبير حضور يافتند. بدليل عدم صدور مجوز ورود کروبی به پلی تکنيک در روز شنبه، درب حافظ دانشگاه اميرکبير برای ورود مهدی کروبی، درهم شکسته شد. اين در حالی بود که امروز صبح مديريت دانشگاه اميرکبير، تسليم خواست دانشجويان شد و اعلام کرد که برای روز چهارشنبه مجوز حضور کروبی در دانشگاه را صادر کرده است. مخالفت رهائی با حضور کروبی در دانشگاه اميرکبير، بيش از هر چيز بدليل حمايت های اين کانديدای رياست جمهوری از دانشجويان زندانی است وی پيشتر اعلام کرده بود که «اجازه نمی‌دهيم او و مشاورانش پا به اين دانشگاه بگذارند».

گفتنی است امروز صبح به محض ورود دانشجويان به دانشگاه، روی بردهای دانشگاه پوسترهايی مبنی بر حضور کروبی در روز سه شنبه در پلی تکنيک نصب گرديده بود و انتظامات دانشگاه تحت تدابير شديد امنيتی، با اعلام لغو شدن برنامه امروز، سعی در پراکنده کردن جمعيت حاضر پشت درب حافظ داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه اميرکبير، صبح امروز عده کثيری از دانشجويان به دانشگاه ممنوع الورود شدند و از ورود به داخل دانشگاه باز ماندند. هم چنين خانواده دانشجويان زندانی دانشگاه پلی تکنيک، از جمله مادر مسعود دهقان و نيز چند تن از اعضای خانواده عباس حکيم زاده نيز با ممانعت نيروهای حراست و انتظامات دانشگاه اميرکبير، از حضور در برنامه منع شدند و تا پايان برنامه در پشت دربهای دانشگاه باقی ماندند. علاوه بر آن مصدوم شدن شماری از دانشجويان شرکت کننده در اين مراسم توسط نيروهای انتظامات و حراست دانشگاه اميرکبير نيز از ديگر حاشيه های حضور کروبی در دانشگاه پلی تکنيک بود.

با نزديک شدن به ساعت ۱۱، خيل کثيری از دانشجويان، و مردم مشتاق حضور در برنامه سخنرانی کروبی در پلی تکنيک، پشت درب حافظ حضور يافتند و با در دست داشتن پلاکارد به خواندن سرود “يار دبستانی”و سر دادن شعارهايی نظير ” نصر من الله و فتح القريب، ننگ بر اين دولت مردم فريب”، “دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد”، ” مرگ بر ديکتاتور”، “محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد”، “بيست وسی حيا کن، اصلاحات رو رها کن”و … خواستار ورود به دانشگاه شدند.

با حضور مهدی کروبی و غلامحسين کرباسچی، پشت درب پلی تکنيک، و عدم اجازه ورود وی به دانشگاه از سوی رهايی، فشار دانشجويان از داخل و بيرون درب حافظ موجب شکسته شدن درب حافظ گرديد و پس از شکسته شدن در، کروبی و همراهانش به همراه خيل کثيری از دانشجويان وارد دانشگاه شدند. درب رشت دانشگاه اميرکبير نيز توسط دانشجويان خواستار ورود به دانشگاه، شکسته شد. دانشجويان در حالی همراه کروبی و همراهانش به مسجد دانشگاه وارد شدند که در صحن دانشگاه يکصدا فرياد می زدند «دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد»، «رهايی رهايی استعفا استعفا».

به گزارش خبرنامه اميرکبير کروبی با ورود به دانشگاه، ابتدا به سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه پلی تکنيک رفت اما مديريت دانشگاه اميرکبير با قفل کردن درب سالن مانع از ورود وی به سالن شد. پس از ان بنا به پيشنهاد جمعی از دانشجويان، وی و همراهانش همراه با دانشجويان تجمع کننده، به مسجد دانشگاه، وارد شد و در آنجا به سخنرانی پرداخت.

کروبی در مسجد دانشگاه اميرکبير با تاکيد بر آزادی دانشجويان دربند پلی تکنيک، اينگونه برخوردهای امنيتی با دانشجويان را محکوم کرد و اعلام کرد، فرزند شهيد دهقان (مسعود دهقان) که پدرش در عمليات فتح خرمشهر، در راه آزادی خاک وطن، به شهادت رسيده است، اکنون بدون هيچ جرمی در زندان به سر می برد. وی افزود: برای ما بد است که فرزند شهيد ما در زندان باشد.

در پی اعلام اين سخنان از سوی کروبی، دانشجويان حاضر شعارهائی در حمايت از اين کانديدای رياست جمهوری سر دادند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، کروبی اعلام کرد که من خواه رييس جمهور شوم، يا نه، پيگير وضعيت دانشجويان زندانی خواهم بود و در راه آزادی آنان هرگونه تلاشی خواهم کرد. وی با بازنشسته کردن اساتيد منتقد از از سطح دانشگاه مخالفت کرد و گفت در دولت من، از حضور منتقدان در عرصه سياست و مديريت کشور استقبال می شود.

کروبی هم چنين با تقبيح عملکرد رياست دانشگاه اميرکبير، نسبت به عدم صدور مجوز برای حضور وی در پلی تکنيک، گفت: دانشگاه پادگان نيست که رييس آن مانع حضور کانديداهای انتخابات در آن شود.

سخنان کروبی با تشويق و حمايت دانشجويان (اعم از حاميان کروبی، موسوی و دانشجويان منتقد….) همراه شد. در پايان نيز الياس حضرتی و يکی از دانشجويان پلی تکنيک به ايراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير، بابک زمانيان(مسئول ستاد شهروند آزاد) که به شدت توسط انتظامات مصدوم شده بود ابتدا از حضور مهدی کروبی در جمع دانشجويان پلی تکنيک تشکر کرد و با ياد از سه دانشجوی دربند پلی تکنيک مهدی مشايخی ، عباس حکيم زاده و مسعود دهقان(که امروز سالگرد بيست و هفتمين تولدش بود) افزود: متاسفم که رييس فاشيست دانشگاه اميرکبير از دادن مجوز به شيخ اصلاحات امتناع کرده و هيچ امکاناتی در اختيار وی قرار نداده، در عين حال اين جا همان دانشگاهی است که عکس رييس جمهور فاشيست به آتش کشيده شده است. بابک زمانيان دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک، هم چنين با تقبيح عملکرد رييس دانشگاه، و عدم صدور مجوز برای حضور کروبی در دانشگاه، وی را فاشيست خواند. وی هم چنين خواهان آزادی مسعود دهقان، مهدی مشايخی و عباس حکيم زاده پس از ماهها بازداشت غيرقانونی شد. زمانيان در اثنای سخنان خود، خبر آزادی مجيد توکلی (پس از ۱۱۵ روز تحمل زندان انفرادی) را اعلام کرد که اعلام اين خبر با شور و شعف دانشجويان و فريادهای آنان در حمايت از دانشجويان زندانی همراه شد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير بعد از خروج کروبی از دانشگاه، دانشجويان با در دست داشتن پلاکاردهايی مانند «رئيس جمهوری می خواهيم که خودش، وزيرش را انتخاب کند» «۵۰ احضار به کميته انضباطی، سه ترم ممنوعيت از تحصيل، ۸۰ بازداشتی، ۶۹۰ روز انفرادی، اما پلی تکنيک هنوز زنده است» «حامی دانشجويان، شبنم مددزاده را آزاد کنيد» «برای شکست احمدی نژاد در انتخابات حاضر می شويم» و «رئيس جمهور سيب زمينی نمی خواهيم» در محوطه دانشگاه و خيابان های اطراف راهپيمايی کردند. اين اقدام دانشجويان در نهايت با ممانعت نيروی انتظامی مستقر در اطراف دانشگاه روبرو شد و در همين جا به اين مراسم پايان داده شد.

هم چنين بنا به گزارش خبرنگار اعتماد ملی در پی راهپيمايی و تجمع دانشجويان، يکی از فعالان دانشجويی دستگير و دوربين برخی از عکاسان و خبرنگاران توسط نيروی انتظامی ضبط شد. هنوز در رابطه با هويت و نام دانشجوی بازداشتی شده خبری مخابره نشده است.





















Copyright: gooya.com 2016