سه شنبه 12 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه‌های دولت ائتلافی مدنظر محسن رضايی برای بانوان تشريح شد، ايسنا

مشاور امور بانوان رضايی گفت: معتقديم قبل از اين‌که مسائل مربوط به زنان سر باز کند و به يک چالش بزرگ برای نظام تبديل شود، بايد برای آن‌ها چاره‌انديشی کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) ليلی بروجردی در يک نشست خبری به تشريح برنامه‌های دولت ائتلافی مدنظر رضايی برای بانوان پرداخت و گفت: طرح جامع مشارکت زنان در نظام جمهوری اسلامی بر مبنای اصول و مبانی اسلامی،‌ قانون اساسی، ديدگاه‌های امام خمينی و مقام معظم رهبری، اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله با توجه به تحولات جهانی و پيشرفت سريع علم و فناوری و تکيه بر مطالبات اقشار مختلف زنان با هدف توسعه همه جانبه امور زنان و ارتقای هويت اسلامی، انقلابی و ملی آنان در دولت ائتلافی آقای رضايی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ايجاد اجماع ملی در رويکرد همه‌جانبه به مسائل زنان،‌ تقويت قدرت انتخاب آزادانه و مسوولانه زنان، همچنين رشد و شکوفايی استعدادهای زنان به عنوان يکی از مهم‌ترين سرمايه‌های اجتماعی کشور و رفع هرگونه موانع را از جمله استراتژی‌های مورد نظر دولت ائتلافی برشمرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه رئوس برنامه‌های طرح دولت ائتلافی درباره زنان را برشمرد و گفت: کاهش طلاق و افزايش رضايت‌مندی در زندگی خانوادگی از طريق ترميم وضع اقتصادی سبد خانواده، افزايش امکانات تفريحی خانواده و کاهش فشار روانی مسائل شغلی و اجتماعی در مناسبات خانواده از جمله موارد مورد توجه در اين برنامه است. ارتقای سهم زنان در توليد علمی و پژوهشی از طريق نگاه مساوی به استعدادهای علمی و پژوهشی زنان، افزايش مهارت‌های فنی، تخصصی و خانوادگی،‌ همچنين اعطای بورس تحصيلی به دختران مستعد و ارتقای مشارکت زنان در عرصه‌های مديريتی، تصميم‌سازی و تصميم‌گيری از طريق اختصاص سهم ويژه به زنان برای سطوح مديريتی در سطح ملی و بين‌المللی از ديگر مواردی است که در اين برنامه به آن پرداخته شده است.

رييس کميته‌ خاص زنان و جوانان دبيرخانه‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزايش توانايی اقتصادی زنان از طريق محاسبه کار زنان خانه‌دار در توليد ناخالص ملی، جبران تفاوت فاحش نرخ بيکاری زنان و مردان، تخصيص مستمری ماهيانه برای زنان خانه‌دار، نظارت بر حقوق شغلی زنان در بخش خصوصی، حمايت از زنان کارآفرين و ايجاد کارگاه‌های خانگی و حل مسائل و مشکلات ويژه دختران جوان از طريق ايجاد امکانات تفريحی، ورزشی، فرهنگی و هنری دخترانه، ايجاد امنيت اجتماعی و مقابله با خطرات و آسيب‌های متوجه آنان و ايجاد فرصت برابر برای دختران و پسران را نيز از ديگر مسائلی برشمرد که در ايده‌ دولت ائتلافی محسن رضايی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برخورداری همه زنان از پوشش خدمات تامين اجتماعی با اولويت زنان سرپرست خانوار، خود سرپرست و خانواده‌های معظم شهدا و با محوريت حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و خدمت درمانی و همچنين دفاع از ضرورت‌ها مقتضيات جديد حقوقی زنان و رويکرد جامع و يکپارچه در اصلاح قوانين و افزايش ظرفيت‌های شغلی زنان در بخش هنر و حمايت از حقوق صنفی زنان هنرمند از ديگر مواردی است که در اين راستا با اهميت قلمداد شده است.

وی ارتقاء شاخص‌های بهداشت و سلامت زنان و دختران به بالاترين سطح توسعه يافتگی و رفع محروميت از چهره زن روستايی با اختصاص سهم معين از اعتبارت و تسهيلات روستايی به ايشان و تضمين خريد محصول و همچنين مديريت وزارت آموزش و پرورش با مشارکت معلمان فرهيخته، بهبود سطح رفاه و کاهش ناامنی شغلی از جامعه‌ زنان کارگر، توزيع عادلانه امکانات و جبران کمبودها در ورزش قهرمانی و همگانی زنان و در نهايت ارتقاء و تقويت ساختار راهبردی و ستادی مربوط به امور زنان و تقويت نظارت در اين راستا را از ديگر مواردی برشمرد که در دولت ائتلافی محسن رضايی مورد توجه قرار گرفته است.

بروجردی در ادامه در بيان علت همکاری خود با ستاد انتخاباتی رضايی گفت: از آن زمانی که من در کميته‌ خاص زنان و جوانان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام با آقای رضايی همکاری می‌کردم به اين نتيجه رسيدم که ايشان نسبت به مسائل زنان ديدگاه بازی دارند و به مديران خود اختيار کامل می‌دهند و برنامه‌های خود را در مورد مسائل زنان به صورت مدون و جزيی تدوين کرد‌ه‌اند. اين در حالی است که آقای ميرحسين موسوی گفته‌اند که من برای دفاع از حقوق زنان تلاش می‌کنم و آقای کروبی نيز در اين راستا بسته‌ محدودی ارائه کردند.

وی در ادامه با تاکيد بر اين‌که " موضوعات مربوط به زنان بايد يک پايگاه آکادميک و دانشگاهی داشته باشد" خاطرنشان کرد: مسائل شرعی و قوانين موجود در مورد مسائل زنان همراه با چالش‌هايی که در اين‌باره وجود دارد بايد در دانشگاه‌ها به بحث و بررسی گذاشته شود و سپس از آن يک تئوری ثابت برداشت شود.

وی در ادامه با بيان اين‌که " در دولت آقای خاتمی بيشتر بر روی بحث مشارکت اجتماعی زنان کار شد و در دولت فعلی نيز بيشتر زن به ماهو زن ديده نمی‌شود بلکه بيشتر زن را در داخل خانواده مطرح می‌کند" افزود: اين در حالی است که آقای رضايی زن را در سه قالب فردی، اجتماعی و خانوادگی مورد توجه قرار می‌دهند.

مشاور رضايی در امور بانوان همچنين با بيان اين‌که " حقوق کودکان در ايده‌ دولت ائتلافی رضايی مورد توجه قرار گرفته است" خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعريف جامع و مانعی در مورد کودک وجود ندارد و اگرچه سازمان‌هايی در حال حاضر متولی امور کودکان هستند ولی اين سازمان‌ها در بعضی بخش‌ها با هم، هم‌پوشانی دارند و در بعضی بخش‌ها وظايف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند ولی ما در اين زمينه برنامه‌هايی داريم.

وی گفت: واقعيت‌های امروز جامعه با مسائل شرعی در پيچ و خم استنباط‌های مختلف درگير شده است؛ بنابراين مسائل مربوط به زنان بايد در بخش‌های آکادميک مورد توجه قرار بگيرد.

وی با بيان اين‌که " اولين قدم اجرايی برای توزيع يکسان امکانات به زنان بايد اين باشد که آن‌چه که هست را به طور مساوی بين زنان و مردان تقسيم کنيم" وجود وزارتخانه‌ای برای زنان را يک ضرورت خواند و گفت: محل بررسی امور زنان بايد از يک دفتر در کنار رييس‌جمهور به يک وزارتخانه تبديل شود و در واقع لازم است تا متولی امور زنان يک وزير باشد تا بتواند به خانه‌ ملت و مردم پاسخگو باشد.

بروجردی همچنين گفت: احتياجی نيست که در رابطه با مسائل زنان بخواهيم شرع را متهم کنيم؛ چراکه برخی از مسائل به وجود قوانين اجتماعی برمی‌گردد که می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد.

وی افزود: اگرچه مجلس پنجم و ششم در زمينه مسائل مربوط به زنان فعال بود اما مجلس هفتم و هشتم را نمی‌توان در اين راستا فعال دانست؛ چراکه گويی خانم‌هايی که در اين دو دور از مجلس حضور داشته و دارند از واقعيت‌های جامعه خبر ندارند. اين در حالی است که ما بايد قبل از اين‌که مسائل مربوط به زنان سر باز کند و به يک چالش بزرگ برای نظام تبديل شود برای آن‌ها چاره‌انديشی کنيم.

وی با تاکيد بر اين‌که " مسائل مربوط به زنان بايد از سياسی بودن خارج شود" گفت: صاحبان تفکر دولت ائتلافی صاحب نفوذ خواهند بود و می‌توانند با تعامل قوی مسائل مربوط به زنان را حل کنند.

مشاور امور بانوان رضايی در ادامه به نوع فعاليت زنان در ستادهای انتخاباتی کانديداها پرداخت و گفت: متاسفانه در ستادهای انتخاباتی برخی کانديداهای زنان به عنوان پياده ‌نظام حرکت می‌کنند و بعد از رييس‌جمهور شدن کانديدای مورد نظر نمی‌تواند از وی مطالبه‌ای داشته باشند و سهمی از دولت‌ها داشته باشند اين در حالی است که آقای رضايی معتقدند ميزان سرمايه‌گذاری در ستادهای انتخاباتی بايد توسط دولت مشخص شود.

وی همچنين درباره ميزان صحت اين خبر که در صورت رييس‌جمهور شدن محسن رضايی او وزير امور خارجه رضايی خواهد شد يا نه، گفت: آن‌چه آقای رضايی گفتند اين است که ما زنان توانمندی در ايران داريم که به لحاظ علمی، سياسی و آشنايی با تحولات جهانی افراد کارآمدی هستند و در کابينه ايشان حتما از بين خانم‌های فرهيخته و توانمند در وزارتخانه‌ای چون وزارت امور خارجه و يا ديگر وزارتخانه‌های کليدی استفاده می‌کنند.

وی گفت: در مورد اين خبر نيز بايد بگويم به هر ترتيب رسانه‌ها به دنبال خبر و ماجراجويی هستند.





















Copyright: gooya.com 2016