سه شنبه 12 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: اگر سراسر کشور را کميته امداد کنيد، باز هم نمی‌توانيد رای مردم را بخريد، انتخاب

- هرچقدر پولی که معلوم نيست کجا تصويب شده و از کجا آمده است را پخش کنيد، باز هم نمی‌توانيد عزت مردم را لکه‌دار کنيد.


مير حسين موسوی در جمع مردم همدان با تاکيد بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد گفت: بگذاريد مردم آزادانه فکر و نقد کنند و حرف‌های همه را بشنوند.

مهندس موسوی در جمع هزاران تن از مردم همدان در سالن ورزشی ابن‌سينا تاکيد کرد: بگذاريد خود مردم تصميم بگيرند و من می‌دانم و مطمئنم که مردم فهيم و آگاه ايران و همدان، خود تصميم خواهند گرفت.

وی با تاکيد بر اينکه انديشه بايد آزاد باشد چون خدا ما را آزاد آفريده است اظهار کرد: آزادی مثل هواست و کسی نمی‌تواند آن را تخصيص دهد. آزادی حق مردم است و هديه‌ای نيست که دولت به مردم بدهد بلکه اين حق مردم است که در فضای آزاد زندگی کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: آزادی در کنار حفظ کرامت انسانی موجب توسعه و پيشرفت کشور ما می‌شود و به عظمت ايران کمک می‌کند. کشوری که در آن دانشجو و کل جامعه و مردم بترسند با مشکلات فراوان مواجه خواهد شد.

موسوی در ادامه، با بيان اينکه هر اقدام و سياستی که عزت مردم را هدف بگيرد محکوم است گفت: هرچقدر پولی که معلوم نيست کجا تصويب شده و از کجا آمده است را پخش کنيد، باز هم نمی‌توانيد عزت مردم را لکه‌دار کنيد.

وی با انتقاد از برخی سياست‌های فعلی کميته امداد اظهار کرد: اگر سراسر کشور را به کميته امداد - که متاسفانه امروز مثل بخشی از يک حزب عمل می‌کند- تبديل کنيد، باز هم نمی‌توانيد رای مردم را بخريد. کميته امداد برای کمک به مستضعفان تشکيل شده نه برای اينکه در آستانه انتخابات بين مردم پول پخش کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی خطاب به اداره‌ کنندگان کميته امداد گفت: شمايی که کميته امداد را اداره می‌کنيد اگر واقعا می‌خواهيد اين يادگار حضرت امام(ره) را حفظ کنيد بايد سرنوشت کميته‌ی امداد را از مسايل سياسی جدا کنيد. به مردم خدمت کنيد، چه کار به انتخابات داريد؟

آخرين نخست‌وزير ايران در ادامه سخنان خود از برخی رفتارهای صورت گرفته در قبال کارمندان و مديران دولتی در آستانه انتخابات گفت: در آستانه انتخابات خبر دارم که متاسفانه به سراغ کارمندان و مديران می‌روند که مبادا استقلال داشته باشند و نظر خود را آزادانه ابراز کنند.

وی افزود: به ما هجمه می‌کنند که چرا از رنگ سبز استفاده می‌کنيد. ما از رنگ اهل بيت (ع) استفاده می‌کنيم و اين عيب ما نيست بلکه حسن ما است. ما به شما می‌گوييم که شما از امکانات دولتی و بيت‌المال استفاده می‌کنيد و اين عيب شما است و به ضرر ملت است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اينکه هر سياستی که منجر به تضعيف ايران شود از نظر ما محکوم است افزود: هر سياستی که فرهنگ و ملت ما را تحقير کند يقينا محکوم است. من شعار ايران پيشرفته با قانون، ‌عدالت و آزادی را مطرح کردم. اين شعار با واژه ايران شروع می‌شود و اگر ايران نداشته باشيم هيچ چيز نداريم. ما ايران را فراموش کرده‌ايم و بايد به آن توجه کنيم.

موسوی بيان کرد: به مجموعه سياست‌ها می‌توان از زوايای مختلف نگاه کرد و يکی از زوايای مهم اين است که ببينيم آيا مجموعه سياست‌ها به ايران و عظمت آن کمک می‌کند يا آن را خوار و کوچک می‌کند؟

وی با بيان اينکه مسايل اقتصادی مردم را رنج می‌دهد و از زاويه‌های مختلف می‌توان به اين مساله نگاه کرد گفت: يکی از مهم‌ترين زوايا، مساله اشتغال است و متاسفانه نرخ بيکاری در همدان بسيار بالاست.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری با بيان اينکه بيکاری موجب وهن ايران و ايرانيت می‌شود،‌ بر لزوم اهميت به توليد ملی، صنعت و کشاورزی ملی تاکيد کرد و افزود: وقتی توليد ملی نيرومند و مستقل داشته باشيم و کشاورزان ما روی پای خود بايستند و کارخانه‌های ما گسترش يابند، يقينا اين امر کمکی برای ايران پيشرفته است، ولی وقتی بازارهای ما پر از کالاهايی است که کارخانه‌های ما را تهديد می‌کند، کسانی که اين سياست‌ها را اتخاذ می‌کنند نظری به پيشرفت ايران ندارد.

موسوی به مشکلات کشور در عرصه سياست خارجی اشاره کرد و گفت:‌ يک سياست خارجی درست می‌تواند به توسعه، علم و اقتصاد ما کمک کند و در مقابل اگر سياست خارجی درستی اتخاذ نشود، عزت و عظمت ما را مورد تهديد قرار می‌دهد.

وی بيان کرد: يکی از اهداف مهم هر نوع ديپلماسی بالا بردن اقتدار ملی است اما آيا تندروی‌هايی که هزينه‌های زيادی را بر ملت ما تحميل کرده کمکی به عزت ما کرده است؟

ميرحسين از سياست‌های دولت نهم در زمينه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: با چه ديد و نگاهی کشت سير همدانی متوقف می‌شود و سير چينی بازارهای ما را پر می کند؟ اگر به کشور خود، به نام و مليت ايران علاقه داشتيد يقينا به اقتصاد آن نيز علاقه می‌داشتيد. اگر به کشور علاقه داشتيد سه برابر نياز کشور شکر وارد نمی‌کرديد تا بدين ترتيب کارخانه‌ها و زارعين مربوط به اين صنعت در کشور به خاک سياه بنشينند.

وی با تاکيد بر اينکه ما بايد به سمت ايران پيشرفته بازگرديم بيان کرد: بايد ببينيد که چه کسی می‌خواهد به ايران خدمت کند و چه کسی ايران را خوار می‌کند؟ ببينيد چه سياستی ايران را به سمت توسعه و پيشرفت سوق می‌دهد و چه سياستی ايران را کوچک می‌کند؟

ميرحسين همچنين بر حل مشکلات عمده کشور نظير تورم ، بيکاری ،‌اعتياد و اشتغال برای زنان و مردان تاکيد کرد و ادامه داد: ما به دنبال مديريت جهانی هستيم در حالی که نتوانسته‌ايم مسايل داخلی کشور را حل کنيم. برای مردم، اقتصاد و معيشت مهم است و در کنار آنها عزت هم مهم است و هر نوع سياستی که اين عزت را هدف بگيرد محکوم خواهد بود.

موسوی در ابتدای سخنان خود همدان را مهد تمدن بشری و زادگاه ايران خواند و گفت: ايران از اينجا بسط و گسترش پيدا کرده است. استان همدان استان سلحشوری، فرهنگ، سياست، سرزمين باباطاهر و عين‌القضات و سرزمين سلحشوران خونين کفن است.

وی در پايان تاکيد کرد که ما همگی ايران را دوست داريم و به دنبال ايران پيشرفته هستيم و اميدوارم موج سبز توسعه، پيشرفت، دانايی و آگاهی در سطح ملی گسترش يابد.

جوانان را متهم نکنيد

يرحسين موسوی کانديدای دهمين انتخابات رياست‌جمهوری تاکيد کرد که در ايام نزديک انتخابات بايد آگاهی‌ها را گسترش دهيم.

ميرحسين موسوی با بيان اينکه «به صلاح مملکت ما و مطابق خواست ملت ماست که سياست‌های معتدلی داشته باشيم» در جمع پرشور چندين هزار نفری مردم اردبيل در سالن ورزشی حسين رضازاده در شهر اردبيل بيان کرد: ‌ما سياست‌های خارجی که موقعيت ملت ما را در برابر کشورهای ديگر تضعيف کند، درست نمی‌دانيم.

موسوی با بيان اينکه هر تندروی، افراط و هر افراطی تفريط را به دنبال خواهد داشت، گفت: از سويی هولوکاست را مطرح می‌کنيد و از سوی ديگر ملت اسراييل را دوست می‌ناميد. از يک طرف آمريکا را دائم محکوم می‌کنيد و بارها اعلام می‌کنيد که امسال و سال آينده اين کشور سقوط خواهد کرد و از آن طرف نامه تبريک می‌فرستيد. در مدتی کوتاه سه نامه به صدراعظم آلمان، پاپ و رييس‌جمهور آمريکا فرستاده‌اند ولی هيچ جوابی دريافت نکرده‌اند. اين مسايل طبيعی نيست؛ ما نمی‌خواهيم ملت ما کوچک شود.

وی همچنين به قرار داشتن در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: در ايام نزديک انتخابات بايد آگاهی‌ها را گسترش دهيم و اين روحيه را افزايش دهيم که اگر با هم باشيم و از همه‌ی نيروهای کشور به درستی استفاده کنيم و همچنين به ملت اعتماد کرده و گردش آزاد اطلاعات را قدر بدانيم يقينا خواهيم توانست دوباره ايرانی سرافراز بسازيم.

موسوی در ادامه از وجود گرانی در کشور ابراز تاسف کرد و گفت: گرانی می‌تواند اقتصاد ما را نابود کند. معنای ۲۵ درصد تورم و گرانی کوچک شدن سفره‌های مردم است و به اين معنی است که هر سال يک چهارم قدرت خريد مردم تقليل پيدا می‌کند و اين به ضرر مردم است.

ميرحسين افزود: بارها گفته‌ام که بايد مديران کشور را قدر بشناسيد زيرا اين‌ها فرزندان اين انقلاب هستند و از آن‌ها برای حل مشکلات کشور بايد استفاده شود اما ما از يک سو با کنار گذاشتن وسيع اين مديران در کشور مواجهيم و از سوی ديگر شاهد اين هستيم که مديری را مدام از يک سازمان و نهاد به سازمان و نهاد ديگری منتقل می‌کنند.

وی گفت: در اين چهار سال ۱۱ وزير، سه مدير بانک مرکزی و چهار مدير بانک ملی عوض شده است و در چنين شرايطی طبيعی است که تورم و بيکاری داشته باشيم. بيکاری مردم را به تنگ آورده است و ريشه تمام بداخلاقی‌های کشور در وجود گرانی و نبود اشتغال است.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری با بيان اينکه ما جوان‌ها را متهم نکنيم چرا که ما متهم هستيم، اظهار کرد: اگر دورنمای روشنی برای جوانان وجود داشته باشد و بتوانند به راحتی ازدواج کنند و مستقل باشند طبيعی است که فرهنگ کشور به سمت متعالی شدن پيش خواهد رفت.

آخرين نخست‌وزير ايران در اين سخنرانی با بيان اينکه ما وضعيت دشواری در کشور داريم و جمع شدن در گرد هم به دليل همين دشواری‌هاست، افزود: انتخابات به ما فرصت می‌دهد که ببينيم بر ما چه گذشته است و آيا آنچه بر ما گذشته است، مطابق آرمان‌ها، خواسته‌ها و ارزش‌های ماست يا برعکس برخلاف آن‌هاست.

وی با تاکيد بر اينکه ما مردمی هستيم که به دنبال عزت و شرف خود هستيم و دلمان می‌خواهد ايران و ايرانيان سربلند باشند بيان کرد: حال بايد ببينيم که سياست‌های ما در زمينه‌های مختلف به عظمت ايران کمک کرده است يا نه.

موسوی همچنين با اشاره به سياست‌های اقتصادی و خطاب به دولت گفت: وقتی محصول کشاورز ما صرفه‌ای برای او ندارد، طبيعی است که با مشکلات گوناگون مواجه شود. شما بازارهای ما را از محصولات کشاورزی خارجی پر کرده‌ايد و در عوض کشاورز ايرانی را به خاک سياه نشانديد.

وی در ادامه به مشکلات موجود در زمينه فرش‌بافی اشاره کرد و افزود: به دليل عدم حمايت و نداشتن سياست‌گذاری‌های درست، اين قشر زحمت‌کش در سراسر کشور با دشواری‌های فراوان مواجه است. کسی که دلسوز ايران است و عظمت ايران را بخواهد يقينا به اقتصاد ملی توجه خواهد داشت.

موسوی گفت: ما کارشناسان و نيروی کار فراوان در کشور داريم و کافی است سياست‌های مبتنی بر عظمت کشور و ملت ايران را در پيش بگيريد، خواهيد ديد که می‌شود بدين ترتيب مشکلات را حل و در جهت پيشرفت کشور حرکت کرد. راه‌حل اين مساله احترام به مديران و کارشناسان و تصميم‌گيری‌های عقلانی است نه اينکه يکی از افتخارات شما انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور باشد.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس بيان کرد: اگر دلتان برای پول ملی می‌سوزد، نبايد با تعطيلی شورای پول و اعتبار امکان هر تصميم‌گيری عقلانی را از بين ببريد. دود اين مساله به چشم مستضعفان و کل ملت ما می‌رود و منزلت ما را نيز به مخاطره می‌اندازد.

وی تاکيد کرد: پول ضعيف نشان دهنده اقتصاد ضعيف و اقتصاد ضعيف نشان دهنده اقتدار ضعيف است.

ميرحسين در ابتدای سخنان خود ابياتی از شعر حيدربابا را به زبان ترکی قرائت کرد و با اشاره به مذهبی بودن استان اردبيل گفت: اردبيل شهر ابوالفضل(ع)، حسين(ع)، زينب (س)و رقيه(س) است.

وی با اشاره به سفرهای خود به استان اردبيل طی ساليان گذشته گفت: من پيش‌تر چند بار به اردبيل آمده و خدمت آقای مروج رسيده بودم؛ ايشان واقعا انسان بزرگ و تاثيرگذاری بودند.

موسوی با نام بردن از شهرهای مختلف استان اردبيل بيان کرد: انسان‌های بزرگی در اردبيل هستند. امروز اين استان قهرمانانی مانند حسين رضازاده قوی‌ترين مرد دنيا و علی دايی را دارد.

وی در پايان از مرحوم دادمان و مرحوم عطايی نيز ياد کرد و افزود: اينها خدمت‌گزارانی بودند که در راه ماموريت و خدمت به اسلام و کشورشان شهيد شدند.





















Copyright: gooya.com 2016