چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان مهدی کروبی و محسن رضايی در مناظره تلويزيونی، مهر

کروبی در مناظره با رضايی:
گريبان قانون گريزان را می گيرم
تکميل ملی کردن صنعت نفت کشور


مهدی کروبی در مناظره تلويزيونی با محسن رضايی با اشاره به ۳۷ فصل اصلی پيشنهاداتش برای بهبود وضعيت کشور اظهار داشت: نخستين بند مورد نظر ما در اين چارچوب تکميل ملی کردن صنعت نفت کشور با واگذاری سهام نفت به مردم است.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی کروبی و دکتر محسن رضايی سه شنبه شب با حضور در ويژه برنامه شبکه سوم سيما تحت عنوان مناظره نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، درباره مهم ترين مسائل مورد نظرشان به گفتگو پرداختند.

کروبی در آغاز اين مناظره تلويزيونی با اشاره به ويژگيهای شخصی اش، خود را مناسب ترين گزينه برای تصدی سمت رياست جمهوری ايران دانست و گفت: بنده به شدت به ارتباط با مردم مقيد هستم و معتقدم مسئوليت بايد همراه با سعه ‌صدر باشد و مسئول بايد همواره ضمن حفظ ارتباط خود با مردم حرمت آنان را نيز نگه‌ دارد.

وی با بيان اينکه کسی نبايد خود را صاحب انقلاب بداند افزود: يک مسئول کشوری جدای از اينکه نبايد مردم را تحقير کند، بايد ارتباطش با اقوام مختلف و اقشار مردم را نيز حفظ کند؛ بنده معتقدم ما اگر با اين ديد به حکومت نگاه می کرديم، مشکلات امروز را نداشتيم؛ به هر حال بنده اين توانايی را دارم که با افراد مختلف کار کنم، ولو اينکه سليقه آن ها با من تفاوت داشته باشد.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه حاکم بايد با مردم ارتباط داشته باشد و از دردهای آنان آگاه باشد، ادامه داد: حاکم نبايد خود را ولی نعمت مردم بداند بلکه بايد خود را خدمتگزار مردم ببيند.

کروبی در واکنش به تاکيد محسن رضايی بر لزوم برنامه ريزی دقيق برای اداره آينده کشور گفت: طبعا بنده هم بر برنامه ريزی تاکيد دارم. من هرگز نگفتم که مملکت را با بولدزر درست کنيم چرا که همه می دانند کارآيی کامپيوتر با توجه به هجم کوچک آن به مراتب بيشتر از ماشين آلات بزرگ است. من جدای از برنامه ريزی و سوابق عملياتی شخصی ام آمده ام و يک تيم نيرومند تشکيل داده ام که اينها ماهها کار کرده و در بخش های مختلف نظريات کارشناسی ويژه ای ارائه کرده اند.

وی با اشاره به ۳۷ فصل اصلی پيشنهاداتش برای بهبود وضعيت کشور اظهار داشت: نخستين بند مورد نظر ما در اين چارچوب تکميل ملی کردن صنعت نفت کشور با واگذاری سهام نفت به مردم است. نکته ديگری که پس از اين مسئله مورد توجه ما قرار دارد، موضوع معيشت مردم است. جدای از برخی مسائل واقعيت اين است که دولت فعلی کشور را در وضعيت تورم ۱۱ و خرده ای درصد تحويل گرفت و امروز با تورم بالای ۲۶ درصد مواجه هستيم.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در پاسخ به سئوال مجری اين برنامه مبنی بر اينکه اولويت دولت او در صورت انتخاب از سوی مردم، چه مسئله ای خواهد بود؟ افزود: با توجه به شرايط کنونی کشور طبعا هر دولتی که سر کار آيد، معيشت و اقتصاد مردم را در اولويت کاری خود قرار خواهد داد که من نيز برای اين منظور مجموعه ای قوی و شناخته شده تشکيل داده ام که متاسفانه فرصت مناظره کارشناسان در رسانه ملی برای باز کردن کارشناسی ابعاد اين مسئله ايجاد نشد.

کروبی با انتقاد از نوع مواجهه حکومت با موضوع حقوق شهروندی، ادامه داد: متاسفانه امروز در کشور ما حقوق شهروندی از سوی حکومت رعايت نمی شود چرا که اگر چنين بود، حوادث کنونی ايجاد نمی شد؛ بايد به مناطق مختلف و اقوام متفاوت از جمله کردها، اعراب يا برادران اهل سنت رسيدگی شود؛ اين مجموعه ها نبايد احساس کنند که شهروندان درجه دو هستند.

وی در واکنش به موضع محسن رضايی مبنی بر اينکه برای انجام انقلاب اقتصادی در کشور به صحنه آمده ام، گفت: ما شيوه فعلی اداره کشور را قبول نداشتيم و لذا برای تحول و دگرگونی به صحنه آمديم و برای اين منظور برنامه هم داريم؛ البته ما مثل دکتر رضايی از انقلاب سخن نمی گوئيم ولی آنچه مورد نظر ماست و توانايی اجرايش را داريم، ايجاد دگرگونی مهم و قابل توجهی در شرايط کشور است.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در بخش ديگری از سخنانش به عدم بهره گيری دولت نهم از ظرفيت های کارشناسی در کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: به نظر من اگر اين دولت جدای از ظرفيت های فراجناحی، حتی از کارشناسان جناحی و هم سو با خود هم استفاده می کرد، کار ما به اينجا نمی رسيد؛ دوستان آمدند و دايره را آنقد تنگ کردند که حتی دوستان خودشان هم از آن خارج شدند. ما بايد فضای سخن گفتن آزادانه را فراهم کنيم نه اينکه اگر کسی انتقادی را مطرح کرد فورا به او انگ بی دينی يا ضد ارزش بودن را بزنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی در واکنش به انتقاد محسن رضايی از طرح کروبی برای نقسيم پول بين ايرانيان بالای ۱۸ سال، افزود: من ضمن احترام به آقای رضايی، احساس می کنم که تفاوت نظر ايشان با برنامه های ما تنها در الفاظ است چرا که بخش اعظم آنچه ايشان می گويند با برنامه های مورد نظر ما مطابقت دارد. حرف ما اين است که نفت نبايد در اختيار دولت باشد و ما می خواهيم شرايطی را ايجاد کنيم که دولت حق نداشته باشد آزادانه از پول نفت که متعلق به ملت است، هر مقدار که خواست برداشت کند.

وی طرح بيمه تحصيلی و تلاش محمد علی نجفی از مشاوران خود برای طراحی دقيق اين طرح را مورد اشاره قرار داد و گفت: شما اگر به اين طرح هم توجه کنيد خواهيد ديد که عرايض ما با سخنان آقای رضايی تفاوت چندانی ندارد و ما نمی خواهيم گداپروری کنيم. ما طرح مان را فورا به مجلس ارائه خواهيم کرد و اهداف مورد نظر را در چارچوب تعاملی مثبت با مجلس پيگيری می کنيم؛ بنده به عنوان يک اصلاحاتی وابسته به خط امام ظرفيت تعامل با مجلس فعلی را به طور کامل در خود می بينم.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در واکنش به تاکيد محسن رضايی بر لزوم اجرای برنامه ها و تغيير قوانين اقتصادی کشور، مهم ترين مشکل کنونی ايران را عدم اجرای قانون توصيف کرد و ادامه داد: مشکل اساسی ما اين است که همين قوانينی که الان در کشور وجود دارد هم اجرا نمی شود و لذا ما پيش از هر حرکتی بايد برای اين دردمان دوايی پيدا کنيم؛ شما ببينيد، ستاره دار کردن دانشجويان اقدامی کاملا سليقه ای بوده، يا مسئله نظارت استصوابی به گونه ای است که افرادی چون همسر شهيد باکری را هم از حضور در انتخابات محروم می کند! ما بايد اين قوانين را درست کنيم و پس از اصلاح رويکردمان در قبال قانون، به سراغ اجرای طرح آقای رضايی برويم.

کروبی افزود: من می گويم آقای رضايی کاملا صحيح می گويند و ما در بسياری بخش ها با نواقص قانونی مواجه هستيم اما تنگ نظری و عمل نکردن به قانون مشکلی است که بايد پيش از هر مسئله ديگر دوا شود. به عنوان مثال ما قانونی برای حريم خصوصی افراد نداريم و متاسفانه شاهديم که بعضا بدنه حکومت در کوچکترين موارد از مردم انتقام می گيرد. بايد ابتدا اين مسائل را درست کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه غير از کتاب خدا احتمال وجود نقيصه در هر نص ديگری وجود دارد، اظهار داشت: بنده نظارت را قبول دارم اما اين به آن معنا نيست که از نظارت هر روز به گونه ای استفاده شود. من می گويم بايد برخی مسائل را اصلاح کنيم؛ به عنوان مثال تا برخی مباحث درست نشوند، امکان کار صحيح شوراها هم وجود نخواهد داشت.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در ادامه سخنانش مجددا از تاکيد محسن رضايی بر طرح های جديد و برنامه های کارآمد تمجيد اما يادآور شد: ما کاملا سخنان آقای رضايی را قبول داريم اما حرف مان اين است که اين مباحث بايد عملی و اجرايی گردند و بر اين منظور بايد گريبان کسانی که به قانون عمل نمی کنند را بگيريم؛ مثلا ورزش کشور بايد توسط افراد متخصص اداره شود تا با شکست های متعدد، ملت مان تحقير نشوند.

کروبی بر تمرکز اسلام به توجه ويژه بر مردم اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) در فرمان شان به مالک اشتر تاکيد می کنند که دلت را از مهر مردم پر کن! ايشان نمی گويند که فقط بايد به حزب اللهی ها و کروبی ها و رضايی ها توجه کرد؛ حضرت امام (ره) هم می فرمودند که جان من فدای تک تک اين مردم !

وی ادامه داد: در بحث قانون و عمليات اجرايی بايد خدمت آقای رضايی عرض کنم که طبعا هر کس رئيس جمهور شود اختيارات معينی خواهد داشت اما در اين ميان نهادهای ديگری هم وجود دارند که اعمال نظر می کنند؛ ما در اين شرايط اگر بتوانيم فضايی ايجاد کنيم که بتوانيم به ديگران برای نقد ميدان دهيم، خوب است.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری در پاسخ به سئوال مجری اين برنامه مبنی بر اينکه دولت خود را چه می ناميد؟ گفت: دولت تغيير! من می خواهم قوه اجرائيه کشور را کاملا تغيير دهم. من بنا دارم از تمام استانداران، وزرا و معاونين آن ها که از ابتدای انقلاب تا به امروز برای کشور کار کرده اند، ارتباط داشته باشم. ما اين همه تجربه را در کشور رها کرده و از آن ها استفاده نمی کنيم.

***

رضايی در مناظره با کروبی:
اولويت اول من مسئله اقتصادی است
ايجاد صندوق توسعه ملی


کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه اولويت اول کاری من مسئله اقتصادی است و به دنبال انقلاب اقتصادی در کشور هستم گفت: بايد صندلی ديگری به نام اقتصاد در کنار صندلی دولت ايجاد شود چرا که اگر اقتصاد کشور متحول نشود، نه زندگی مردم تغيير خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضايی سه شنبه شب در ابتدای برنامه مناظره تلوزيونی خود با مهدی کروبی ديگر کانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم اظهار داشت: خوشحالم از اينکه بالاخره صدا و سيما به پيشنهاد ما پاسخ مثبت داد و با وجود فشارهايی که بر آن وجود داشت اين مناظره ها را برگزار کرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه ارتباط با مردم خيلی مهم است ولی کافی نيست گفت: من اولين کسی هستم که مردمی کردن را در دولت شروع نمودم به گونه ای که از نيروهای مردمی در جبهه های حق عليه باطل استفاده کردم.

وی افزود: در دفاع مقدس انسان به عظمت نيروی نهفته در دل مردم پی می برد.

رضايی با بيان اينکه هم اکنون دولت ارتباط گسترده ای با مردم دارد که فايده ای ندارد گفت: اين ارتباط بايد منجر به بروز و ظهور فضائل درونی مردم شود وگرنه هيچ سودی نخواهد داشت.

اين کانديدای دوره دهم رياست جمهوری با بيان اينکه اولويت اول کاری من در دولت دهم مسئله اقتصادی است و به دنبال انقلاب اقتصادی در کشور هستم، عنوان کرد: بايد صندلی ديگری به نام اقتصاد در کنار صندلی دولت ايجاد شود چرا که اگر اقتصاد کشور متحول نشود، نه زندگی مردم تغيير خواهد کرد و نخواهيم توانست که در تمدن بزرگ بشری تاثير بگذاريم.

وی با تاکيد بر اينکه نمی توانيم به صرف سخنرانی وشعار دادن اقتصاد را متحول کنيم، گفت: اولين مولفه انقلاب اقتصادی، تغيير کليه زيرساختهای آن از دولتی و رانتی به ساختارهای جديد غيردولتی و خصوصی است.

رضايی خاطرنشان کرد: همان تحول بزر گی که در سياست رخ داد و نظام شاهنشاهی را به نظام جمهوری اسلامی تغيير داد، بايستی دراقتصاد نيز رخ دهد.

وی در پاسخ به صحبت های کروبی افزود: يکی از تفاوت های نظر من با کروبی اين است که ابتکار وی پرداخت پول نقد به طور مستقيم به مردم بوده به گونه ای که دولت فعلی هم طبق آن فرمول هم اکنون چنين کاری را انجام می دهد اما من اين ايده را ندارم بلکه ديدگاه من توليد اشتغال است چرا که بايستی به جای دادن پول به مردم شغل و درآمد برای آنها ايجاد کرد.

کانديدای دهمين دوره رياست جمهوری با بيان اينکه ايجاد صندوق توسعه ملی يکی از طرحهای اقتصادی دولت من است خاطرنشان کرد: اين يعنی سهام نفت را با واسطه توليد و سرمايه گذاری از سود حاصل و اصل موجودی صندوق به مردم می دهيم.

وی با تاکيد بر اينکه اگر مردم سکان هدايت کشور را به من بسپارند خودم رئيس جمهور خواهم بود و دولت ائتلافی را تشکيل خواهم داد گفت: روحيه کار با آدمهای متعادل و ارزشی از هر دو طيف سياسی کشور را دارم چرا که دولت من دولت جمعی خواهد بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه درآمدی که از طريق تجارت به دست می آيد کمتر از درآمدی که از فروش نفت و گاز به دست می آيد نيست ، گفت: متاسفانه از اول انقلاب تا کنون فاقد يک تيم پيشروی اقتصادی که بتواند اقتصاد کشور را دگرگون کند بوده ايم.

وی تصريح کرد: بسياری از مسايل را بايد تغيير دهيم تا انقلاب را از جاده پردست انداز به جاده ای هموار منتقل کنيم تا خيلی از کشورها را بتوانيم پشت سر بگذاريم.

رضايی در ادامه سخنانش در پاسخ به صحبت های کروبی گفت: ما هم سياست های کلی مان را تصويب نموده ايم که بايد در دولت دهم به تصويب مجلس شورای اسلامی برسد و چون اساس نامه اش در مجلس تصويب می شود ديگر تغيير آن مشکل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد : در اين که مردم بايد صاحب نفت باشند با کروبی اشتراک نظر دارم اما به شکلی ديگر يعنی مقداری از پول نفت در اختيار مردم قرار می گيرد و مقداری ديگر هم برای سرمايه گذاری در صندوق توسعه ملی ذخيره می شود.

رضايی در قسمت ديگری از سخنانش به کروبی پاسخ داد: من موضوع حقوق شهروندی را از شعار دادن صرف که در دولت های گذشته و اين دولت بوده بيرون خواهم آورد.

وی با بيان اينکه با ۱۲ سال انجام مطالعات تکميلی در مجمع تشخيص مصلحت نظام به فرآيندی سه مرحله ای از حقوق شهروندی دست يافتم که عبارت است از تصويب قانونی جامع با ۵۰۰ ماده، آموزش همگانی، هم به عوامل اجرايی و هم به مردم و مديريت و نظارت بر آن توسط دولت ، عنوان کرد: حقوق شهروندی از مبانی توسعه است که نمی توان آن را ناديده گرفت و بايستی به آن اهميت داد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به برنامه خود برای تشکيل کميته نظارت در دولت گفت: کوچکترين تجاوز به حقوق شهروندی توسط اين کميته نظارتی شخصاً پيگيری خواهد کرد تا وضعيت سامان يابد.

وی با اشاره به اينکه بانوان ما جزو قانع ترين زنان دنيا هستند، گفت: بايستی از بعد اقتصادی و اجتماعی به بانوان ميدان بدهيم به گونه ای که حتی خانه داری را تبديل به شغل نماييم.

رضايی در ادامه سخنانش در پاسخ به صحبت های کروبی با اشاره به اينکه دانشجوی ستاره دار قبل از انقلاب بودم گفت: متاسفانه قوانين ما اکنون ضعف دارند چرا که عوامل اجرايی براساس سليقه فردی آن را اعمال می کنند و به دليل نبود قوانين جامع دست به کارهايی می زنند که مسئولان و مردم را ناراحت می نمايند.

اين کانديدای انتخاب رياست جمهوری دهم در بخش ديگری از سخنانش در پاسخ به کروبی گفت: ما قوی ترين سازمان اطلاعاتی، نيروهای مسلح و پليس را در منطقه داريم ولی نمی توانيم از اين توانايی ها به درستی استفاده نماييم.

رضايی درادامه سخنانش در پاسخ به کروبی عنوان کرد: سياست های اصل ۴۴، چشم انداز ايران ۱۴۰۴ و سياست های مکمل تنظيم شده توسط کارشناسان را به عنوان نقشه راه يا کتاب انقلاب تلقی می کنم.

وی با اشاره به اينکه در حال حاضر نقشه راه انقلاب را داريم گفت: از زمانی که اين نقشه راه تصويب شده کارگاه های آموزشی و همايش های مختلفی را برگزار نموده ايم و نزديک به ۱۰۰۰ مقاله در اين خصوص جمع آوری کرده ايم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه چون ديدم نخبگان کشور زحمت های زيادی را کشيده اند که بزرگان انقلاب هم بر آن اتفاق نظر دارند ولی متاسفانه در حاشيه قرار گرفته اند گفت: برای همين مسئله به ميدان آمده ام تا بتوانم معجزه ای را در کنار انقلاب اسلامی انجام دهم.

رضايی در ادامه سخنانش در پاسخ به کروبی افزود: من طرحی برای بازيابی هويت ملی در نظر دارم به گونه ای که مانند سال های اول انقلاب که جوانان ما به صحنه می آمدند، می خواهم چنين جوششی را دوباره درجامعه به وجود آورم.

وی با بيان اينکه جوانان فرشتگان نجات انقلاب هستند، گفت: تدريجاً بايستی قدرت را از نسل اول و ودوم به نسل سوم انقلاب انتقال دهيم نه به صورت کاغذی بلکه به صورت اجرايی که بايستی با تحول فرهنگی همراه باشد و مهمترين نکته آن هم هويت يابی افراد است.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با بيان اينکه دوباره بايستی ارزش های ايرانی را در کنار ارزش های اسلامی تعريف نماييم، گفت: ارزش های قومی را در چهارچوب ارزش های ايرانی بايد احيا کنيم.

رضايی در ادامه سخنانش در پاسخ به کروبی عنوان کرد: اگر من موضوع تشکيل دولت ائتلافی را در کابينه ام مطرح می کنم منظورم استفاده از همه اقوام در کابينه است چرا که عدالت سياسی مقدم بر عدالت اقتصادی است و متاسفانه تا کنون اين عدالت سياسی نسبت به اقوام عملی نشده است.

وی با بيان اينکه دولت سايه مکمل دولت ائتلافی من خواهد بود گفت: در دولت سايه از نخبگان کشور استفاده می نمايم به گونه ای که هر وزارتخانه دارای وزارتخانه ای متشکل از نخبگان و منتقدين در سايه باشد.

اين کانديدای انتخابات رياست جمهوری کار دولت سايه مشاوره، نظارت و رصد دولت ائتلافی دانست و گفت: دولت فعلی در خيلی از مسايل و فرصت ها استفاده بهينه ننموده و در برخی از جاها حتی غافلگير نيز شده است چرا که دولت فعلی از صبح تا شام به دنبال مسايل روزمره می گردد و اين فرصت پيش بينی را از آن سلب می نمايد.

رضايی با بيان اينکه سازمان تربيت بدنی را بايد تبديل به وزارتخانه ای کنيم تا در صورت کوتاهی وزيرش در مجلس جوابگو باشد، گفت: به دو صورت بايستی عزل و نصب ها را در دولت انجام دهيم ، يکی آنکه عزل و نصب های سياسی دست رئيس جمهور باشد ديگر آنکه عزل و نصب های نخبگان در دست رئيس جمهور نباشد.

وی افزود: در حقيقت دولت ائتلافی و دولت سايه در دولت من مکمل هم هستند و برای مشاوره از بزرگان انقلاب استفاده می نايم ولی در کارهای اجرايی از جوانان بهره می جويم.

اين کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با اشاره به اينکه به دنبال گداپروری نخواهم بلکه به دنبال ايجاد اشتغال پايدار برای جوانان هستم، گفت: اگر پول به صورت مستقيم به مردم داده شود موجب تورم خواهد شد ولی اگر اين پول چرخه توليد را انجام دهد خنثی کننده تورم خواهد بود.

رضايی با تاکيد بر اينکه ايجاد شغل و درآمد و بالا بردن قدرت خريد مردم از مهمترين برنامه های من در دولت آينده خواهد بود گفت: در کنار معاش کافی مردم بايستی به مسئله مديريت و حکمرانی نيز توجه نمود.

وی با بيان اينکه در دولت آينده از همه ظرفيت ها استفاده خواهم کرد و مشورت و کار جمعی را سرلوحه کارهای خود قرار خواهم داد، گفت: اگر می خواهيم اين موقعيت برای ما تداوم داشته باشد بايستی جمع را با خود همراه نماييم.

کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری خاطرنشان کرد: از هاشمی، خاتمی، ولايتی، ناطق نوری برای حل مشکلات کشور با جهان اسلام استفاده خواهم کرد.

وی با بيان اينکه يکی از تخصص های من شناخت جوانان است، گفت: جوانان را در پست های اجرای می گذاريم به طوری که بعد از دو سال از دل آنان وزرا و بعد از چهار سال روسای جمهوری بيرون آيند که خلاء انتقال قدرت بدين صورت جبران شود.

دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه برنامه های دولت من به گونه ای است که از همان روز اول کار اجرايی را بدون صرف زمان برای تحقيق شروع خواهم کرد، گفت: اگر دولت را به دست ما بدهيد با کمک شما و جوانان شما زندگی مطلوب در کنار افتخارات انقلاب اسلامی را به وجود می آورم تا طعم شيرين انقلاب را در همه عرصه ها بچشيد.





















Copyright: gooya.com 2016