جمعه 15 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار محتشمی‌پور: قطع شبکه اينترنت و اختلال در ارسال پيامک توسط مخابرات در روز انتخابات، ايلنا

گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از جلسات خصوصی برخی افراد وابسته به کانديدايی شنيده می‌شود که آنها می‌گويند ما هشت ميليون رای برای تضمين انتخاب قطعی کانديدای خود در همان مرحله اول نياز داريم.


رئيس کميته صيانت از آراء ستاد مير حسين موسوی از قطع شبکه اينترنت توسط شرکت مخابرات در روز انتخابات خبر داد و گفت: طبق اطلاعاتی که از درون سيستم سازمان مخابرات داريم ،در صدد هستند که در روز انتخابات سيستم اينترنتی را قطع کنند و تنها يک سيستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند که اين اقدام به معنای تسلط در انتخابات است و من به دولت اخطار می‌دهم که هر گونه حرکتی دراين زمينه به معنی تخلف است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام علی اکبر محتمشی‌پور صبح امروز در اولين کنفرانس مطبوعاتی اين کميته با بيان اينکه کميته‌های صيانت از آراء ستاد انتخاباتی مهندس موسوی پس از پيگيری‌های متعدد هم‌اکنون در سراسر کشور و همه حوزه‌های انتخابيه فعال است در خصوص سازماندهی نمايندگان کميته صيانت از آرای اين ستاد گفت:با توجه به اينکه بيش از ۴۶ هزار صندوق در ۲۲ خرداد برای اخذ آرای مردم پيش‌بينی شده است و با توجه به اينکه نمايندگان کانديدا نياز به آموزش‌های لازم قانونی در رابطه‌ با تکاليف و اختيارات خود دارند، آموزش‌های لازم را به آنها ارائه کرده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اسبق کشور همچنين با تاکيد بر اينکه انتخابات را مردم اجرا می‌کنند و شورای نگهبان و وزارت کشور صرفاَ بايد بر آن نظارت داشته باشد و امور پشتيبانی و تدارکات را انجام دهند،اظهار داشت:‌ دولت و شورای نگهبان نبايد هيچ‌گونه دخالتی در اجرای انتخابات داشته باشد.
وی با تاکيد به اينکه ما اعتماد کامل نسبت به مردم داريم، اظهار داشت: من از تمامی هموطنان تقاضا دارم که به عنوان چشمی بينا بر سر صندوق‌های رای از وقوع تخلف در اخذ يا شمارش آراء اطلاع بدهد.
محتشمی‌پور با اشاره به تلاش‌هايی که در جهت جلوگيری از بروز تخلف درانتخابات صورت گرفته،اظهار داشت: متاسفانه شاهديم که برخی از دستگاه‌های دولتی که به نحوی از بودجه دولت استفاده می‌کنند همچون صدا وسيما بزرگترين تخلفات را انجام داده و برای تخريب برخی از کانديداهای ديگر تصاويری را پخش می‌کنند.
وی ادامه داد: برخی از رسانه‌ها همچون روزنامه‌های جام‌جم، کيهان، ايران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری برنا نيز به صورت يکپارچه از دولت حمايت می‌کنند و در جهت تخريب کانديدای ديگر گام برمی‌دارند.
عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز تصريح کرد: البته در اين زمينه شکايت‌هايی در مراجع قضايی مطرح کرده‌ايم و جلسه‌ای نيز با رئيس سازمان بازرسی کل کشور داشتيم و دستگاه قضايی نيز اقداماتی را انجام داده و برخی از شکايت‌ها به جريان افتاده است.
رئيس کميته صيانت از آرا ستاد ميز حسين موسوی تاکيد کرد:در مورد شورای نگهبان که همه اميدها به اين شورا بوده و نامزدهايی که از فيلتر آن می‌گذرند بايد در نظر اين شورا يکسان باشند. ما شاهد يک حرکت ناميمون هستيم و آن اينکه مطابق قانون، فرمانداری‌ها بايد از روز اول خرداد با نمايندگان نامزدها بر سر صندوق‌ها جلساتی داشته باشند و از آنها دعوت به عمل آورند اما پاسخی که در اين خصوص دريافت شد اين بود که تنها در روز اخذ آرا از آنان دعوت می‌شود و اين موضوع برخلاف قانون است.
محتشمی‌پور در ادامه خطاب به دولت و شورای نگهبان در خصوص حرکتی که برای سلامت انتخابات نگران‌کننده است هشدار داد و گفت: طبق تدارکات پيشين ما مقرر شد که درروز بيست‌ودوم خرداد همزمان با اخذ آراء با اتصال به شبکه اينترنتی در سراسر کشور آخرين وضعيت و اخبار مربوط به هر صندوق را بدست بياوريم اما طبق اطلاعاتی که از درون سيستم سازمان مخابرات داريم آنها در صدد هستند که در روز انتخابات سيستم اينترنتی را قطع کنند و تنها يک سيستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار کنند که اين اقدام به معنای تسلط در انتخابات است و من به دولت اخطار می‌دهم که هر گونه حرکتی دراين زمينه به معنی تخلف است.
وی همچنين از ارتباط اين کميته با صندوق‌های اخذ رای از طريق پيامک‌ اطلاع داد و گفت: همچنين احتمال اختلال وسيع در شبکه تلفن همراه در روز انتخابات نيز وجود دارد و من در اين زمينه نيز به وزارت کشور ودولت اخطار می‌دهم چنانچه خللی ايجاد شود به معنای تخلف در انتخابات است.
رئيس کميته صيانت از آرا ستاد انتخاباتی موسوی همچنين به الزام الصاق کارت شناسايی اعضای صندوق اشاره کرد و گفت: هر يک از اعضای صندوق بايد دارای کارت شناسايی واضح باشند که در روز انتخابات از سوی مردم قابل شناسايی باشند تا از اين طريق جلوی هر گونه تخلف نيز از سوی فرصت‌طلبان سلب شود و اميدواريم که وزارت کشور و فرمانداری‌ها نيز در خصوص صدور چنين کارت‌هايی اظهار معذوريت نداشته باشند چرا که من اين موضوع را از حدود سه هفته قبل به آنها اطلاع دادم.
وزير اسبق کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری راجع به ناظرينی که برای صندوق‌های اخذ رای که در خارج از کشور بايد پيش‌بينی شود، اظهار داشت: طی تماسی که با وزارت کشور داشتيم مطلع شديم که اين وزارتخانه برخلاف قانون اعلام کرد که ما در رابطه با خارج از کشور هيچ‌گونه اقدامی نمی‌کنيم واين مسووليت به عهده وزارت امور خارجه است.
وی افزود: بر اساس آخرين پيگيری‌ها از وزارت امور خارجه نيز هيچ‌گونه پاسخ روشن و شفافی از مرجع مسوول دريافت نکرده‌ايم واحتمالاَ با اين وضع نتوانيم نظارتی بر صندوق‌های خارج از کشور داشته باشيم.
وی همچنين در خصوص بحث سلامت انتخابات نيز گفت: برای اين امر و پيشگيری از تخلفات کميته صيانت از آرا را پيش‌بينی کرديم و به مردم اطمينان می‌دهيم با حرکت‌های قانونی که صورت گرفته و چنانچه مشکلی پس از اين برای نمايندگان ما بر سر صندوق‌های رای بوجود نيايد، ميزان تخلفات بسيار کاهش خواهد يافت و هشدار ما به سيستم‌های اجرايی و نظارتی اين است که موجب ترديد در سلامت انتخابات نشوند وهمچنين هر گونه بهانه‌ای را از دشمنان که از مدت‌ها قبل تبليغات سوء خود را در خصوص عدم سلامت انتخابات ايران آغاز کرده‌اند سلب کنند.
محتشمی‌پور همچنين از ارتباط تنگاتنگ با سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: اين سازمان اعلام کرده که تلاش می‌کند واکنشی بسيار سريع در برابر تخلفات داشته باشد. طبيعتاَ بر اساس شرح وظايفی که اين سازمان دارد می‌تواند در هر مرحله از انتخابات که تخلف رخ دهد مداخله نمايند.
عضو ارشد مجمع روحانيون ادامه داد: همچنين حجت‌الاسلام پورمحمدی از آمادگی تمام ادارات تابعه اين سازمان برای رسيدگی در خصوص تخلفات خبر داده است.
محتشمی‌پور با انتقاد از افزايش تعداد صندوق‌های سيار رای اظهار داشت: فلسفه وجودی صندوق‌های سيار صرفاَ برای موارد ضروری واضطراری است اما متاسفانه شاهديم که در ليست وزارت کشور تعداد اين صندوق‌ها در شهرها به ويژه در تهران افزايش يافته است مثلاَ در دوره‌های گذشته تعداد صندوق‌های سيار تهران ۲۰۳ صندوق بود اما در اين انتخابات ۶۰ صندوق بر آمار قبلی افزوده شده است که اين نگران‌کننده است.
وی ادامه داد: همچنين گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از جلسات خصوصی برخی افراد وابسته به کانديدايی شنيده می‌شود که آنها می‌گويند ما هشت ميليون رای برای تضمين انتخاب قطعی کانديدای خود در همان مرحله اول نياز داريم وبا توجه به اينکه هم‌اکنون نزديک به ۱۴ هزار صندوق سيار در سراسر کشور وجود دارد چنانچه در هر صندوق ۵۰۰ رای به طور متوسط ريخته شود، خواسته اين افراد محقق خواهد شد.
عضو ارشد مجمع روحانيون در خصوص سازوکارهای تمديد شده برای رسيدگی به تخلفات احتمالی اظهار داشت: اقدامات متنوعی صورت گرفته اما گفتنی است در اين مرحله با توجه به حساسيت امر دستگاه قضايی نيز وارد شده است.
وی به درخواست اين کميته از دستگاه قضايی برای اعلام شعب رسيدگی‌کننده به تخلفات خبر داد وگفت: اين اقدام در جهت تسريع مراجعه مردم برای اعلام شکايت‌های احتمالی‌شان صورت گرفته است.
محتشمی‌پور تصريح کرد: اطلاعاتی نيز از نهاد رهبری دريافت کرديم که در آنجا گروهی موظف به جمع‌آوری ورسيدگی به تخلفات انتخاباتی هستند.
رئيس کميته صيانت از آرا در پاسخ به اين سوال که تخلفات بايد در چه سطحی باشد تا برخورد با آن صورت بگيرد پاسخ داد: بر اساس قانون شورای نگهبان بايد در مواردی که تخلف سرنوشت آرای حوزه انتخابيه را تغيير می‌دهد ابطال کند.
وی در خصوص تجميع شناسنامه سربازان وظيفه در برخی از اماکن نظامی به هنگام انتخابات هشدار داد وگفت: اين کار تخلف بوده و از همه فرماندهان خدمت‌گذار نظامی نيز تقاضا داريم که به هيچ قيمتی مبادرت به اين اقدام نکنند.
محتشمی‌پور از ايجاد هماهنگی وهم‌پوشانی بين نمايندگان کانديداها در پای صندوق‌های رای خبر داد و گفت:با نمايندگان خود مقرر کرده‌ايم تا با نمايندگان دو کانديدای ديگر يعنی کروبی و رضايی همکاری تنگاتنگی داشته باشيم و اميدواريم که در حوزه انتخابات بين نمايندگان همه نامزدها هماهنگی لازم برقرار شود.





















Copyright: gooya.com 2016