شنبه 16 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زهرا رهنورد مستندات چگونگی اخذ مدرک دکترای خود را تشريح کرد، ايلنا

- نمی‌خواستم چوب لای چرخ احمدی‌نژاد بگذارم زيرا چوب لای چرخ گذاشتن را در زمان نخست‌وزيری تجربه کرده بوديم
- خاتمی رهبر اصلاحات است چه بخواهد ،چه نخواهد
- بدون هاشمی نمی‌توان انقلاب را تحليل کرد


ايلنا: زهرا رهنورد اگرچه همسر مير حسين موسوی است و امروز در کنار او ديده می‌شود ولی خودش به گفته برخی افراد يک رئيس جمهور است. رهنورد مشاورت خاتمی را برای خود يک افتخار می‌داند به همين دليل است که وقتی از خاتمی صحبت به ميان می‌آيد با شور و حرات سخن می‌گويد.
می‌گويد محرم اسرار مير حسين است ولی وقتی از او می‌پرسم در آن شب که تصميم گرفت وارد عرصه انتخابات شود و نامه‌ای را به خاتمی نوشت بر او چه گذشت؟ می‌گويد مير حسين آنقدر تو دار است که در خصوص نامه‌اش به خاتمی به من هم چيزی نگفت.
اين گفت‌وگو قبل از مناظره موسوی و احمدی‌نژاد صورت پذيرفته است يعنی زمانی که برخی رسانه‌های حامی دولت در خصوص مدرک رهنورد شائبه‌هايی را مطرح کردند و البته رهنورد نمی‌دانست که رئيس‌جمهور در مناظره با همسرش عکس او را جلوی ببنندگان تلويزيون بگيرد...


رئيس اسبق دانشگاه الزهرا معتقد است رابطه ميرحسين موسوی و حضرت امام(ره) يک رابطه مريد و مرادی بوده است و امام هميشه از ميرحسين موسوی حمايت می‌کردند.

زهرا رهنورد در گفت‌وگوی تفصيلی با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص فعاليتش بعد از خروج از دانشگاه الزهرا گفت: من طی اين چهار سال در کنار کارهای علمی، عملکرد دولت را رصد می‌کردم و واقعا آرزو داشتم که آقای احمدی‌نژاد موفق باشند البته اين آرزوی من صرفا اختصاص به ايشان نداشت بلکه برای تمام کسانی که به فکر خدمت به کشور بودند آرزوی موفقيت داشتم.

وی افزود: طی اين مدت هيچگونه انتقادی نکردم و با خودم گفتم شايد کارها بهتر انجام گيرد و سياست درستی صورت بپذيرد و می‌خواستم ببينم سياست‌های احمدی‌نژاد به کجا می‌رسد؟

همسر ميرحسين موسوی در خصوص علت حضورش کنار نخست‌وزير دوران مقدس در عرصه انتخابات گفت: دليل اينکه در اين مقطع زمانی پا به عرصه گذاشتم اين بود که سياست‌های اين دولت را درست نمی‌دانستم لذا تصميم گرفتم بيايم و حرف تازه‌ای بزنم تا در جهت تغيير اقداماتی صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين سوال که چرا طی اين مدت موضع‌گيری نکرديد در حالی که بسياری از افراد عملکرد دولت را رصد می‌کردند و موضع‌گيری هم می‌کردند، گفت: من آدمی نبودم که بخواهم موضع‌گيری بکنم و می‌خواستم ايشان (احمدی‌نژاد) فرصت داشته باشند و به کشور خدمت کنند و چون عضو هيچ باند و گروهی نيستم برايم موفقيت اسلام و ايران و انقلاب اسلامی مهم بوده است. برای من مهم اين بود که رئيس‌جمهوری در کشور باشد که به مردم خدمت کند. ولی آقای احمدی‌نژاد سياست‌های درستی را در پيش نگرفت و حال که فرصت چهار ساله‌اش به سر آمده است تصميم گرفتيم که از اين فرصت استفاده کنيم و حرف‌های خود را در خصوص تغيير وضعيت فعلی بيان کنيم و بگوييم که دنبال گفتمان اسلامی هستيم ولی از زاويه امروز نه از زاويه ۳۰ سال پيش.
رهنورد در خصوص تضييع حقوق زنان در دولت نهم نيز گفت: من در برابر تضييع حقوق زنان سکوت نکردم و فعاليت‌های جدی‌ای داشتم ولی ترجيح دادم که حضور رسانه‌ای نداشته باشم.


وی در توضيح علت عدم تمايلش برای رسانه‌ای نشدن مواضعش نيز گفت: تمام تلاشم اين بود که موضع‌گيری جانب‌دارانه‌ای نسبت به هيچ‌يک از گروه‌ها نداشته باشم اگرچه من مشاور سياسی آقای خاتمی بودم و در زمينه سياست، فرهنگ و اجتماع صحبت می‌کردم ولی نمی‌خواستم اين احساس به وجود بيايد که يک نگاه جانب‌دارانه‌ای دارم و به دنبال اين نبودم که اين تلقی در فضای کشور به وجود بيايد که مخل کار آقای احمدی‌نژاد هستم.

اين محقق و روشنفکر دينی تصريح کرد: من نمی‌خواستم چوب لای چرخ آقای احمدی‌نژاد بگذارم زيرا چوب لای چرخ گذاشتن را در زمان نخست‌وزيری تجربه کرده بوديم که چقدر به دولت ضرر می‌زند ولی تمام اقداماتی که می‌توانستم به عنوان فردی دلسوز برای بهبود وضعيت انجام دهم به طرق مختلف به ايشان رساندم. هرچند هيچ رابطه مستقيمی با آقای احمدی‌نژاد نداشتم و هم من و هم آقای موسوی به عنوان افرادی مشوق که می‌خواهند يک رئيس‌جمهور در کارهای خود موفق باشند بدون اينکه توجه داشته باشيم وی اصلاح‌طلب است يا اصولگرا، برای موفقيت اسلام و جمهوری اسلامی در تلاش بوديم.

وی با بيان اينکه به سياست‌های اقتصادی و نيز بی‌توجهی به حقوق زنان در دولت احمدی‌نژاد معترض بوديم و اين اعتراض را به اشکال مختلف به گوش ايشان رسانديم، گفت: احمدی‌نژاد هيچگاه توجهی به دلسوزی‌های مشوقانه ما نکرد و حالا که فرصت تغيير و تحول است و حرف‌های ما نيز در ايشان اثر نکرد مستقيم وارد عرصه شديم.

رئيس سابق دانشگاه الزهرا با رد اين موضوع که ميرحسين موسوی مشاور احمدی‌نژاد بود، اظهار داشت: ميرحسين موسوی هيچگاه مشاور رسمی ايشان نبوده ولی به اشکال مختلف اطلاعات و راه‌حل‌هايی را به ايشان می‌رساند و حتی در روزهای اول رياست‌جمهوری آقای موسوی به ايشان می‌گفت که انجام برخی کارها برای دولت ايشان و دولت نهم مفيد است ولی احمدی‌نژاد توجهی به اين توصيه‌ها نکرد.

وی تاکيد کرد: موضع من و موسوی هرگز از زاويه موضع گروه‌های سياسی نبوده است.ما يک فکر خاصی را دنبال می‌کرديم که البته اين تفکر، گرايشات اصلاح‌طلبانه‌اش بسيار قوی بود و به همان نسبت گرايش اصول‌مدارانه هم داشتيم و برای ما موفقيت جمهوری اسلامی و سعادت و رفاه ملت ايران مهم بوده و ما نمی‌توانيم وامدار هيچ جناحی باشيم. ما همانند امام حسين(ع) که فرمودند برای اصلاح امور جدم برخاستم برای اصلاح جامعه قدم بر داشتيم.

رهنورد همچنين در خصوص برخی شائبه‌ها که از سوی رسانه‌های وابسته به دولت در خصوص مدرک دکترای علوم سياسی‌اش مطرح شده است، گفت:‌ من سال ۷۴ دکترای علوم سياسی را گرفتم و بسياری از اساتيد علوم سياسی استاد من بوده‌اند. من در واقع در دو رشته درس خواندم ليسانس مجسمه‌سازی و فوق‌ليسانس پژوهشی و همچنين فوق‌ليسانس علوم سياسی و دکترای علوم سياسی دارم. وقتی دکترا را خواندم اول بايد مدرک علوم سياسی را می‌گرفتم و بعد دکترا می‌خواندم ولی هم‌اکنون کسانی هستند که فوق‌ليسانس و دکترای آنها با هم مغاير است و من هم ابتدا فوق ليسانس علوم سياسی و بعد دکترای علوم سياسی خواندم.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص مدرک تحصيلی‌اش گفت: چند روز قبل از کارگزينی محل تدريسم با من تماس گرفتند که مدرک دکترای خود را تحويل بدهيد و من هم اين کار را کردم. البته من می‌دانم ريشه اين بداخلاقی‌ها کجاست و آن را متوجه استادی می‌دانم که به دليل رقابتی که با من داشت و وقتی ديد من فول پروفسور شدم در رقابت با من، بر مدرک من خرده گرفت که البته اين موضوع مربوط به يک سال و نيم پيش است و احتمالا اين موضوع نيز از اين فرد نشات می‌گيرد البته ايشان استاد علوم سياسی نيست و خانمی است که سن‌اش بيشتر از من است و اولين‌بار ايشان اين موضوع را بيان کردند.

همسر نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در خصوص علت به طول انجاميدن مدت زمان اخذ مدرک دکترايش نيز گفت: علت اينکه دکترای من ۱۰ سال به طول انجاميد به رساله‌ام در مورد ”دولت اسلامی” برمی‌گردد. اساتيد چون در نوع پايان نامه من بحث داشتند در تصويب آن، زمان زيادی صرف شد.

وی با بيان اينکه دکترای علوم سياسی‌اش را از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات گرفته است و رشته هنر را در دانشگاه تهران خوانده است، گفت: علت اينکه دوران دکترای من ۱۰ سال طول کشيد اين بود که دکترای من اول پژوهشی بود و بعد آن را آموزشی کردم و نتيجه اين شد که دوباره بايد از اول شروع می‌کردم و برای همين ۱۰ سال به طول انجاميد.

رهنورد در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به دوران اصلاحات اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه برخی می‌گويند جنبش اصلاح‌طلبی در ايران ناکام بوده است، گفت: به نظر من اصلاحات عقيم نمانده است و به پيش می‌رود. اصلاحات به اهداف متعالی خودش در مرحله نخست رسيده است. چه موسوی بيايد و چه فرد ديگر، آرمان‌های اصلاحات ادامه پيدا می‌کند.

وی به سفر خود به شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی به شهرستان‌ها می‌روم رضايت عميق مردم را از دوران اصلاحات می‌بينم به خصوص در مسائل اقتصادی و همچنين به کار گرفتن زنان در پست‌های مديريتی، اما دليلی ندارد که هر آرمانی را که مطرح می‌کنيم سريع به خواسته‌های خود برسد. مگر آرمان‌های انقلاب اسلامی بعد از ۳۰ سال به نتيجه نهايی خود رسيده است؟

رهنورد با بيان اينکه من آنچنان ايده‌آليسم نيستم که فکر کنم اصلاحات يک گل ارکيده بود که بدون هيچ خاری بايد به خود زد، اظهار داشت: معتقدم اصلاحات فراز و نشيب‌هايی دارد و همينطور به پيش می‌رود تا زمانی که آن را به حضرت مهدی تحويل دهيم.
وی در پاسخ به اين سوال که خاتمی در برابر درخواست‌های متعدد از پذيرش رهبری اصلاحات خودداری می‌کند، گفت: آقای خاتمی رهبر جنبش اصلاحات است چه بپذيرد چه نپذيرد. اصلاحات رهبری داشت و رهبر آن آقای خاتمی بود. اکنون هم آقای خاتمی رهبر آن است و اين هيچگونه تضادی با اينکه ايشان بپذيرد يا نپذيرد ندارد .اصلاحات نهالی بود که در زمان آقای خاتمی کاشته شد و اين نهال هم‌اکنون به پيش می‌رود اگرچه ممکن است برايش مشکلاتی به پيش بيايد.

همسر ميرحسين موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از ادبيات اصلاح‌طلبان از سوی افرادی که زمانی آن ادبيات را مذموم می‌دانستند، گفت: ما نسبت به جريان‌های سياسی نبايد ايده‌آليستی عمل کنيم. يک جريان سياسی ممکن است از بعضی زوايا خود را بازسازی کند و اگر يک جريان در درون خود راکد باقی بماند از بين خواهد رفت.

وی با بيان اينکه جريان اصلاحات از نظر من نقدپذير است، گفت: من هم به جريان اصلاحات نقد دارم که البته نقد من عمدتا زمينه‌های فرهنگی دارد ولی در مجموع اصلاحات را جريان موفقی می‌دانم و شاخصه‌های آن هم موفق بوده است مانند مردم‌سالاری دينی و رشد اقتصادی و نيز حضور زنان در عرصه مديريت که از جمله شاخصه‌های مهم دوران اصلاحات است. وقتی آقای خاتمی رياست‌جمهوری را تحويل دادند تورم نزديک ۱۳ درصد بود ولی اکنون به ۲۵ درصد رسيده است انرژی هسته‌ای به شکل صلح‌آميز آن در زمان آقای خاتمی رشد داشته است و اين موفقيت بزرگ برای دوران اصلاحات به شمار می‌آيد هرچند بذر اين موفقيت در زمان آقای موسوی کاشته شد و در زمان آقای هاشمی ادامه داشت.

رئيس سابق دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: موفقيت‌های زمان اصلاحات آنچنان بوده که مخالفان هم از ادبيات آن دوره استفاده می‌کنند.امروز هيچ دولتی نمی‌گويد ما ضد آزادی و ضد زن هستيم حتی دولت احمدی‌نژاد هم سعی کرد يک خانم را معاون رئيس‌جمهور کند و خانمی را برای مشاوره انتخاب کرد. البته مشاورت خانم در رياست جمهوری اولين‌بار در زمان آقای هاشمی‌رفسنجانی مطرح شد.

وی با بيان اينکه احمدی‌نژاد هم می‌خواست خوب عمل کند ولی روش‌هايی در پيش گرفت که دولتش ناموفق ماند و شکست خورد، اظهار داشت: بسياری از شاخصه‌های اصالاحات را احمدی‌نژاد می‌خواست ادامه بدهد ولی چون ورودی غلطی داشت، ناموفق بود.
رهنورد در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به رابطه هاشمی‌رفسنجانی و ميرحسين موسوی و نيز تحليل برخی رسانه‌های وابسته به دولت مبنی بر اينکه هاشمی‌رفسنجانی پروژه ضد احمدی‌نژاد را مديريت می‌کند، اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی از محورهای انقلاب هستند و بدون ايشان، مشکل بتوان تاريخ انقلاب را تحليل کرد. من قطعا بعيد می‌دانم که آقای هاشمی بخواهد کسی را بزرگ کند و به تبع آن کس ديگری را کوچک کند. البته ايشان يک سياستمدار است ولی سياستمداری‌اش آغشته به تزوير نيست. اگر بخواهيم اينگونه تحليل‌ها را باور کنيم بايد بسياری از شاخصه‌های انقلاب اسلامی را زير سوال ببريم.

وی با بيان اينکه ميرحسين موسوی شخصا تصميم گرفت که وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوری شود و آن را وظيفه و تکليف خود می‌دانست، اظهار داشت: هيچ فرد ديگری ميرحسين را برای حضور در عرصه انتخابات ترغيب نکرد و تنها تحليل و جمع‌بندی خودش بود که وارد کارزار انتخابات شد.

همسر ميرحسين موسوی در ادامه به رابطه هاشمی‌رفسنجانی و نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ پرداخت و گفت: همه شخصيت‌های بزرگ انقلاب يک هدف داشته‌اند و آن موفقيت جمهوری اسلامی و تحويل آن به امام زمان(عج) بوده است و اين هدف اصلی بوده است و مسلما روش‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی و ميرحسين موسوی يکی نبوده ولی اينگونه نبوده که در تضاد هم باشند زيرا هدف يکی بوده و هيچ دليلی وجود ندارد که همه برای رسيدن به يک هدف يک شيوه را در نظر بگيرند.

رهنورد در بخش ديگری از اين گفت‌وگو در واکنش به تحليل برخی افراد مبنی بر تقابل ديدگاه حضرت امام(ره) و ميرحسين موسوی گفت: به اين تحليل فقط بايد خنديد و خنده‌دارتر از اين تحليل وجود ندارد. اينکه نخست‌وزير ۸ سال دفاع مقدس با رهبر کبير انقلاب اسلامی و مراد همه مسلمين جهان در تضاد بوده است فقط از روی شيطنت و تخريب است.

وی رابطه ميرحسين موسوی و امام(ره) را رابطه مريد و مرادی دانست و گفت: ميرحسين موسوی اگر صحبت کارشناسی داشت به حضرت امام(ره) انتقال می‌داد و حضرت امام(ره) نيز بسيار به نظرات کارشناسی اهميت می‌دادند و امام هميشه حامی ميرحسين موسوی بودند و اگر حمايت ايشان نبود آقای موسوی آن موفقيت عظيم را در ۸ سال دفاع مقدس نمی‌توانستند به دست بياورند و با نفت ۵ دلاری به گونه‌ای رفتار کردند که مستضعفين هم سير بودند و گرسنگی در کشور وجود نداشت. بچه‌های خيابانی نبود و زنان ويژه هم در آن زمان وجود نداشت. البته تنها تلاش و سخت‌کوشی ميرحسين موسوی نبوده است بلکه ايثارگری مردم هم در اين زمينه تاثير داشت.

همسر نخست‌وزير دوران دفاع مقدس به استعفای ميرحسين موسوی اشاره کرد و گفت: پس از استعفای آقای موسوی امام خمينی(ره) طی نامه‌ای گفتند من همچنان از شما حمايت می‌کنم و به شما اعتماد دارم. اگر جو تخريب به دليل شرايط خاص کانديداتوری وجود دارد به عنوان روشنفکر انقلاب اسلامی توصيه می‌کنم هرگز به خاطر مقاصد سياسی و گروهی منافع ملی کشور خودشان را زير پا نگذارند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال مخالفت‌هايی از جنس هر ۹ روز يک بحران برای ميرحسين موسوی در صورت پيروزی‌اش در عرصه انتخابات گفت: اين درست است که اصلاحات هميشه با بحران روبه‌رو بوده است و اين بحران‌ها از سوی کسانی انجام می‌گرفت که می‌خواستند قدرت در دست آنها باشد و هميشه کسانی که مايل هستند قدرت در دست آنها باشد برای همه بحران می‌سازند و اين طبع نظام‌هايی است که دموکراسی را رعايت نمی‌کنند.

رهنورد با تاکيد بر اينکه روحيه مردم‌سالاری در گروه‌هايی که بحران‌سازی می‌کنند وجود ندارد، گفت: اميدوارم کسانی که در اين رقابت به پيروزی نمی‌رسند منافع ملی را به منافع قدرت‌مداری ترجيح بدهند و از بحران سازی دست بردارند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا مير حسين موسوی خودش را برای اينگونه مخالفت‌ها آماده کرده است، گفت: هر سياستمداری قاعدتا بايد خود را برای جوابگويی به مخالفين خود آماده کند و موسوی هم يک سياستمدار است و مطمئنا خودش را برای برخی بحران‌ها آماده کرده است.

استاد سابق دانشگاه الزهرا همچنين در مورد تفاوت عدالت در ديدگاه ميرحسين موسوی با ديدگاه احمدی‌نژاد نيز گفت: وقتی رئيس‌جمهور ادعا کرد که می‌خواهد عدالت را برقرار کند اما کشاورزی و صنعت را با واردات بی‌رويه از بين برد و کارخانه‌ها را تعطيل کرد و با يک فضای خشن امنيتی آرامش را از جوانان گرفت، روش‌های آن رئيس‌جمهور برای استقرار عدالت مطمئنا غلط است. مهم اين است که عدالت را با چه اقداماتی پياده می‌کنيم و اين را بايد بدانيم عدالت شعار همه مردم است و صرفا شعار آقای احمدی‌نژاد نيست.

رهنورد در پايان گفت‌وگوی تفصيلی خود با ايلنا، در خصوص اميدواری‌اش نسبت به پيروزی موسوی در عرصه انتخابات نيز گفت: حضرت امام فرمودند ما مامور به تکليف هستيم نه مامور به نتيجه و تمام تلاش خود را برای پيروزی رئيس‌جمهور اصلاح‌طلب معتقد به اصول مهم انقلاب اسلامی و قرآن کريم انجام می‌دهيم اما پيروزی دست خدا است.





















Copyright: gooya.com 2016