یکشنبه 17 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«مرام كروبي» ستودني است، كروبي:«آمده ام تا بروي!»، بابك داد

بابک داد
احمدي نژاد حتي براي دفاع از ادعاي خود درباره توهين روزنامه كروبي به همسرش «وقت» نگذاشت؛ اما كروبي از زمان محدود خود، از حيثيت رقيبان انتخاباتي خود نيز حمايت كرد.اين «مرام كروبي» در اين دوران «بي مرامي» يك صفت نادر و ستودني است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدي كروبي» دبیر کل حزب اعتماد ملی خواستار ایجاد «کمیته حقیقت یاب» در مورد مافیای مالی ادعايي احمدي نژاد شد و گفت: «باید کمیته‌ای راجع به این مباحث ایجاد شود تا حقیقت افشا گردد.»

اين «شاه جمله» سخنان كروبي در مناظره ديشب نبود. «يكي از دهها» شاه جمله هايش بود. كروبي در مناظره ديشب بارها «هوش» و «شجاعت» بالاي خود را نشان داد ولي وقتي «دو دقيقه» باقيمانده اش را گذاشت تا بعد از احمدي نژاد صحبت كند تا در ده دقيقه پاياني، احمدي نژاد اتهامي نزند كه فرصت پاسخش نيست، صداي فرياد شادي و جيغ از چند خانه بلند شد.درست مثل وقتهايي كه تيم ملي گل مي زند.

ديشب در دقيقه دوم مناظره و به محض شروع سخنان كروبي درباره اينكه هم از «شخص» احمدي نژاد و هم از «شيوه اداره دولتش» انتقادهايي دارد و براي «تغيير دولت» آمده، در غرب استان تهران براي لحظاتي «طوفان» شد و باراني سيل آسا باريد! براي من كه تا حدودي «نشانه گرا» هستم، اين نشانه همان «تغييري» است كه كروبي وعده اش را ديشب هم با لحني طوفاني و مستحكم تكرار كرد و تلويحا" گفت:«آمده ام تا بروي!»

در طرف مقابل، ديشب آقاي احمدي نژاد با چند آمار و چارت گرافيكي از وضعيت «عالي!» كشور و «بدبخت شدن غرب و دنيا!» به استوديو آمده بود تا با «بحث علمي!» و چنانچه به زبان آورد، خود را يك «كارشناس ارشد» و رئيس جمهوري «عالـِم» نشان دهد و به تحقير طرف مناظره خود و متهم كردنش به بي سوادي يا «تأثير گرفتن از اين و آن كارشناس» متهم نمايد. او بارها گفت:«رئيس جمهور بايد در همه زمينه ها كارشناس ارشد! باشد.»

متقابلا" كروبي با ابزار خود احمدي نژاد به ميدان رفت و گفت:« دو برنامه چهارساله توسعه در مجلسي تصويب شده كه من رئيس آن بوده ام و زماني كه من نائب رئيس مجلس قانونگذار كشور بودم شما بخشدار خوي يا ماكو بوديد!!» او سپس «صحت» آمارهاي ارائه شده توسط احمدي نژاد را زير سئوال برد و گفت:« همگي آمارنويسان در يد اختيار خود شما هستند و طبيعي است حتي آمار تورم 25 درصدي را كه ديروز بانك مركزي اعلام كرده، ظرف يك روز تبديل كرده ايد به تورم 15 درصدي!» و بعد با هوشمندي «تورم» را با «توّهم» مترادف كرد و احمدی‌نژاد و دولتش را به خیال پردازی و توهم آفرینی متهم کرد و گفت: «شما توّرم را با خیالات و ابهامات در هم آمیخته‌اید. در حالی به گفته ضرغامی رییس صداوسیما گوشت کیلويی 6 هزار تومان است اما دولت شما می‌گوید کیلويی 4 هزار تومان است!» كروبي همچنين به «خدمات غيرمستقيم» احمدي نژاد به اسرائيل اشاره كرده و سندي را خواند كه نشانگر اين واقعيت بود كه اگر موساد ميلياردها دلار صرف مي كرد نمي توانست به اندازه آقاي احمدي نژاد و سخنراني هايش براي اسرائيل كار كند!»

به نظرم هيچكس مثل كروبي نمي توانست احمدي نژاد را چنين ضربه فني كند. يك «نشانه» اين ضربه فني بزرگ، به گفته «ياس نو» اغتشاشات ديشب در برخي نقاط شرقي تهران است كه معلوم است طرفداران عصباني كدام كانديدا به اينگونه روشها مبادرت مي كنند!

دوستاني كه از ابتدا خواهان «كناره گيري» آقاي كروبي بودند، ديشب حداقل در دلشان به خود خرده گرفتند و شجاعت و هوش او را ستودند. زيرا كروبي تنها كسي است كه از «وقت خود» براي دفاع از حيثيت خانم رهنورد، آقاي هاشمي و حتي آيت الله جوادي آملي مايه مي گذارد و محكم ترين ديوار مقابل تهمت پراكني هاي احمدي نژاد است.اما زماني كه از احمدي نژاد خواست درباره «ادعاي» او درباره توهين روزنامه اش به همسر احمدي نژاد آدرس بدهد و تاريخ يا شماره روزنامه را اعلام كند، گفت:«من از وقت خودم براي اين كار استفاده نميكنم!»

احمدي نژاد حتي براي دفاع از ادعاي خود درباره توهين روزنامه كروبي به همسرش «وقت» نگذاشت؛ اما كروبي از زمان محدود خود، از حيثيت رقيبان انتخاباتي خود نيز حمايت كرد.اين «مرام كروبي» در اين دوران «بي مرامي» يك صفت نادر و ستودني است.

پي نوشت: هنوز معتقدم نامزدي همزمان «ميرحسين موسوي» و «مهدي كروبي» يا اصطلاحا" «ميرحسين كروبي» رقيب اصلي را حسابي «آچمز» كرده و انشاءلله به «تغيير» خواهد انجاميد. كافي است مردم باور كنند هر رأيي كه ندهند، يك رأي مثبت به سبد احمدي نژاد داده اند. كسي كه با دروغ گويي و هتك حيثيت انسانها، ديگر «شرايط رياست جمهوري» را ندارد و به قول آقاي كروبي اگر از همان آغاز، از سوي بزرگان نظام توبيخ مي شد، كارش به اينجا نمي كشيد كه چهارسال زمان براي « پيگيري واثبات قانوني» اتهامات آن افراد را بگذراند و درست در بحبوحه انتخابات، دوباره همان اتهامات را مطرح نمايد!

نكته: امشب كروبي و ميرحسين مناظره دارند.بهترين فرصت براي هر دو، تا مردم را متوجه دلايل و ضرورت هاي «رفتن آقاي احمدي نژاد» و «بازسازي ويرانه هاي» كشور بكنند.

فرصت نوشتن / روزنوشته هاي بابك داد

http://www.babakdad.blogfa.com





















Copyright: gooya.com 2016