دوشنبه 25 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سانسور را متوقف کنيد، اطلاع رسانی آزاد قربانی کودتای انتخاباتی! گزارشگران بدون مرز

از تاريخ شنبه ١٣ خرداد و در پی اعلام نتايج انتخابات که مورد اعتراض همگانی در ايران است. سانسور و سرکوب اطلاع رسانی مستقل و روزنامه نگاران از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی تشديد شده است. نزديکان محمود احمدی نژاد مطبوعات را تحت فشار قرار داده اند تا اخبار اعتراضات به تخلف و تقلب در انتخابات را منتشر نکنند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " اطلاع رسانی آزاد برای منابع مستقل خبری دشوارتر شده است. مقامات مسئولان جمهوری اسلامی در پی مهار همه‌ی رسانه‌هايی هستند که به " پيروزی" احمدی نژاد اعتراض می‌کنند. آنها می‌خواهند به هر قيمتی پوشش خبری رسانه‌‌ها از اعتراضات به تقلب در انتخابات را محدود کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز بار ديگر کشورهای اروپايی را فرا می‌خواند تا نتايج دور اول انتخابات رياست جمهوری در ايران را به دليل سرکوب و سانسور عليه روزنامه‌نگاران و رسانه ها به رسميت نشناسند. "لازمه‌ی انتخابات دمکراتيک وجود رسانه‌های آزاد است که بتوانند در باره روند انتخابات و يا تقلب و تخلف در آن تحقيق و گزارش‌دهی کنند. هيچ کدام از اين شرايط برای به اصطلاح انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد وجود ندارد. ما قويا از دولت‌های اروپايی می‌خواهيم تا زمانی که رسانه‌های آزاد و مستقل نتوانند به شکل آزادنه در باره انتخابات تحقيق و گزارش‌دهی کنند، از به رسميت شناختن نتايج داده شده از سوی مقامات رسمی خوداری کنند. انتخاباتی که برنده آن با دستگيری و سرکوب اعلام شود، نمی‌تواند دمکراتيک باشد."

سانسور مطبوعات و اينترنت
ماموران قضايی– امنيتی در تحريره روزنامه‌های اصلاح طلب حضور می‌يابند و راسا مطالب و مقالات را سانسور می‌کنند. مهدی کروبی يکی از کانديداهای انتخابات در دومين اطلاعيه خود گفته است : " کار به جايی رسيده است که حتی از انتشار اطلاعيه ها و بيانيه های اينجانب در روزنامه ها و حتی روزنامه اينجانب خودداری می شود و مطبوعات مورد تهديد قرار می گيرد." روزنامه اعتماد ملی از روز شنبه با ستون‌های سفيد سانسور شده منتشر می‌شود. در تاريخ ١٤ خرداد نشريه ولايت در قزوين برای انتشار کاريکاتوری از احمدی نژاد در شماره ٢٠ خرداد ماه خود توقيف شد. از سوی سعيد مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران به رسانه ها هشدار داده است که از انتشار مطلبی در مغاير با اعلام رسمی نتايج خوداری کنند. روزنامه کلمه سبز از روز شنبه ١٣ خرداد اجازه انتشار نيافته است توقيف روزنامه ميرحسين موسوی، رسما از سوی مقامات اعلام نشده است.

دسترسی به شبکه اينترنت همچنان با دشواری همراه است و بسياری از سايت های اطلاع رسانی مسدود شده اند. از جمله سايت های نزديک به کانديداهای معترض از جمله خرداد نو ، آفتاب نيوز ، قلم سبز، انتخاب , آينده، موج سوم، نوروز ، تريبون کاملا مسدود شده اند. سايت های چون شبکه اجتماعی فيس بوک و يوتيوب و توييتر با دشواری قابل دسترسی هستند. شبکه تلفن‌های موبيل و سيستم پيامک در تهران همچنان دچار اختلال جدی است.

هدف گيری رسانه های خارجی
اختلال و پارازيت بر روی برنامه‌های دو شبکه فارسی زبان بی بی سی و صدای امريکا که در ايران بسيار پربيننده هستند، ادامه دارد. سايت انگليسی بی بی سی مسدود است.
يکشنبه ٢٤ خرداد دفتر شبکه تلويزيون العربيه در تهران از سوی مقامات رسمی در تهران تعطيل شد. در اين باره خبرنگار العربيه اعلام کرده بود : "مقامات ايرانی پيشتر از ما خواسته بودند تا برخی از گزارشهای ارسالی خبرگزاری رسمی ايران را جايگزين گزارشهای العربيه کنيم و ما نيز با اشاره به منابع رسمی خبر را منتشر کرديم".
ماموران امنيتی مانع فعاليت آزادانه خبرنگاران خارجی حاضر در محل و تهيه گزارش در باره اعتراضات به " پيروز" معرفی کردن احمدی نژاد در انتخابات می‌شوند.
در تاريخ ١٣ خرداد به گزارشگران دو شبکه تلويزيونی آلمان ARD و ZDF توصيه شده بود، از هتل محل اقامت خود خارج نشوند. در تاريخ ٢٤ خرداد خبرنگاران شبکه سه تلويزيون فرانسه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دوربين فيلم‌برداری آنها توسط شخصی پوشان موتور سوار دزديده شد. دو خبرنگار شبکه دو تلويزيون هلند دستگير و از ايران اخراج شدند. همکار شبکه تلويزيونی ايتاليايیRAI ، گزارشگر خبرگزاری رويترز، از سوی پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، گروهی از خبرنگاران بی بی سی از سوی پليس تهديد به بازداشت شدند. از تعدادی از خبرنگاران رسانه های خارجی خواسته شده است ايران را ترک کنند.

دستگيری روزنامه نگاران ايرانی
از تاريخ ٢٣ خرداد ١٢ روزنامه نگار و وب نگار در ايران بازداشت شده اند. روزنامه نگاران رضا عليجانی برنده جايزه ٢٠٠١ گزارشگران بدون مرز، تقی رحمانی، هدی صابر ، پس از چند ساعت بازداشت در تاريخ ٢٤ خرداد آزاد شدند. اما در همين روز عبدالرضا تاجيک در محل کارش و در دفتر روزنامه فرهيختگان از سوی سه مامور لباس شخصی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. مهسا امرآبادی روزنامه نگار اعتماد ملی در خانه اش از سوی ماموران امنيتی بازداشت شد، اين ماموران حکم بازداشت همسر وی مسعود باستانی را نيز به همراه داشته اند. از سوی ديگر هيچ اطلاعی از احمد زيدآبادی دستگير شده در ٢٣ خرداد و کيوان صميمی بهبهانی سردبير نشريه توقيف شده نامه، که نيمه شب همان روز بازداشت شده است، در دست نيست. از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار ديگر اطلاعی در سراسر کشور در دست نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016