جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار! برنامه جديد کودتاگران، گرفتن زمان از جنبش و اعتراف گيری از بازداشت شدگان، سعيد علم الهدی

گرفتن زمان از اين جنبش، در کنار تحليل رفتن انرژی آن و همچنين تلاش شديد برای اعتراف گيری از زندانيانی که اين روزها در بدترين شرايط ممکن قرار دارند، مرحله جديدی از کودتا است که از سه روز پيش کليد خورده است. از همين رو شريعتمداری کيهان و نيروهای تحت امر قاضی سعيد مرتضوی تلاش شبانه روزی خود را برای اعتراف گيری از اين زندانيان آغاز کرده اند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کودتاگران در تهران دو سه روز است که وارد فاز جديدی از عمليات خود شده اند. آن ها پس از مواجهه با رفتار غير قابل پيش بينی مردم و آمدن آن ها به خيابان، اگر چه عقب نشينی کردند و چند نفری از زندانيان را آزاد کردند و قول رسيدگی به اعتراضات را طريق از مراجع قانونی را دادند اما در حقيقت آن ها وارد مرحله جديدی از برخورد خود با مردم شدند.

در اين مرحله آن ها ابتدا کسانی را که می توانستند حرکات و رفتارهای شان را شناسايی و تحليل کنند، از بدنه جنبش حذف کردند. اين کار را با دستگيری سعيد حجاريان و بهزاد نبوی که شب قبل از آن آزاد شده بود، شروع کردند. به اين وسيله ظاهرا امکان تحليل رفتار آن ها از بين رفته است. از سوی ديگر با کمک صدا و سيما که به ستاد جنگ روانی کودتاگران عليه مردم ايران تبديل شده، شروع به تبليغ استفاده از روش های قانونی برای پيش برد هدف ها کرده و ظاهرا با کسانی هم که به موسوی و کروبی رای داده اند گفت و گو می کنند و سعی دارند رفتار بازتری از خود بروز دهند. آن ها با اين اقدام خود شتاب انتقال اعتراض های مردمی به ديگر نقاط را کم کرده و در عين حال امکان انتقال آن را به شهرهای کوچک و حاشيه نشين ها را از بين برده اند.

هم اکنون آن ها با قطع رابطه اين جنيش مردمی با تحليل گرانی که می توانستند رفتارهای آن ها را تحليل و راهکار برخورد با آن را ارائه دهند، در شرايطی قرار دارند که می توانند زمين بازی را تغيير دهند. گرفتن زمان از اين جنبش، در کنار تحليل رفتن انرژی آن و همچنين تلاش شديد برای اعتراف گيری از زندانيانی که اين روزها در بدترين شرايط ممکن قرار دارند، مرحله جديدی از کودتا است که از سه روز پيش کليد خورده است. از همين رو شريعتمداری کيهان و نيروهای تحت امر قاضی سعيد مرتضوی تلاش شبانه روزی خود را برای اعتراف گيری از اين زندانيان آغاز کرده اند.

از بند ۲۰۹ اوين خبر می رسد که برخی از زندانيان از جمله مصطفی تاج زاده، عبدلله رمضان زاده و محسن امين زاده تحت فشار و شکنجه زياد هستند تا مجبور به انجام مصاحبه تلويزيونی شوند تا آن ها را عوامل انقلاب مخملی و جاسوس بيگانه معرفی کنند.

در کنار اين اقدامات آن ها نيروهای خود را ظاهرا از سطح شهرها جمع آوری کرده تا حساسيت مردم را کاهش دهند. برای همين برخلاف روزهای گذشته اعتراضات مردمی و خودجوش در محله ها ديگر چون روزها ابتدايی هفته، ديده نمی شود.

از اين رو کسانی معتقدند در نماز جمعه اين هفته نيز آيت الله خامنه ای چيزی که امکان خاتمه يافتن اعتراض ها به نفع مردم را داشته باشد مطرح نکرده و يک سری نصيحت های کلی برای ايجاد وحدت و امکان سو استفاده دشمنان از اين اختلافات داخلی را مطرح خواهد کرد. هرچند کم نيستند کسانی که نمازجمعه اين هفته را مقدمه ای بر حکومت رعب و وحشت و سرکوب گسترده می دانند.

اين وقت کشی ها به اين اميد صورت می گيرد تا ضمن گرفتن اعتراف از برخی افراد و کاهش انرژی جنبش و جلوگيری از انتقال آن به ديگر مناطق و شهرهای درجه دو و سه، فرصت لازم را برای سرکوب در اختيار کودتا گران قرار دهد.

سعيد علم الهدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016