سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبيرکل سازمان ملل خواستار پايان خشونت در ايران شد، صدای آلمان

بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحدبان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد رهبری جمهوری اسلامی را فرا خواند که به برخورد خشونت‌آميز خود با تظاهرکنندگان معترض در ايران پايان دهد. وی خوستار يافتن راه حلی مسالمت‌آميز برای رفع اختلافات در ايران شد.

بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل، دوشنبه (۲۲ ژوئن، اول تيرماه) در نيويورک از دولت جمهوری اسلامی خواست که در برخورد با هواداران اپوزيسيون و تظاهرکنندگان معترض به زور و خشونت متوسل نشود.

وی از خشونتی که در ايران حاکم است، به ويژه به‌کارگيری خشونت از سوی دولت جمهوری اسلامی در برخورد تظاهرکنندگان ابراز تاثر کرد. بان کی‌مون با اين اظهارات تازه لحن خود در مقابل رهبری ايران را تندتر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير کل سازمان ملل از حکومت ايران خواست که حقوق پايه‌ای مدنی چون آزادی بيان، آزادی رسانه‌ها، حق اجتماع و حق اطلاع‌رسانی را رعايت کند و به آن احترام بگذارد. به گفته‌ی وی دولت جمهوری اسلامی بايد فورا به بازداشت‌ها، تهديدها و توسل به خشونت پايان دهد.

بان کی‌مون همچنين تصريح کرد که دولت حاکم و جناح اپوزيسيون در ايران بايد اختلافات خود را از راه گفت‌گويی مسالمت‌آميز و با تکيه بر قوانين موجود برطرف سازند. وی ابراز اميدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی به خواست دمکراتيک مردم ايران احترام بگذارد.

نگاه متفاوت غرب و روسيه

کشورهای اروپايی و همچنين آمريکا انتقادات خود از عملکرد دولت ايران در برخورد با معترضان را تشديد کرده‌اند، روسيه اما درگيری‌ها و بحران کنونی حاکم در ايران را جزو امور داخلی جمهوری اسلامی می‌داند.

خانم "آنگليکا بر" (Beer)، رييس هيات رسيدگی به مسايل ايران در پارلمان اروپا عصر دوشنبه (۲۲ ژوئن) در گفت‌وگويی با شبکه راديويی آلمان (Deutschlandfunk) در اين رابطه تصريح کرد: «طبيعی است که نمی‌توان اين جنايات عليه تظاهرکنندگان معترض را جزو مسايل داخلی به شمار آورد. ما با اين قضيه در مورد چين و کشتاری که در ميدان صلح آسمانی روی داد، آشنا هستيم.»

وی افزود: «انتظار من اين است که سازمان ملل متحد در روند اوضاع مداخله کند. به نظر من اکنون بايد در تمامی سطوح دست به فعاليت‌های ديپلماتيک زد و بهترين اقدام اين است که شخص بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل تقاضای انجام سفری فوری به ايران را مطرح کند.»

به عقيده "آنگليکا بر"، اتحاديه اروپا بيش از اندازه به انتظار نشسته است. وی در اين رابطه خاطرنشان ساخت: «هيات ما با موافقت پارلمان ايران خواستار اين شده بود که اتحاديه‌ی اروپا، نمايندگی‌ای در تهران داير کند تا از اين طريق گفت‌گويی واقعی ميان طرفين انجام گيرد و ما هم بتوانيم تماسی مستقيم با مردم ايران داشته باشيم، اما از به نتيجه رسيدن اين تلاش‌ها جلوگيری شده است.»

"آنگليکا بر" همچنين بر لزوم به کارگيری تمامی راه‌های ديپلماتيک برای حل بحران تاکيد کرد و گفت: «هنوز تمامی درها بسته نشده و بايد از آن درهايی که هنوز بازند، استفاد کرد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016