جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی سعيدی، نماينده‌ ولی فقيه در سپاه: مردم فعليت بخش حاکميت دينی هستند نه مشروعيت بخش آن، ايسنا

حجت‌الاسلام والمسلمين علی سعيدی اظهار کرد: رهبری الهی زيربنای انقلاب‌های توحيدی و شکل‌دهنده‌ی اصلی مهندسی و شاکله‌ نظام دينی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنان پيش از خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران با تبريک فرارسيدن اعياد شعبانيه افزود: نامگذاری روز تولد حضرت سيدالشهدا(ع) به عنوان روز پاسدار افتخار بزرگی برای مجموعه‌ پاسداران و بسيجيان و مبين عمل به رسالت سپاه در پاسداری همه‌جانبه از انقلاب اسلامی است. بنده اين انتخاب را به همه‌ پاسداران عزيز و بسيجيان دريادل صميمانه تبريک عرض می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به سی‌امين سالگرد تاسيس و شکل‌گيری نماز جمعه اظهار کرد: نماز جمعه، اين نهاد با برکت و زمينه‌ساز پاسداری از انقلاب اسلامی است که بنده سی‌امين سالگرد تاسيس آن را به نماز‌گزاران و ملت شريف ايران تبريک و تهنيت می‌گويم.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همين زمينه درباره عوامل پايداری انقلاب اسلامی گفت: در تاريخ معاصر با چند انقلاب مهم همچون انقلاب کبير فرانسه در سال ۱۷۸۹ ، انقلاب اکتبر شوروی در سال ۱۹۱۷ ،‌انقلاب الجزاير و چهارمين انقلاب يعنی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ميلادی يعنی ۱۳۵۷ شمسی روبه‌رو هستيم. اين چهار انقلاب در جايگاه خود از تاثير خاصی در منطقه و جهان برخوردار بوده‌اند، اما هيچ کدام از آن‌ها به پايداری انقلاب اسلامی ايران نمی‌رسند.

سعيدی ادامه داد: انقلاب کبير فرانسه تا ۱۰۰ سال با بحران‌های شديدی مواجه بود. در اين دوران قتل‌عام‌ها ، تسويه‌حساب‌ها و درگيری‌های پس از پيروزی ، آن را با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه کرده بود. انقلاب اکتبر شوروی نيز به دليل ديکتاتوری استالين و خروج از خطوط اصلی انقلاب، با سخت‌ترين بحران‌ها و انحرافات مواجه شد و سرانجام به تاريخ پيوست. انقلاب الجزاير نيز که از مساجد و به نام دين و ديانت آغاز شده بود به دليل آن که نتوانست زمينه‌ حاکميت دين را حتی يک روز در الجزاير فراهم کند، با مشکلاتی مواجه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: در اين بين تنها انقلاب اسلامی ايران با تکيه بر توحيد و مکتب بالنده اسلام پايه‌گذاری شد و با گذشت ۳۰ سال از آن تحقيقا و دقيقا می‌توان اين ادعا را داشت که بر همان پايه‌ها و اصول اوليه‌ی خود قرار دارد و توانسته دستاوردهای شگفت‌آوری را در سطح کشور کسب کند و تاثير فوق‌العاده‌ای در منطقه‌ی خاورميانه و برد گسترده‌ای در معادلات بين‌المللی داشته باشد.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکيد کرد: اگر بخواهيم در بين انقلاب‌های معاصر موفق‌ترين را نام ببريم بايد بگوييم که انقلاب اسلامی ايران موفق‌ترين و تاثيرگذارترين انقلاب‌ها در سطح ايران، منطقه‌ خاورميانه و جهان است. در اين بين نکته‌ قابل توجه اين است که نه تنها انقلاب‌های تاريخ معاصر با چالش‌هايی مواجه شده است بلکه انقلاب‌های گذشته نيز با چالش‌هايی مواجه بوده. انقلاب موسی‌بن‌عمران بعد از پيروزی با چالش‌ها و بحران‌های فزاينده‌ای مواجه شد که اميرالمومنين(ع) در خطبه‌ای به تفصيل به بيان چالش‌ها و بحران‌های آن روز پرداخته‌اند.

سعيدی يادآور شد: انقلاب‌ صدر اسلام به رهبری پيامبر(ص) نيز با چالش‌های متعددی مواجه شد؛ به گونه‌ای که پس از رحلت ايشان انقلاب مسير انحرافی طی کرد و اين حاکميت به حاکميت موروثی بنی‌اميه و بنی‌عباس منجر شد و فجايع بسياری را در تاريخ اسلام ايجاد کرد. در اين بين تنها انقلابی که تا امروز و با گذشت سه دهه با سخت‌ترين بحران‌ها مواجه بوده اما توانسته در برابر همه‌ی طوفان‌ها و بحران‌ها بايستد و همه‌ی شاخصه‌هايش را حفظ کند، انقلاب اسلامی ايران است.

به گزارش ايسنا، وی در ادامه با طرح اين پرسش که عوامل شکل‌گيری انقلاب‌های توحيدی چيست؟ گفت: از بين اين عوامل سه عامل بسيار مهم و تعيين‌کننده يعنی رهبری الهی ، شريعت و آيين‌ الهی و مکتبی و مردم وجود دارد. رهبری الهی رهبری است که در سلسله مراتب ولايت الهی قرار داشته باشد، شريعت و آيين ‌الهی و مکتبی نيز که محتوی اداره جامعه‌ بشری را نشان می‌دهد و مردم نيز قاعده‌ نظام هستند؛ اين سه عامل مهم‌ترين عوامل شکل‌دهی انقلاب‌های توحيدی است.

سعيدی ادامه داد: در نهضت موسی‌بن‌عمران اين سه عامل را به خوبی می‌بينيم . رهبری او و شريعت آسمانی و مردمی که به او پيوسته‌اند در راه پيروزی اين انقلاب تلاش کردند. در اين بين اين سوال پيش می‌آيد که مهم‌ترين عامل در بين اين سه عامل چيست؟ بر اساس آيات شريفه‌ قرآن ، روايات و تجربه‌ تاريخی ، رهبری نقش زيربنايی داشته و دارد. رهبری الهی زيربنای انقلاب‌های توحيدی و شکل‌دهنده‌ی اصلی مهندسی و شاکله‌ نظام دينی است.

نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به يکی از احاديث امام باقر(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) نماز، زکات ،‌حج ، روزه و ولايت و رهبری را پنج عامل عملی اسلام می‌داند، اما از ايشان پرسيدند که کدام‌يک از اين پنج اصل مهم‌تر است و نقش زيربنايی دارد که امام ‌فرمود کليد و زيربنای تحقق زکات ، نماز، جهت‌دهی حج و همه‌ی احکام الهی، رهبری و ولايت الهی است.

سعيدی با بيان اين که پس از اهميت رهبری ، نقش مردم تعيين‌کننده است، گفت: مردم در انقلاب‌های توحيدی نقش اساسی دارند اما در اينجا بايد نقش رهبری و مردم را به صورت شفاف مشخص کنيم و بدانيم نقش رهبری و مردم چيست. قطعا نقش مردم مشروعيت بخشی نيست، بلکه تحقق بخش و فعليت بخش حاکميت دينی هستند. ولايت از آن خداست، ‌حاکميت انحصاری بر مردم از آن خداست، ‌خداست که حاکم بر مردم است و اوست که می‌داند چه کسی برای مصالح مردم مفيدتر است؛ بنابراين معتقديم که مشروعيت و ‌ولايت از آن ذات باری‌تعالی است و هيچ حکومتی بدون ارتباط با خدا و بدون مشروعيت الهی، رسميت و مشروعيت پيدا نمی‌کند؛ بنابراين نقش مردم فعليت‌بخشی است.

وی با بيان اين که خداوند با دو رکن اساسی رهبری الهی و شريعت آسمانی زمينه‌ی تکامل مردم را فراهم کرده است، اظهار کرد: روشن است که خداوند پيامبران و قانون را برای ملائکه نفرستاده، بلکه آنها را برای مردم فرستاده است. مردم با پيروی از رهبری و التزام به احکام الهی زمينه حاکميت دينی را فراهم می‌کنند . آنجا که مردم در پای رهبری ايستادند زمينه‌ پيروزی ايشان فراهم شد. به طور مثال بنی‌اسراييلی که در زير چکمه‌های مستکبران فرعون دست و پا می‌زد با پيروی از موسی‌بن عمران و رهبری الهی او زمينه‌ی نجاتش فراهم شد.

سعيدی ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌فرمايد وقتی خداوند صبر و استقامت بنی‌ اسراييل را در کنار موسی‌بن‌عمران ديد برای آنها زمينه‌ی پيروزی را فراهم و عزت را جايگزين ذلت کرد. بنی‌اسراييل ذليل بود اما در سايه رهبری الهی توانست به پيروزی برسد. در عصر پيامبر نيز اين اتفاق افتاد؛ هنگامی که پيامبر از مکه خارج شد يکه و تنها بود، اما هنگامی که مردم به او پيوستند و به مکه برگشتند بدون کوچکترين خون‌ريزی سلسله‌ خبيثه حکام جاهلی ساقط شدند و زمينه‌ی حاکميت دينی فراهم شد.در اين رابطه حضرت علی (ع) می‌فرمايد وقتی خداوند صداقت ما را در کنار رهبری ديد پيروزی‌هايش را بر ما نازل کرد و بر دشمن ما نکبت را فرو فرستاد.

نماينده‌ی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ انقلاب سوم يعنی انقلاب اسلامی نيز براساس اين سه رکن به پيروزی رسيد. اولين رکن رهبری الهی حضرت امام روح‌الله به عنوان رهبر الهی زمينه‌ساز اين انقلاب الهی در اين عصر شد. دومين رکن اسلام و مکتب اسلام به عنوان منشور تکامل بشر و سوم مردم با پيروی‌شان و اتکا به حضرت امام (ره) زمينه‌ی پيروزی را فراهم و بزرگ‌ترين فتوحات و افتخارات را در سايه‌ی پيروی از حضرت امام (ره) کسب کردند.

نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با طرح اين پرسش که عوامل پايداری انقلاب اسلامی چيست؟ گفت‌: اگر عوامل ايجاد انقلاب يعنی رهبری،‌ شريعت اسلامی يعنی اسلام و مردم در ايجاد اين انقلاب وجود داشتند، پس اين سوال مطرح است که چگونه انقلاب باقی می‌ماند و چگونه انقلاب تداوم می‌يابد؟ قطعا علل موجده و علل مبقيه نيز وجود دارد؛ همان عواملی که باعث ايجاد انقلاب شد باعث تداوم انقلاب نيز می‌شود.

سعيدی در ادامه توضيح داد: تداوم رهبری با همه شاخصه‌هايش از مهم‌ترين عواملی است که باعث پايداری انقلاب اسلامی می‌شود. انقلاب اسلامی که با شاخصه‌های اسلامی به دنيا معرفی شده است مهم‌ترين رکنش ولايت الهی است. اين سه اصل فرازمانی است. ولايت الهی بزرگ‌ترين نماد و تابلوی معرفی حکومت دينی است . اين اصل فرازمانی است و به عصر نبوت اختصاص ندارد . در عصر نبوت و امامت ، ولايت الهی تابلوی تمام‌نمای حکومتی دينی است. در عصر غيبت نيز همين وضعيت حاکم است، منتهی در عصر نبوت ولايت الهی در چهره‌ نبی و پيامبر متجلی می‌شود . در عصر امامت در چهره‌ امام معصوم و در عصر غيبت نيز در چهره‌ ولی فقيه عادل؛ از اين رو از اين جهت فرقی بين عصر نبوت، امامت و غيبت وجود ندارد.

وی به روايتی از حضرت علی(ع) که در کتاب ابن طاووس موجود است اشاره کرد و گفت: اين روايت را خطيب موقت جمعه در جلسه‌ قبل بيان فرمودند. در اين حديث حضرت علی (ع) می‌فرمايد پيامبر به من عهدی را بيان کرد و فرمود « يا علی ولايت امت من بر عهده‌ی توست». اين لحن می‌خواهد مشروعيت الهی را بگويد؛ هم مشروعيت الهی و هم مقبوليت الهی را می‌گويد.

نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طرح اين پرسش پرداخت که به هنگامی که امام موسی ‌بن‌جعفر(ع) در زندان است ولايت الهی دارد يا ندارد؟ يا اگر حاکم شود ولايت دارد؟ گفت: اين سوال مهی است که بايد به اين سوال پاسخ داد. بحث اين است که موسی‌بن‌جعفر ولی‌الله است، چه در زندان و چه در عرصه‌ی حاکميت؛ فرقش اين است که هنگامی که او در راس حکومت باشد حکومت اسلامی تشکيل شده است، وگرنه در اصل ولايت چه موسی‌بن جعفر در زندان باشد و چه در راس حاکميت، هيچ فرقی نمی‌کند.

سعيدی ادامه داد: در اين روايت پيامبر (ص) به حضرت علی(ع)، فرمود « علی جان ولايت امت من بر عهده‌ توست» اين را زمانی می‌فرمايند که هنوز مردم رای نداده‌اند و در خانه‌ی علی مراجعه نکرده‌اند. قبل از اين که پيامبر فوت کنند در حياط خانه‌ی خودشان به علی می‌فرمايند منتخب خدا برای مردم تو هستی و سپس می‌فرمايد که « علی ولايت خدا بر عهده‌ی توست، اگر مردم با ميل و رغبت به سراغ تو آمدند والا رهايشان کن». در اين حديث می‌خواهد بگويد «علی جان ولايت الهی بر عهده‌ی توست، اگر منتخب مردم با منتخب خدا و من يکی بود، آن امت بر حق است و در صراط مستقيم قرار دارد، اگر منتخب آنها فرد ديگری شد، از صراط مستقيم و دايره ولايت الهی خارج خواهند شد.»

وی خاطرنشان کرد: اين روايت چنين موضوعی را مطرح می‌کند و تمام روايات ما نيز بر بيان اين موضوع تاکيد دارند. بحث اين است که در دوران غيبت ولايت الهی چگونه محقق می‌شود؟ اراده‌ خدا اين بوده است که نبوت در بستر امامت و امامت در بستر فقاهت تحقق يابد و راهی غير از اين وجود ندارد.

نماينده‌ی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم‌چنين با اشاره به خطبه‌ شعبانيه گفت: پيامبر در پايان خطبه‌ شعبانيه می‌فرمايد « خداوند من را به عنوان نبی انتخاب کرد، تو را به عنوان امام انتخاب کرد، هر کسی امامت تو را انکار کند نبوت مرا انکار کرده است». در همين رابطه مرحوم فلسفی از اين روايت و روايت ديگر نسبت امامت با نبوت را اين گونه بيان کرد که « اين نسبت اقل و اکثر ارتباطی است و نه استقلالی؛ يعنی انکار امامت به انکار نبوت منجر می‌شود، سوال اينجاست که آيا انکار ولايت فقيه نيز به انکار امامت منجر می‌شود؟

نماينده‌ی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه گفت: سخن امام عصر در اين زمان اين است که کسی که در برابر ولی فقيه بايستد و مقابله کند، مثل آن است که در برابر امام زمان (عج) ايستاده است.

وی با طرح اين پرسش که علت پايداری انقلاب اسلامی تا کنون چه بوده است؟ گفت: چرا ما توانسته‌ايم در برابر استکبار مستکبرين بايستيم؟ چرا دماغ مستکبرين در دنيا به خاک ماليده شده است؟ چرا برای تغيير خاورميانه آمده بودند اما دست از پا درازتر برگشتند؟ کانون بيداری اسلامی در ايران است؛ اين امر زير سايه‌ی اقتدار ولايت فقيه است.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی يادآور شد: آقای فوکوياما تئوريسين نظريه پايان تاريخ، چند سال قبل در اورشليم و در کنفرانس بازشناسی هويت شيعه گفت که شيعه پرنده‌ای است که افق پروازش خيلی بالاتر از تيرهای ماست؛ پرنده‌ای است که دو بال سبز و سرخ دارد. بال سبز اين پرنده مهدويت و عدالتخواهی است . اين سخن از زبان يک آمريکايی ژاپنی‌تبار که تئوريسين بوش بوده، بيان شده است . او می‌گويد بال سبز پرنده معنويت و عدالتخواهی است؛ چون شيعه در انتظار عدالت به سر می‌برد. انسان اميدوار شکست‌ناپذير است. بال سرخ شيعه نيز شهادت‌طلبی است که در کربلا ريشه دارد. عشق به عاشورا و شهادت‌طلبی شيعه را فناناپذير کرده است.

سعيدی ادامه داد: فوکوياما در ادامه‌ سخنانش می‌گويد اين پرنده زرهی به نام ولايت‌پذيری دارد که در بين مذاهب اسلامی تنها شيعه‌ است که نگاهش به ولايت فقيه است. ولايت‌پذيری شيعه، شيعه را تهديدناپذير و فناناپذير و شکست‌ناپذير کرده است و می‌گويد که چشم شيعه به ولايت است. آنچه انتظار و شهادت‌طلبی را احيا کرده ولايت‌پذيری است؛ از اين رو در همان کنفرانس برای مقابله با اين سه اصل طرح ارائه می‌دهد که بايد انتظار و شهادت‌طلبی را تخريب کرد، منتهی برای تخريب شهادت‌طلبی و انتظار بايد اصل ولايت فقيه را مورد حمله قرار داد و اين امر چيزی است که امروز در دستور کار دشمن قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در اين بين بايد دانست چه کسانی از اين انقلاب پاسداری کرده‌اند و چگونه اين انقلاب تا کنون حفظ شده است. در اين بين ملت عزيز ، نهادهای مسوول و نخبگان و خواص نقش مهمی را ايفا کرده‌اند.

سعيدی به بيانات مقام معظم رهبری در ارتباط با نقش نخبگان اشاره و تصريح کرد: ‌آقايان عزيز! بار سنگينی بر دوش خواص است . خواص در پيروزی انقلاب و استقرار و حفظ آن نقش داشتند. در انقلاب موسی‌بن‌عمران ،‌ در انقلاب صدر اسلام و در انقلاب اسلامی نيز خواص نقش داشتند. در اين بين خطای خواص بسيار سنگين است؛ چون خواص و نخبگان مورد اعتماد مردم‌اند و مردم به آنها توجه دارند . خطای خواص سنگين است؛ به گونه‌ای که قرآن به زنان پيامبر می‌فرمايد شما مثل ديگران نيستيد، زنان پيامبر اگر منحرف شوند عذابشان چند برابر خواهد شد و اگر درست حرکت کنند اجر و ثوابشان چند برابر؛ و همان اقل خواصی که منحرف شدند بزرگ‌ترين ضربه‌ها را زدند.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد:‌ يکی از خواص انقلاب موسی‌بن‌عمران عالمی مستجاب ‌الدعوه بود که به دليل عدم تشخيص درست در برابر رهبری و موسی‌بن‌عمران ايستاد و خداوند اسلحه را از او گرفت. سامری نيز يکی از زندان‌رفته‌ها و مجاهدين، انقلابيون و شکنجه‌ شده‌ها بود، اما هنگامی که در تشخيص دچار اشتباه شد از گردونه و مدار خارج شد. در صدر اسلام و تا امروز نيز شاهد نوسان رفتار خواص هستيم که بايد هوشيار و بيدار بود.

سعيدی در ادامه خانواده‌ شهدا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از نهادهای خاص برشمرد و گفت: افتخار سپاه اين است که نزديک‌ترين نهاد به رهبری و ولايت فقيه است که در نبرد سخت ، نرم و نيمه‌سخت و در همه‌ شرايط تلاش کرده تراز صد در صدی را با رهبری و ولايت فقيه داشته باشد؛ اين بزرگترين افتخار برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی در پايان به اين جمله امام (ره) مبنی بر اين که اگر سپاه نبود کشور نبود، اشاره و تاکيد کرد: سپاه پاسداران اين جمله‌ امام را با همه‌ وجود در عرصه‌های اخير و مقابله با آشوب‌ها به منصه ظهور رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016