یکشنبه 4 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست فعالان در منزل مصطفی تاج‌زاده: تاج‌زاده مدافع بی مرز حقوق شهروندان، ادوارنيوز

روز جمعه جمعی از فعالان سياسی - دانشجويی و اجتماعی از احزاب، گروه ها و جريانات سياسی گوناگون به دعوت "کميته پی گيری بازداشت های خودسرانه" در منزل "مصطفی تاجزاده" عضو ارشد حزب مشارکت ايران و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی گرد آمدند، تا ضمن ديدار با خانواده او در جريان آخرين وضعيت مصطفی تاجزاده که در اولين روز پس از انتخابات بازداشت شده است، قرار بگيرند.

بی خبری مطلق همسر تاجزاده از وضعيت وی
در ابتدای اين نشست فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده در تشريح وضعيت بازداشت همسرش گفت: "در تمام اين مدت از آقای تاجزاده هيچ اطلاعی نداريم و تاکنون ايشان هيچ گونه تماسی با خانواده نداشته‌اند و بعلاوه امکان دسترسی به وکيل و ساير حقوق يک زندانی از ايشان سلب شده است و در واقع بايد گفت در وضع بی خبری مطلق از ايشان هستيم".

محتشمی پور با اشاره به نوع بازداشت تاجزاده گفت: " آقای تاجزاده در هنگامی که تعدادی از فعالان حزب مشارکت را در ساختمان اين حزب دستگير کرده بودند در آنجا حضور نداشت و وقتی به خانه آمدند از بازداشت دوستان خود اطلاع داشت و به من گفت که تا چند ساعت ديگر برای بازداشت من هم خواهند آمد و به استراحت مشغول شد که در فاصله کوتاهی و حدود ساعت ۱۲.۵ شب به منزل ما آمدند و تاجزاده را دستگير کردند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر مصطفی تاجزاده با اشاره به بی‌گناهی او گفت: "می‌گويند که تاجزاده اتهامش اين است که در اعتراضات شرکت کرده يا آنها را ساماندهی می کرده است درحالی که پيش از همه اين اتفاقات ايشان را بازداشت کرده‌اند و بر اين اساس چنين اتهامی هيچ مبنايی ندارد".

وی با تاکيد بر غيرقانونی بودن بازداشت فعالان سياسی در هفته‌های گذشته از جمله بازداشت همسرش افزود: "وقتی يک انتخاباتی به اين شکل غيرقانونی برگزار می‌شود اين بازداشت‌ها که تبعات آن انتخابات است نيز غيرقانونی است، بر همين اساس نيز من هيچکدام از نهادها و مراجعی که آقای تاجزاده را بازداشت کرده‌اند قانونی و مشروع نمی‌دانم".

محتشمی پور اتهامات وارده را تنها چند تهمت دانست و گفت:‌ "من از روز اول هم به آقايان گفتم که در مورد اتهاماتی که می‌زنيد و درواقع تهمت کذب است ما حرفی نداريم چرا که مردم و افکار عمومی به خوبی در مورد اين مسايل قضاوت خواهند کرد و تشخيص صحيح خود را تا همين امروز هم نشان داده اند اما من فقط به بازداشت‌کنندگان مصطفی گفته‌ام که مصطفی تاجزاده را سالم تحويل داده‌ام و با سلامت کامل نيز تحويل می‌گيرم و اگر کوچکترين آسيبی به او برسانيد از هيچ نوع اعتراضی صرفنظر نخواهم کرد".

همسر سيد مصطفی تاجزاده در بخش ديگری از سخنان خود که در پايان اين نشست عنوان کرد با بيان اين مطلب که "عليه تاجزاده از ساير بازداشت‌شدگان در حال اعتراف‌گيری هستند" گفت:‌ "همسر من همواره در دفاع از حقوق بشر تلاش داشت تا بی‌منت و بی ادعا کار کند و درحالی که هيچگاه از اصول خود دست بر نمی داشت اما به آراء و عقايد ديگران نيز احترام می‌گذاشت و همواره برای احقاق حقوق آنان تلاش کرده است".

محتشمی پور با اشاره به حضور تاجزاده در معاونت سياسی وزارت کشور گفت: "مساله اعتقاد به دفاع از حقوق شهروندان و هم‌نوعان توسط همسرم تنها محدود به زمانی نبود که در مناصب اجرايی حضور نداشت بلکه هنگاميکه در سمت معاون وزير کشور نيز بود همين رويه را پی‌گيری می‌کرد و به طور نمونه شکايت او از جنتی يک شکايت شخصی نبود بلکه چون بحث دفاع از حق رای شهروندان و انتخابات سالم در ميان بود اين شکايت را مطرح کرد که البته ديديم پس از گذشت اين همه سال هيچ رسيدگی از سوی قوه قضاييه در رابطه با اين پرونده انجام نشد".

فخرالسادات محتشمی پور در پايان سخنان خود اظهار داشت: "تعجب می‌کنم که چرا آقايان نصيحت دلسوزانه يک فرزند انقلاب و نظام را طی اين سالها نپذيرفتند و اکنون تاجزاده را به زندان انداخته‌اند گويا آنها فراموش کرده اند که مطابق آموزه‌های دينی و ملی ما باور داريم که ظلم پايدار نمی ماند و خون به ناحق ريخته کار خود را می‌کند".

بسته نگار: نمی‌توان مقابل اراده ملت ايستاد
محمد بسته‌نگار از فعالان ملی‌ - مذهبی سخنران بعدی اين نشست بود، بسته‌نگار با اشاره به مشاهدات تاريخی ملت ايران در طی ۱۰۰ سال گذشته گفت: "ملت ما ۳۰ تير را ديده است، ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی را ديده‌ است و از اين نوع بگير و ببندها در طول اين جريانات نمونه‌های زيادی ديده‌ايم".

وی افزود: " فضای امروز جامعه مرا به ياد حوادث پس از قيام ۱۵ خرداد می‌اندازد که حکومت تنها چند روز بعد از سرکوب مردم، صدها تن از فعالان سياسی و مردم عادی را در تهران و ورامين بازداشت کرد و به زندان‌های مختلف منتقل کردند به حدی که ديگر زندان‌ها جا نداشتند و جالب آنکه همان زمان هم حکومت مدعی شده بود که معترضان از لبنان پول گرفته‌اند و از عوامل خارجی خط می‌گيرند".

اين فعال ملی – مذهبی با اشاره به اينکه حوادث اين روز‌ها يادآور جريانات تاريخی پس از ۱۵ خرداد است گفت:‌ "در آن زمان هم می‌خواستند با يکسری توطئه‌چينی‌ها زمينه اعدام مهندس بازرگان و آيت الله طالقانی را فراهم کنند و پس از آن هم به سراغ آيت الله خمينی بروند که البته با ايستادگی مردم موفق نشدند و اکنون هم کسانی که سعی می‌کنند پا در جای اين شيوه‌های قديمی بگذارند بهتر است که به عاقبت گذشتگان نگاه کنند و با پذيرش پيشنهادات دلسوزان همين نظام باور کنند که حاکمانی که به اراده ملت تن ندهند به جايی می‌روند که همه مستبدان تاريخ رفته‌اند".

زندی‌نيا: بر درخت نشسته بن می‌برند
دکتر پرويز زندی‌نيا از اعضای نهضت آزادی ايران نيز در اين نشست با ابراز اميدواری نسبت به آزادی هرچه سريعتر کليه بازداشت شدگان از جمله مصطفی تاجزاده گفت:‌ " برای نسل ما که حوادث پس از انقلاب و روحيه همبستگی اوايل انقلاب را ديده‌ايم همواره فضای رخوتی که در جامعه و ترديد‌هايی که در ميان مردم و فعالان سياسی وجود داشت نگران کننده و تاسف آور بود اما امروز خوشبختانه و به شکلی که شايد يک اتفاق پيش‌بينی نشده هم بود پس از اين انتخابات دوباره آن فضای صفا و اتحاد ميان مردم و گروه‌های مختلف سياسی ايجاد شده است که اميدواريم همچنان ادامه پيدا کند".

زندی‌نيا مقاومت حاکميت در بربر اراده ملت را بی فايده توصيف کرد و گفت:‌ " اين نوع بازداشت‌ها و برخوردها از سوی حاکميت انسان را به ياد فردی می‌اندازد که بر درختی نشسته و از ريشه آن درخت را می برد".

عربشاهی: حضور امروز دانشجويان پاسداشت دفاع تاجزاده از آنان است
در ادامه اين نشست مهدی عربشاهی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت نيز در سخنانی گفت:‌ "طی سالهای گذشته همواره نظير چنين نشست‌هايی را در منزل دانشجويان و فعالان سياسی بازداشت شده داشته‌ايم و آقای تاجزاده از جمله کسانی بودند که بدون هيچ خط و مرزی و تنها با هدف دفاع از حقوق بشر در چنين جلساتی حاضر می‌شدند و امروز دانشجويانی که در اينجا حضور دارند به نمايندگی از ساير دانشجويان به منظور پاسداشت آن همياری‌ها از سوی آقای تاجزاده در اينجا حاضر شده اند".

عربشاهی با بيان اينکه به اينکه روزهای دوگانه‌ای را تجربه می‌کنيم افزود: " از سويی يک حس خوب همبستگی و اتحاد ميان عموم مردم و فعالان سياسی اجتماعی پديد آمده است اما از سوی ديگر مشاهده مصائبی هستيم که گروه‌های زيادی از شهروندان که در اثر بازداشت يا شهادت عزيزان خود آسيب‌ ديده و داغدار شده‌اند متحمل می‌شوند، و اين خاطرات تلخی را در ذهن ما باقی می‌گذارد".

وی با اشاره به حضور چند روز گذشته اعضای تحکيم وحدت بر سر مزار شهدای وقايع اخير گفت:‌ "به اعتقاد من قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا يک قطعه تاريخی است که بايد به چشم ديد خانواده‌های عزاداری که در آنجا حضور پيدا می‌کنند و تهديد شده‌اند که نامی از عزيزان کشته شده خود به ميان نياورند".

دليرثانی:‌ فضايل اخلاقی تاجزاده شهرت دارد
همچنين خسرودليرثانی، از اعضای جنبش مسلمانان مبارز در اين نشست مصطفی تاجزاده را شخصيتی با "شجاعت اخلاقی و صراحت لهجه" توصيف کرد که فضايل اخلاقی او در ميان فعالان سياسی شهرت دارد.

دليرثانی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت:‌ "اکنون فعالان سياسی در موضع واکنشی و دفاع از خود قرار دارند و بايستی با استفاده از اين روحيه جمعی و تجربه همبستگی که ايجاد شده است، برای نيل به اهداف و آرمان‌های خود در وضعيتی فعالانه قرار گيرند".

محمد صادقی: بازداشت تاجزاده نتيجه کينه‌توزی است
محمد صادقی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران ديگر سخنران اين نشست بود. صادقی در سخنان خود بازداشت فعالان سياسی طی هفته‌های گذشته را نوعی "گروگانگيری" توصيف کرد و با اشاره به سوابق مصطفی تاجزاده گفت:‌ "امروز کسانی از ابتدايی‌ترين حقوق خود محروم شده و در زندان هستند که از ابتدای جوانی خود در جريان انقلاب، جنگ و صحنه اجرايی کشور حضور داشته اند افرادی که پس از خروج از حاکميت و قدرت نيز در ميادين دفاع از حقوق شهروندان حاضر بوده‌اند".

محمد صادقی با بيان اين مطلب که "تاجزاده تاوان صراحت‌ در بيان مواضع خود را می‌پردازد" افزود:‌" آقای تاجزاده با نوع نگاه حقوق بشری که داشتند همواره در صف اول دفاع از مردم بوده‌اند و به همين دليل نيز بازداشت امروز ايشان را در واقع بايد نتيجه کينه‌توزی و انتقام جويی قانون‌شکانی دانست که آشکارا حقوق و آزادی‌های مردم را نقض می کنند".

عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت همچنين گفت:‌ "به نظر می‌رسد بازداشت‌های اخير فعالان سياسی تنها به بهانه انتخابات باشد و در واقع انتخابات بهانه‌ای برای تسويه حساب با اين افراد است".

صادقی همچنين تهديد به پخش اعترافات بازداشت شدگان را امری بی حاصل در نظر مردم دانست و گفت:‌ "اينک مردم به نهادهای رسمی و شناخته شده که از روند فعاليت آنها آگاهند نيز اعتمادی ندارند چه برسد به آنکه يکسری نهادهای امنيتی بخواهند به اصطلاح اعترافات تعدادی از فعالان سياسی شناخته شده را در رسانه‌های خود پخش کنند که قطعا جز رسوايی خود آنها هيچ فايده‌ای برايشان نخواهد داشت".

طاهری: با خانواده زندانيان اعلام همبستگی می‌کنيم
در اين مراسم همچنين سيامک طاهری از فعالان چپ، ضمن ابراز همدردی، همبستگی خود و ساير فعالان چپ با خانواده بازداشت‌شدگان اخير از جمله مصطفی تاجزاده را اعلام کرد.

طاهری با ذکر خاطره‌ای از سالهای پيش از پيروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ "در آن سالها که دو برادر من در بازداشت بودند و آقای بهزاد نبوی هم در بازداشت بود مادر من و مادر ايشان درکنار هم وضعيت فرزندانشان را پی‌گيری می‌کردند و اکنون پس از گذشت سالها و اتفاقات مختلفی که روی داده است اينک بار ديگر ما کنار هم قرار گرفته‌ايم".

طاهری در پايان افزود: "اميدواريم هر چه سريعتر در کنار خانواده بازداشت شدگان و در جشن پيروزی و آزادی آقای تاجزاده شرکت کنيم".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016