چهارشنبه 7 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار عراقی: کشته شدن ندا آقا سلطان کاملا برنامه‌ريزی شده بود، با کسی تعارف نداريم هر کس که جلوی نظام بايستد با او برخورد می‌کنيم، فارس

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) با اشاره به کشته شدن ندا آقا سلطان گفت: اين حادثه در يکی از خيابان‌های فرعی اتفاق افتاد و هيچ کدام از نيروهای بسيج يا انتظامی در متن حادثه حضور نداشتند، البته نوع فيلمبرداری قتل ايشان نشان می‌دهد که حادثه کاملا برنامه‌ريزی شده بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، سردار عبدالله عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در جمع تعدادی از دانشجويان دانشگاه‌های تهران، پس از ذکر خاطراتی از اجرای عمليات بيت‌المقدس و رمضان در سال ۶۱ به سوالات آنها که عمدتاً معطوف به حضور و نقش‌آفرينی نيروهای بسيج در اغتشاشات اخير تهران بود، پاسخ گفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عراقی در پاسخ به سوال دانشجويی که پرسيد نقش سپاه در برخورد با اغتشاش‌های پس از انتخابات رياست جمهوری چه بود، گفت: سپاه پاسداران و بسيج بر اساس تعريف قانون اساسی، حافظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن هستند و هر کجا انقلاب تهديد شود، سپاه و بسيج بر اساس فرمان رهبری وارد صحنه می‌شوند.
وی با تعريف سه وضعيت "سفيد " (امنيت و آرامش کامل)، "زرد " (اغتشاشات و ناآرامی‌هايی صورت می‌گيرد اما نيروی انتظامی می‌تواند با اغتشاش مقابله کند) و "قرمز " (شرايطی که دامنه اغتشاش‌ها در شهر گسترش يابد، ادارات دولتی، بانک‌ها و تأسيسات شهری تهديد شود و نيروی انتظامی به تنهايی نتواند با اغتشاشگران برخورد کند) در وضعيت نظم و امنيت شهر گفت: در حوادث اخير رياست جمهوری ما شاهد هر سه وضعيت در تهران بوديم، البته عليرغم تجمعات طرفداران نامزدها تا شب ۲۱ خرداد آرامش کامل بر فضای شهر تهران مستولی بود.
فرمانده سپاه تهران بزرگ با بيان اينکه پيش‌بينی‌های ما از سه وضعيت "برد موسوی "، "برد احمدی نژاد " و "کشيده شدن انتخابات به دور دوم " خارج نبود، اظهار داشت: البته مصاحبه‌ای که آقای موسوی در روز انتخابات انجام داد و در رسانه‌های غربی بازتاب وسيعی داشت، القای نادرست پيروزی به طرفدارانش بود.
سردار عراقی بروز اغتشاش‌ها و ناآرامی‌ها را در شرايطی که پيروزی در انتخابات به طرفداران القا می‌شود، طبيعی خواند و گفت: متاسفانه گروه طرفداران آقای موسوی با القای شبهه، شعار می‌دادند که باخت موسوی يعنی تقلب در انتخابات! و طرفداران آقای موسوی باور کردند که اگر در انتخابات پيروز نشوند حتماً غل و غشی در جريان‌ برگزاری آن اتفاق افتاده است، اما برآوردهای نمايندگان نامزدها و نهادهای مختلف نتيجه ديگری را نشان می‌داد. اين برآوردها حاکی از تفوق آرای موسوی در تهران و برتری رأی احمدی نژاد در کشور داشت.
وی با اشاره به تجمعات طرفداران موسوی در روز ۲۲ خرداد گفت: وقتی هواداران اين نامزد فهميدند رأی نامزد مورد علاقه‌شان کمتر است عصر جمعه شروع به تجمع مقابل وزارت کشور کردند و آتش‌زدن سطل‌های زباله و تخريب بانک‌ها از همان روز کليد خورد. اين درگيری‌ها عصر روز ۲۳ خرداد هم ادامه داشت اما اين مرحله وضعيت "زرد " بود که وظيفه مقابله با آن برعهده نيروی انتظامی بود.
فرمانده بسيج تهران در ادامه حضور نيروهای بسيج در ناآرامی‌ها را مشروط به تقاضای کتبی نيروی انتظامی و مصوبه شورای عالی امنيت ملی دانست و گفت‌: عصر روز ۲۳ خرداد با گسترش دامنه اغتشاشات، نيروی انتظامی تقاضای ورود نيروهای بسيج را مطرح کرد که ما نيز تعدادی از بسيجيان را اختصاص داديم و زير نظر نيروی انتظامی وارد عمل شدند.
سردار عراقی افزود: با گسترش درگيری‌ها در روز ۲۴ و ۲۵ خرداد، نيروی انتظامی اعلام کرد بسيج بايد وارد عمل شود که پيرو آن بسيج روز ۲۶ خرداد به ماجرا ورود پيدا کرد و از روز ۲۷ خرداد تهران به طور کامل به فضای امن بازگشت.
فرمانده بسيج تهران با اشاره به حمله اغتشاشگران به پايگاه ۱۱۷ بسيج در خيابان آزادی و پايگاه‌های درگير در تهران گفت: اسناد موجود نشان می‌دهد ۵ هزار نفر در سه و نيم ساعت به يک حوزه بسيج (پايگاه ۱۱۷) حمله کردند، به طوری که در چند ساعت حجم انبوهی از سنگ و شيشه به ضخامت ۷۰ سانت کف حياط اين حوزه را پوشاند.
وی با بيان اين که استعداد نيروی انسانی حاضر در پايگاه ۱۱۷ کم بود، اما صدها قبضه سلاح در اين مقر وجود داشت، گفت: من در مکالمه‌ای که با فرمانده اين حوزه داشتم گفتم درهای پايگاه‌ را ببنديد و خودروی پايگاه را به سمت در هل بدهيد تا در ديد معترضان هم نباشيد اما متأسفانه معترضان نرده‌ها را کندند، در را شکستند و خودروی بسيج را آتش زدند.
فرمانده سپاه تهران بزرگ گفت: من به نيروهای آن جا دستور دادم درها را از داخل ببندند و به پشت بام بروند. فرمانده حوزه ما، آن جا برای متفرق کردن مردم ۳۰۰ گلوله مشقی شليک کرد (صداهای معترضان در فيلم مشهود است که می‌گويند گلوله‌ها مشقی است) ‌اما متأسفانه برخی از معترضان با وجود فرياد فرمانده بسيج که می‌گويد اين جا پايگاه نظامی است به سمت اسلحه خانه هجوم آوردند که دو نفر کشته شد. در حالی که اگر درايت و صبوری فرمانده ما نبود احتمال گسترش فاجعه می‌رفت.
سردار عراقی افزود: من همانجا به فرمانده پايگاه ۱۱۷ گفتم اگر همه‌تان شهيد شويد مراقب باشيد به مردم تلفاتی وارد نشود.
وی کشته شدن يک مادر و فرزندش در اين حادثه را بی‌ارتباط با تير‌اندازی‌های نيروهای بسيج خواند و گفت: شواهد و قرائن و نظر کارشناس قضايی نشان می‌دهد زاويه‌ای که گلوله از محل شليک به تن مادر و فرزندش اصابت کرده با زاويه تيراندازی نيروهای ما کاملا متفاوت است، البته ما در همين حادثه ۱۰ قبضه سلاح از منافقين کشف و ضبط کرديم.
فرمانده بسيج تهران در پاسخ به سوالی رفتار غفلت زده‌ها بعد از فصل الخطاب مقام معظم رهبری را يادآور شد و گفت: متأسفانه روز ۳۰ خرداد، آن گروه سياسی بسيار دير اقدام لغو تجمع کرد و جمعيتی در حدود ۱۰ هزار نفر در خيابان انقلاب و مناطق اطراف شکل گرفت که با وجود تذکر ناجا و بسيج جمعيت به حضور خود در خيابان‌ها اصرار داشت.
وی افزود: برای متفرق کردن جمعيت از گاز اشک آور استفاده شد و وقتی جمعيت به سمت کارگر شمالی هجوم آوردند باران سنگ و کلوخ که قبلا به صورت سازماندهی شده به نقاط درگيری و پشت‌بام‌ها انتقال يافته بود بر سر نيروهای بسيج باريدن گرفت که طی آن ۶۰۰ نفر از نيروهای ما دچار جراحت شدند که از اين تعداد هنوز ۲۰۰ نفر در بيمارستان‌ها بستری هستند.
سردار عراقی با اشاره به کشته شدن ندا آقا سلطان در جريان اغتشاش‌های بعد از انتخابات گفت: اين حادثه در يکی از خيابان‌های فرعی اتفاق افتاد و هيچ کدام از نيروهای بسيج يا انتظامی در متن حادثه حضور نداشتند، البته نوع فيلمبرداری قتل ايشان نشان می‌دهد که حادثه کاملا برنامه‌ريزی شده بود.
وی درباره آمار شهدای بسيج در حوادث اخير تهران گفت: تاکنون ۹ نفر از نيروهای بسيجی به شهادت رسيده‌اند و برخی ديگر نيز در وضعيت وخيم به سر می‌برند.
فرمانده سپاه تهران بزرگ افزود: همان طور که بزرگان ما گفتند اين فتنه، فتنه عظيمی بود و تشخيص حقايق را برای بسياری از سياسيون، علمای بزرگ و خدمتگذاران به انقلاب و دفاع مقدس سخت کرد.
سردار عراقی تاکيد کرد: ما با کسی تعارف نداريم و هر کس که جلوی نظام بايستد با او برخورد می‌کنيم.
وی در ادامه به وارونه جلوه دادن حقايق در رسانه‌های خارجی پرداخت و گفت: با توجه به گسترش ماهواره‌ها، دشمن به راحتی اراده‌اش را در خانه‌های ما اعمال می‌کند در حالی که متأسفانه ميزان روشنگری رسانه‌های ما ناکارآمد و عمليات روانی دشمن قوی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016