جمعه 9 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش فرهاد رجبعلی از تظاهرات و درگيری هاي پنج شنبه تهران

behesht-report-1.jpg
هزاران معترض به نتايح انتخابات به مناسبت فرارسيدن چهلمين روز مرگ ندا آقاسلطان از كشته شدگان حوادث اخير در بهشت زهرا و مناطق مختلف تهران گردهم آمدند. در این تجمعات که موسوی، کروبی و برخی دیگر از چهره های سرشناس معترض هم حضور داشتند خشونت های زیادی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی علیه تظاهرکنندگان گزارش شده است. معترضان پیشتر خواستار دریافت مجوز برای این تجمع شده بودند که وزار کشور با این درخواست مخالفت کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



تظاهرات در بهشت زهرا، درگيري در مركز تهران

ده‌ها هزار معترض به نتايح انتخابات به مناسبت فرارسيدن چهلمين روز مرگ ندا آقاسلطان از كشته شدگان حوادث اخير در بهشت زهرا گردهم آمدند.

از يك ساعت مانده به شروع مراسم گروه گروه از پير و جوان، بزرگ و كوچك، از درب خروجي ايستگاه مترو حرم امام خميني و درب‌هاي شمالي بهشت زهرا به سمت شرق گورستان و قطعه 257 حركت مي‌كردند. گروه‌ها در مسير شعارهاي "الله اكبر" و "ياحسين ميرحسين" سر مي‌دادند.

نيروهاي يگان ويژه و اطلاعاتي به شدت مزار ندا آقا سلطان را محافظت مي‌كردند و اجازه حضور حاضران را بر سر مزار نمي‌دادند. تجمع‌كنندگان نيز به اجبار دورتادور قطعه 257 جمع شده و به سردادن شعار و خواندن سرود پرداختند. تعدادي كه قصد حضور بر سر خاك را داشتند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از محل رانده شدند.

نيروهاي لباس شخصي تا ساعت 18 به وقت تهران با موتور سيكلت‌هاي خود و تجهيزات باتوم و گاز اشك‌آور در ضلع شرقي قطعه شهدا واقع در مركز بهشت زهرا حضور داشتند و اجازه مداخله و يورش به تظاهركنندگان را پيدا نكردند و كنترل تظاهركنندگان در دست نيروهاي پليس و يگان ضد شورش ناجا بود.

نيروهاي امنيتي دربيشتر اوقات سعي در تحمل تظاهركنندگان كردند و از ضرب و شتم شديد و حملات پي‌درپي و گسترده خودداري كردند. تنها تعداد محدود و پراكنده‌اي از هجوم نيروهاي پليس صورت گرفت كه بلافاصله با دستوري به عقب رانده شدند.

حدود ساعت 16 ميرحسين موسوي از ضلع شمال غرب قطعه 257 از خودرو خود پياده شد كه تنها چند قدم از خودرو دور نشده بود كه بلافاصله با ممانعت نيروهاي امنيتي مجبور به بازگشت به خودروي خود و ترك بهشت زهرا همراه با تدابير شديد امنيتي شد.

اما همسر مهندس موسوي يك ساعت بعد توانست وارد بهشت زهرا شده و به شدت مورد استقبال تظاهركنندگان قرار گرفت. شدت ازدحام جمعيت در اطراف خانم زهرا رهنورد به حدي بود كه ايشان به ناچار سوار بر خودرويي محل را ترك كرد. جواني كه مدام خانم رهنورد را صدا مي‌زد و نظرها را جلب كرده بود به خانم رهنورد گفت كه آنها كه شهيد شده اند به جرم حمايت از آقاي موسوي جان خود را داده‌اند و ايشان بايد همواره همراه مردم باشند و مسئوليت دارند. خانم رهنورد كه از گفته جوان تحت تاثير قرار گرفته بود، با بغض سوار بر ماشين‌اش شد و به احساس حاضران با "نشان پيروزي" پاسخ گفت.

تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي "مرگ بر ديكتاتور" "توپ تانك بسيجي ديگر اثر ندارد"، "سهراب ما نمرده، اين دولت است كه مرده" و "نيروي انتظامي حمايت حمايت" در خيابان‌هاي فرعي بين قطعات به ناچار راهپيمايي مي‌كردند.

در تمام مدت راهپيمايي زنان ميانسال از بيم حمله نيروهاي ضد شورش در كنار هم سپر انساني بين تظاهركنندگان و پليس تشكيل داده بودند تا مانع يورش احتمالي و ضرب و شتم جوانان شوند.

اما در خيابان‌هاي مركزي تهران فضا بسيار خشن‌تر از بهشت زهرا بود. نيروهاي بسيج آشكارا در خيابان‌هاي تهران حضور داشتند و در اكثر مناطق تهران كنترل را در دست گرفته بودند. در خيابان مطهري تهران به دليل بسته شدن ايستگاه مترو مصلي، تجمع‌كنندگان از ايستگاه مترو مطهري داخل خيابان مطهري شده و تا مصلي تهران دست به تظاهرات زدند و شعارهايي عليه رهبري و محمود احمدي‌نژاد سر دادند.

درگيري نيروهاي يگان ويژه پليس با تظاهركنندگان سبب شد تا يك دستگاه اتوبوس در خيابان مطهري واژگون شود.

در ميدان هفت تير و ميدان ونك نيز درگيري‌هاي پراكنده‌اي رخ داد و عده اي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در ميدان هفت تير تهران دختري هفت ساله به همراه مادر و دخترخاله‌اش به شدت مورد ضرب وشتم نيروهاي بسيجي قرار گرفت. اين دختربچه درحالي كه در بغل مادر خود بود به تلافي حضور مادر در جمع تظاهركنندگان مورد اصابت باتوم در پشت سر قرار گرفت و از حال رفت.

شدت جراحت بر سر دختر هفت ساله بسيار زياد بود، طوري كه احساس عمومي را برانگيخت و مردم به سمت نيروهاي بسيجي حمله كردند. يكي از مقامات ارشد نيروي بسيج با مشاهده صحنه طوري كه تحت تاثير قرار گرفته بود به مردم قول داد كه نيروي خاطي و ضارب دختر بچه به شدت مجازات خواهد شد. مردم در جواب اين نيروي بسيجي به سردادن شعار "بسيجي دروغگو" پرداختند. مادر دختر مجروح هفت ساله درحالي كه به شدت شوكه شده بود او را به بيمارستان منتقل كرد.

در اكثر خيابان‌هاي مركزي و فرعي تهران و همچنين كوچه‌هاي اطراف مردم كوپه‌هاي آتش درست كرده و سطل‌هاي زباله را نيز به آتش كشيده بودند. درگيري‌ها با شدت حمله نيروهاي بسجي و يگان ضد شورش در خيابان‌هاي اصلي به كوچه‌ها و خيابان‌هاي فرعي مناطق هفت تير، عباس‌آباد، مطهري، يوسف‌آباد، فاطمي و ميدان ولي‌عصر كشيده شد. گاهي پيش مي‌آمد كه كوچه به كوچه، يكي درميان كنترل كوچه‌ها در دست يكي از دو گروه بود و نزاع تن به تن در جريان بود.

مجموعه عکس های فرهاد رجبعلی از تجمع امروز در بهشت زهرا:
- [گزارش تصویری خبرنامه گویا بخش ۱]
- [گزارش تصویری خبرنامه گویا بخش ۲]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016