دوشنبه 12 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله خامنه ای در مراسم تنفيذ: اين انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم در مواردی اشتباه کردند، ايلنا

- بايد از آسيب ديدگان حمايت کرد
- اين انتخابات برخی خواص را مردود کرد
- با مسجد ضرار و تقليد از امام‏، نمی‌توان مردم را فريب داد
- آسيب زنندگان،هرکسی که باشند شناسايی و مواخذه شوند
- اگر به يکديگر بدبين باشيم از دشمنان حقيقی ضربه می‌خوريم


ايلنا: مقام معظم رهبری در مراسم تنفيذ حکم رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد‏‌، در سخنانی بسيار مهم به تبيين پيامدها و ابعاد انتخابات اخير رياست‌جمهوری و تبيين اولويت‌های دولت دهم پرداختند.
به گزارش ايلنا،‌ در ادامه مراسم تنفيذ حکم رياست‌جمهوری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبريک ميلاد با سعادت حضرت وليعصر (عج) تقارن اين عيد بزرگ با مراسم تنفيذ حکم رياست‌جمهوری را امری مبارک دانستند و تأکيد کردند: پديده بديع، جذاب و تأمل برانگيز مردم‌سالاری دينی که مبين ترکيب شگفت‌آور حضور پرشور و جدی مردم در انتخابات و توجه و اهتمام هم‌زمان آنان به معيارهای اسلامی و الهی است، پاسخی جدی به نيازهای امروز جامعه بشری به‌شمار می‌آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان با اشاره به عدم حضور مردم در تمامی صحنه‌های تصميم‌گيری دوران طاغوت، همکاری و حمايت مدعيان دموکراسی و حقوق‌بشر با رژيم ديکتاتور و موروثی قبل از انقلاب را يادآور شدند و افزودند: در پرتو انقلاب عظيم ملت، حضور مردم در صحنه و خشوع در مقابل احکام الهی، حقيقت واحدی به نام جمهوری اسلامی را شکل داده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای بحث درباره اولويت داشتن جمهوريت يا اسلاميت را بحثی انحرافی و بی‌معنا دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوريت و اسلاميت دو عنصر جدا از يکديگر نيستند، چرا که تکيه به مردم و احترام به خواست و رأی آنان، در دل اسلاميت و اتکای به احکام الهی قرار دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حوادث و فراز و نشيب‌های سه دهه اخير را اثبات کننده کارآمدی نظام جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: برگزاری حدود ۳۰ انتخابات با حضور گرايش‌های گوناگون سياسی در ۳۰ سال اخير و انتخاب «اصل نظام، قانون اساسی و مديريت‌های اساسی کشور» با رأی مردم، نشان‌دهنده ظرفيت عظيمی است که اکثر ناظران بيرونی، حتی اگر غرضی نداشته باشند در درک و فهم آن ناتوان بوده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی انتقال توأم با آرامش و احترام قدرت و دست به‌دست شدن مسئوليت‌های اجرايی در سال‌های پس از پيروزی انقلاب را نشانه‌هايی از ظرفيت تحسين برانگيز نظام برشمردند و خاطرنشان کردند: در اين سال‌ها در بخشی از مديريت‌ها و عملکردهای آنان گاه زاويه‌هايی با مبانی نظام ديده شده است اما انقلاب با هضم درونی اين موارد عملاً آن‌ها را در مسير گسترشِ توانايی‌های خود به‌کار گرفته و با افزايش ظرفيت و تجربه خود، با قدرت بيشتر به راه خود ادامه داده است.
ايشان مردم‌سالاری دينی و ترکيب ذاتی اسلاميت و جمهوريت را راز ماندگاری و آسيب‌ناپذيری جمهوری اسلامی دانستند و تأکيد کردند: به فضل الهی و هوشياری مردم و مسئولان اين حقيقت مصونيت‌بخش، همواره حفظ خواهد شد.
بخش ديگری از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم پرشکوه تنفيذ به تبيين پيام‌ها و تجربه‌های مهم انتخابات مبارک ۲۲ خرداد اختصاص داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای اثبات قدرت نظام جمهوری اسلامی در جلب اعتماد ملت و بسيج توده‌ها را اولين پيام انتخابات بسيار مهم رياست‌جمهوری دانستند.
ايشان در همين زمينه افزودند: برخی در سال‌های پس از انقلاب منتظر بوده‌اند که نظام اسلامی کهنه شود و از چشم مردم بيفتد اما انتخابات اخير و شکسته‌شدن نصاب‌های جهانیِ حضورِ ملت‌ها در انتخابات، اين حقيقت روشن را نشان داد که نظام اسلامی پس از ۳۰ سال در جلب اعتماد مردم و بسيج آن‌ها موفق‌تر و قدرتمندتر شده است و اين حقيقت ناب نبايد با برخی قضايای حاشيه‌ای انتخابات، از نظرها دور بماند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، وجود اعتماد متقابل ميان نظام و مردم را دومين پيام انتخابات ۲۲ خرداد خواندند و خاطرنشان کردند: باز بودن عرصه برای به صحنه آمدن و گفت‌وگو و بحث گرايش‌های گوناگون، نشانه اعتماد به نفس نظام اسلامی و اعتماد نظام به ملت بود.
ايشان در همين زمينه افزودند: مردم نيز متقابلاً به نظام اعتماد کردند و با ريختن آرای عظيم خود به صندوق‌ها، توجه و اقبال ملت به نظام منتخب خود را اثبات کردند و اين واقعيت نشان می‌دهد کسانی‌که از بی‌اعتمادی مردم حرف می‌زنند اگر از روی غرض‌ورزی نباشد از روی غفلت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: اعتماد مردم سرمايه اصلی نظام است و از همه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف انتظار جدی داريم که با رفتار خود، اين اعتماد گرانقدر به‌طور مستمر افزايش دهند.
وجود نشاط و اميد در مردم، سومين نکته‌ای بود که رهبر انقلاب به‌عنوان پيام‌های انتخابات اخير رياست‌جمهوری به آن پرداختند.
ايشان خاطرنشان کردند: دلِ افسرده و نااميد وارد عرصه انتخابات نمی‌شود و حضور پرشور جوانان و ديگر قشرها در پای صندوق‌های رأی نشان دهنده اميدی است که درباره آينده در جامعه وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی پس از تبيين پيام‌های انتخابات ۲۲ خرداد به بررسی تجربيات اين رويداد مهم پرداختند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با دعوت از مردم و آحاد مسئولان برای جدی گرفتن اين تجربيات افزودند: حوادث انتخابات جداً به ما هشدار می‌دهد که دشمن هميشه در کمين است و غفلت از ضربات احتمالی او حتی در بهترين شرايط، بسيار خطرناک است.
ايشان، برنامه و تلاش دشمن در ايجاد دغدغه و دردسر برای مردم را واقعيتی متکی بر اطلاعات دانستند و افزودند: تجربه مهم انتخابات ۲۲ خرداد اين است که اگر در عرصه سياسی و اجتماعی به يکديگر بدبين باشيم و به چشم دشمن به هم نگاه کنيم و اگر فکر و بصيرت نداشته باشيم، از سوی دشمنان حقيقی ضربه می‌خوريم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکيد کردند: آحاد ملت، همه مسئولان، صاحبان گرايش‌های مختلف سياسی، دلبستگان به کشور و نظام، همه و همه بايد به معنای واقعی بيدار و هوشيار باشند که البته ملت خوشبختانه هوشيار بود و نگذاشت دشمن در فضای غبارآلود، به اهداف خود برسد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای دشمنان را نيز به تجربه‌اندوزی از حوادث اخير دعوت و تأکيد کردند: دشمن بداند که با چه ملت و نظامی روبه‌روست و تصور نکند با کارهای پيش پا افتاده می‌تواند ملت را به زانو درآورد.
رهبر انقلاب اسلامی در همين زمينه هشدار دادند: دشمنان در اين خيال نباشند که با تقليد مغلوط از حضور عظيم مردم در انقلاب پرشکوه ۱۳۵۷ و در يکی کاريکاتور از آن حرکت عظيم، می‌توانند به نظام اسلامی ضربه بزند چرا که اين نظام مقتدر و ريشه‌دار با اين کارها شکست نخواهد خورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، ايمان و هوشياری ملت را مانع موفقيت دشمن خواندند و با اشاره به وجود نمونه‌هايی از سوءاستفاده از عقايد دينی مردم در تاريخ ايران تأکيد کردند: با مسجد ضرار و تقليد از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرآن بود، نمی‌توان اين مردم آگاه را فريب داد، چرا که دل اين ملت به نور ايمان روشن است.
سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفيذ رئيس‌جمهور با تشريح امتحان‌های انتخابات ۲۲ خرداد ادامه يافت.
ايشان ملت سرافراز ايران را برندگان و قبول‌شدگان اين امتحان عظيم الهی دانستند و خاطرنشان کردند: بسياری از مردم، جوانان و نخبگان براساس احساس وظيفه، ايمان و صداقت در اين انتخابات شرکت کردند و بعد هم تسليم قانون بودند که اين‌ها برندگان اين امتحان بزرگ هستند.
رهبر انقلاب اسلامی مردود شدن برخی خواص در حوادث ۲ ماهه اخير را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: اين انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد ميدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند.
ايشان قدرشناسی عملی از نعمت بزرگ حضور ملت در صحنه را عرصه امتحان رئيس‌جمهور منتخب و ديگر مسئولان دانستند و افزودند: رئيس‌جمهوری محترم که توسط ملت با رأی بالا و نصابی بی‌نظير به اين مسئوليت مهم گماشته شده است و همکاران او در دولت آينده بايد با قدرشناسی از اسلام و ايمان ملت همه توان و تلاش خود را برای حکومت به مردم و پيشبرد اهداف انقلابی به‌کار گيرند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در بخش پايانی سخنان خود نکاتی را درباره وظايف دولت آينده مطرح کردند.
ايشان سرفصل‌های سخنان دکتر احمدی‌نژاد در اين مراسم را متين و به‌جا برشمردند و تأکيد کردند: دولتی که تشکيل خواهد شد بايد با برنامه‌ريزی و تکيه بر قانون، اين سرفصل‌ها را عملياتی و اجرا کند.
ايشان تکيه بر برنامه قانون‌مداری و همکاری قوای سه گانه را از ضروريات شکرگذاری نعمت حضور مردم مؤمن ايران در عرصه انتخابات دانستند و دولت و مجلس و قوه قضاييه را به همدلی و ياری يکديگر فراخواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رئيس‌جمهور و دولت دهم را متعلق به آحاد ملت و همه رأی‌دهندگان انتخابات ۲۲ خرداد خواندند و افزودند: اين واقعيت بايد در عمل و در برنامه‌ريزی‌ها حتماً مورد توجه قرار گيرد.
ايشان با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئيس‌جمهور، خاطرنشان کردند: به موازات اين علاقمندان دو دسته ديگر هستند که بايد مورد توجه و محاسبه قرار گيرند، مخالفان عصبانی و زخم خورده که در ۴ سال آينده به معارضه با دولت ادامه می‌دهند و منتقدانی که با نظام و رئيس‌جمهور دشمنی ندارند و بايد ديدگاه‌ها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من اميدوارم اينگونه عمل شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنين با تأکيد بر ضرورت کمک و حمايت از کسانی‌که در حوادث اخير آسيب‌های جانی، مالی و احياناً آسيب حيثيتی و آبرويی ديده‌اند، افزودند: بايد از آسيب‌ديدگان حمايت کرد و آسيب‌زنندگان را هرکسی باشند شناسايی کرد و مورد مؤاخذه قرار داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در پايان سخنانشان، امکانات فراوان طبيعی، مادی و انسانی ايران عزيز را خاطرنشان کردند و افزودند: نيازها و عقب‌ماندگی‌های فراوانی نيز وجود دارد که بايد با استمرار تلاش و سخت‌کوشی رئيس‌جمهور و همکارانش و کمک و ياری همه سليقه‌های مختلف و حتی منتقدان دولت و انجام شدن کارهای بزرگ و ماندگار، اين نيازها برطرف شود و حرکت عظيم نظام به سمت تحقق اهداف والای ملت ادامه يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016