سه شنبه 13 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كنترل شهر تهران توسط نيروهاي بسيج در روز تنفيذ، درگيري‌هاي شديد در مركز و شمال تهران، گزارش ویژه فرهاد رجبعلي، خبرنامه گویا

هزاران نفر از معترضان به نتيجه انتخابات و نتفيذ محمود احمدي‌نژاد در خيابان ولي‌عصر دست به راه‌پيمايي آرام زدند كه با دخالت نيروهاي بسيج و چماق‌دار به درگيري‌هاي شديد كشيده شد.

ميادين آزادي، ولي‌عصر، ونك و انقلاب تهران شاهد درگيري‌هاي پراكنده نيروهاي بسيج و چماق‌دار با مردم بود كه نيروهاي يگان ويژه از بعدازظهر و به صورت گسترده در ميادين بزرگ تهران حضور داشتند. اما برخلاف پنج‌شنبه گذشته امروز نيروهاي لباس شخصي و بسيجي چماق‌دار كنترل كامل شهر تهران را در دست داشتند و نيروهاي پليس و يگان ويژه تنها در ميادين بزرگ مستقر بودند و نظاره‌گر.

04.jpg

نيروهاي يگان ويژه و پليس ضد شورش در ميدان ونك به حدي بود كه جمعيتي حدود 1000 نفر راس ساعت 18 به ناچار از ميدان ونك به سمت ميدان ولي‌عصر حركت كردند. ابتداي راه‌پيمايي همراه با سكوت بود اما با يورش نيروهاي بسيج با موتورسيكلت‌هاي‌شان در زير پل برزگراه همت در خيابان ولي‌عصر به شعارهاي تند عليه مقامات مملكتي كشيده شد. از جمله شعارها مي‌توان به "مرگ بر ديكتاتور" و "خامنه‌اي قاتله، ولايتش باطله" و همچنين سردادن الله اكبر اشاره كرد.

حد فاصل ميدان ولي‌عصر تا ميدان ونك در خيابان ولي‌عصر تهران ترافيك سنگيني حاكم بود و عده زيادي از مردم با خودرو‌هاي شخصي خود در محل تظاهرات حاضر شده بودند و به بوق‌زدن‌هاي ممتد مي پرداختند. ساكنين خيابان ولي‌عصر نيز از پشت بام ها با سر دادن شعار تظاهركنندگان در خيابان را همراهي مي‌كردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمعيت در ابتداي خيابان توانير به حدود 3000 هزار نفر رسيد اما نرسيده به پارك ساعي نيروهاي بسيج از دو سمت شمال و جنوب خيابان ولي‌عصر و از كوچه‌هاي فرعي جمعيت را محاصره كرده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

13.jpg

دختران و پسران جوان به ناچار گوشه‌اي از خيابان روي همديگر افتاده و كوپه‌اي از انسان را تشكيل داده بودند. نيروهاي بسيج به شدت هر كه را در دست بود ضرب وشتم مي‌كردند. تنها كتك ارضا كننده نبود و در بين جوانان محاصره شده گاز اشك آور و فلفل نيز انداخته شد. بسياري زير دست و پا ماندند و مجروح شدند و تعداد زيادي نيز دستگير شدند اما ميزان زخمي‌ها و فشردگي جمعيت در محاصره به حدي بود كه نيروهاي بسيج از بيم تلفات جاني بيشتر مجبور شدند گريز راهي براي فرار جمعيت باز كنند.

اما عبور از راهروي انساني توسط نيروهاي بسيج به راحتي ممكن نبود و هر كس از حلقه محاصره مي‌گريخت به شدت مورد ضربه باتوم و شلنگ و كابل‌هاي ضخيم قرار مي‌گرفت.

براي حدود نيم ساعت تقاطع توانير تا پارك ساعي حضور نيروهاي بسيج و چماق‌دار به اندازه‌اي زياد شد كه امكان ايستادن در پياده روها وجود نداشت و به حكومت نظامي افتاد. هر كس از پير و جوان حاضر در پياده رو به شدت كتك مي‌خورد؛ حتي رهگذران عادي.

از نكات جالب توجه و عيني عجيب، شليك يك نيروي لباس شخصي در خيابان ولي‌عصر و تقاطع سازمان رسانه‌هاي تصويري صدا و سيما به سمت نيروهاي انتظامي بود.

اين فرد كه در ظاهر به نيروهاي امنيتي لباس شخصي نزديك بود به قصد هدف قرار دادن نيروهاي انتظامي دست به چنين اقدامي زد كه بلافاصله از كوچه مجاور سازمان متعلق به صدا و سيما گريخت. نيروهاي و انتظامي و يگان ويژه كه از اين حركت شگفت زده شده بودند، با ده‌ها موتورسيكلت مخصوص گارد ضد شورش به سمت كوچه حركت كرده و ضارب را تحت تعقيب قرار دادند. در اثر شليك فرد لباس شخصي به هيچ يك از عابران آسيبي وارد نشد.

تمامي پلاك‌هاي خودروي شخصي متعلق به نيروهاي بسيج با گل پوشانده شده بود كه پس از غافلگيري توسط مردم شناسايي نشوند. بيشتر نيروهاي چماق‌دار نيز با پوششي يكسره و كلاه پارچه‌اي بر سر و صورت‌شان خود را از شناسايي و يا تصويربرداري احتمالي مردمي مصون نگاه مي‌داشتند.

تا لحظه مخابره گزارش فوق (ساعت 20) درگيري ها در مركز و شمال تهران ادامه دارد و نيروهاي بسيج همچنان به سوي تظاهركنندگان با گاز آشك‌آور و باتوم حمله مي‌كنند.

عکسهای ویژه خبرنامه گویا از درگيري‌هاي امروز را اینجا ببینید


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016