چهارشنبه 14 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکومت نظامی با ده‌ها هزار نيروی امنيتی در مراسم تحليف، گزارشی از فرهاد رجبعلی، خبرنامه گويا


روز تحليف - خيابان انقلاب تهران - نقاطع پل چوبی

درحالي كه مراسم تحليف محمود احمدي نژاد در مجلس برگزار شد، تقريبا حكومت نظامي در خارج از مجلس و مركز شهر تهران حكمفرما ست و كسي اجازه تردد و ايستادن به شعاع يك كيلومتر از ساختمان مجلس را ندارد. تمامي مغازه‌ها و پاساژ‌هاي مركز تهران به فرمان نيروهاي امنيتي بسته شد و پياده‌روهاي خيابان جمهوري حد فاصل ميدان بهارستان تا چهارراه استامبول به شدت در كنترل چماقداران قرار دارد.

در روز تحليف محمود احمدي‌نژاد هزاران نيروي امنيتي و بسيج در اطرف مجلس شوراي اسلامي و ميدان بهارستان حضور دارند تا مانع تجمع معترضان به نتيجه انتخابات شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ده‌ها هزار نيروي امنيتي از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب و از ميدان جمهوري تا ميدان بهارستان و همچنين از ميدان خراسان تا ميدان ارگ و نيز ميدان امام خميني حضور دارند كه بيشتر نيروهاي بسيجي بوده و آرايش نظامي زنجيره‌اي به فاصله حدود دو متر از يكديگر تشكيل داده اند.

تمامي خيابان‌هاي منتهي به ميدان بهارستان از چهار سو توسط ماشين‌هاي جرثقيل راهنمايي و رانندگي بسته شده و تردد خودروها در اين مناطق وجود ندارد. ترافيك سنگيني از اين بابت در خيابان سعدي و خيابان انقلاب تهران ايجاد شده و تنها موتورسيكلت‌هاي متعلق به چماقداران بسيجي حق تردد در مناطق مركزي شهر تهران را دارند.

ميزان تشديد تدابير امنيتي به حدي شدت دارد كه امكان تجمع بيش از دو نفر نيست. تعداد زيادي در ساعات اوليه صبح توسط نيروهاي بسيج و امنيتي دستگير شدند. به واقع هر كس در ميدان بهارستان ايستاده بود دستگري شد. اما در اواسط روز با بيشتر شدن تعداد تجمع‌كنندگان نيروهاي بسيجي اقدام به پرتاب گاز اشك‌آور و ضرب و شتم شديد مردم كردند.

همه ساختمان‌هاي مشرف به ميدان بهارستان در اشغال ماموران لباس شخصي بود و با دوربين فعاليت حاضران در ميدان و ساختمان‌هاي روبرو را زير نظر داشتند. ايستگاه هاي مترو "بهارستان" و "ملت" نيز از ابتداي ساعت كار مترو بسته شد و به مسافران حاضر ايستگاه‌ها اعلام شد كه قطار در دو ايستگاه مذكور توقف نخواهد كرد.

عابران و حاضران در ميدان بهارستان و خيابان‌هاي اطراف از مشاهده ده‌ها هزار نيروي امنيتي و لباس شخصي ضمن ابراز شگفتي آن را نسبت به تجمعات قبلي بي‌سابقه عنوان كردند. تعداد نيروهاي بسيج به حدي زياد بود كه مي توانستند به راحتي مسافران به سمت ميدان بهارستان را مورد پرسش و گزينش قرار دهند. نيروهاي امنيتي در چهارراه‌هاي مخبرالدوله و پل چوبي و همچنين ابتداي بيمارستان شفا واقع در ضلع شرقي مجلس شوراي اسلامي مانع از ورود تعداد زيادي از جوانان به ميدان بهارستان ‌شدند و تنها به مردان و زناني اجازه ورود مي‌دادند كه مطمئن مي‌شدند از براي كار اداري و يا روزانه است.

در چند مورد به در مدتي كوتاه گروهي كه با زحمت خود را به ميدان بهارستان رسانده بودند، شروع به سر دادن شعار و بانگ الله اكبر كردند كه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. نيروهاي بسيجي به هيچ كس فرصت نداده و حتي كودكان، مردان و زنان سالخورده را نيز با باتوم مي‌زدند.

بر اثر شدت يورش نيروهاي لباس شخصي و چماقدار به مردم تعداد زيادي مجروح شدند. ده‌ها تن دستگير و توسط خودروهاي "ون" پلاك شخصي متعلق به نيروهاي امنيتي به مكان نامعلومي منتقل شدند. عده‌اي از دختران و پسران جوان كه با گوشي‌هاي همراه خود سعي در تصويربرداري داشتند، سريعا توسط ماموران شناسايي و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ضمن توقيف موبايل‌هايشان دستگير شدند.

بيشترين و پررنگ‌ترين حضور نيروي انتظامي و گارد ضد شورش در داخل محوطه حياط مجلس و اطراف نرده‌هاي ساختمان مجلس بود. اما هزاران نفر از نيروهاي بسيج با جليقه‌هاي متحد الشكل در خيابان‌هاي اطراف به ترتيب زنجيره‌ انساني در كنار يكديگر و با تجهيزات كامل كنترل شهر را در دست داشتند.

نيروهاي لباس شخصي و چماقدار نيز با موتور سيكلت‌هاي خود اقدام به شناسايي جوانان و دستگيري‌ مي‌كردند.

در روز تحليف محمود احمدي نژاد در مجلس ميزان دستگيري‌ها بسيار گسترده بود و تا لحظه مخابره خبر (ساعت 12 به وقت تهران) ده‌ها نفر توسط نيروهاي امنيتي به مكان نامعلوم منتقل شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016