چهارشنبه 14 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توصيه‌های لاريجانی برای احمدی‌نژاد در روز تحليف، آفتاب

آفتاب: رييس مجلس شورای اسلامی، داشتن برنامه در چارچوب سياست‌های کلی در جهت تحقق سند چشم‌انداز و عمل به آن را به دولت جديد توصيه کرد و توسعه‌ی پايدار را بدون آن غير ممکن دانست.

دکتر علی لاريجانی در اين مراسم ضمن گرامی‌داشت مقدم ميهمانان و يادآوری اين که مراسم تحليف رييس‌جمهور امروز مصادف با دو مناسبت برجسته است که بر فرخنده‌گی آن می‌افزايد، ولادت ولی‌الله الاعظم امام زمان(عج) و روز جهانی مستضعفين را به ملت عزيز و مهمانان ‌گرانقدر تبريک گفت و نيز و به سالروز صدور فرمان مشروعيت در چهاردهم مرداد و صدور فرمان تاسيس عدالتخوانه توسط مظفرالدين شاه در سال ۱۲۸۵ اشاره کرد و افزود: «اين حادثه‌ای پندآموز و موثر در تاريخ ايران می‌باشد».

وی با بيان اين‌که خداوند را سپاس می‌گوييم که ملت سربلند ايران را مفتخر به انقلابی الهی نمود که با تئوری مردم‌سالاری دينی پرآوازه‌ گردد،اظهارداشت: «ملت ايران با استقامت در انديشه و سلوک امام (ره) و شهدای عظيم‌الشان منزلتی تاثيرگذار در بين ملل اسلامی يافت».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس همچنين با درود بر روح پر فتوح بنيانگذار انقلاب اسلامی از خدای متعال طول عمر عزتمندانه‌ی رهبر فرزانه‌ی انقلاب را خواستار شد و مقدم رييس‌جمهور و ميهمانان اين جلسه از جمله رياست قوه قضاييه، اعضای شورای نگهبان، ‌مجلس خبرگان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، رياست دفتر مقام معظم رهبری، ‌علمای اعلام،‌ ائمه‌ی جمعه، ‌پيشوايان اقليت‌های دينی، ‌اساتيد دانشگاه، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان، آزادگان، ‌جانبازان و ايثارگران، ‌وزرا، سياستمداران و مقامات کشوری و لشگری، سفرای کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی، هنرمندان، قهرمانان،‌ دبيران احزاب و مديران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را گرامی‌ داشت.

لاريجانی اظهار داشت:‌ «بر همت عالی ملت عظيم‌الشان ايران که در مشارکتی شورانگيز انتخاباتی عزت‌آفرين خلق نمودند آفرين می‌گوييم و بی‌شک حرکت غرور‌آفرين ملت، پشتوانه‌ی مهمی برای رييس‌جمهور سخت‌کوش و دولت جديد خواهد بود تا اهداف عالی ملی کشور را محقق نمايد».

وی اظهار اميدواری کرد که با انجام مراسم تحليف دوره‌ی جديدی برای دولت آغاز شود و سرآغازی نو در تدبير نيکوی امور کشور گردد.

وی با اشاره به فرازی از سخنان امام علی‌(ع) مبنی بر اين‌که تدبيری نيکو، ‌سرمايه‌ی اندک را بالندگی می‌بخشد و مديريت نادرست سرمايه‌ی هنگفت را بر باد می‌دهد، گفت: «در فلسفه‌ی سياسی اسلام حسن قدرت در ايجاد فرزانه‌گی عقلانی و دينی و فربه‌ای توسعه و آبادانی و تحقق عدالت و دادگری است که در اين ميان عدالت از درخشندگی کانونی برخوردار است».

به گفته‌ی وی بر همين اساس در روايات متعدد شيعه و سنی در باب قيام حضرت مهدی(عج) آمده است که گسترش عدالت در سراسر گيتی و ريشه‌سوزی بيداد از همه‌ی آبادی‌های زمين در راس آرمان‌های انقلاب امام (ره) قرار دارد؛ چرا که عدالت زمينه‌ی حيات اجتماعی است و زندگی بی‌عدالت مرگی است که حيات پنداشته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان امام حسين(ع) که فرمود "از پيامبر (ص) شنيدم که اگر از دنيا جز يک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردی از فرزندان من قيام کند و زمين را از عدل و داد بياکند، پس از آن که از ستم و بيداد آکنده شد" گفت: «زمين در پرتوی عدالت ديگر بار زنده می‌شود».

رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: «‌وجه ديگری که در ظهور حضرت برجسته است فعليت يافتن عقلانيت در بين مردم است به طوری که امام سجاد(ع) می‌فرمايد"بی‌ترديد مردم زمان غيبت مهدی (عج) که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور اويند از مردم ديگر زمان‌ها برترند چون خدای متعال به آنان عقل و درک و قدرت شناختن داده است که غيبت برای آنها چون ظهور است"».

به گفته‌ی وی محتوای عدالت از منظر سنت اسلامی با ريشه‌های فطری آدمی چنان تنيده است که در تحقق آن عقلانيت نيز توسعه
” چون صيغه‌هايی از قبيل عهد و قسم بايد با نيت قربت و قصد انشاء ادا شود و ياد کننده‌ی سوگند بايد بالفعل يا بالقوه استطاعت ادای دين الهی خويش را داشته باشد، مجلس شورای اسلامی در اين صراط متين رييس‌جمهور گرامی را به چند امر سفارش می‌کند. “
می‌يابد و به فعليت می‌رسد؛ چرا که مفهوم عدالت در مکتب امام از سنخ تعديلات اقتصادی مکتب رفاه و آنچه برخی فيلسوفان می‌گويند نيست، بلکه به تعبير آيت‌الله شهيد مطهری عدالت زمينه‌سازی جهت تکامل انسان‌هاست که به کمال ذاتی خود نائل شوند.

وی عدالت را بر اين اساس امری ذووجوه دانست که تبعا وجه مهم آن فعليت استعدادهای عقلانی بشر است، لذا چنين مرحله‌ای برازنده‌ی پايان تاريخ است، چون مرحله‌ای بالاتر از فعليت نيست و تبعا فضيلتی مهمتر از چنين انتظاری نيست.

رييس مجلس اظهارداشت: «علت اين‌که در آيين کشورداری و در مسلک امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، عدالت رکن رکين است، برگرفته از چنين خطی است».

لاريجانی در ادامه با اشاره به ماجرای مشروطيت و اقدام موسيونوز در اواخر ۱۳۲۲ هجری قمری و ماجرای بانک استقراض روس و درگيری‌های مردم با آصف‌الدوله، ظل‌السلطان و شعاع السلطنه و علاءالدوله حاکم تهران و بست نشستن مردم و علما در حرم حضرت عبدالعظيم که مهاجرت صغری ناميده شد به درخواست علما مبنی بر عزل موسيو نوز، ‌عزل حاکم تهران، ‌تاسيس عدالتخوانه و اجرای شريعت اسلام اشاره کرد.

لاريجانی همچنين به طفره رفتن حاکميت از تاسيس مجلس که در نتيجه‌ی آن و بعد از مهاجرت کبری حکومت مشروطه وارد ادبيات سياسی آن روز شد، اشاره کرد و گفت: «گفته می‌شود مظفرالدين شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسيد مقصود از مشروطيت چيست؟ گفتند عدل و علم، ترقی و آبادی مملکت. اين در حالی است که ملاحظه می‌کنيد چقدر واژه‌های مشروطه، ‌آزادی خواهی، بورژوازی و ... در آن زمان نامانوس بود چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامی واژه‌ی فراگير است آن گونه که در مکتب ما ويژگی ظهور می‌باشد و شمول دارد بر توسعه و آبادانی بسط عقلانيت و دينداری و مردم‌سالاری و استقلال مبارزه با استعمار و استثمار و مبارزه با فساد».

وی افزود: «در واقع امروز سالروز مجلس عدالت است و نمونه‌ی تکامل‌يافته‌ی آن، ‌آنگونه که علمای صدر مشروطه نيت تحقق آن را داشتند، مجلس شورای اسلامی در نظام ماست و در سوگند تحليف رييس‌جمهور پشتيبانی از حق و گسترش عدالت محوريت يافته است».

رييس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «چون صيغه‌هايی از قبيل عهد و قسم بايد با نيت قربت و قصد انشاء ادا شود و ياد کننده‌ی سوگند بايد بالفعل يا بالقوه استطاعت ادای دين الهی خويش را داشته باشد، مجلس شورای اسلامی در اين صراط متين رييس‌جمهور گرامی را به چند امر سفارش می‌کند».

وی افزود: «از جمله‌ی اين موارد داشتن برنامه در چارچوب سياست‌های کلی در جهت تحقق سند چشم‌انداز و عمل به آن است؛ چرا که برنامه هم دولت را نظام‌مند می‌کند و هم قابليت ارزيابی سيستماتيک را فراهم می‌سازد و هم مهمتر از همه زندگی قابل پيش‌بينی برای مردم تدارک می‌بيند و توسعه‌ی پايدار بدون آن محقق نمی‌شود».

لاريجانی با تاکيد بر لزوم حرکت قانونمند، آن را يکی ديگر از موارد سفارش مجلس به رييس‌جمهور دانست که بر اين اساس اجرای قانون جوهره‌ی عدالت می‌باشد و افزود: «به کارگيری نخبگان متعهد و با تجربه در امور ديوانی کشور از ديگر موارد است؛ چرا که سخن امام علی(ع) چراغ راهنمای ماست که فرمود "عامل ناپايداری دولت‌ها چهار چيز است ۱- نپرداختن به مسائل اصلی و مهم ۲- بها دادن به امور نامهم و تشريفات ۳- پيش انداختن فرومايه‌گان ۴- کنار زدن آگاهان و شايسته‌گان"».

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی سخنان خود تصريح کرد: «قطعا مجلس شورای اسلامی با تحليل واقع‌بينانه از شرايط کشور و با تاسی به توصيه‌ی رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) استراتژی خود را در همگرايی و مساعدت دولت در اين جهات می‌داند و بر همکاری صميمانه‌ی قوای سه گانه تاکيد دارد تا فرصت و زمينه مساعد برای رفع مشکلات مردم فراهم گردد و هم پيام روشنی باشد برای برخی دولت‌های غرب که با رفتار عجولانه‌ی خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تخيلات واهی عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند که ايرانيان با هر عقيد‌ه‌ای در مقابل دسايس بيگانگان يک دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌درانی آنها را خواهند داد».

لاريجانی تاکيد کرد: «مجلس بر همين اساس در اولين گام که رای اعتماد به دولت جديد می‌باشد، بر مبنای سه محور اصلی قضاوت خود را شکل می‌دهد، نخست اصالت فکر دينی وزرای پيشنهادی بر منهج روحانيت و مرجعيت دينی می‌باشد. دوم سابقه‌ی انقلابی روشن آنها و ره‌پويی ولايت فقيه. سوم کارآمدی چه از نظر تحصيل و چه از بعد تجربه‌ی گذشته‌ی آنان».

به گفته‌ی وی اين ويژگی‌ها مستند به سوگندی که نمايندگان ياد کرده‌اند، تا پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ايران و حافظ حقوق ملت و استقلال و اعتلای کشور باشند و وزرا چون در جايگاه مديران ارشد و استراتژيک نظام قرار دارند، بايد از فرزانه‌گی در اين سه ويژگی برخوردار باشند تا در مسير تصميم‌گيری‌های کلان متکی بر معرفت اسلامی و انقلابی و تجربه‌ی اندوخته شده استقلال فکری خود را حفظ کنند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016