جمعه 16 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان هاشم آقاجری در منزل بهزاد نبوی: بازداشت شدگان،گروگان های کودتای ۲۲ خرداد هستند، ادوارنيوز

ادوارنيوز: دکتر هاشم آقاجری، فعالان سياسی بازداشت شده پس از انتخابات ۲۲ خرداد را گروگان های کودتای انجام شده بر عليه رای و اراده ملت دانست و گفت:شيوه بازداشت و نحوه برخورد با فعالان سياسی بازداشت شده از حالت يک حرکت خودسرانه و يا مخالف قانون فراتر رفته و يک نوع گروگان گيری سياسی است.

به گزارش ادوارنيوز هاشم آقاجری که در منزل مهندس بهزاد نبوی و در جمع اعضای کميته پيگيری بازداشت های خودسرانه و خانواده زندانيان سياسی حوادث اخير سخن می گفت، سخنان خود را با طرح اين سوال آغاز کرد که فعالان سياسی اصلاح طلب به چه دليل بازداشت شده اند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب در تشريح دلايل بازداشت ها گفت: ظاهر قضيه اين است که مطابق با اعلان رسمی،فردی با ۲۴ ميليون رای بی سابقه ملت در انتخابات پيروز شده است و با شرکت ۴۰ ميليونی مردم، يک حماسه عظيم خلق شده است. اما درست در فردای اين روز کسانی که به قول آقايان در خلق اين حماسه شريک بوده اند و برای به پای صندوق آوردن مردم تلاش کرده اند دسته جمعی بازداشت شده اند.
آقاجری ادامه داد: اين يک پارادوکس رسوا برای کارگردانان اين دستگيری ها و مجريان اين شوهای محکمه ای است که اگر اين انتخابات کاملا دموکراتيک بوده و از همه مهم تر فرد پيروز حمايت بيش از ۲۴ ميليون نفر از شهروندان را با خود دارد ديگر چه نيازی به اين بگير و ببندها و اين خونريزی ها و اين جنايت ها و شوهای محکمه ای بود؟

هاشم آقاجری گفت: آنچه در مدت اخير اتفاق افتاد نه تنها جنايت بر عليه اصول انسانی بلکه جنايت بر عليه اصول مذهبی و اخلاقی بوده است و امروز می بينيم که با عبارت غير استاندارد می خواهند جنايات خود را توجيه کنند.
استاد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در زندان های جمهوری اسلامی در سال های گذشته گفت:شکی نيست که در زندان های جمهوری اسلامی جنايات زيادی انجام شده است. اما کجا ما در اين سی سال سراغ داشتيم که با باتوم بر سر يک نوجوان ۱۲ ساله در بهشت زهرا بزنند و او را بکشند و يا زندانيان را چنان مجروح کنند که در زندان بميرند و بعد مدعی شوند که آنها مننژيت داشتند و بازداشتگاه غيراستاندارد بوده است.؟

آقاجری هدف اصلی از بازداشت فعالان سياسی را گروگان گيری برای تحت الشعاع قرار دادن اصل موضوع کودتا دانست و گفت: منطق گروگان گيری منطق بده بستان است. گروگان گيران با به گروگان گرفتن يک فرد يا گروه،جان او را وجه المصالحه برای چانه زنی و حل موضوع اصلی می کنند تا صورت مسئله فراموش شود و ما در قضيه بازداشت ملوان ها و همچنين بازرگانان و اتباع خارجی اين نوع گروگان گيری را به عينه شاهد بوده ايم.

عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب ادامه داد: گروگان گرفتن فعالان سياسی بعد از انتخابات در واقع برای آن است که افکار عمومی و رسانه ها و مردم را از مسئله اصلی يعنی کودتا در ۲۲ خرداد منحرف سازند و ذهن آنها را مشغول به قضيه بازداشت ها کرده و خواسته اصلی يعنی بازگرداندن رای ملت را به خواسته برای آزادی گروگان ها تغيير دهند و بدينوسيله آزادی فعالان سياسی اصلاح طلب وجه المصالحه حل مسئله اصلی يعنی تقلب در انتخابات شود.

هاشم آقاجری گفت: مسئله اصلی ما اين است که در ۲۲ خرداد ۸۸ يک اراده در داخل حاکميت بر عليه رای ملت کودتا کرده است و به همين دليل مردم خواهان پس گرفته شدن رای خود هستند. اما آقايان می خواهند که ما مسئله اصلی را کنار بگذاريم و با آزادی زندانيان مسئله تقلب در رای ملت را فراموش کنيم.

آقاجری، عدم اجازه به خانواده ها برای اطلاع از وضعيت فرزندان و همسرانشان را از ديگر مصاديق گروگان گيری دانست و افزود فارغ از ايرادات قانونی و اساسی به اين بازداشت ها کار به جايی رسيده است که اجازه يک تماس تلفنی چند دقيقه ای با خانواده را نيز سلب کرده اند.


عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب با تاکيد بر بی فايده بودن گروگان گيری گفت: ۲۲ خرداد و حوادث بعد از آن يک تغيير فاز اساسی و کيفی است چرا که در بسياری از اعتراضات قبلی توده های مردمی شرکت عمده نداشتند اما در اين قضايا ميليون ها نفر از مردم که به فردی به جز فرد پيروز اعلام شده رای داده اند به دنبال سرنوشت رای خود هستند و پخش کردن اعترافات چند نفر مشکلی را حل نخواهد کرد و حاکميت بايد برای قانع کردن ميليون ها نفر فکری بکند.

آقاجری با اشاره به پخش اعترافات تلويزيونی حجت الاسلام ابطحی و محمد عطريانفر گفت: اگر آقايان برهان های قاطع و استدلال های منطقی دارند که بر اساس آنها توانسته اند آقايان ابطحی و عطريانفر را در زندان قانع کنند که در انتخابات تقلبی نشده است،چه خوب است که همان برادرانی که زندانيان سياسی را قانع می کنند و امروز معلوم شده است که بسيار متدين و خوش رفتار هستند و به زندانيان خود ميوه هم می دهند! به تلويزيون آمده و استدلال ها ی خود را برای ميليون ها ايرانی هم توضيح دهند چرا که توده ميليونی مردم را نمی توان به درون سلول انفرادی برد و مانند آقای ابطحی و آقای عطريانفر قانع کرد.

آقاجری در همين خصوص گفت: مگر وقتی مقام رهبری در همان روزهای اول بر انتخابات مهر تاييد می زند و اين تاييد خود را بارها تکرار می کند مردم توجيه نشده اند که انتخابات سالم بوده است که آقای ابطحی و عطريانفر هم بايد به تلويزيون بيايند و بر انتخابات مهر تاييد بزنند و بگويند که تقلبی صورت نگرفته است؟!
آقاجری که خود در سال ۸۱ ماه ها در انفرادی به سر برده است در ادامه با تشريح شگردهای اطلاعاتی که برای نادم کردن و تواب سازی زندانيان سياسی انجام می شود پرداخت و گفت:در ابتدا سعی می کنند تا هويت زندانی را از طريق ايزوله کردن او تغيير دهند و برای او يک هويت کاذب بسازند و سپس با تحريک حساسيت های مذهبی و ايجاد حس گناه در فعالان سياسی آنها را مجبور به تغيير موضع کنند.

دکتر آقاجری افزود:شايد بنده به دليل سال ها آشنايی با مهندس بهزاد نبوی و ساير دوستان زندانی صحيح نباشد که به تعريف از ويژگی های آنها بپردازم اما شهادت می دهم که بهزاد نبوی ملی ترين فرد سيستم جمهوری اسلامی است.
آقاجری با اشاره به اتهاماتی که بر عليه روسای جمهور سابق و فعالان سياسی اصلاح طلب وارد شده است خطاب به حاکميت گفت: در اين نظام دور تسويه فعالان سياسی مرتبا اتفاق افتاده است و اگر در ابتدا جنبه ای نا آگاهانه داشت امروز کاملا آگاهانه است.اگر افرادی که ۸ سال رييس جمهور و رييس مجلس بوده اند و يا امروز رييس خبرگان هستند همه و همه وابسته و مزدورند پس چه تضمينی است که شما مزدور نباشيد؟چه تضمينی است که فردا روز خود شما را به وابستگی متهم نسازند؟ من مطمئن هستم که اگر شخصيت های خدومی چون بهزاد نبوی وابسته به دشمن هستند قطعا خود شما نيز وابسته و مزدوريد. نمی دانيد که بر سر شاخه نشسته ايد و بن می بريد چه تضمينی است که فردا روز گروه ديگری نيايند و شما را به وابستگی متهم نکنند؟

آقاجری در پايان گفت: اين اعترافات اگر چه برای شارژ روحيه مريدان و ذوب شدگان مفيد است اما تاثيری در ملت ندارد. آقايان بايد فکری به حال ميليون ها ايرانی بکنند که در مسايل اخير لا اقل خودشان رای داده اند و خودشان می دانند که به چه کسی رای داده اند. اگر تمام افراد بازداشت شده بيايند و امضا بدهند که در انتخابات تقلبی نشده است اين توده ميليونی حرف آنها را باور نخواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016