شنبه 17 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تنم پاره پاره شد از ضربه های مرد سفاک...؛ گزارشی از مراسم يادبود شهيد بهزاد مهاجر و ساير شهدای جنبش اعتراضی، ميدان زنان

ميدان زنان: مراسم بزرگداشت ياد بهزاد مهاجر و ديگر شهدای آزادی خواه حوادث بعد از انتخابات روز پنجشنبه با حضور جمعی از خانواده های شهيدان و زندانی های سياسی، هنرمندان، وبلاگ نويسان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، فعالان سياسی و بيش از ۵۰۰ نفر از شهروندان برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در کنار خانواده مهاجر، برگزار کننده اين مجلس، خانواده ديگر شهيدان حوادث اخير از جمله مادر سهراب اعرابی، پدر امير جوادی فر، پدر و مادر اشکان سهرابی نيز حضور داشتند. مادر سهراب اعرابی در سخنان کوتاهی ياد همه شهيدان را گرامی داشت و گفت: "شنيدم پسری ۱۲ ساله را به شهادت رسانده اند. اين نشان می دهد آنها به کوچک و بزرگ رحم نمی کنند و مصمم هستند که تمام مخالفان را از ميان بردارند. پسر ۱۹ ساله من که حتی يکی از آرزوهايش برآورده نشده به کدام گناه کشته شد؟"
مادر اشکان سهرابی، جوان ۲۰ ساله ای که در حوادث اخير شهيد شد نيز ضمن دلجويی از همه بازماندگان و ملت عزادار ايران اظهار داشت: "پسرم ۲۰ سال داشت، دانشجو و تکواندوکار بود و بسيار آرام و سر به زير. تمام محل برای او عزاداری کردند و شهادتش را بزرگ داشتند."
در اين مراسم آرام که از ساعت ۱۸ آغاز شد و تا حدود ساعت ۲۲ ادامه داشت، چهره های شاخصی چون رخشان بنی اعتماد (فيلمساز)، جعفر پناهی (کارگردان فيلم های دايره و آفسايد)، کامبوزيا پرتوی (فيلمساز)، پروين اردلان و سوسن طهماسبی، از فعالان حقوق زنان، زهره ارزنی، وکيل و فعال حقوق زنان، فخرالسادات محتشمی پور، فعال سياسی و حقوق زنان و همسر مصطفی تاج زاده، فعال سياسی دربند، عبدالله شکوری راد، فعال سياسی، مجتهد شبستری، محقق، محمد حسن شهسواری، نويسنده، آزيتا و رزيتا شرف جهان، مديران گالری طراحان آزاد، اعضای گروه ميدان زنان، کميته گزارشگران حقوق بشر، گروه مادران صلح، شاخه جوانان جبهه مشارکت، روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان (از جمله نويسندگان وبلاگ های خوابگرد، آفتابگردان، راهبه فراری، زهر مثل عسل و آذرستان) نيز حضور داشتند.
رخشان بنی اعتماد، فيلمساز در اين مجلس يادبود يا ابراز همدردی با خانواده های شهدا گفت: "متاسفيم که در شرايطی به سر می بريم که دست هنرمندان بسته است و ما نمی توانيم وظيفه خود را ادا کنيم و اين وقايع را در تاريخ ثبت کنيم. اما مطمئنا خون اين عزيزان هدر نمی شود و تاريخ اين عزيزان را از ياد نخواهد برد."
مجتهد شبستری نيز بخشی از سوره آل عمران را به مهوش مهاجر، خواهر بهزاد مهاجر داد که درباره ناپايدار بودن ظلم بود و گفت: خواندن اين آيات به شما آرامش خواهد داد.
آنچه اين مراسم را از مجالس معمولی ترحيم متمايز می کرد، دسته گل هايی با روبان های سبز بود که شرکت کنندگان برای همدردی با خانواده های شهيدان آورده بودند. در سراسر اين مراسم صدای ترانه های انقلابی و ترانه های اعتراضی به گوش می رسيد. از جمله ترانه "ای شهيد" شهرام ناظری، "قسم به نام آزادی"، "سر اومد زمستون" (بازخوانی سال ۸۸) و "اعتماد"(رای من اين نبود) بود.
با پخش شدن ترانه "سراومد زمستون" صدای گريه حاضران به وضوح شنيده می شود. گويا که اين ترانه وصف حال و حرف دل آنان بود:

"نه خارم نه خاشاک
زن و مرد بی باک
تنم پاره پاره شد از ضربه های مرد سفاک
من آروم نگيرم
اگر هم بميرم
من ايستاده ام تا رای خود را پس بگيرم"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016