شنبه 24 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشتار بی رحمانه کاسبکاران مرزنشين غرب کشور: ۱۰ نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی، مجموعه فعالان حقوق بشر

متاسفانه در طی چند روز گذشته بار ديگر همچون سالهای گذشته شاهد کشتار وسيع و بی رحمانه شهروندان مناطق کردنشين به بهانه مبارزه با قاچاق کالا هستيم، بطوريکه فقط در ۲۰ روز گذشته دست کم ۱۰ نفر از شهروندان کرد کشته و ۱۲ نفر ديگر زخمی شده اند.
هر چند که تبعات منفی قاچاق کالا بر اقتصاد کشور بر همگان آشکار است ولی اصرار بر راهکاری خشن نظامی در مقابله با معضل اقتصادی، سياسی- اجتماعی قاچاق کالا نه تنها دستاورد مثبتی در پی نداشته بلکه سبب خسارتهای سنگين جانی و مادی شهروندان بی دفاع شده است.
در همين رابطه اجرای طرح يکسويه انسداد مرزها و تشديد اقدامات خشونت آميز نيروهای نظامی که کمترين تلاشی برای رعايت قوانين موضوعه همچون قانون به کارگيری سلاح ندارند در مناطق مرزی غرب کشور طی ماههای گذشته سبب افزايش گسترده قتل و عام شهروندان شده است. هر چند در اسفندماه سال گذشته نيز بازاريان شهر مريوان در اعتراض به فشارهای موجود و کشتار بی رحمانه کاسبکاران مرزنشين اقدام به اعتصاب گسترده چند روزه کردند اما نه تنها از فشارهای موجود کاسته نشد بلکه شدت بيشتری به خود گرفت تا حدی که صدها حيوان بارکش مرزنشيان زنده زنده توسط نيروهای انتظامی سوزانده شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وجود نگاه امنيتی به مناطق کردنشين، عدم سرمايه گذاری کلان اقتصادی و عدم وجود فرصتهای شغلی در مناطق کوهستانی-مرزی غرب کشور سبب شده که داد و ستد غيرقانونی مرزی (از جمله لوازم صوتی تصويری، چای، پارچه و لوازم آرايشی) بعنوان يکی از منابع امرار معاش شهروندان مرزنشين تبديل شود، کميته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران معتقد است تنها با ارائه راهکار جامع اقتصادی، سياسی و اجتماعی از سوی نخبگان کشور می توان در پی ريشه کردن معضل قاچاق کالا به صورت پايه ای بود.
اين کميته از مسولين جمهوری اسلامی می خواهد با اتخاذ راهکارهای مورد نياز، کشتار کاسبکاران بی دفاعی که تنها برای امرار معاش و بر اثر فقر تن به اين مخاطرات داده اند را متوقف کند و با پيگيری عملکرد نيروهای نظامی، متخلفينی که با استفاده بی حد و حصر از خشونت و يا نقض قانون به کارگيری سلاح موجب افزايش خسارت به شهروندان مرزنشين شده اند را مورد پيگرد و محاکمه قرار دهد.

کميته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
۲۴ مردادماه ۱۳۸۸

***

آمار کشتار کاسبکاران کرد در غرب کشور در طی ۲۰ روز گذشته

آنچه در ذيل می آيد، مجموعه آمار کشتار کاسبکاران و کولبران مرزنشين مناطق کردستان توسط نيروهای نظامی در محدود ۲۰ روزه اخير است.
۱.حميد قندکانگلو اهل ماکو به دلايل نامعلومی زمانی که با ماشينش در اطراف جاده در حوالی مرز بازرگان توقف کرده بود توسط نيروهای انتظامی به رگبار بسته می شود، وی به علت شدت جراحات وارده جانش را از دست می دهد. هر چند که نيروهای انتظامی ادعا کرد که وی حامل کالای قاچاق بوده اما مشخصمی شد که هيچگونه کالای قاچاقی در ماشين وی نيوده است.
۲. روز شنبه ۲۷ تيرماه اسد موسی زاده شهروند کرد اهل شهر خوی نيز در حاليکه مشغول خريد فروش گازوئيل در مرز بود، از سوی ماموران انتظامی به رگبار بسته شد که به دليل اصابت چندين گلوله به قلبش جانش را از دست داد.
۳. طی هفته گذشته محی الدين جل باکو ۵۰ ساله اهل سلماس زمانی که برای گرفتن طلب خويش به منطقه شپيران سلماس رفته بود توسط نيروهای انتظامی مورد اصابت چندين گلوله قرار گرفت و به علت شدت جراحات فوت نمود. شايان ذکر است نامبرده دارای دو همسر و ۷ فرزند بود. همچنين ۳ جوان کرد بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی در هفته های گذشته در مناطق مرزی سلماس توسط نيروهای انتظامی زخمی شدند.
۴. روز چهارشنبه ۷ مرداد ماه در تعقيب گريز نيروهای انتظامی با ماشينهای باری کاسبکاران کرد سقزی يک شهروند سقزی به نام جلال توسط نيروهای انتظامی کشته شد.
۵. جنازه اقبال بختياری شهروند کرد اهل روستای قم قلعه مهاباد که در طی چند روز گذشته توسط نيروهای انتظامی در جاده هشترود دستگير شده بود، به خانواده اش تحويل داده شد. شايان ذکر است هنوز دليل فوت نامبرده به خانواده اش اعلام نشده است و تنها از سوی ناجا اعلام شده است که متوفی با ماشين حامل کالای قاچاق بوده.
۶. روز چهار شنبه ۷ مرداد ماه نيروهای انتظامی پاسگاه حسن سالاران سرشيوی سقز به چندين ماشين وانت حامل کالای قاچاق تيراندازی کرد که بر اثر آن شهروندی کرد به نام انور اقبالی ۳۵ ساله کشته و ۲ نفر ديگر زخمی می شوند.
۷. روز دوشنبه ۱۲ مردادماه بر اثر تيرانداری ماموران انتظامی در منتطقه آلان شهر سردشت يک کاسبکار کرد به نام رحيم محمود پور کشته و دو نفر ديگر زخمی شدند.
۸. روز يکشنبه ۱۱ مردادماه، سروان اصلانی رئيس پاسگاه روستای مرزی آلواتان شهر سردشت به دلايل نامعلوم دو شهروند کرد را به رگبار می بندد که بر اثر آن شهروندی به نام حاجی ۲۳ ساله کشته می شود و شهروند ديگری به نام لقمان به شدت زخمی می شود.
۹. روز يکشنبه ۱۱ مردادماه نيروهای انتظامی در مرز نوسود به سوی چندين کاسبکار کرد تيراندازی می کنند که بر اثر آن شهروندی به نام شهرام شکری به شدت زخمی می شود. وی به علت شدت جراحات به بيمارستان شهر جوانرود انتقال داد می شود.
۱۰. روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه چند ماشين از کاسبکاران کرد در منطقه قطور شهر خوی در کمين نيروهای انتظامی گرفتار می شوند، نيروهای انتظامی به سوی کاسبکاران تيراندازی می کنند که بر اثر آن شهروندی به نام سراج موسی لو کشته و شهروندی ديگر به نام رضا بابازاده به شدت زخمی می شود و به بيمارستان انتقال داده می شود.
۱۱. روز جمعه ۱۶ مردادماه سيد فاخر عمر شيوا در منطقه مرزی شهر خوی توسط نيروهای انتظامی کشته می شود.
۱۲. نيروهای انتظامی در طی ده روز اخير به مناطق مرزی نوسود ، هانه گرمه له ، مناطق مرزی مريوان و بانه يورش برده و ضمن ضرب و شتم اهالی روستاهای اين مناطق، وسائل آنها را ضبط و با خود برده اند، بطوريکه در مناطق نوسود بين مردم و نيروهای انتظامی درگيری روی داده و چندين نفر زخمی و تعداد زيادی نيز دستگير شده اند.
۱۳. "سعدت لايی" "عينا لايی" و "مژده نادريان" سه زنی هستند که در محور "ژاورو" مريوان در اثر اشتباه نيروهای کمين ناجا مورد تيراندازی نيروهای نظامی مورد اشاره قرار گرفتند و عليرغم زخمی شدن آنان، هيچگونه اقدامی از سوی نيروهای مورد اشاره برای کمک يا انتقال آنان به بيمارستان صورت نگرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016