جمعه 6 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاشيه‌ نويسی "فارس" از ديدار دانشجويان با خامنه ای: ابراز رضايت "آقا " از تحليل‌های دانشجويان، قند را در دل آن ها آب کرد

خبرگزاری فارس: آقا سخنان خود را با تمجيد از دانشجويان آغاز کرد. سه صفت "متقن، دقيق و نو " که از سوی رهبر انقلاب به سخنان دانشجويان داده شد و همچنين ابراز رضايت "آقا " از تحليل‌های دانشجويان، قند را در دل آنها آب کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، مراسم ضيافت افطار اعضای تشکل‌های سياسی دانشجويی و دانشجويان نخبه با رهبر معظم انقلاب حاشيه‌هايی را به همراه داشت که بخشی از آْن در ذيل می‌آيد:

* امسال نيز همانند همه‌ساله تشکل‌های دانشجويی در ماه مبارک رمضان يک افطاری را ميهمان رهبر معظم انقلاب بودند. هر چند برخلاف سال‌های گذشته که اين مراسم تقريبا در دهه آخر ماه مبارک برگزار می‌شد، اما اين بار در دهه اول و در چهارمين روز رمضان برگزار شد تا تشکل‌های دانشجويی در همان روزهای اول اين ماه مبارک خاطره‌انگيزترين و مهم‌ترين ديدار ساليانه خود را داشته باشند.

* امسال نيز همچون همه‌ساله نمايندگان اتحاديه‌های بزرگ دانشجويی يعنی دفتر تحکيم وحدت، بسيج دانشجويی، اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان مستقل، اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان و همچنين نمايندگان جنبش عدالت‌خواه دانشجويی حضور داشتند. ضمن اينکه مانند سال‌های گذشته از تشکل‌های دانشجويی دانشگاه آزاد هم برای حضور در اين مراسم دعوت به عمل آمده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* مراسم قرار است ساعت ۱۷:۳۰ به طور رسمی آغاز شود؛‌ اما دانشجويان از ساعت ۱۵:۳۰ در خيابان فلسطين و پشت‌ درب‌ها حضور دارند تا وارد حسينه امام خمينی(ره) شوند. همچون هميشه تعدادی از دانشجويان هم بدون کارت ورود در خيابان فلسطين حضور دارند به اميد آنکه فرجی شود و کارتی هم در اختيار آنان قرار بگيرد تا در اين مراسم خاطره‌انگيز حاضر باشند. بازار فداکاری‌ برخی‌ها برای دادن کارتشان به ديگران هم داغ است. هر چند در نهايت همه دانشجويان، چه با کارت، چه بی‌کارت وارد حسينه امام خمينی(ره) می‌شوند.

* دانشجويان پس از حضور در حسينيه، سرودها و شعارهای خود را آغاز می‌کنند؛ "ما اهل کوفه نيستيم، علی تنها بماند "، "ای رهبر آزاده آماده‌ايم آماده "، "حزب فقط حزب علی، رهبر فقط سيد علی ".

* ساعت نزديک ۱۷:۳۰ است؛ دانشجويان با شعارهای "ای پسر فاطمه، منتظر تو هستيم " برای ورود "آقا " آماده می‌شوند. همه نيم‌خيز هستند تا اينکه رأس ساعت ۱۷:۳۰ رهبر انقلاب وارد می‌شوند و دانشجويان نيز با شعارهای "ما اهل کوفه نيستيم، علی تنها بماند "، "خونی که در رگ ماست، هديه به رهبر ماست " و ... از ايشان استقبال می‌کنند.

* پس از شعارها و ابراز احساسات چند دقيقه‌ای دانشجويان، شعاعی دانشجوی دکترای دانشکده علوم و حديث و رتبه اول مسابقات بين‌المللی قرآن کريم در هندوستان، قرآئت قرآن را آغاز می‌کند. همراه با صدای زيبايی که دارد، آيه‌های مناسبی را هم انتخاب کرده است: "واعتصمو بحبل‌الله جميعا و لاتفرقوا " و حضار می‌دانند که اين حبل‌الله چيست.

* اجرای اين برنامه را "نادعلی " از اعضای سابق بسيج دانشجويی برعهده دارد. مجری، مسلط و خوش ذوقی است. برنامه را با شعر زيبای محمد جواد زمانی در خصوص رهبر فرزانه انقلاب با مطلع "ديشب اين طبع، بی‌قرار شما؛ خواست عرض ارادتی بکند؛ دست کم از دل شکسته‌تان؛ واژه‌هايم عيادتی بکند " آغاز می‌کند. شعری که هر چند پيش از اين نيز خوانده‌ايم، اما در محضر "آقا " صفای ديگری دارد. ابراز احساسات دانشجويان برای بيت بيت اين شعر زيبا نيز ديدنی است.

* پس از سخنان مجری، نوبت به سخنان اعضای تشکل‌های دانشجويی و نخبگان علمی می‌رسد. اغلب دانشجويان متن‌هايی را در دست دارند که از روی آن می‌خوانند؛ اين متن‌ که مهم‌ترين موضع‌گيری يک تشکل‌ دانشجويی در سال است، از روزهای پيش و به دقت نوشته شده و در جلسات شورای مرکزی به تصويب رسيده است.

* اولين نفری که پشت تريبون قرار می‌گيرد، عليرضا آرانی‌نژاد دبيرکل جديد اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان است. خيلی بايد خوش‌شانس باشی تا در اولين روزهای نشستن بر مسند دبيرکلی يک اتحاديه دانشجويی به عنوان اولين سخنران در محضر "آقا " سخنرانی کنی؛ اما آرانی‌نژاد اين شانس را داشت. حرف‌های جالبی هم زد که يک جلسه پرهيجان و با شور را نويد می‌داد.

* آرانی‌نژاد به فضای غبارآلود فتنه‌ها و ضرورت شفاف‌سازی‌ها اشاره کرد و سپس در کنايه‌ای جالب گفت: "در حال حاضر برخی جوانان در زندان‌ها حضور دارند که اتفاقاً نامشان مهدی است، برخی‌هم نامشان فائزه و ياسر است، ولی مشکلشان اين است که پدرانشان از دانه‌درشت‌ها نيستند که آزادشان کنند. " نام سه تن از فرزندان هاشمی رفسنجانی هم مهدی و فائزه و ياسر است. اين کنايه آرانی‌نژاد با تکبير دانشجويان همراه بود.

* آرانی‌نژاد در ادامه سخنان خود به اعترافات متهمان حوادث پس از انتخابات در مورد مهدی هاشمی و عبدالله جاسبی هم اشاره کرد و خواستار رسيدگی جدی به اتهامات اين دو از سوی قوه قضائيه شد. اين هم سرآغاز انتقادات شديد دانشجويان به جاسبی در اين ديدار بود.

* آرانی‌نژاد در ادامه از رياست مجلس شورای اسلامی نيز انتقاد کرد و خواستار موضع‌گيری شفاف وی درباره مسائل بعد از انتخابات شد. اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام هم از تيغ تيز انتقادات آرانی‌نژاد در امان نماندند و در پايان هم از احمدی‌نژاد نيز به دليل حلقه تنگ مديران اطرافش و همچنين کنارگذاشتن برخی افراد هم‌سنخ از کابينه انتقاد شد تا تقريبا اغلب مسئولان طعم انتقادات دانشجويی را بچشند.

* درخواست مجازات عاملان حادثه کوی دانشگاه و هتک حرمت دانشگاه توسط برخی عوامل ناشناس و معرفی آنان به مردم، نکته‌ بعدی بود که آرانی‌نژاد مطرح کرد. البته اين درخواست در سخنان تعداد ديگری از دانشجويان نيز وجود داشت و رهبر انقلاب نيز در سخنان خود بر لزوم پيگيری آن تأکيد کردند.

* زهرا احمدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت دومين نماينده تشکل‌های دانشجويی بود که پشت تريبون قرار گرفت. او نيز در سخنان خود مهدی هاشمی و عبدالله جاسبی را مورد اشاره قرار داد و خواستار برخورد بدون مسامحه و قاطع با آنان شد. اين بار نيز صدای تکبير دانشجويان بلند شد تا نشان دهند اين حرف همه دانشجويان است.

* برخی چهره‌های تکراری منتسب به دانشگاه آزاد که در بسياری از برنامه‌های دانشجويی که برای بررسی عملکرد رياست دانشگاه آزاد حضور داشته و جلسه را متشنج می‌کنند، در اين جلسه نيز حضور داشتند. اما اين جا ديگر جايی برای اغتشاش نبود و به همين دليل آرام نشسته بودند.

* درخواست اخراج سفير روباه پير از ايران و همچنين اعلام بيعت مجدد دفتر تحکيم وحدت با رهبر فرزانه انقلاب از ديگر نکاتی بود که از سوی زهرا احمدی ارائه شد.

* پس از پايان سخنان احمدی، نادعلی مجری برنامه اعلام کرد که "خواهران همچنانکه در تشکل‌های دانشجويی از برادران عقب نيستند، در عبور از وقت هم عقب نيستند. "

* سعيد سليمانی نماينده بسيج دانشجويی سومين فرد از اعضای تشکل‌های دانشجويی بود که پشت تريبون قرار گرفت. سعيد که تنها کسی بود که برای سخنرانی متن ننوشته بود، اين بار هم يک خط‌شکنی کرد تا ثابت کند اينکه می‌گويند "بسيجی خط شکن است " بيراه نيست. ماجرا از اين قرار است که به دليل ممانعت حراست بيت رهبری، در اين مراسم تا پيش از سعيد کسی نتوانسته بود پس از سخنان خود به محضر "آقا " رفته و دستان ايشان را ببوسد، ولی سعيد از پشت تريبون اعلام کرد که "از آنجا که دوستان بيت اجازه نمی‌دهند کسی برای بوسيدن دست حضرتعالی به محضرتان برسد، من از خودتان درخواست می‌کنم که اجازه اين کار را به ما بدهيد. " و مجری برنامه هم اعلام کرد که برای رعايت عدالت، دوستانی که پيش از سعيد سخنرانی کردند نيز اگر می‌خواهند می‌توانند به حضور "آقا " برسند.

* اما آرانی‌نژاد دبير کل اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان زرنگی خاص بچه‌های جامعه اسلامی را نشان داد و بعد از بوسيدن دست آقا، چفيه‌ای که همه آرزويش دارند را از ايشان گرفت. البته زرنگ‌تر از آرانی‌نژاد هم پيدا شد...

* اما سخنان مهدی طوسی دبير سياسی اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان که ديگر نماينده تشکل‌های دانشجويی بود، جنجالی‌تر از ديگر سخنرانی‌ها نشان می‌داد.

* طوسی در سخنان خود به موسوی و خاتمی به عنوان ويترينی از توطئه‌گران فتنه‌های اخير کشور اشاره کرد و خواستار حضور آنها در دادگاه شد که اين سخنان وی تکبير دانشجويان را به دنبال داشت.

* سخنان طوسی درباره تکرار ۱۳ آبان ديگر در صورت ادامه دسيسه‌چينی‌های برخی دول خبيث غربی تکبير ديگر دانشجويان را بر عهده داشت تا اينکه بحث به کابينه دهم و انتقاد شديد اين فعال دانشجويی از احمدی‌نژاد رسيد. طوسی گفت: "با شما سخن داريم من باب کابينه دهم، سخنان و توضيحات رئيس جمهور محترم دکتر احمدی‌نژاد را در خصوص انتخاب گزينه‌های معرفی شده از رسانه ملی شنيديم، بگذريم که بسياری از اين توجيهات را منطقی نيافتيم و برخلاف ادعای ايشان، اينگونه انتخاب و طرد بدون حجت برخی نيروهای ارزشی، متخصص و توانمند را نشأت گرفته از تأثيرپذی ايشان از حلقه «کردان، رحيمی و مشايی» می‌دانيم و ضمن اينکه به واسطه اين معلوم الحالان تا کنون دلخوری های زيادی برای مردم متدين و انقلابی ايران فراهم آمده است، اعلام می‌نماييم که جنبش دانشجويی مسلمان که با هيچ فرد يا گروهی در پيگيری مطالبات مردم و رهبری عقد اخوت نبسته است. "

* انتقاد طوسی از حلقه کردان، رحيمی، مشايی، سومين تکبير دانشجويان را در پی‌داشت تا وی تا همينجا رکورددار تکبيرهای دانشجويان باشد، اما اين نيز پايان کار نبود.

* اما کامران دانشجو وزير پيشنهادی علوم احمدی‌نژاد نيز هنوز وزير نشده، طعم انتقادات دانشجويی را چشيد. آنجا که طوسی گفت: "از آن جايی که دانشجو، صريح و صادق هستيم، با اعتقاد به تکليف محوری خود بيان می داريم که تاکنون تمام تلاش جريان دانشجويی بر آن بوده که دانشگاه آزاد را از چنگال مافيای زر و زور و تزوير خارج نمايد اما متأسفانه شاهد آن هستيم که از سوی رئيس جمهور محترم فردی برای تصدی وزارت علوم معرفی شده است که مافيای مذکور تمام قامت برای رأی‌آوری آن تلاش می‌کند و اين مسأله به هيچ عنوان از جانب جريان دانشجويی مسلمان برتافته نمی‌شود. " اين سخنان طوسی نيز با تکبير دانشجويان همراه بود تا برای کامران دانشجو روشن شود که برای در امان ماندن از اين سنخ انتقادات دانشجويی بايد در وهله اول موضعش را در برابر دانشگاه آزاد و مديريت آن روشن کند.

* رهبر انقلاب سخنان همه دانشجويان را به دقت گوش داده و يادداشت برداری می‌کردند، تا در پايان به آنها پاسخ دهند.

* اما همانطور که گفتيم زرنگ‌تر از آرانی‌نژاد هم در بين سخنرانان حضور داشت که همين طوسی بود که پس از آنکه چفيه حضرت "آقا " به آرانی‌نژاد رسيد و ديگران از آن محروم ماندند، طوسی چفيه‌ای که در اختيار داشت را به آقا داد تا به دستان آقا تبرک شده و آن را در اختيار داشته باشد.

* مهدی که مقابل آقا دو زانو نشسته بود، درگوشی‌های جالبی هم به مقتدای خود گفت که آقا دستی بر سرش کشيد. طوسی از آقا برای جوانان طلب يک دعای خاص کرد.

* در کل روز گذشته روز خوبی برای رييس دانشگاه آزاد نبود، چه آنکه سخنان سيد مجتبی منتظری سخنگوی سازمان اسلامی دانشجويان ايران(سادا) که از تشکل‌های دانشجويی دانشگاه آزاد است نيز رنگ و بوی انتقاد از اين دانشگاه را داشت.

* منتظری که همگان گمان می‌کردند حداکثر يک متن خنثی در مورد دانشگاه آزاد قرائت خواهد کرد، شگفتی‌ساز شد و با بيان اينکه "مباحث مربوط به مديريت دانشگاه آزاد موجب لطمه ديدن آبرو و حيثيت و مدرک دانشگاه آزاد شده است " موجب به وجود آمدن همهمه در ميان جمع حاضر شد. البته اين پايان کار نبود چه آنکه منتظری خواستار اقدام عاجل و تحول در دانشگاه آزاد نيز شد و گفت که ادامه وضعيت فعلی به صلاح دانشجويان و دانشگاهيان دانشگاه آزاد نيست.

* اين سخنان منتظری موجب شد که برخی دانشجويان حاضر در جلسه پس از پايان مراسم خطاب به همان چهره‌های تکراری منتسب به دانشگاه آزاد بگويند که "به منتظری رحم کرده و اخراجش نکنيد! اين بنده خدا فقط ۲ واحد مانده تا درسش در دانشگاه آزاد تمام شود. "

* البته سخنان منتظری نکته ديگری نيز داشت که با پاسخ جالب "آقا " همراه شد. رهبر انقلاب در سخنان خود با اشاره به درخواست منتظری برای تعريف عدالت در يک جمله، گفت:‌ "دانشجويان خودشان بايد بروند و تعريف عدالت را استخراج کنند، اينجا نمی‌توانيم يک بحث فلسفی کرده و ابعاد عدالت را بيان کنيم. حالا بامزه‌اش آنجاست که اين دانشجو(منتظری) می‌گويد در يک جمله عدالت را تعريف کنيد. "

* آقا در مورد سخنان منتظری برای "تعريف عدالت در يک جمله " حکايت جالبی را نيز درباره فردی که فرزند خود را به شيخ انصاری سپرده و از او می‌خواهد که يک شبه فرزندش را فقيه تحويلش بدهد، تعريف کردند.

* پس از پايان سخنرانی‌ها مجری برنامه از حضرت آقا درخواست کرد که به نيابت از جمع حاضر و کليه کسانی که نتوانستند دست "آقا " را ببوسند، به دست بوسی رهبر انقلاب نائل شود و البته پس از حضور وی بر روی سن و محل استقرار رهبر انقلاب، يکی از دانشجويان نخبه علمی که پس از سخنانش فراموش کرده بود به محضر آقا برسد به يکباره و به سرعت به محل استقرار رهبر انقلاب رفت که موجبات تعجب محافظان و مسئولان بيت را فراهم کرد.

* آقا سخنان خود را با تمجيد از دانشجويان آغاز کرد. سه صفت "متقن، دقيق و نو " که از سوی رهبر انقلاب به سخنان دانشجويان داده شد و همچنين ابراز رضايت "آقا " از تحليل‌های دانشجويان، قند را در دل آنها آب کرد تا خوشحال باشند از اينکه راه را گم نکرده‌اند.

* رهبر انقلاب همچنين شاخصه‌های اصلی حرف‌ها را صفا و صداقت و دوری از مجادله و ... خواندند که از يک جوان درس‌خوانده و تحصيل‌کرده و نخبه انتظار می‌روند. اين سخنان آقا موجب شد که دانشجويان از اينکه بيراهه نرفته و موجبات رضايت رهبر انقلاب را فراهم کرده‌اند، بسيار خوشنود باشند.

* مقام معظم رهبری در ميان سخنان خود دانشجويان را به پرهيز از تندی نيز فراخوانده و به شوخی گفتند: "البته ما نيز دوران جوانی را درک کرده‌ايم، در دوران جوانی ما گفته می‌شد که جوان نبايد تندی کند، می‌گفتيم اينها نمی‌دانند که تند بودن چقدر ضرورت دارد. اما حالا ديگر شما از ما اين را بشنويد. "

* آقا در اين ديدار يک لقب زيبا هم به فرزندان معنوی خود داده و آنان را "افسران جوان مقابله با تهديدات نرم دشمن " ناميدند. با توجه به سخن آقا مبنی بر درست بودن تحليل‌ها و متقن و دقيق بودن سخنان دانشجويان، اين لقب برازنده آنهاست. انشاءالله که قدرش را بدانند.

* ساعت ۲۰:۱۰ برگه‌ای به دست آقا می‌رسد مبنی بر اينکه "۱۰ دقيقه از وقت اذان گذشته است. " وقتی آقا برگه را می‌بيند با بيان اينکه حواسم نبود وقت گذشته است، به سخنان خود پايان می‌دهد. دانشجويانی که در هنگام سخنرانی آخرين نماينده دانشجويان با فرستادن صلوات‌های مکرر خواستار اتمام آن و آغاز سخنان رهبر انقلاب بودند، اين بار اصلاً حواسشان به ساعت و گذشتن از وقت افطار نبود. شايد اين شب از معدود شب‌هايی است که حاضرين دوست نداشتند وقت افطار به اين زودی‌ها فرابرسد. حرف‌ها شيرين و شنيدنی بود.

* دانشجويان نماز را پشت سر مقتدايشان به جا می‌آورند و سپس بر خوان مولايشان افطار می‌کنند. مانند هميشه زرشک‌پلو با مرغ است ولی انصافا خيلی می‌چسبد...

* در اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمديان رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدمهدی زاهدی وزير علوم، کامران باقری لنکرانی وزير بهداشت، واعظ معاون علمی و فناوری رئيس‌جمهور و برخی ديگر از مسئولان کشوری حضور داشتند. زاهدی و لنکرانی در بيشتر زمان‌ها از سخنان رهبر انقلاب و دانشجويان يادداشت‌برداری می‌کردند که با توجه به عدم معرفی آنان به مجلس به عنوان وزير پيشنهادی، احتمالا بايد يادداشت‌های خود را در اختيار وزرای علوم و بهداشت بعدی قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016