شنبه 7 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده کل سپاه: در حوادث اخير ۱۳ نفر از بسيج، حدود ۷ نفر با سابقه بسيجی و از مخالفين تنها ۹ نفر کشته شدند، فارس

- بسيج در اقدامات تخريبی کوی دانشگاه هيچ دخالتی نداشته است

خبرگزاری فارس: سرلشکر جعفری با اشاره به توان بالای سپاه پاسداران در موضوع اشراف اطلاعاتی و قدرت موشک های زمين به زمين گفت: با انجام چند پروژه توانستيم دقت موشک‌هايمان را به بيشترين حد ممکن برسانيم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در نشست خبری که هدف از آن را ارائه گزارش از فعاليت‌های شش ماهه اخير سپاه و بسيج در سال ۸۸ عنوان کرد، ‌اظهار داشت:‌ در اين مدت که زمان پرکاری برای سپاه و بسيج بوده است، در عرصه‌های مختلف ماموريت‌های متعددی انجام شد و جای دارد از تمامی پاسداران و بسيجيان تشکر کنيم.
جعفری ماموريت سپاه را بر اساس قانون، دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن دانست و گفت: سپاه پاسداران همواره در جهت حمايت از مردم به ويژه محرومين و مستضعفين گام برمی‌دارد و در اين زمينه انجام ماموريت‌های مختلف از الزامات قطعی انجام اين وظيفه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه سپاه پاسداران دارای سه ويژگی عمده مکتبی، مردمی و انقلابی بودن است، تصريح کرد: اين نهاد متکی بر اصول و مبانی اسلام و تشيع سازماندهی شده و بر همين اساس به انجام ماموريت‌های خود می‌پردازد.
فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد:‌ دغدغه اصلی سپاه در موضوع امنيت عمومی مردم در ابعاد دفاعی و امنيتی خلاصه می‌شود که هم در بعد دفاعی و هم امنيتی سپاه پاسداران مسئول امنيت و آرامش جامعه است که اين ماموريت را به کمک نيروهای امنيتی، دفاعی و نظامی انجام می‌دهد و هر کجا که در مسائل امنيتی و دفاعی احتياج به کمک سپاه و بسيج باشد، اين نهاد به کمک ديگر نيروها خواهد رفت.
جعفری رفاه و آسايش عمومی بر اساس عدالت و حمايت از اقشار محروم مستضعف را يکی ديگر از موضوعات مهم در وظايف سپاه پاسداران عنوان کرد و گفت: اين موضوعات برخاسته از همان ويژگی‌های سه‌گانه سپاه می‌باشد و در اين شش ماهه شاهد بوديم که اقدامات قابل توجهی نيز انجام گرفته است.

تسلط کامل سپاه بر نيروهای ضد انقلاب در شمالغرب و جنوب شرق کشور

عضو شورايعالی امنيت ملی با اشاره به اقدامات مناسب سپاه پاسداران در برخورد با نا آرامی‌های شمالغرب و جنوب شرق کشور اظهار داشت: منطقه شمالغرب به دليل وضعيت جغرافيايی از سال‌های گذشته حتی قبل از انقلاب مورد تهديد دشمنان قرار داشته و اين مناطق از دست عناصر ضد انقلاب و گروهک‌های معاند آرامش نداشت.
سردار جعفری ادامه داد:با تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که از طرف سپاه و نيروهای بسيج در اين منطقه و خصوصا در کردستان انجام شد، عمليات‌های گسترده‌ای عليه نيروهای ضد انقلاب، احزاب و گروهک‌های کوموله،‌دموکرات و پژاک انجام گرفت، امروز امنيت مناسبی در اين منطقه برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه دشمنان از ناامنی‌های داخلی،‌ نااميد شدند با تحريک عناصر ضد انقلاب قصد برهم زدن امنيت در اين مناطق را داشتند که با اقدام نيروهای امنيتی و دادن تلفات سنگين که شامل ۴۵ کشته و بيش از ۵۰ زخمی طی ۱۵ روز و با انجام سلسله عمليات‌های مختلف انجام گرفت، با شکست روبرو شدند و تسلط نيروهای ما آنقدر زياد بود که در اين عمليات‌ها تنها يک شهيد و چند زخمی داديم.
فرمانده کل سپاه ضمن تشکر از نيروهای پاسدار وبسيج،‌خصوصا بسيجيان بومی منطقه اظهار داشت: اين عمليات‌ها بيانگر تسلط و مهارت نيروهای خودی بر دشمن است.
جعفری با اشاره به اينکه از ابتدای سال جاری مسئوليت امنيت منطقه جنوب شرق کشور به سپاه واگذار شد، اظهار داشت: قبل از واگذاری اين مسئوليت نيز درگيری در آنجا داشتيم که همان آغاز وارد شدن سپاه در اين موضوع بود و بعد از آن نيز سپاه پاسداران به کمک نيروهای انتظامی و نيروهای بومی منطقه و با اتکا بر عشاير و تسليح آنها و واگذاری امنيت بر عهده خودشان ظرف چند ماه اخير توانسته امنيت و آرامش را به جنوب شرق کشور برگرداند که البته در اين زمينه بايد تلاش‌های زيادی در طول زمان انجام گيرد اما به هر حال يکی از دستاوردهای مهم سپاه محسوب می‌شود.

بسيج در اقدامات تخريبی کوی دانشگاه هيچ دخالتی نداشته است

فرمانده کل سپاه در خصوص برخی نا آرامی‌ها و اغتشاشات اخير پس از انتخابات رياست جمهوری گفت: در بعد امنيتی شاهد حضور سپاه پاسداران و بسيجيان در نا آرامی‌های اخير هم در تهران و هم دربرخی مراکز ديگر مثل اصفهان، فارس، خراسان شمالی و... بوديم که اين حضور درکنار نيروهای امنيتی و انتظامی بسيار تعيين‌کننده بود.
جعفری خاطرنشان کرد: با حضور گسترده نيروها نا آرامی‌های اخير که با وابستگی به بيگانه وبرنامه‌ريزی‌های گسترده انجام می‌شد، ظرف مدت يک هفته خنثی و اوضاع به کنترل ما درآمد.
وی ادامه داد: مظلوميت نيروهای امنيتی و دفاعی نظام جمهوری اسلامی با توجه به خصوصيت مردمی بودن در اين ماموريت‌ها خود را نشان داد که البته اين موضوع از ويژگی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
فرمانده کل سپاه تاکيد کرد: عليرغم اينکه نيروهای نظامی و انتظامی ما از قدرت بالايی برای مقابله با اين بحران‌ها برخوردار بودند اما بيش از آنکه به خود توجه داشته باشند، متوجه مردم بودند و اين را می‌توان از مقايسه کشته‌شدگان و شهدا به خوبی دريافت.
جعفری ادامه داد: در حوادث اخير ۱۳ نفر از نيروهای بسيج و حدود ۷ نفر از نيروهای مردمی که بعضا سابقه بسيجی نيز داشتند، به شهادت رسيدند که نيروهای مردمی در ترورهای کور و نيروهای بسيجی با اقدام از پيش تعيين شده به وسيله زير گرفتن با خودرو يا با پرتاب سنگ و اشيای مختلف به شهادت رسيدند.
وی خاطرنشان کرد: از مخالفين و معارضين نيز ۹ نفر کشته شدند که مقايسه اين آمار نشان می‌دهد نيروهای امنيتی و بسيج عليرغم گستردگی بالای اين حوادث به خوبی متوجه حفظ جان مردم بودند.
فرمانده کل سپاه با اشاره به تلاش دشمنان در برخورد نرم با جمهوری اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند که طی چند سال اخير دشمن به جنگ نرم روی آورده و اين موضوع از دهه دوم انقلاب مدنظر آنها بود و پيش‌بينی می‌کنيم در دهه چهارم نيز ادامه داشته باشد.
جعفری تهديد اصلی نظام را تهديدات نرم دشمن دانست و گفت: سپاه پاسداران بنا بر مسئوليت خود که حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است در اين زمينه به خوبی اقدام کرده و آمادگی خود را افزايش می‌دهد.
عضو شورايعالی امنيت ملی حوادث اخير را به دليل تقابل فيزيکی که در برخی مقاطع صورت گرفت از نوع تهديدات نيمه سخت امنيتی عنوان کرد و گفت:در تهديدات نرم بعد از تلاش‌های فرهنگی و سياسی دشمن حاصل آن منجر به برخوردهای امنيتی و فيزيکی و انجام اغتشاشات می‌شود که سپاه و بسيج با اقتدار کامل در اين صحنه‌ها حضور می‌يابند.
جعفری خاطرنشان کرد: بحران‌های اجتماعی و فتنه‌های اخير آنقدر گسترده بود که نام بحران برای آن کوچک است چرا که در اين حوادث که خصوصا در ايام انتخابات صورت گرفت با احساسات مردم بازی شد.
وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در اماکنی مانند کوی دانشگاه اظهار داشت: از آنجايی که اين حوادث با برنامه‌ريزی قبلی صورت گرفته بود در جايی مانند کوی دانشگاه،تخريب‌های گسترده توسط برخی عوامل آشوبگر صورت گرفت که اطلاعات دقيق ما حاکی است تعداد زيادی از آنها نيز دانشجو نبوده و با نفوذ در ميان آنها اقدام به تخريب کوی دانشگاه کردند.
فرمانده کل سپاه اظهار داشت: نيروهای انتظامی در ابتدا به دليل مسئوليت خود صبوری به خرج دادند اما مردمی که احساس تکليف کرده بودند و برخی گروه‌های تندرو که متاسفانه سازماندهی آنها اصلا مشخص نبود وارد شده و دست به اقدامات خرابکارانه‌ای زدند.
جعفری خاطرنشان کرد:‌ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند گروه ويژه‌ای برای بررسی اين موضوع تشکيل شده و احتمال می‌دهيم تا پايان اين ماه دادگاهی مخصوص اين عوامل تشکيل شود.
وی تاکيد کرد: بررسی‌های انجام شده از سوی حفاظت و اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که نيروهای بسيجی در اين حادثه حضور نداشتند هر چند ممکن است تعداد کمی از بسيجيان که سازماندهی نشده بودند در اين قضيه وارد شده باشند ولی در بين نيروهای لباس شخصی و خودسر به ندرت شاهد بسيجيان بوديم و عمده آنها لباس‌شخصی‌هايی بودند که ربطی به بسيج نداشتند.
جعفری اظهار داشت: پس از آنکه نيروهای انتظامی وارد عمل شدند، بسيجيانی که سازماندهی شده بودند در کنار آنها حضور داشته و کمک می‌کردند.
عضو شورايعالی امنيت ملی يکی ديگر از اقدامات مناسب سپاه در ماه‌های اخير را برخورد با تهديدات فرهنگی و جنگ سايبری و اينترنتی دشمن عنوان کرد و افزود: اين اقدامات از سوی دشمنان برای مقابله با باورهای ملت ايران شروع شد و سپاه در حال توسعه هر چه بيشتر آمادگی خود در اين زمينه است تا با قدرت بيشتری به مقابله با آنها بپردازد.

حضور سپاه در آب‌های آزاد و خليج عدن بنا بر ضرورت ادامه می‌يابد

فرمانده کل سپاه با اشاره به پايان يافتن موفقيت‌آميز ماموريت نيروی دريايی سپاه پاسداران در آب‌های آزاد و خليج عدن آن را در جهت برقراری امنيت کشتيرانی جمهوری اسلامی در اين مناطق عنوان کرد و افزود: البته حيطه اصلی ماموريت سپاه خليج فارس و تنگه هرمز است اما در ماه‌های اخير به دليل وجود ناامنی‌های صورت گرفته در خليج عدن عليه کشتی‌های تجاری و ربايش آنها توسط دزدان دريايی، اين ماموريت به سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی واگذار شد و نيروی دريايی سپاه با اعزام بخشی از نيروهای تکاور دريايی و تجهيزات مورد نياز در چند ماه اخير اقدام به برقراری امنيت کشتيرانی در اين منطقه کرد که گزارش چندين مورد اقدام عملياتی آن نيز از طريق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسيد.
وی با بيان اينکه اين ماموريت به دليل سختی کار و عمليات در آب‌های آزاد که در اين مدت با طوفان‌هايی روبرو بود به دليل کارآمدی و آموزش بالای نيروی دريايی سپاه با موفقيت کامل انجام گرفت، اظهار داشت: هر چند مقابله با دزدان دريايی از نظر عملياتی برای نيروهای ما سخت نبود ولی شرايط جوی به گونه‌ای رقم خورد که انجام اين ماموريت با سختی‌هايی برای نيروهای ما همراه شد که البته عليرغم اين سختی‌ها اين ماموريت با موفقيت کامل انجام گرفت و در صورت نياز نيروی دريايی سپاه مجددا در آب‌های آزاد حضور پيدا خواهد کرد.

* دقت موشک‌های سپاه در بالاترين حد ممکن است

جعفری در ادامه با تاکيد بر ارتقاء آمادگی دفاعی و نظامی سپاه در ابعاد مختلف خاطرنشان کرد: حفظ اين آمادگی که به خصوص در زمينه اشراف اطلاعاتی، پدافند هوايی و ارتقاء موشک‌های زمين به زمين صورت می‌گيرد، همواره مورد نظر فرماندهان عاليرتبه سپاه است.
وی خاطرنشان کرد: اشراف اطلاعاتی از وظايف جاری و مهم سپاه محسوب می‌شود که به واسطه آن سپاه پاسداران بر تمامی اهداف استراتژيک خود اشراف دارد و ملت ايران مطمئن باشند که سپاه و بسيج همواره پشتيبان نيروهای نظامی، امنيتی و دفاعی کشور است و تا زمانی که اين تدبير حکيمانه مقام معظم رهبری پابرجا است هيچ تهديدی در ابعاد نظامی و امنيتی عليه کشور کارساز نخواهد بود و سپاه نيز برای استقرار عدالت و طرفداری از مظلومين و مستضعفان از هيچ تلاش و کوششی دريغ نخواهد کرد.
فرمانده کل سپاه ادامه داد: البته اشراف اطلاعاتی موضوعی نيست که ظرف چند روز تامين شود اما در موضوع ارتقاء آمادگی‌های موشکی نيز با توجه به مدت زمانی که از مسئوليت بنده به عنوان فرمانده سپاه می‌گذرد، اقدامات مناسبی درجهت توسعه، تجهيز و خصوصا افزايش دقت موشک‌ها صورت گرفته است.
جعفری اين افزايش دقت در موشک‌ها را از نکات مورد تاکيد سپاه پاسداران عنوان کرد و افزود:‌ با انجام چند پروژه توانستيم دقت موشک‌ها را به بيشترين حد ممکن برسانيم.

* تدوين طرح شايسته‌سالاری در سپاه تا پايان سال به اتمام می‌رسد

وی در بخش پايانی اين نشست خبری با تاکيد بر اهميت توجه به موضوع شايسته‌سالاری در انتصابات سپاه پاسداران گفت: توجه به درجات در سپاه به عنوان يک نيروی مکتبی و يک نهاد انقلابی چندان اهميت ندارد بلکه موضوع درجات يک الزام سازمانی است که سپاه نيز آن را پذيرفته اما موضوع شايسته‌سالاری موضوع مهمی است که در بحث مديريت و فرماندهی سپاه همواره مورد توجه قرار دارد و طرح جامعی در اين زمينه در دست تدوين داريم که اواخر امسال يا سال آينده عملی شده و در سطح گسترده‌ای انجام می‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016