جمعه 13 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم پور ازغدی: با هزينه نظام فارغ التحصيلان سکولار به جامعه تحويل می دهيم، فارس

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون اکثر منابع درسی علوم انسانی در دانشگاه‌های ما ترجمه غربی‌هاست و اين يعنی اينکه با هزينه نظام جمهوری اسلامی فارغ‌التحصيلان سکولار تحويل جامعه می‌دهيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، حسن رحيم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ديروز پنجشنبه در مراسم افطاری که از سوی جامعه اسلامی مهندسين در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با بيان اينکه در انتخابات اخير رياست جمهوری بسياری از صف‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها به هم ريخت گفت:‌ صف‌بندی جريان‌های سياسی در انتخابات رياست جمهوری دهم ديگر چپ و راست و يا سنتی و مدرن نبود. در اين انتخابات کسانی حرف‌هايی زدند که هرگز تصور نمی‌شد اينگونه حرف‌ها را چنين افرادی گفته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه پديده «متدين سکولار» در کشور رواج يافته است، اظهار داشت: کسانی که در کشور با همين قانون اساسی در راس کارها بودند امروز سخنانی بر زبان جاری می‌کنند که در دهه ۶۰ عليه آن حرف می‌زدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی يادآور شد: افرادی هستندکه در دهه ۶۰ به نام ملی شدن همه چيز را می‌خواستند دولتی کنند اما امروز نه تنها اقتصاد بلکه دين و اخلاق مردم را هم می‌گويند يک مسئله خصوصی و شخصی است.
ازغدی با اشاره به اينکه گفتمان حاکم بر کشور در دهه ۷۰ با گفتمان امام و انقلاب فاصله گرفت، عنوان کرد: در دهه ۷۰ يک جريان متدين سکولار در کشور حاکم شد که از لحاظ شخصيتی متدين بودند ولی وقتی می‌خواستند برای کشور تصميم بگيرند تصميماتشان با تصميمات جريان سکولار فرقی نداشت.
وی تصريح کرد: هم اکنون نيز حکومت متدين داريم ولی با حکومت دينی فاصله داريم و اکنون اکثر منابع درسی علوم انسانی در دانشگاه‌های ما ترجمه غربی‌هاست و اين يعنی اينکه با هزينه نظام جمهوری اسلامی فارغ‌التحصيلان سکولار تحويل جامعه می‌دهيم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حرکت انقلاب در ۳۰ سال بعد از پيروزی آن گفت: در سی سال اخير جمهوری اسلامی ايران با وجود داشتن قانون اساسی مشخص به صورت زيگزاگی حرکت کرده است در اين سی سال دولت‌هايی نظير دولت مهندس بازرگان، دولت بنی‌صدر، دولت شهيد رجايی، دولت شهيد باهنر، دولت زمان جنگ، دولت آقای هاشمی رفسنجانی، دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد هرکدام جهت خاصی از تئوری‌های سوپر سرمايه‌داری تا تئوری‌های دو آتشه سوسياليستی در اقتصاد کشور ما آزمايش شد.
رحيم پور ازغدی تاکيد کرد: در دهه ۷۰ برخی مسئولان درجه يک کشور راجع به حکومت دينی حرف‌هايی می‌زدند که نوشته ديگران بودند و آنها حرف‌هايی می‌زدند که حتی خودشان هم به آن آگاهی چندانی نداشتند.
وی افزود: می‌گفتند اينکه در راس نظام افراد متدين باشند کافی است ولی معتقد بودن حکومت به روش سکولاری اداره شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: چند سالی است که در کشور مجلس و دولت با رای مردم در اختيار جريانی قرار گرفته است که در صدد تحقق حکومت اسلامی است، اين جريان تلاش می‌کند نه به سمت سکولاريسم حرکت کند و نه به سمت طالبانيسم شيعی حرکت کند.
رحيم پور ازغدی در ادامه سخنان خود به نقش احزاب سياسی اصولگرا در مديريت بحران‌های جامعه اشاره کرد و گفت: در قضايای اخير انتخابات رياست جمهوری اگر مديريت مقام معظم رهبری نبود کار به جنگ‌های داخلی و خيابانی کشيده می‌شد، در چنين شرايطی احزاب، نخبگان و روشنفکران بايد تمهيداتی بينديشند تا بتوانند بحران‌ها را مديريت کنند بدون اينکه نيازی به تدبير رهبری باشد.
وی ادامه داد: احزاب به جای اينکه در ايام انتخابات فعال باشند بايد کار اصلی خودشان را در ايام مابين انتخابات‌ها انجام دهند و قبل از اينکه پديده‌ای به بحران تبديل شود برای آن راه‌حل ارائه دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بيان داشت: احزاب سياسی بايد با اين تصور فعاليت کنند که ممکن است در دهه آينده دوستانی که اکنون دولت و مجلس را در اختيار دارند در دولت و مجلس نباشند.
وی تصريح کرد: اکنون در کشور ما پديده‌هايی مانند بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و افزايش طلاق که کانون خانواده‌ها را تهديد می‌کند وجود دارد و احزاب برای اين موارد بايد قبل از اينکه به بحران تبديل شوند راه چاره ارائه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016